Alinopeutta ajavat ovat oikeastaan aika tuskastuttavia
Katson oman nopeuteni navigaattorsta ja lisään siihen vielä 5km/h. Se tekee käytännössä satasen alueella varmaan 10km/h eron.
Kommentit (111)
Riski vain peräänajoon ja takapenkkiläisten vahingoittumiseen kasvaa hituroimalla. Itse voin ajaa jonon mukana vaikka 20km/h jos tarve vaatii, mutta jos jono kulkee 80km/h alueella sujuvaa 85-90km/h niin ajan sitä, enkä tahallisesti aiheuta sumaa ja riskiohitustilanteita takanatulevilla riskeeraten samalla itseni.
Pitää katsoa myös muuta liikennettä!
Vaikka oikealla ajaa satasen alueella joku 90 ja sen ohi koittaa joku ajaa vähän nopeampaa niin tämän ohittajan velvollisuus on kyllä katsoa mitä ohitettavan auton edessä on, ei todellakaan saa puikata ohitettavan eteen (tämän turvaväliin varsinkaan) vaan pitää katsoa onko edessä jotain ohitettavaa koska laki kieltää siksakin!!!
Ohitusta saa ja PITÄÄ jatkaa kunnes on ohittanut niin ettei aiheuta muille vaaratilannetta tai joudu ohittamaan uudestaan turhasti vaihtamalla uudestaan vasemmalle kaistalle muutaman kymmenen ajomatkan jälkeen.
Tämä se vasta laitonta on!
ja nopeusrajoitukset on mitä on.
Aina keli on otettava huomioon.
Esim lokakuun alussa pimeällä, ruuhkassa, kovassa sateessa moottoritiellä "saa ajaa" 120, mutta marraskuussa aurinkoisella, kuivalla säällä keskellä päivää, kun ketään ei ole lähelläkään 100.
ja sitä ajetaan sekä 60- että 80-alueella. Ja se osaa ottaa minua päähän. Ihan kun nopeusrajoituksilla ei olisi mitään syytä.
Eli ajat kuten lapseni tappanut. Minä en koskaan anna itselleni lupaa ajaa noin. Maksimi on maksimi ja se on silloin kun sää on parhaimmillaan. Tottakai se on ihan saatanan sujuvaa ajaa kuin paskapää! Meilläkin auto ajaa ihan sujuvasti jos kaasua painaa, mutta me noudatetaan liikennesääntöjä!
Kiitos, sinä voisit olla se joka tappoi lapseni.
Mutta kun ei ihminen ymmärrä valtavaa vaaraa, kun ajat jonkun yli niin ihmettelet miten siinä noin voi käydä. Mitenköhän?
17
Joo se on eri asia moottoritiellä, mutta tässä meidän lähellä on 70km/h rajoitus ja liikennevaloja.
Ja vielä itse asiassa hyvin toimiva vihreäaalto, mutta siinä on välillä vasemmalla 60km/h töpeksijöitä, että muut putoaa vihreästä aallosta.
Ja usein olen nähnyt, että nämä "turvallista" alinopeutta ajavat, menevät vanhoilla vihreillä valoista ja takana tulijat jäävät aallosta valoihin.
Että ajotapasi on kuten sen kuskin ENNENKÖ lapseni oli jäänyt auton törmäämäksi.
En osaa kuvitella miten tuollaisen jälkeen voisi ajaa vanhoilla tavoilla, ihminen vaikutti hyvin katuvalta. Mutta ei se poista mitään, se ei tuo kuollutta takaisin.
Kauhukuvat jää kuskin mieleen ja ihminen joka ajaa noin, saisi minusta viettää pitkän ja kirkasmuistisen elämän.
17
siis 70km/h ja nelikaistainentie.
Kukaan ei ole puhnut kaahaamisesta vaan järjen käytöstä, siinä ei ole nopeusrajoituksilla kuin pieni rooli. Aja vaikka 20km/h 100km/h alueella jos etsit elämääsi jännitystä ja vaaraa. Itse ajan mieluummin turvallisesti kokonaistilanne kulloinkin huomioiden. Turvallista matkaa!
