Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä

Vierailija
21.12.2011 |

Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.

Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.

Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.

Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.

Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.

Joo, se korvaakin itse laulamisen.

Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!

Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(

Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suomesi ei voi kelvata ilman rankkaa stilisointia.

Ja KUINKA ITSERAKAS oikein olet, kun pitää jopa jouluaattona korostaa itseään tuolla tavoin!

Mikset vain tyydy siihen, että käyt ostamassa ne tuotoksesi sieltä kirjakaupan alelaarista, että saat edes jonkinlaiset myyntiluvut niille...

Lapset ainakin oikein odottavat sitä äidin joulusatua. Ja heitä vartenhan se on tehty. Myös omat vanhempani pitävät kovin kirjoittamistani saduista.

Ja kun tänne kirjoitan, niin en jaksa niin välittää oikeinkirjoituksesta.

Kirja ei ole vielä kaupan hyllyllä, mutta menee joulun jälkeen painoon. :) Ihan sama, mitä se myy, pääasia, että julkaisivat.

Lapset odottavat myös laulamista. Mutta eivät halua esiintyä vaan laulaa YHDESSÄ muiden kanssa.

Vierailija
82/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän hyvin sinua. Myös mun lapsuudenkodissa on kuulunut joulunviettoon jouluevankeliumin lukeminen ja joululaulujen laulaminen yhdessä. Telkkaria meillä ei edes ollut (eikä ole nytkään) enkä kyllä voi ymmärtää sitä että miten ihmisillä ei voi joulunakaan olla muuta tekemistä kuin töllön vahtaaminen. Joulu on juhla ja sitä haluaa juhlistaa tekemällä erilaisia asioita kuin arkena.

Mutta siinä nuo vastanneet on kyllä oikeassa että kukin saa päättää kotonaan mitä perinteitä noudatetaan. Voisitteko viettää joulua ihan omassa kotonanne omine tapoinenne? Antakaa anopin jäädä sinne töllönsä ääreen jos ei hän muuta kerran kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 1700-luvulta O :

Vierailija
84/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tarvitse minun takia nähdä vaivaa", oli mairea toive anopin suusta. Kun sitten kävin läpi vähän aaton ohjelmaa, jokainen "epäkohta" anopin oli ruodittava ja ihmeteltävä että MIKSI NÄIN. Miksi teet noin, miksi et näin. Minkä takia tämä eikä tuo. Jne. HUOOOOOOOOOOOOOOOOOH.

Vierailija
85/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen kuuluu yksi lapsi, joka oli Tenavatähti-kisassa aikoinaan vitonen.

Ei ole yhtään kissanristiäistä, joissa tää tekopirteä Kainuun lahja musiikille ei esiintyisi!

Ja aina pitää hymistellä ja ihailla. Edes kerran olisi kiva, että yhdet häät menisivät ilman tätä osuutta. Voin kuvitella, että anoppi kiemurtelee yhtä tuskastuneena kuin minä kuunnellessaan noita ap:n "joulusatuja"... Se on niiiiiiiin noloa!

Vierailija
86/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta teidän perheen jouluperinteet eivät kuulu muille perheille eikä muiden niitä tarvitse noudattaa.

Jos meille tulet jouluna laulamaan, ohjaamme sinut pihalle. Siellä voi luikautella sydämesi kyllyydestä. Sillä aikaa me nautimme juustlautasesta ja toistemme seurasta.

Vierailija
87/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan oikeasti kysynyt heiltä??

Ja eiköhän kaikkien vanhempien mielestä ne oman lapsen tekeleet ole loistavia - ei se silti sitä tarkoita, että ne oikeasti olisivat!

Mikähän kustantajalöytö kirjasi julkaisee, jos se julkaisee JOULUSATUKIRJAN joulun jälkeen?? Mahtaa olla menestyvä firma!

Vierailija
88/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että rahvaan pariin on nyt laskeutunut aito Kyldyyripersoona, jonka tähti ei himmene edes jouluaattona.

Eli on ihan ok viettää aatto kuten mikä tahansa muu päivä, telkkaria tuijottaen?

