Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan kestää saada perintö tilille?

Vierailija
25.11.2011 |

Perunkirjoitukset jo tehty, viimeiset paperit allekirjoitetaan päivänä x, kuinka kauan tuosta päivästä kestää saada rahat tilille? oletetaan, että tuo päivä on siis vaikka maanantai ja edessä monta arkipäivää ennen viikonloppua)

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeuttaa jos käyttää perukirjan maistraatissa. Kun maistraatti on sen tarkastanut ja sinetöinyt, ei pankki enää sitä tarkasta.

Tosin maistraatti kyseli virkatodistuksia, parin osakkaan kuolleen puolison aikuisiän virkatodistukset ( yleensähän liitetään vain osakkaan virkatodistus) ja vainajan äidin virkatodistusta vuosilta jotain 1920 - 1927 eli ennen avioliittoaan, jotka tiedot eivät näkyneet sukuselvityksessä.

Vierailija
102/113 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vissiin ollut helpompaa, nyt jokainen pankki tarkastaa ne erikseen ennenkuin saat euroakaan ulos.

Kokemusta nyt kahdesta pankista; Op ja Nordea.

Sitä ajattelee, että kaikki menee perunkirjan ja perinnönjaon jälkeen sujuvasti mutta katinkontit sanon minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero ei ole kuolinpesän velka. Sen maksaa perilliset jokainen itse, ja tämä pätkähtää usein maksuun ennenkuin mitään perintöä on saatu jaettuakaan.

Vierailija
104/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni 9 kuukautta.

Vierailija
105/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordealla todella kestää!

Lakimies tehnyt perunkirjat ja jakokirjan.

Kaikki paperit toimitettu Nordeaan tarkastettavaksi. Nyt viides viikko menossa, edelleen tarkastellaan.

Odottelua...

Näin minä ajattelin, maksan lakimiehelle joka tekee perunkirjan ja perinnönjaon, menen pankkiin ja homma selvä mutta EI! Kaikki paperit sinne, tarkastellaan ja sitten kai taas varataan aikaa että saa rahaa siirreltyä?

Kuolemasta nyt 5kk...

Meillä myös Nordea. Nordealla oli vaikeuksia ymmärtää tädin miehen 50 vuotta sitten tehtyä testamenttia (vaikka se oli valvottu) ja perinnönjakoa. Täti kuoli 11/2021, perukirjoitus tehtiin 2/2022, perinnönjakokirja 6/2022. Asiaa hidasti eniten keväällä 2021 se, että yhdellä perijällä oli maistraatissa edunvalvoja joka oli tyhmä kuin saapas ja hidasti tietämättömyyttään kaikkea. 

Vierailija
106/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä menehtyi kesäkuussa 2019. Perunkirja saatiin tehtyä ajallaan ilman ongelmia. Asunto-osake myytiin samantien isän avovaimolle, saatiin perunkirjaan toteutunut myyntihinta. Purjeveneen myynnistä isä oli jo ehtinyt sopia ostajan kanssa, eli meidän piti vain hoitaa homma loppuun. Käytännössä meillä oli jaettavana vain käteistä, eli jakokirja oli helppo tehdä ihan itse. 

Rahat jaettiin tasan meidän kahden perillisen kesken heti kun OP sai perunkirjat ja muut dokumentit tarkastettua. Käytiin yhdessä siskon kanssa pankissa nostamassa tili tyhjäksi muutaman viikon päästä. Aikaan vaikutti enemmän se, koska kauempana asuva siskoni ehti paikalle. Kaikki saatiin kuitenkin hoidettua hyvissä ajoin ennen kuin perintäverot piti maksaa.

Vierailija
107/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus on 1-3 viikkoa. Miksi täällä puhutaan aina paskaa.

Vierailija
108/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä yleensä kauaa mene, mutta voi mennä jos on monimutkainen prosessi.

Itse sain vielä touhutonnin kaksi vuotta perunkirjoituksen jälkeen, kun soittivat isännöitsijätoimistosta ja sanoivat että isäsi on aikanaan maksanut liikaa vastikkeita etukäteen, ja nämä palautettaisiin nyt.

Vierailija
109/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintövero ei ole kuolinpesän velka. Sen maksaa perilliset jokainen itse, ja tämä pätkähtää usein maksuun ennenkuin mitään perintöä on saatu jaettuakaan.

Perintöveron voi myös maksaa kuolinpesän varoista.

Vierailija
110/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopeuttaa jos käyttää perukirjan maistraatissa. Kun maistraatti on sen tarkastanut ja sinetöinyt, ei pankki enää sitä tarkasta.

Tosin maistraatti kyseli virkatodistuksia, parin osakkaan kuolleen puolison aikuisiän virkatodistukset ( yleensähän liitetään vain osakkaan virkatodistus) ja vainajan äidin virkatodistusta vuosilta jotain 1920 - 1927 eli ennen avioliittoaan, jotka tiedot eivät näkyneet sukuselvityksessä.

No ei ainakaan nopeuta. Digissä (ent. maistraatti) kuolinpesän osakkaiden vahvistamiseen menee nykyisellään vähintään pari kuukautta. Lisäksi maksaa erikseen. En itse toimita sinne kuin erittäin hankalissa kuolinpesissä (tarkoitan, että osakkaita on jotain yli 10 ja virkatodistuksia + sukuselvityksiä vino pino vuodesta - 50 lukien tai kauempaa....). 

asianajaja

Vierailija
111/113 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään allekirjoitan paperin,lähetin sen raha on tilillä viimeistään viikon päästä,ei siinä kauaa nokka tuhisee jos kaikki perilliset ovat lähettäneet paperit allekirjoitettuna

Vierailija
112/113 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti jotain 15 minuuttia kun mentiin pankkiin veljeni kanssa ja jaettiin äitimme perintö 422000 euroa puoliksi. Pankki siirsi äitin rahat minun ja veljeni tilille. Siinä oli vasta rahat. Äitin asunnon myymisessä meni  3 kuukautta.

Vierailija
113/113 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun toinen vanhemmistani kuoli, teimme perunkirjoitukset päivänä X. Sitten jaoimme rahat lain määräämällä tavalla. Tilisiirrot tehtiin samantien, koska pankissa oltiin valmiiksi. Rahat olivat tilillä seuraavana arkipäivänä.

Lisään vielä että viikonlopun jälkeen tilini oli taas tyhjä. 😞

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi