Alinopeutta ajavat ovat oikeastaan aika tuskastuttavia
Katson oman nopeuteni navigaattorsta ja lisään siihen vielä 5km/h. Se tekee käytännössä satasen alueella varmaan 10km/h eron.
Kommentit (111)
Eihän se oli paha? mutta nää selvästi alinopeutta ajavat on tosiaan tuskastuttavia.
viranomainen seuraa lakiin kirjoitettuja sääntöjä ja laissa ei ole määritelmää "alinopeus".
MUTTA asiantuntijatahot (näitä ovat mm. Liikenneturva, yleisemmin liikennetutkijat, liikennepsykologit ja liikennelääkärit) puolestaan ovat tuota mieltä. Ehkä myös viranomainen privaattihenkilönä voi olla tuota mieltä.
Jos nyt asiantuntijoista ja liikenteestä puhutaan laajemmin, niin asiantuntijat eivät myöskään aja esim. nk. nollatoleranssia liikenteeseen, jotta liikenneonnettomuuksien/-kuolemien määrää saataisiin laskettua. Kuskin päihtyneisyys on vain niin helppo mitata, että sitä käytetään ratkaisuna ongelmaan. Todellisuudessa pitäisi saada huume/lääkeveikot pois liikenteestä ja samoin ajokykynsä menettäneet (esim. kroonisesti sairaat ja vanhukset) yms.
Ja sinä oikein ajava nro 17. Pliis, lopeta autolla ajo ja mene terapiaan. Kun olet toipunut surustasi, käy muutamalla ajotunnilla autokouluopettajan kanssa ja sitten aloita ajaminen uudestaan.
Hermo menee kun aina löytyy joku idiootti varsinkin ruuhka-aikaan jurnuttamaan n. 5-10 km/h alle sallitun, tai vielä enemmän, ja sitten sieltä otsa kurtussa kuikuillaan ja nyrkkiä puidaan, jos joku menee ohi!
Muistelen jossain ohjelmassa kerran kuulleeni, että poliisin kannalta liiallinen alinopeus on yhtä suuri rike kuin ylinopeuskin, koska se tosiaan sotkee liikenteen ja aiheuttaa vaarallisia ohituksia.
Määrittele "liiallinen alinopeus"? Onko se tuo mainitsemasi 5-10 km/h alle sallitun? Jos näin on, niin voin vakuuttaa, ettei löydy sellaista viranomaista, joka pitää sitä yhtä vaarallisena liikenteen kanalta kuin ylinopeutta.
Kai ne olettaa että kyseessä on kännikuski, huumehörhö tai vastaava?
En tiedä sakottaako, mutta puuttuu kyllä asiaan. Aiheuttaahan se kummastusta jos joku on liikenteen jarru ja sitä kautta niitä vaaratilanteita.
Suomen pisin moottoritie päästä päähän: Vantaa-Ylöjärvi (180 km). Keskinopeuden nostaminen 120 --> 140 km/h säästää aikaa 13 min.
Suomi päästä päähän: Hanko-Utsjoki (1396 km). Keskinopeuden nostaminen 80 --> 90 km/h säästää aikaa 1h 56 min.
Tuo ekstravartti on sitä paitsi pirun kallis, ja odotusarvoisesti nettoaikavaikutus on luultavasti toiseen suuntaan. 10 km/h nosto nopeudessa kasvattaa polttoaineen kulutusta litran satasella. Tankkaamiseen menee aikaa, ja sen bensan ostamisen eteen pitää istua töissä. Suurempi menoerä on sakkoihin odotusarvoisesti budjetoitava raha.
Rationaalinen ihminen ei ikinä ajaisi ylinopeutta. Pienituloisen on optimaalista ajaa rajoitusten mukaan ja suurituloisen juuri sakkorajan alle. Ylinopeudessa ei ole järkeä, vaikkei kohonnutta onnettomuusriskiä edes otettaisi huomioon.
No me ei olla rationaalisia. Nyt on rätingit kuitenkin esillä; jos joku tämän lukee ja ottaa joskus tulevaisuudessa ylinopeussakot, taitaa on vähän yksinkertainen.
nyt on ennätys nähty.
70km/h nelikaistainen tie, henkilöauto vasenta kaistaa jurraa niin hiljaa, että mopoauto ja muu letka perässä ajoi 50 km/h ohi.
Itsekkyyden ja kokemattomuuden huippu.
Toivottavasti poliiit alkaa opastaa näitä pölvästejä.
niiin jononvetäjän puheelta...
Jos kaikki muut ajavat kovempaa kuin sinä, niin silloin ihan oikeasti vika on sinussa!