Vaikka näihän se on anoppilassa aina. Mennään kylään, niin tv aina päällä. Ja ainahan sieltä tulee joku seurattava sarja: Salatut elämät, Kauniit ja rohkeat, Emmerdale, Idols, Kotikatu, Tanssii tähtien kanssa, Putous, mitä näitä on.

Oli ilta mikä hyvänsä, jos menee anopille, niin kahvit juodaan ja sitten anoppi ilmoittaa, että tulee se ja se sarja, seuraatteko tätä. No, seuraatteko. Ettekö todellakaan seuraa. Ja ei me todellakaan seurata.

Sitten kaikkien pitää istua hiljaa, seurata sitä sarjaa (muuta ei ahtaassa asunnossa voi tehdäkään) ja anoppi kommentoi tv-ihmisten tekemisiä. Huoh.

Sitten kerran oltiin siellä, niin telkkarista tuli juuri se ainoa sarja, mitä sillä hetkellä seurasin. AD1790. Anoppi oli tosi hapan, kun halusin katsoa sen. Ei hän sellaisia sarjoja seuraa.

Vierailija
89/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen kuuluu yksi lapsi, joka oli Tenavatähti-kisassa aikoinaan vitonen. Ei ole yhtään kissanristiäistä, joissa tää tekopirteä Kainuun lahja musiikille ei esiintyisi! Ja aina pitää hymistellä ja ihailla. Edes kerran olisi kiva, että yhdet häät menisivät ilman tätä osuutta. Voin kuvitella, että anoppi kiemurtelee yhtä tuskastuneena kuin minä kuunnellessaan noita ap:n "joulusatuja"... Se on niiiiiiiin noloa!

Joka hemmetin juhlassa kaivaa kurtun esiin ja soittaa Metsäkukkia niin pieleen kuin voi. Karmeaa kuunneltavaa ja myötähäpeää. Kaikkien pitää ihailla, kun Maria on musiikkiopistossa.

Vierailija
90/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan oikeasti kysynyt heiltä??

Ja eiköhän kaikkien vanhempien mielestä ne oman lapsen tekeleet ole loistavia - ei se silti sitä tarkoita, että ne oikeasti olisivat!

Mikähän kustantajalöytö kirjasi julkaisee, jos se julkaisee JOULUSATUKIRJAN joulun jälkeen?? Mahtaa olla menestyvä firma!

En kai minä perheen omakohtaiseen käyttöön kirjoitettuja satuja julkaise?!

Vierailija
91/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ketjussa on tosi paljon koulukiusaajia liikkeellä. Miten te voitte mollata AP:ta tuohon tapaan? Ei voi olla ihmettelemättä, millaisen mallin annatte lapsillenne ja miten heitä kasvatatte.

AP, ymmärrän sua. Perinteitä ei kuitenkaan pysty istuttamaan muille väkipakolla, enkä usko evankeliumin, joulusatujen ja laulamisen juurtuvan anopillasi vietettäviin jouluihin.

Nähdäkseni se, että jäätte kotiin viettämään omaa ja itsenne näköistä joulua tänä vuonna on ihan hyvä ratkaisu. Jatkossa pitää sitten miettiä, miten jouluja vuorottelette vai oletteko omissa porukoissanne tulevina vuosina.

Iloista ja rauhallista joulua sulle, AP!

Vierailija
92/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta teidän perheen jouluperinteet eivät kuulu muille perheille eikä muiden niitä tarvitse noudattaa.

Jos meille tulet jouluna laulamaan, ohjaamme sinut pihalle. Siellä voi luikautella sydämesi kyllyydestä. Sillä aikaa me nautimme juustlautasesta ja toistemme seurasta.

Meillä on aina laulettu, kun sukulaisia koolla. Aina. Ja kaikki laulaa mielellään, vaikka ei olisi niin ääntäkään ja menisi nuotin vierestä. Kukaan ei ole koskaan valittanut, ei äidin eikä isän suvussa.

Haluan siirtää laulamisen perinteen lapsilleni. Jos en saa laulaa, niin en mene jouluna sellaiseen paikkaan.

Vierailija
93/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on "omakohtainen käyttö"?

Mitähän mullistavaa sinä mahdat rustata, että se noin salaista on?

