Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan kestää saada perintö tilille?

Vierailija
25.11.2011 |

Perunkirjoitukset jo tehty, viimeiset paperit allekirjoitetaan päivänä x, kuinka kauan tuosta päivästä kestää saada rahat tilille? oletetaan, että tuo päivä on siis vaikka maanantai ja edessä monta arkipäivää ennen viikonloppua)

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesän osakasluettelon voi vahvistaa maistraatissa. Tällä voi nopeuttaa asiointia pankin kanssa. Ainakin meillä se tökkäsi siihen, että Nordea ei suostunut uskomaan virkatodistuksista ja avioehdosta, että pesän osakkaat ovat ne papereissa mainitut. Mutta kun pesän osakasluettelon vahvistaa maistraatissa, tällöin ei tarvitse olla enää perukirjan liitteenä sitä nippua virkatodistuksia, joilla pesän osakkuus todistetaan. Eikä pankki (Nordea) pääse ryppyilemään niin pahasti.

Sitä omaisuutta kannattaa muutenkin lahjoittaa jo elinaikanaan vähemmälle, niin selviää perilliset pienemmillä veroilla. Eikä ole niin kiire saada niitä perintörahoja, kun ovat jo valmiiksi rahoissaan.

Asia on hoidettu ajat sitten ei tästä voi olla kiinni.

Vierailija
42/113 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein jakokirjan kun kiinteä omaisuus oli saatu myytyä.Samana päivänä tein tilisiirrot kuolinpesän tililtä.Tilillä olleet varat jaettiin jo aiemmin.Kuolinpesän tilinkäyttöoikeuden pankki antoi minulle jo pari kk ennen perukirjoitusta valtakirjaa,sukuselvitystä ja testamenttia vastaan.Erittäin joustavaa varsinkin kun joutui maksamaan kuolinpesän ja kiinteistön kuluja.

Pesässä toinen osakas itseni lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni viikkoja siitä, kun kaikki paperit oli valmiina. Pankki tarkisti kaiken ja ne paperit meni siis täältä meidän kaupungin Nordean konttorista jonnekin toiseen paikkaan mihin oli keskitetty perintöasiat. Sitten kutsuttiin viikkojen päästä pankin konttoriin ja virkailija siirsi rahat perinnönsaajien tileille.

Miten jos yksi osakas vaatii osuutensa ennen varinaista perinnönjakoa?

No saa kai sitä vaatia, mutta pankin ehdoilla mentiin. En oikeastaan tiedä miten asia pankille kuului, mutta ei rahoja olisi saanut itse nostettua. Toki isäni rahat oli nordean tilillä, mutta ihan ulkopuolinen asianajaja hoisi perukirjan. Pankille toimitettiin paperit.

Perunkirja on tehty jo vuosia sitten mutta vielä ei rahoja ole kuulunut.

Ette ole varmaan sitten vielä tehneet perinnönjakoa. Perukirja on vasta luettelo vainajan omaisuudesta ja veloista. Perinnönjako pitää tehdä erikseen eikä sen tekemiselle ole mitään määräaikaa, jos kukaan pesän osakkaista ei vaadi sitä.

Perinnönjako- ja osituspaperi on allekirjoitettu myös.

Koska? Onko sovittu, kuka hoitaa rahojen siirron perillisten tileille? Eivät ne sinne itsestään siirry, jos kukaan ei mene pankkiin hoitamaan asiaa.

Yksi osakkaista hoitaa kuolinpesää ja on sovittu että hän siirtää rahat. Tilinumerot on ilmoitettu osakkaalle.

Pankki voi tehdä tarkistuksia muutaman viikon ajan sen jälkeen, kun ko. osakas on vienyt paperit pankkiin. Jos papereiden allekirjoittamisesta, tilinumeroiden ilmoittamisista ym. on kulunut jo selvästi pitempi aika kuin muutama viikko, niin todennäköisesti ko. osakas ei ole vielä mennyt pankkiin hoitamaan asiaa.

