Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alinopeutta ajavat ovat oikeastaan aika tuskastuttavia

Vierailija
10.12.2011 |

Katson oman nopeuteni navigaattorsta ja lisään siihen vielä 5km/h. Se tekee käytännössä satasen alueella varmaan 10km/h eron.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että olemme kaikki keskimääräistä parempia kuskeja.

Kaikki tietävät omat oikeudet, harvat tuntevat velvollisuutensa.

Ja tieliikennelaista ja -asetuksesta tiedetään nopeusrajoitus, liikennevalot ja suurinosa liikennemerkeistä.

Suojatie tunnetaan muttei sääntöä noudateta.

Tarkoitan em kärjistyksillä n 98% autoilijoista.

Vierailija
102/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kaissta oli autoja täynnä, aikomuksena suunnata kohta lahdentielle helsinkiin päin, siis motarille. Mä katoin kun viereistä ramppia pitkin tulee matelemalla joku auto aikomuksena liittyä kehälle, mun edessä ja mun takana tulee autoja.

Kyllä mä mietin että onko toi joku itsemurhaa aikova ihminen, miten se pääsee mihinkään väliin tolla matelulla ja mitä sen takana tulevat? Mä en voinut vetää viereisellä kaistalle koska siinä oli tosiaan auto. Painoin vaan kaasua että ei ainakaan mun eteen tule vahingossakaan.

Todella älytöntä!

Näitä näkee joka kerta kun yrittää liittyä motarille. Itse aloitan rampissa todella hiljaa, että edellä ajava saa kunnon etumatkan ja kun olen varma etten saavuta sitä enää, annan hanaa ja liityn 100:lla tai 120:lla motarille.

En tietenkään ruuhkassa voi tehdä näin vaan hiljaisemmalla liittymis liikenteellä.

T. 1 sivun 16

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisista, joilla ei ole jalankulkijoita tai tasoristeyksiä.

Alinopeudet aiheuttavat vaaratilanteita. Ajamme perheen kanssa vuosittain useita kertoja Helsingistä pohjoiseen 5-tietä. Siellä on välissä sellaisia osuuksia, joilla hidastelija saa peräänsä hirveän letkan. Nykyään jo on ohituskaistoja, mutta niiden kohdalla alkaa hirmuisen riskialtis ajokäyttäytyminen. Kiirehän ei pitäisi olla, mutta jos monilla on useita satoja kilometrejä matkaa, niin ei tee mieli ajaa edes sitä puolituntista kytäten ohituspaikkaa.

Mopoautot ovat oma lukunsa. Kerran juurikin 5-tiellä Mikkelin ja Varkauden välissä oli noin 50 auton letka. Nopeus noin 40 km/h ja ohittelukäytös oli kamalaa. Syynä oli mopoauto. Itsekin etsimme jo vaihtoehtoisia reittejä, mutta niitä ei löytynyt ja lopulta tilanne selvisi, kun mopoauto kääntyi pois.

Vierailija
104/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai johonkin muuhun viestiin?

Laitoit hyvän linkin ja siinä on mun perusteluni! ;)

Eli EI SAA MENNÄ SIKSAKKIA!!! Se on yksi perhanan laiton asia ja tähän törmää valitettavan usein motarilla.

Ei TIETENKÄÄN vasemmalla saa ajaa TARPEETTOMASTI mutta ohitustilanne ei tarkoita vaan yhtä autoa vaan sitä että ohittava auto katsoo mitä muuta oikealla ajaa, mikä on turvaväli johon menee.

Minä jarrutan jos joku ajaa turvaväliini edessä ajavaani nähden.

Ihan sama jos päätät yksikaistasella ohittaa minut niin otan jalan kaasulta tai jarrutan jos tulee vastaantulevaa liikennettä.

Ei siihen saa ajaa jos väliin ei mahdu vaan ajaa kunnes mahtuu, ohituskaistaa saa ja pitää käyttää sen verran että siitä siirtyminen eteeni ei aiheuta minulle ohitettavalle mitään toimenpiteitä (kuten jarruttaa koska ajat etupuskuriini) ja mahdollisesti ajat turvävälistä pois hetken päästä koska ohitat edessäni ajavan. Silloin vasemmalta tunkeva aiheuttaa paniikin oikealle kaistalle. Ymmärrätkö? Tämä on laitonta.

17

Edelleenkään en puhu moottoritiestä, vaan meidän lähellä on pitkät pätkät 70km/h nelikaistaista tietä, jossa usein kaksi autoa ajaa kärjessä 60km/h. Siis ruuhka-ajan ulkopuolella.

Mielestäni poliisi saisi sakottaa hitaasti vasenta kaistaa ajavaa.

Perustelut vastauksessani 44.