Vierailija
94/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa tuoda omia jouluperinteitään kun monsterimamman kodin perinteet on niitä ainoita oikeita.

Toivottavasti olen osannut kasvattaa tyttöni niin avaramieliseksi, että hän aikuisena osaa viettää joulua myös toisella tavalla kuin hänen kotonaan on vietetty.

Vierailija
95/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole uskovaisia, eikä omaa uskontoaan saa tuputtaa.

Samaten nuo omakohtaiset joulusadut on jo sellaista yliammuntaa, että soi!

Miksei ap lue niitä nauhalle niin että ne ihailevat vanhemmat voi polttaa korvensa ruvelle ja soittaa nauhan puhki. Ja jos lapsiaan on pakko piinata, miksei se joulusatu voi olla joulun iltasatu?

Vierailija
96/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä pitäisi olla näin: raivostuttaa, anoppi ei halua noudattaa MINUN jouluperinteitäni!

Ei yhteislaulu yms. ole "teidän" eli miehesi jouluperinne, vaan ihan omasi, omasta kodistasi.

Ja on tavattoman härskiä vaatia, että saat marssia anoppisi kotiin ja vaatia häntä noudattamaan sinun perinteitäsi, kun se selvästikin on hänelle ja lapsilleen vierasta.

SEN SIJAAN minusta on ihan ok, että vietätte aaton oman perheen kesken. Mikään pakko ei ole mennä anoppilaan juuri aattona. Muutenkin lasten synnyttyä on luontevaa, että perhe alkaa kehittää omanlaistaan joulua, sukuloida ehtii sitten joulupäivänä/tapaninpäivänä.

Vierailija
97/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa tuoda omia jouluperinteitään kun monsterimamman kodin perinteet on niitä ainoita oikeita.

Toivottavasti olen osannut kasvattaa tyttöni niin avaramieliseksi, että hän aikuisena osaa viettää joulua myös toisella tavalla kuin hänen kotonaan on vietetty.

Mutta kun niitä ei tuon tvn katsomisen, jouluruoan syömisen ja pakettien avaamisen lisäksi ole. Ei mitään.

Eihän heillä ole millekään muullekaan juhlalle mitään perinteitä. Meillä on omat tavaksi muuttuneet perinteet viettää pääsiäistä, juhannusta, venetsialaisia, jne. Miehen perheellä ei ole mitään.

Paitsi se syöminen.

En voi ymmärtää.

Vierailija
98/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina laulettu, kun sukulaisia koolla. Aina. Ja kaikki laulaa mielellään, vaikka ei olisi niin ääntäkään ja menisi nuotin vierestä. Kukaan ei ole koskaan valittanut, ei äidin eikä isän suvussa.

Haluan siirtää laulamisen perinteen lapsilleni. Jos en saa laulaa, niin en mene jouluna sellaiseen paikkaan.

että sinun joulunviettotapasi eivät kaikista muista välttämättä tunnu mukavilta? Minä olen aina kokenut yhteislaulutilaisuudet ahdistaviksi ja typeriksi. En todellakaan halua joutua jouluna laulamaan sukulaisten kanssa. Mikset voi anopin luona viettää joulua anopin tavalla ja sitten omassa kodissasi tehdä niin kuin itse lystäät. Miten tämä asia voi olla sinulle niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
99/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suomesi ei voi kelvata ilman rankkaa stilisointia.

Ja KUINKA ITSERAKAS oikein olet, kun pitää jopa jouluaattona korostaa itseään tuolla tavoin!

Mikset vain tyydy siihen, että käyt ostamassa ne tuotoksesi sieltä kirjakaupan alelaarista, että saat edes jonkinlaiset myyntiluvut niille...

Vierailija
100/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mun vanhoillinen anoppini ei anna mun lukea varjojen kirjasta yulen ja talvipäivänseisauksen seremonioita, eikä piirtää pentagrammia lattiaan. Kynttilöitä sentään saa sytyttää, mutta ne pitää laittaa ihan tylsän tavallisesti pöydille, eikä seremoniakohtiin lattialle. Mä en jaksais tota millään, koska siinä ei nyt tule ollenkaan juhlan tuntua, vaan on ihan tavallista ja arkista.