Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä

Vierailija
21.12.2011 |

Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.

Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.

Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.

Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.

Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.

Joo, se korvaakin itse laulamisen.

Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!

Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(

Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ekan kerran törmäsin tähän, ettei miehen suvussa lauleta juhlissa, niin en ollut uskoa. Minua pyydettiin kerran juontamaan yhdet sukujuhlat miehen puolelta. En silloin vielä tiennyt, etteivät laula. Kopioin mukaan laulujen sanoja kaikille ja aloin vetää yhteislaulua. Kolmannen laulun kohdalla joku sanoi, että eikös tämä jo riitä. Olin ihan hämilläni. Meidän suvussa aina laulettu ja harmiteltu, että oltaisiin voitu laulaa vielä enemmänkin...

Et ole varmaankaan kovin paljon liikkunut muualla kuin oman sukusi piirissä. Miten voi olla noin vaikea ymmärtää että hyvin monet ihmiset eivät todellakaan pidä yhteislauluista? Vaikka minä niistä pidän, ja jopa monet kavereistanikin, ei se tarkoita sitä että kaikki automaattisesti pitävät. Minä ainakin oletan, että suurimmalle osalle julkinen laulaminen on hiukka kiusallista, yhteislaulut tylsää pakkopullaa.

Eikä ainakaan tulisi mieleenkään alkaa kylässä veisaamaan ja pakottaa muita siihen mukaan. Tai lukea jotain omia tuotoksiaan. Hyvin harvoja ihmisiä kiinnostaa toisten sadut; tietysti sun omat vanhemmat ja sisarukset ovat kohteliaita ja kuuntelevat ja kehuvat, mutta ole nyt realisti ja tajua että oikeasti ne on just sitä pakkopullaa, samaa kuin niiden sukulaislasten viulunvingutus, jota pitää pää kallellaan ja vieno hymy huulilla kuunnella joka jeesuksen kissanristiäisissä.

Ja mikä tarve sulla on tuoda itseäsi ja omia juttujasi porukkaan, joka niitä ei selvästikään arvosta eikä halua? Etkö voi pitää niitä omassa perheessäsi ja kodissasi? Antaa muiden elää jouluna niinkuin haluavat?

Vierailija
22/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juu. Siis jos mainitsemallasi tavalla olet saanut selville, että miehesti suvussa ei ole tapana laulaa juhlissa (käsittääkseni aivan yleistä btw, en tunne ketään jonka suvussa harrastettaisiin yhteislaulua), etkö voisi ottaa tästä opiksesi ja todeta, että laulu ei heidän perinteisiinsä kuulu. Sen sijaan että väkisin tuputat sitä joka joulu.

Ongelmana on ehkä myös se, että et suostu tekemään kompromisseja. Siis jouluevankeliumi, yhteislaulu JA kirjoittamasi (pitkät? tylsät?) joulusadut. Ei ihme että miehen sukulaiset vaivaantuvat.

Kun ekan kerran törmäsin tähän, ettei miehen suvussa lauleta juhlissa, niin en ollut uskoa.

Minua pyydettiin kerran juontamaan yhdet sukujuhlat miehen puolelta. En silloin vielä tiennyt, etteivät laula. Kopioin mukaan laulujen sanoja kaikille ja aloin vetää yhteislaulua. Kolmannen laulun kohdalla joku sanoi, että eikös tämä jo riitä.