(Ja edelleen puhutaan normaalista ajokelistä ja ruuhka-ajan ulkopuolella)

Vierailija
105/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Kehä I:n tunnelissa ei kukaan, ei kukaan noudata sitä rajoitusta mikä siinä on. Jos itse ajan rajoituksen mukaan, kaikki painaa ohi. Samoin Vihdintiellä, ajamalla nopeusrajoituksen mukaan saat varmasti puskuriisi niitä vihjailijoita, että voisit hei väistää. Mä en kyllä tosiaan väistä enkä pode huonoa omaatuntoa siitä, että ajan nopeusrajoitusten mukaan.

Vierailija
106/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen kuljettaja ajaa jokaisessa tilanteessa sitä nopeutta, jossa kokee autonsa hallitsevan?

Eikö se ole loppujen lopuksi meidän kaikkien etu ja liikenneturvallisuutta parantava asia, että ns. "huonot ja epävarmat kuskit" eivät painele yhteisön painostamana useita kymmeniä kilometrejä tunnissa kovempaa, kun mitä kokevat autonsa ja tilanteen hallitsevan? Toki olen samaa mieltä, että ongelman tiedostaneiden kuskejen tulsikin välttää juuri pahimpia ruuhka-aikoja (kuten useat heistä varmasti tekevätkin, koska kokevat kuormittuvansa liikaa ruuhkassa ajaessa.)

Me väittelemme tästä asiasta mieheni kanssa joka päivä, kun hän päivittelee näitä sunnuntaiajelijoita edessämme. Itse näen sen pelkästään positiivisena asiana, että kukin ajaa taitojensa mukaan.

ps. en itse ole sunnuntai-ajelija pahimmasta päästä, vaikka joskus liukkaalla kelillä himmailenkin meidän takavetoisen, ikivanhan autonromun takia. :(

Vierailija
107/111 |
11.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai aina ajetaan tilanteen ja sään mukaan mutta jos on optimaalinen keli, niin en voi käsittää sitä alinopeudella köröttämistä.

Oma isäni on aina ollut sellainen varmuuden vuoksi alinopeutta ajaja. 80 alueella se vetää auton mittarin mukaan 70-75 eli käytännössä mittarivirheen kanssa ehkä 65-70km/h. Satasen aluella sama mittarin mukainen 10-5km/H:n alitus. Joka siis käytännössä on enemmän. Ja ei mitään eroa oli keli mikä tahansa. Voi kristus kun siinä kyydissä on rasittava olla. Autoja menee ohi ja isäni jäkättää, että "kylläpä se on kiire kaikilla kun ylinopeutta pitää ajaa...." ARGH.

Toinen mikä ärsyttää on juuri tämä jonkun edellä mainitsema kahdella kaistalla ajaminen. Eli siis Myös ohituskaistalla ajava köröttää alinopeutta eikä meinaa edes vaihtaa takaisin oikealle.

Kolmas mikä ärsytttää liikenteessä on tämä vilkun puuttuminen niin monesta autosta.

Vierailija
108/111 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLINOPEUTTA AJAVAT OVAT TYPERIÄ

Suomen pisin moottoritie päästä päähän: Vantaa-Ylöjärvi (180 km). Keskinopeuden nostaminen 120 --> 140 km/h säästää aikaa 13 min.

Suomi päästä päähän: Hanko-Utsjoki (1396 km). Keskinopeuden nostaminen 80 --> 90 km/h säästää aikaa 1h 56 min.

Tuo ekstravartti on sitä paitsi pirun kallis, ja odotusarvoisesti nettoaikavaikutus on luultavasti toiseen suuntaan. 10 km/h nosto nopeudessa kasvattaa polttoaineen kulutusta litran satasella. Tankkaamiseen menee aikaa, ja sen bensan ostamisen eteen pitää istua töissä. Suurempi menoerä on sakkoihin odotusarvoisesti budjetoitava raha.

Rationaalinen ihminen ei ikinä ajaisi ylinopeutta. Pienituloisen on optimaalista ajaa rajoitusten mukaan ja suurituloisen juuri sakkorajan alle. Ylinopeudessa ei ole järkeä, vaikkei kohonnutta onnettomuusriskiä edes otettaisi huomioon.

No me ei olla rationaalisia. Nyt on rätingit kuitenkin esillä; jos joku tämän lukee ja ottaa joskus tulevaisuudessa ylinopeussakot, taitaa on vähän yksinkertainen.

Kirjoitat väärällä palstalla

Ja teet epärealistisia laskelmia.

Palataanpa lähtöruutuun ja tämän palstan aiheeseen eli alinopeuteen.

Itselleni ei ole ali- eikä ylinopeudenajajia vaan itseäni hiljempää ja nopeamminajajia.

Nopeamminajajille teen aina tilaa ohittaa kun mahdollista.

Ensinnäkin laskelmiisi, miten pystyt ajamaan Suomen läpi 120km/h keskinopeudella? Tai edes 100km/h.

Meitä ammatin vuoksi tai ammatikseen ajavia on melko paljon liikenteessä.

On monia, jotka ajavat paljon enemmän kuin minä, heillä on usein myös aikataulut.