Juu, ajan silti alle maksiminopeuden!!!!!
Se maksiminopeus on tienopeus PARHAALLE säälle, ei siis jokapäivänen nopeus ja vakiona.
Minun lapseni kuoli "tässä lähellä" ja "tässä lähellä" on se vaarallisin paikka liikkua. Kaikki liikkujat ei ole paikkakunnalta ja tunne aluetta, kaikki ihmiset ei osaa varoa koska ajaa päivittäin tutulla alueella!
17, joka hyvinkin luultavasti ajaisi 70 nopeusalueella AIVAN LAILLISESTI nopeutta 60!
vastaus tähän:
Maantie, sallittu 100km/h puolet vuodesta, marraskuun 1.päivä vaihdetaan samalle tienpätkälle 80km/h nopeusrajoitus. Keli ja sää edelleen yhtä "kesäinen" ja hyvä kuten edellisenä päivänä eli 31.10.
Jos siis ajaa jonon mukana, turvavälit huomioiden 85-90km/h nopeutta niin miten siinä yhtäkkiä kasvaa riskit järjettömästi?
Normaalijärkinen kuski ei vaahtoa vaan ottaa aina huomioon: sään, kelin, vrk-ajan, ajokkinsa ominaisuudet, liikennetilanteen, ajomatkan pituuden mahdollisine taukoineen, realistisen ajoajan pienellä ekstralla jne
18
Kenelle kirjoitat? Minulle? Koska lapseni kuoli vakavaan aivovammaan niin en saa ottaa tässä kantaa ja sanoa että TE olette vaaraksi?
Juu, kirjoitan tässä ihan samasta nopeuksista kuin te: 70 alueella jos KEHTAA ajaa 60! TODELLAKIN AJAN SEN kuin 70 päivästä toiseen, tai 10 kilsaa ylinopeutta kuten joku toinen laukoo. KOSKAAN en tekisi noin! Eikä teilläkään ole siihen MITÄÄN oikeutta.
MIKÄ TEITÄ VAIVAA?
Oikein turvallisia tienylityksiä teidän lapsille ja lapsenlapsille vaan kun tollasia ihmisiä tulee liikenteessä vastaan.
17
Varsinkin just silloin kun ei pääse ohittamaan ja olis itsellä vähän kiiruskin. Mun tsägällä aina joku tollanen helvetin sunnuntaiajelija on silloin aina kotterollaan mun edessä.
Mä ymmärrän sen että jos keli on tosi huono, niin silloin ajetaan hitaampaa ehkä, mutta että hyvällä kelillä joku ajelee alinopeutta niin kyllä se pistää vituttamaan.
Kenelle kirjoitat? Minulle? Koska lapseni kuoli vakavaan aivovammaan niin en saa ottaa tässä kantaa ja sanoa että TE olette vaaraksi?
Juu, kirjoitan tässä ihan samasta nopeuksista kuin te: 70 alueella jos KEHTAA ajaa 60! TODELLAKIN AJAN SEN kuin 70 päivästä toiseen, tai 10 kilsaa ylinopeutta kuten joku toinen laukoo. KOSKAAN en tekisi noin! Eikä teilläkään ole siihen MITÄÄN oikeutta.
MIKÄ TEITÄ VAIVAA?
Oikein turvallisia tienylityksiä teidän lapsille ja lapsenlapsille vaan kun tollasia ihmisiä tulee liikenteessä vastaan.
17
alinopettaukin ajaminen saattaa olla vaarallista. Joku ajaa taakse eikä välttämättä huomaa että ajat alinopeutta -> perseessä kiinni. Lisäksi köröttely ärsyttää, jolloin moni ajaa tahallaan perässä kiinni -> äkkijarrutus -> siellä ne lapset on taas littanana takapenkillä. Peräänajajan vikahan se tietysti on, mutta miksi helvetissä ei voi vaikka 60 alueella ajaa sitä kuuttakymppiä? Jotenkin voin ymmärtää jos 120 alueella ajaa hiljempaa, tai ehkä jopa 100 alueella, mutta sitä hiljemmin - mitä ihmettä oikeasti?