Olin ihan hämilläni. Meidän suvussa aina laulettu ja harmiteltu, että oltaisiin voitu laulaa vielä enemmänkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sinun ja anoppisi (ja ilmeisesti valtaosan ketjun kirjoittajista) jouluperinteet poikkeavat niin suuresti toisistaan, että yhteisymmärrys on mahdotonta. Ei nämä tämän ketjun "kyldyrelliksi" haukkuvat todennäköisesti tule koskaan ymmärtämään sitä, että haluat jouluna tehdä muutakin kuin katsoa Salkkareita. Toisille se riittää pyhien perinteeksi, vaikka itse olenkin samaa mieltä kanssasi. Jos haluat omia jouluperinteitäsi noudattaa, viettäkää joulu kotona. Älä rupea taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Mukava tietää, että on olemassa edes muutama muukin, jotka haluaa joululta muutakin kuin syömistä ja tvn katsomista. Minusta se laulaminen ja muut perinteet on tapa rennosti olla yhdessä! Laulaminenhan on rentoa ja hauskaa viihdettä. Turha varmaan enää yrittää anopille näitä jouluperinteitä tarjoilla. Vietän lasten ja perheeni kanssa sellaisen joulun, kuin haluamme. Mies saa itse valita, mitä haluaa. Anopin luona voidaan sitten istua vaikka koko joulupäivä tvn ääressä.

kanssa anopin joulua viettämään vai jäädä sinun kanssasi kotiin. Esität kysymyksen ihan neutraalisti, ilman lisäkommentteja ja väritystä... voit vielä yllättyä.

Eivätköhän valitse ne laulut ja muut. Koska olivat vähän pettyneitä silloin, kun anoppilassa ei laulettu jouluna. Vieläkin joskus ihmettelevät sitä.

Vierailija
24/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina laulettu, kun sukulaisia koolla. Aina. Ja kaikki laulaa mielellään, vaikka ei olisi niin ääntäkään ja menisi nuotin vierestä. Kukaan ei ole koskaan valittanut, ei äidin eikä isän suvussa. Haluan siirtää laulamisen perinteen lapsilleni. Jos en saa laulaa, niin en mene jouluna sellaiseen paikkaan.

Niin, mutta entä miehesi perheen jouluperinteet?? Vai lakaisetko sen Y-kromosomin kokonaan maton alle ja katsot, että koska SINÄ olet tottunut tekemään näin niin KAIKKIEN MUIDENKIN pitää tykätä siitä ja tehdä samoin??

Johan olen todennut, että muunkinlaiset jouluperinteet kävisi. Kunhan olisi edes JOTAIN eikä vaan se ruoka ja tv. Ihan kuin olisi mikä tahansa ilta.

Vierailija
25/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juu. Siis jos mainitsemallasi tavalla olet saanut selville, että miehesti suvussa ei ole tapana laulaa juhlissa (käsittääkseni aivan yleistä btw, en tunne ketään jonka suvussa harrastettaisiin yhteislaulua), etkö voisi ottaa tästä opiksesi ja todeta, että laulu ei heidän perinteisiinsä kuulu. Sen sijaan että väkisin tuputat sitä joka joulu.

Ongelmana on ehkä myös se, että et suostu tekemään kompromisseja. Siis jouluevankeliumi, yhteislaulu JA kirjoittamasi (pitkät? tylsät?) joulusadut. Ei ihme että miehen sukulaiset vaivaantuvat.

Kun ekan kerran törmäsin tähän, ettei miehen suvussa lauleta juhlissa, niin en ollut uskoa.

Minua pyydettiin kerran juontamaan yhdet sukujuhlat miehen puolelta. En silloin vielä tiennyt, etteivät laula. Kopioin mukaan laulujen sanoja kaikille ja aloin vetää yhteislaulua. Kolmannen laulun kohdalla joku sanoi, että eikös tämä jo riitä.

Olin ihan hämilläni. Meidän suvussa aina laulettu ja harmiteltu, että oltaisiin voitu laulaa vielä enemmänkin...

Miksi minun pitäisi?

No, olen kyllä oikeasti ollut yllättynyt tuosta, etteivät tykänneet laulaa. Mä olen aina luullut, että suurin osa ihmisistä tykkää laulamisesta.

Kai mä sitten olen liikkunut huonoissa porukoissa. Kun en tajua, mitä kamalaa siinä laulamisessa on.

Vierailija
26/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi mennä sekoittamaan TOISEN KODIN perinteitä omillasi.

Mikä pakko sinne anopille on ängetä? Viettäkää ihan ikioma, omien perinteiden mukainen joulu OMASSA kodissa.