Itse ajan työajoa n. 60 000 km/vuodessa eli keskimäärin 5500km/kk, se ei ole edes kovin paljon.

Hyvällä kelillä pystyn pääsemään n. 75km/h (kesällä joskus jopa 85km/h) keskinopeuteen, kun päiväajoni on 300 - 600km / päivä.

Jos jään jokaisen "alinopeutta" ajavan taakse keskinopeuteni on 65km/h tai alle.

Keskinopeuksista huomaatte etten paljon moottoritiellä ajele, enkä joudu aamuruuhkiinkaan.

Keskinopeudella 75 km/h minulta menee n. 73 h/kk ja 807 h/vuosi työajoa ajaen, jos pudotetaan keskinopeus 65 km/h aikaa menee 84,5 h/kk ja n. 931 h/vuosi eli 11,5 h/kk eli 126,5 h/vuosi.

126,5 h on melkein 17 päivää.

Toimisto- tai tehdastyötä tekevät, kuka haluaisi että työpaikallenne tulisi, joku jarruttamaan työntekoanne niin, että joutuisitte tekemään edellä olevat määrät töitä ilmaiseksi/ilman palkkaa?

Ylinopeussakot ne ovat tyhmiä kyllä.

Olen saanut viimeksi oikeat liikennesakot 2000-luvun alussa.

Äskettäin sain yhdet rikesakot 89 km/h

80 km/h alueella.

Ajoin 70 km/h tunnissa kulkevan auton perässä useita kilometrejä, ainoassa ohituspaikassa, poliisit olivat tien varressa pakettikamera-auton kanssa.

Onnittelut poliisillekin olitte sijoittuneet taktisesti oikein, 300 m kauempaa nopeuteni olisi ollut jo 80 km/h. Täytyyhän heidänkin sakkokiintiöt saada kasaan joskin todella vaikeaa minun kanssa.

Siis vielä kerran, jos ajelet hitaammin kuin takaa tuleva, auta ohitusta, hiljennä vauhtia, väistä mahdollisimman sivuun.

Parempi näin, kuin yrittää ajaa kovempaa, se aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja ei kuitenkaan suju niin kuin pitäisi.

Ja etenkin rekka- ja linja-autot, jos joku sellainen roikkuu takapuskurissa kiinni, se tarkoittaa, että haluavat ajaa kovempaa kuin sinä ja heillä on myös aikataulut.

Hiljaa ajava.

Ole humaani ja tee tilaa, se ei ole sinulta mitään pois.

Terveisin, ammatikseen ajava.

Vierailija
109/111 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ei olla rationaalisia. Nyt on rätingit kuitenkin esillä; jos joku tämän lukee ja ottaa joskus tulevaisuudessa ylinopeussakot, taitaa on vähän yksinkertainen.

pelkästään se että ajaa ylinopeutta ja nauttii siitä -kuten minä- on tarpeeksi suuri syy viitata kintaalla kukkahattutätien asettamille rajoituksille.

Miksi antaisit byrokraattien määräillä sinua?

Vierailija
110/111 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylinopeutta ajavat ovat typeriä

Suomen pisin moottoritie päästä päähän: Vantaa-Ylöjärvi (180 km). Keskinopeuden nostaminen 120 -->; 140 km/h säästää aikaa 13 min.

Sinähän se typerä olet, tässä puhutaan alinopeutta ajavista.

Kesäkelillä 120 -> 100 tekee 18 min

talvella 100 -> 80 tekee 27 min

+ sama matka takaisin

Vierailija
111/111 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa liikkeellä olleet ajoivat Oulun kohdalla moottoritiellä letkassa 70-90 km/h, eli turvallisesti 10-30 km/h alle rajoituksen. Itsekin ajoin siinä. Ohituskaistalla ei ollut juuri ketään, sellainen loskamäärä ja tielläkin 5 sentin kerros heti, jos edellisen urasta poikkesi.

Eihän se ole alinopeutta jos ajaa huonossa säässä kelin mukaan. Tässä on keskusteltu enemmänkin siitä kun ajetaan normaalilla kelillä selkeästi alle nopeusrajoituksen.

Eilen oli erittäin hyvä keli ja ajoin nelikaistaista tietä, rajoitus 70km/h. Hiljainen liikenne, oikealla kaistalla muutamia kuskeja jotka ajoivat n. 60-65 km/h. Ja yksi vasemmalla kaistalla. Arvaa alkoiko jonoa muodostua, vaikkei ollut paljon autoja liikenteessä. Vihdoin oikealla ajanut hiljensi, että pääsin oikean kautta ohi ja palasin vasemmalle koska oikealla oli vielä yksi auto edellä, joka ajoi hiljempää.

Eikö tämä valopää, vasemmalla puolella ajava, ala vilkuttelemaan valoja!!!

Omaa tyhmyyttään taas osoitti, miksei aja oikealla kuten liikennesäännöt määräävät???

Näistä TUNAREISTA täällä puhutaan.