Tee jotain: osta vaikka uudet renkaat autoosi. Voit ällistyä miten suuri ero on vanhoihin. Mutta älä mitään kiinalaisia halpisrenkaita osta...Se on se toisena tuleva auto mikä ei uskalla ohittaa :) Siinä on se syy :)
Miksi on niin vaikeaa antaa ihmisten ajaa haluamallaan tavalla? Jos et kykene esim. lähtemään ajoissa kotoasi, ottaen huomioon että matkalla voi tulla hidastelijoita vastaan (mitään ei kannata jättää viime tinkaan) niin kulje vaikka julkisilla.
Ajaminen on muutakin kuin ajamista, liikenteessä pitää ottaa huomioon vaikka etukäteen mahdolliset hidastelijat yms. Ja se muu liikenne pitää ottaa huomioon! Olisi paljon sujuvampaa liikenne kun jokainen tajuaisi tällaiset asiat.
Tuolla missä tänään ajoin oli pimeää mutta hyvä ajokeli.
Ajelin rekan perässä sopivaa vauhtia. Yhtäkkiä rekka pudotti 80 alueella vauhdin 50 - 65 km/h ihmettelin missä vika aloin kyttäämään ohituspaikkaa, mutta huomasin että sen rekan eteen oli jumittunut henkilöauto.
Ei pössi voinut tehdä tilaa rekalle, siinä sitten ajettiin ja kerättiin jonoa aikamme. Viimein rekka löysi paikan ja lähti ohittamaan, mitään suurempaa vaaratilannetta ei siitä tullut, mutta olisi voinut.
Pääsinpä minäkin hetken kuluttua ohi.
Minulla ei ollut kiire mihinkään (matkaa 150 km), mutta rekalla oli varmasti aikataulu.
Miksi ihmeessä te, jotka ajatte hiljaa, ette voi tehdä tilaa takaa tuleville.
Kelissä ei siis ollut mitään vikaa.
joskus rassaa. Mutta yritän aina muistaa, että kaikki ei voi olla niin varmoja kuskeja, ja se heille suotakoon. Kyllä me tänne maailmaan mahdutaan ja voin minä tietäkin antaa tarvittaessa. Siitä tulee itsellekin hyvä mieli. Ei tartte aina niin ressata.
Mutta se asia missä minä en jousta, on liikennesäännöt. Niistä pidän kiinni ehdottomasti. Esim. meidän kotitien risteyksessä ei ole kolmiota, mutta rohkeasti ne sitä toista tietä pukkaavat tulemaan katsomatta oikealle lainkaan (siis oikealle jossa meidän tie, ja heidän pitäisi väistää) - noh, minä ajan aina siihen eteen, joskus on ollut tilanteita että kys. tietä ajanut on joutunut painamaan jarrua pohjaan ja liki kylkeen tullut, sitten pui nyrkkiään. Se on oikeasti niin että siinä asiassa en jousta, jos minä tulen oikealta ja mua pitää väistää (ei ole kolmiota), minä tulen eteen, kävi miten kävi. Vaikka henkeni uhalla.
joskus rassaa. Mutta yritän aina muistaa, että kaikki ei voi olla niin varmoja kuskeja, ja se heille suotakoon. Kyllä me tänne maailmaan mahdutaan ja voin minä tietäkin antaa tarvittaessa. Siitä tulee itsellekin hyvä mieli. Ei tartte aina niin ressata.
Mutta se asia missä minä en jousta, on liikennesäännöt. Niistä pidän kiinni ehdottomasti. Esim. meidän kotitien risteyksessä ei ole kolmiota, mutta rohkeasti ne sitä toista tietä pukkaavat tulemaan katsomatta oikealle lainkaan (siis oikealle jossa meidän tie, ja heidän pitäisi väistää) - noh, minä ajan aina siihen eteen, joskus on ollut tilanteita että kys. tietä ajanut on joutunut painamaan jarrua pohjaan ja liki kylkeen tullut, sitten pui nyrkkiään. Se on oikeasti niin että siinä asiassa en jousta, jos minä tulen oikealta ja mua pitää väistää (ei ole kolmiota), minä tulen eteen, kävi miten kävi. Vaikka henkeni uhalla.
Lapset kyydissä ja joku rattijuoppo,kamoissa oleva yms hullu tulee kylkeen ja matkustajille käy huonosti
Kuka sanoi että mulla on lapsia? Tai lapsia kyydissä? :)
Laki on laki ja sitä noudatetaan. Sillä selvä. Olen sitten vaikka tyhmä mutta pidän oikeuksistani kiinni.