Omat perinteet ovat tärkeitä varsinkin silloin, kun on lapsia. Jos teillä ei vielä niitä ole, niin perinteet voitte tehdä jo nyt.

Vierailija
27/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi viedä omia perinteitäsi anoppilaan. Mutta samasta syystä me vietämme joulun omassa kodissamme, meillä on omia jouluperinteitä kun taas anoppilassa ei.

Vierailija
28/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en tajua, mitä kamalaa siinä laulamisessa on.

Mitään muuta syytä tarvitse olla kuin se ettei HALUA eikä KIINNOSTA! Yhteislaulut ovat tylsiä, huonoja, kuluneita, pitkästyttäviä, ärsyttäviä, latteita, kyllästyttäviä, naurettavia. Ei herranjestas, miksi PITÄISI laulaa? Mieluumin katson vaikka sitä Kotikatua.

Ja se on anoppisi perinne, syödä rennosti ja sitten katsella telkkaria yhdessä. Ei yhtään huonompi perinne kuin sinun.

Vierailija
29/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluperinteet käytössä: joulupuuro pilkulleen klo 12, samaan aikaan kuunnellaan joulurauhan julistus. Ja päivällispöydässä luetaan jouluevankeliumi *haukotus* Mutta nämä on hänelle tärkeitä niin sitten ne tehdään. Ainoa mihin olen sanonut jyrkän ei:n, on haudoilla käynti aattona: meillä on vanhempia tai isovanhempia Malmin, Hietaniemen ja Espoon vanhalla hautausmaalla ja kiertämällä noi kaikki menisi aatto autossa ruuhkassa istuessa.

Vierailija
30/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava tietää, että on olemassa edes muutama muukin, jotka haluaa joululta muutakin kuin syömistä ja tvn katsomista.

Turha varmaan enää yrittää anopille näitä jouluperinteitä tarjoilla. Vietän lasten ja perheeni kanssa sellaisen joulun, kuin haluamme. Mies saa itse valita, mitä haluaa.

Anopin luona voidaan sitten istua vaikka koko joulupäivä tvn ääressä.

En oo kovin laajaa empiiristä tutkimusta tehnyt, mutta monilla tuntuu olevan tuo telkkari juurikin se suurin ohjelmanumero. Eikä siinä mitään, jos siitä tykkää, itse en kuitenkaan jaksa sitä koko iltaa tuijottaa. Telkkari on kuitenkin niin "helppo": ei tarvitse keskustella tai ylipäätänsä olla läsnä omien sukulaistensa kesken. Kyllä minäkin katson jouluaattona lastenohjelmia ja vaikkapa jonkin joulukonsertin jos kohdalle sattuu, mutta se on sitten siinä.

Hauskaa joulua kuitenkin teille ja anopillesi myös! Minusta perinteesi kuulostavat mukavilta, mutta mielipiteet tosiaan niin vaihtelee. :)

Vierailija
31/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä minä minä minun minun minun

- herää kysymys, onko ap:n miehellä lainkaan tilaa omassa perheessään.

Toisekseen miksi ap et edelleenkään ymmärrä, että miehen kodiss aon erilaiset jouluperinteet? Tässä ketjussa todella moni on jo asian selittänyt ja sinä vain jankkaat vastaan.

Anoppilassasi on erilaiset jouluperinteet, heidän perinteensä on ruoka, tv, leppoisa yhdessäolo. Se on toisenlainen perinne, ei parempi eikä huonompi kuin sinun perinteesi. Mutta ihan yhtälailla perinne kuitenkin.

Et voi mennä toisten kotiin ja vaatia, että joulua vietetään niinkuin sinä haluat. Vai oletko oikeasti siis myös valmis toimimaan niin omassa kodissasi: jos anoppi tulee teille viettämään joulua niin hänen perinteiden mukaan mennään eli tv ja leppoisaa yhdessäoloa jne? Hieman veikkaan ettet tähän suostuisi - samaa kuitenkin vaadit muilta.