Tällaisia ketjuja lukiessa tulee väistämättä mieleen, että naiset pois auton ratista tai lisää ajotunteja.
t. nainen
Minä en päätä ajonopeuksista, että milloin tulee talvinopeudet voimaan mutta ajan niiden mukaan nurisematta.
Sää voi vaihtua hyvin radikaalisti lokakuussa seuraaville päiville vaikka ensin onkin "kesäistä" ja nopeuslätkiä ei vaihdeta tuosta vaan, kyllä minäkin olen "maalaisjärjen kannalla" mutta on paljon vajaita kuskeja jotka sitten ajaisi kesärenkaissa päälle satasta jos niin lätkässä lukee.
Oliko se viime viikollako kun kuoli joku nainen jonka auton 3 rengasta oli kesärenkaita..
Maalaisjärkeen nimenomaan kuuluu se että ajetaan maksiminopeutta ja tarpeen vaatiessa SEN ALLE!
En minä aja satasta jos kyltti sanoo 80 vaan koska tuli talvinopeus voimaan tänään ja sää on sama kuin eilen kesänopeudella.
Jos sinua turhauttaa tälläinen, niin et voi kuvitella miltä sinusta tuntuu jos lapsesi/lapsenlapsesi pääsee hengestään koska joku ajaa vähän nopeempaa kuin ajonopeus on tiellä, ihan kun auto kulkee mukavasti?
Minä en voi käsittää miten voi jotakuta ottaa niin mahdottomasti kupoliin moottoritien ajonopeuden talvinopeuteen muuttaminen, se on joka vuotinen ilmiö.
Itse ajan töihin motaria ja talvinopeuteen muuttaminen on joka vuotinen juttu, kuolleen lapseni synttäritkin tulee joka vuosi lokakuussa.
Jos ei voi ajaa ajonopeuksien mukaan, niin ei pidä ajaa ollenkaan.
17
kun selvästi 17 tajusi vissiin oman järjettömyytensä ja jätti vastaamatta. Jos jokus vataa niin asiaperusteet kiitos, ei mitään vouhkausta ja yleislätinää vaan täsmäkyssäriin täsmävastaus.
Jaa miksi?
Se että kinaan tässä kaltaisesi kanssa joka perustelee ylinopeutta?
Minähän ajan juuri niinkuin kuuluu ajaa.
Liikenteessä olen hyvin tarkka ja kohtelias, samaa voi sanoa sinusta?
17
Toinen kaissta oli autoja täynnä, aikomuksena suunnata kohta lahdentielle helsinkiin päin, siis motarille. Mä katoin kun viereistä ramppia pitkin tulee matelemalla joku auto aikomuksena liittyä kehälle, mun edessä ja mun takana tulee autoja.
Kyllä mä mietin että onko toi joku itsemurhaa aikova ihminen, miten se pääsee mihinkään väliin tolla matelulla ja mitä sen takana tulevat? Mä en voinut vetää viereisellä kaistalle koska siinä oli tosiaan auto. Painoin vaan kaasua että ei ainakaan mun eteen tule vahingossakaan.
Todella älytöntä!
Minulla on ajokokemusta ja henkilökohtainen kokemus siitä kun lapsi kuolee autotörmäyksessä. Ajan aina alle rajoitusten. Näin minulle on autokoulussakin opetettu, nopeus ei saa olla vakio säällä kuin säällä. Sateella ei saa ajaa satasta sanoi autokoulunopettajani.
Ajonopeudet on parhaalle mahdolliselle säälle rajotettuja maksimeita.
Minä en ole vastuussa siitä jos joku tekee minusta ohituksen. Autan ohituksessa jos tarttee ottamalla jalan kaasulta tai jarrutan jopa mutta kyllä siellä takana sopii ajaa, minäkin ajan enkä tee turhaa ohitusta.
Jokainen kuski on vastuussa omasta ajostaan, ei se ole mikään syy onnettomuuden jälkeen että "toi ei ajanut tasan maksiminopeutta, vaan ajoi alinopeutta"!
Vaikka ajaisi traktorin ohi ja kolaroi niin itse siitä omasta ajostaan on vastuussa, ei kukaan muu.