Kuka sanoi että mulla on lapsia? Tai lapsia kyydissä? :)
Laki on laki ja sitä noudatetaan. Sillä selvä. Olen sitten vaikka tyhmä mutta pidän oikeuksistani kiinni.
enää se ei ollutkaan kiinni siitä, että olisi päässyt kaasua painamalla 5km tunnissa nopeampaa. Aika monta autoa oli ojassa sohjon takia.
Jos se muutama minuutti on tärkeää, kannattaa miettiä, loppuuko kiire kun makaat sairaalassa halvaantuneena ja lapsesi ovat takapenkiltä lentäneet etuikkunasta ulos. Ehkä silloin ne muutama minuutti ei enää tunnukaan tärkeältä. Saattaa jopa kaduttaa, että sillä satasen alueella et ajanutkaan kahdeksaakymppiä.
"sylvi 70v" tms. jotka tuota alinopeutta ajavat. Mulla ei ole ikinä niin kiire, että pitäisi päästä ohi tai ajaa takapuskurissa kiinni, kun ei niistä tiedä milloin lyö jarrun pohjaan. Lähtekää liikkeelle sen verran aiemmin, että on aikaa ajella vaikka sitten vähän hitaammin, hyvät ihmiset.
Pohjoisessa liikkeellä olleet ajoivat Oulun kohdalla moottoritiellä letkassa 70-90 km/h, eli turvallisesti 10-30 km/h alle rajoituksen. Itsekin ajoin siinä. Ohituskaistalla ei ollut juuri ketään, sellainen loskamäärä ja tielläkin 5 sentin kerros heti, jos edellisen urasta poikkesi.
kävellessä, ahtaan paikan tullen, edellä kävelijät väistävät heti, kun huomaavat, että takaa tulija haluaa mennä kovempaa.
Miksei näin voi olla liikenteessä?
Hitaasti ajava ei yleensä missään tapauksessa anna tilaa tai auta ohituksessa.
Tänään ajelin kasikympin aluella auton perässä kuuttakymmpiä. Ohi olisin mennyt mutta kun oli pätkä missä on paljon kieltoja ohittaa ja kun sai niin en vastaatulijoiden vuoksi voinut.
Huvittavinta tapauksessa oli se että kun käännyttiin tielle missä oli kuudenkympin rajoitus, niin sitten se matelija ajeli varmaan n. ysikymppiä jos ei jopa satasta kun hävis näkyvistä alta-aika-yksikön.
Eihän se ole alinopeutta jos ajaa huonossa säässä kelin mukaan. Tässä on keskusteltu enemmänkin siitä kun ajetaan normaalilla kelillä selkeästi alle nopeusrajoituksen.Eilen oli erittäin hyvä keli ja ajoin nelikaistaista tietä, rajoitus 70km/h. Hiljainen liikenne, oikealla kaistalla muutamia kuskeja jotka ajoivat n. 60-65 km/h. Ja yksi vasemmalla kaistalla. Arvaa alkoiko jonoa muodostua, vaikkei ollut paljon autoja liikenteessä. Vihdoin oikealla ajanut hiljensi, että pääsin oikean kautta ohi ja palasin vasemmalle koska oikealla oli vielä yksi auto edellä, joka ajoi hiljempää.
Eikö tämä valopää, vasemmalla puolella ajava, ala vilkuttelemaan valoja!!!
Omaa tyhmyyttään taas osoitti, miksei aja oikealla kuten liikennesäännöt määräävät???
Näistä TUNAREISTA täällä puhutaan.
Joo nämä tasa-alinopeutta ajavat sitten painavat punaisilla liikennevaloista läpi, kun pudottavat koko jonon vihreästä aallosta.
Se turvallisesta ajamisesta.
Ja eilen sitten ei tajuttu pudottaa riittävästi nopeutta huonossa kelissä.
Oliko eilen alinopeutta
Eihän se ole alinopeutta jos ajaa huonossa säässä kelin mukaan. Tässä on keskusteltu enemmänkin siitä kun ajetaan normaalilla kelillä selkeästi alle nopeusrajoituksen.
Eikös se tuossa yllä lue melko selvästI?
Silloin oli meinaan melko suuressa osassa Suomea hyvä ajokeli, kun Helsingissä autoja muotoiltiin uusiksi.
Järvenpään pohjoispuolella paistoi aurinko.
Määrittele "liiallinen alinopeus"? Onko se tuo mainitsemasi 5-10 km/h alle sallitun? Jos näin on, niin voin vakuuttaa, ettei löydy sellaista viranomaista, joka pitää sitä yhtä vaarallisena liikenteen kanalta kuin ylinopeutta.