Oletko kasvanut jossain tiiviissä yhteisössä jos olet noin vieraantunut muiden tavoista? Yhteislaulu ei ole mikään kovin yleinen ohjelmanumero perheissä ja todella monissa kodeissa ei lueta jouluevankeliumia.

Vierailija
32/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kasvanut tynnyrissä jonkun uskonnollisen lahkon huomassa, syvällä maaseudulla niin, että kylässä on aina sukulaiset menneet keskenään naimisiin, eikä muita ole juuri nähty.

Vierailija
33/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson minäkin joulurauhan julistuksen ja Samu Sirkan jouluaaton. Mutta se, että koko aatto syömisen ja pakettien avaamisen jälkeen nökötetään tvn ääressä ei ole mikään perinne.

Olisi ehkä sitten, jos muuten sitä tvtä ei katselisi. Mutta miten se eroaa sitten arki-illasta?

Ilmeisesti tähän viestiin vastanneet pääasiassa itse ei muuta aattona tee kuin syö, avaa paketit j katsoo telkkaa. Säälin teitä ja lapsianne.

Vierailija
34/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kasvanut tynnyrissä jonkun uskonnollisen lahkon huomassa, syvällä maaseudulla niin, että kylässä on aina sukulaiset menneet keskenään naimisiin, eikä muita ole juuri nähty.

Olen syntynyt Berliinissä. Asunut aina jossain suurehkossa kaupungissa. En kuulu lahkoon.

Vierailija
35/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säälin ihmisiä, jotka on niin epävarmoja, etteivät koskaan osaa oikeasti nauttia läheisistään tai viihdy itsensä seurassa edes kerran vuodessa. Joka ikinen päivä pitää suorittaa aikataulussa tukka putkella ollakseen JOKU.

Vierailija
36/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä av-mammat on itse niitä läskiperseisiä tv:n tuijottaja wt:tä ja koulukiusaajia näköjään useimmat myös. He eivät omaa itse mitään taitoja kuten joulusatujen kirjoittaminen tai ovat vaan liian tylsämielisiä tehdäkseen muuta kuin tuijottamaan töllöä.

Olen itsekin tehnyt monta aloitusta ja kaikissa paitsi yhdessä mut on haukuttu lyttyyn.

Vierailija
37/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 miten ihmeessä olet voinut säilyä noin amish-maisena idioottina???

Tämä kommentti kertoikin kaiken älykkyysoasmäärästäsi, sivistyksesi ja keskustelujesi tasosta.

Hyvää joulua vain sinullekin. Sinunlaistesi ihmisten vuoksi olemme nyt taloudellisesti Euroopassa sellaisessa tilanteessa kuin olemme. Nauti nyt.

Vierailija
38/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säälin ihmisiä, jotka on niin epävarmoja, etteivät koskaan osaa oikeasti nauttia läheisistään tai viihdy itsensä seurassa edes kerran vuodessa. Joka ikinen päivä pitää suorittaa aikataulussa tukka putkella ollakseen JOKU.

Mulle on ihan sama, missä vaiheessa niitä joululauluja lauletaan. En suorita. Nämä asiat tulee luonnostaan.

Onko se niin vaikea käsittää?

Ja onpas se suurta itsensä ja läheistensä kohtaamista se tvn tuijotus yhdessä.

Vierailija
39/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli terävä ja napakka luonnehdinta.

Ei mikään kielivirheitä ja kökköä pätemistä tulviva "satu". Satu jota vain omat verisukulaiset kehuvat, mutta jota muut ei kestä tyrskimättä kuunnella.

Ja hei, minä en kuvittele olevani maailmannapa, kuten sinä, joten en todellakaan niele väitettä, että olisin aiheuttanut eurokriisin.

Vierailija
40/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette aaton anopilla, menette hänen ohjelmansa mukaan. Vaikka sitten kauniilla ja rohkeilla. Jos haluat, että sadut ja evankeliumi kuuluvat ohjelmaan, pysytte kotona.

Jokainen voi kotonaan tehdä mitä haluaa.