Vierailija
44/113 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa ahnehtimasta sitä perintöä ääneen. Rahaa tulee jos tulee, kun perinnönjako on tehty. Perunkirjoitus on vasta alku.

Jos kuolaat perintöä, älä hyvänen aika sano sitä ääneen! On erittäin tyylitöntä!

Vierailija
45/113 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cat kirjoitti:

Lakkaa ahnehtimasta sitä perintöä ääneen. Rahaa tulee jos tulee, kun perinnönjako on tehty. Perunkirjoitus on vasta alku.

Jos kuolaat perintöä, älä hyvänen aika sano sitä ääneen! On erittäin tyylitöntä!

Perinnöllä pitää kattaa mahdollisesti veroja tai velkoja. Esimerkiksi perintövero tai riitaisassa perinnönjaossa asianajajan kuluja.

Vierailija
46/113 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cat kirjoitti:

Perinnöllä pitää kattaa mahdollisesti veroja tai velkoja. Esimerkiksi perintövero tai riitaisassa perinnönjaossa asianajajan kuluja.

Pahimmassa tapauksessa voi menettää luottotiedot perinnön vuoksi.

Vierailija
47/113 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään jona olisi perinyt rahaa.

Talon, asunnon, osakkeita, maata kyllä on peritty omassa ja ystäväpiirissä.

Miten asunto ja maat jaetaan jos on useampia osakkaita? Kaikki muuttavat yhdessä asumaan ja yhdessä viljelemään maata?

6 vuotta sitten aloitettu, jokohan aloittaja on saanut perintönsä?

Asunto ja maat jaetaan siten, että A) myydään ja jaetaan rahat. Tämä vaihtoehto toimii myös siinä tapauksessa, että joku osakas "ostaa ulos" muut, jotka siis saavat rahaa tai B) toimitetaan jako. Maanmittarit vetävät linjat ja laittavat rajapyykit ja itse kukin saa oman palstansa. Sille tulee pienempi pala maata, joka saa talon ja/tai muita rakennuksia.

Vierailija
48/113 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule pankilta rahat seuraavana päivänä eikä seuraavalla viikollakaan, sillä pankki - ainakin Nordea lähettää peru- ja jakokirjan pääkonttoriin Helsinkiin tarkastettavaksi, mikä voi kestää jonkin aikaa, ainakin useamman viikon eikä useampi kuukausikaan ole epätavallista.

Vierailija
49/113 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/113 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein jakokirjan kun kiinteä omaisuus oli saatu myytyä.Samana päivänä tein tilisiirrot kuolinpesän tililtä.Tilillä olleet varat jaettiin jo aiemmin.Kuolinpesän tilinkäyttöoikeuden pankki antoi minulle jo pari kk ennen perukirjoitusta valtakirjaa,sukuselvitystä ja testamenttia vastaan.Erittäin joustavaa varsinkin kun joutui maksamaan kuolinpesän ja kiinteistön kuluja.

Samoin !

Vierailija
51/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin !

Meillä se ei näytä onnistuvan, vaikka peru- ja jakokirjat on tehty. Sisar on toisena osakkaana, joka toimii myös pesän hoitajana pankin  ja hänen tekemällään kahdenkeskisellä sopimuksella. Minulta ei mitään edes kysytty. Sisar on asettumassa esteeksi perintörahojen jaolle. Hänen perusteena "mutu - musta tuntuu." Saan Kelalta asumistukea ja Kela aikoo lopettaa asumistuen, mutta sisarelta ei vain rahoja tunnu saavan. Huomenna aion neuvotella Kelan kanssa, mitä tässä tehdään, vai onko ainoa keino hakea omia perintörahoja käräjäoikeuden kautta?

Vierailija
52/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli helmikuussa, mutta mitään ei ole vielä jaettu, koska sovintoa perinnöstä ei ole syntynyt. Yksi pesän osakas on riitauttanut testamentin,

Vierailija
53/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuuko ap vielä lattialla?

Vierailija
54/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

avato kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin !

Meillä se ei näytä onnistuvan, vaikka peru- ja jakokirjat on tehty. Sisar on toisena osakkaana, joka toimii myös pesän hoitajana pankin  ja hänen tekemällään kahdenkeskisellä sopimuksella. Minulta ei mitään edes kysytty. Sisar on asettumassa esteeksi perintörahojen jaolle. Hänen perusteena "mutu - musta tuntuu." Saan Kelalta asumistukea ja Kela aikoo lopettaa asumistuen, mutta sisarelta ei vain rahoja tunnu saavan. Huomenna aion neuvotella Kelan kanssa, mitä tässä tehdään, vai onko ainoa keino hakea omia perintörahoja käräjäoikeuden kautta?

Yritä selittää sisarellesi, että jos joudut lähtemään oikeuteen rahojen saamiseksi, niin se tulee kalliiksi - myös hänelle. Voit myös mennä itse perukirjan ja jakokirjan kanssa pankkiin.

Vierailija
55/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule v***n kauan. Äiti kuoli pari vuotta sitten ja leski (ei ole isäni) on keksinyt kiemuraa toisensa perään. Hän itse asuu Imatralla asti niin haluaa tepsutella äitini kaupunkiasunnossa. Imatralta on kuulunut muutenkin huolestuttavia uutisia viime vuosina. Suhmuroivat siellä paikalliseen tapaan. Loppua ei tälle näy, vaikka pesänjakajakin on. Rintaperilliset haluaisi asian päätökseen, mutta karjalaisleski vaan tepsuttaa. Olenko katkera? No olen, ihan mulkvisti koko äijä! Ei ois koskaan pitänyt olla sille kiva!

Vierailija
56/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyseessä raha, niin se varmaan hoituu nopsaan. Jos perit palan metsää tai kiinteistön, voi sen muuttaminen rahaksi kestää kauan.

Itse olen metsäperillisenä odotellut rahaa jo 24 vuotta, ei taida minun elinaikanani ratketa tuo asia.

Vierailija
57/113 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kuoli helmikuussa, mutta mitään ei ole vielä jaettu, koska sovintoa perinnöstä ei ole syntynyt. Yksi pesän osakas on riitauttanut testamentin,

Mummo kuoli tammikuussa ja maaliskuussa rahat oli tilillä. Serkku osasi hoitaa asian nopeasti ja siististi, vaikka perikunta eripuraista osittain olikin/olisi voinut olla.

Vierailija
58/113 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu miten kommunikointi sujuu; naapurin tms. asia se ei ainakaan ole. 

ei kä sellaista käytetä huonosti arvotettavaan ja markkinointipuffattuun alueeseen tahi muuhunkaan.

Vierailija
59/113 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni n. 10 päivää kun tuli rahat tilille. Siis siitä kun kaikki paperit oli allekirjoitettu ja kaikki selvää. Perukirjoitus ym tapahtui Tampereella, en edes käynyt itse allekirjoittamassa mitään, vaan annoin veljelle valtakirjan, joka hoiti kaikki asiat. Raha tuli Helsinkiin Nordean tilille.  

Vierailija
60/113 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä kun pankki saa perukirjan, kestää jopa kuukauden ennen kuin suostuvat avaamaan suljetun tilin. Luultavasti käyttävät asiaan yhtä ainoaa lakimiestä, joka tarkastaa koko maan perukirjat, hitaasti.

Osuuspankki.

Meidän osuuspankissa meni noin 15  minuuttia kun koko kuolinpesän pankkitilillä olleet varat oli jaettu sen jälkeen, kun marssittiin pankkiin jakokirjan kanssa. Useimmilla osakkailla oli tili samassa pankissa, mikä ehkä nopeutti toimitusta.

Suljetun tilin avaaminen on eri asia kuin perinnönjako. Onhan kuolinpesän laskut maksettava, eli ei pankki voi pitää tiliä suljettuna jos on selvä sopimus kuolinpesän asioiden hoidosta ja valtakirjan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme