Kauan kestää saada perintö tilille?
Perunkirjoitukset jo tehty, viimeiset paperit allekirjoitetaan päivänä x, kuinka kauan tuosta päivästä kestää saada rahat tilille? oletetaan, että tuo päivä on siis vaikka maanantai ja edessä monta arkipäivää ennen viikonloppua)
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Nordealla kyllä kestää asioiden hoito, Perunkirjoituksen jälkeen tehtiin jakokirja osakkaiden kesken, OP ja Nordea, molemmissa vain rahaa jaettavana. OP hoiti asian kahdessa päivässä, Nordeassa menossa viides viikko. Taitaa olla henkilökunta ajettu aivan minimiin, Pankkiin soitettu ja kysytty onko jotain ongelmia/puuttuuko jotain tietoja. Ei tiennyt 😄
Onko tämä asia edennyt sinun kohdallasi? Mulla menossa neljäs viikko, Nordea myöskin ja heidän sivuillaan edelleen tieto että osakaskirjat tarkistetaan 1-2 viikossa, jonka jälkeen tilit suljetaan ja varat jaetaan. Eikä myöskään sieltäpäin ole mitään tarkistusta mihinkään kyselty.
Täällä myös perinnönjako menossa, S-pankki hoitaa ja jako tehty pankissa toukokuussa. Aluksi sanottiin, että 2 viikkoa menee. 2 viikon jälkeen kun oli kyselty, niin ilmoitettiin että menee vielä muutama viikko. Että eipä se muissakaan pankeissa näköjään ihan niin näppärästi suju. #kesähessuttöissä
Jos osakkaat valtuuttaa jonkun hoitamaan tilien lopetukset ja rahojen jakamisen,niin ne siirtyy aikalailla heti ku tekee sen konttorilla. Toki en tiiä kaua eri pankkien välillä menee sitte.
Vierailija kirjoitti:
Jos osakkaat valtuuttaa jonkun hoitamaan tilien lopetukset ja rahojen jakamisen,niin ne siirtyy aikalailla heti ku tekee sen konttorilla. Toki en tiiä kaua eri pankkien välillä menee sitte.
Osakkaat, kaksi, valtuutti toisen meistä hoitamaan S-pankin tilinlopetuksen, tiliä oli käytetty vain bonus kertymään. Kaikki mahdolliset paperit oli ok mukana , siltikin siihen meni 4,5 vkoa ja sitten meni vielä reilu viikko ennen kuin S osuusmaksu siirtyi toisen perillisen tilille. Tässä oli kyllä siirtyminen S-pankista Nordeaan. Ja asiaa hoidin paikanpäällä.
Kaikki muut tiliasiat on Nordeasta Nordeaan siirtymässä, sähköisesti perunkirjoittaja laittanut kaiken n5 vkoa sitten, eikä tilije ole vieläkään suljettu ja varoja jaettu.
Mun kokemus S-pankista on positiivinen. Kävin keväällä lauantaipäivänä viemässä perukirjan ja valtakirjan muilta pesän osakkailta pankkiin ja seuraavana tiistaina oli vainajan tili näkyvissä omassa verkkopankissani. Sain saman tien siirtää rahat osakkaille. Elokuussa on edessä vielä tilin ja jäsenyyden lopetus, kun sitä ennen tulee veronpalautukset, jotka taas saan itse jakaa.
82 kirjoittaja saanut 6n vkon jälkeen tilien varat, mutta osakkeita ei siirretä tosta vaan, vaatii käynnin pankissa, vaikka arvo-osuustili on jo valmiiksi avattuna. Pankkiin joko molemmat perijät, tai haut.tstson kundi, joka hoisi meillä perukirjan ja jakokirjan teon.
Yhtenä iltana ilman mitään ennakkotietoa tuli kahdelta tililtä rahaa kolmessa eri erässä. Siitä mulla ei ole käsitystä, miksi ne tuli ns ripotellen.
Lohkomallahan ne jaetaan. Eli maanmittauslaitoksesta haetaan sitä lohkomista määräalalle. (joka on se peritty maapala/metsää, tontti missä on talo tms.)
Sitten maanmittari määrittää tarkan pinta-alan ja tiluksen rajat ja kulmiin tulee vielä semmoiset merkit. Lapsuuskotini palan kulmissa ne ovat metalliset punaoranssilla maalatut rajapyykit. Tietenkin lohkomista hakenut läntin omistaja itse maksaa lohkomiskulut maanmittauslaitokselle eikä kuolinpesä.
Ja ai niin, lainhuuto pitää hankkia kun ruvetaan lohkomaan sitä omaa erilleen muitten omasta.
Sitä paitsi, toiset tykkää että on hiukankin omaa maata/metsää. Yleensä kun iso jaetaan moneen osaan jää pieniä palasia.
Jos on joku testamentin hyväksyttäminen niin siinä menee ikuisuus, jos siis eivät hyväksy ja iso perikunta.. tosiaan ei kannata ihan lähikuukausina odotella rahoja
Vierailija kirjoitti:
Eikä mitään huimia suimia, mutta kuitenkin. :)
ap
Laita talteen pahan päivän varalle.Itse en tehnyt, tuhlasin ja kovaa vauhtia. Onneksi otin järjen käteen ja säästin osan, pienen osan mutta hyvä tietää, että on tallessa.
Heti osituksen jälkeen olisi ollut mahdollista saada.
Varattiin kuitenkin aika pankkiin ja siinä neuvoteltiin, mitä rahoilla tehdään.
Perin ihan huomattavan summan ja minulla oli sama pankki, kuin kuolleella. Lakimiespalvelut ostettiin pankista.
Meillä on nyt isän kuolemasta 5 päivää vaille vuosi eikä vieläkään ole saatu pankista euroakaan jakoon. Perukirjoitus on tehty tammikuussa, koska odotettiin sukuselvityksiä, jakokirja tehtiin helmikuussa ja siitä asti on kärtetty pankin lakiosastolta rahoja. Toistaiseksi on tarvittu 8 erilaista valtakirjaa asioiden hoitamista varten eikä loppua näy. Kyseessä alle 40 000 e rahaa, 1 asunto-osakekirja ja noin 4000 e arvosta pörssiosakkeita. Ei vaan voida antaa perillisille, koska taas puuttui joku asia.
Vanha täti kuoli kesällä 2021.Hänellä ei ollut omaa perhettä ja sain perintöä.
Rahat tuli tilille helmikuun lopussa 2022.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt isän kuolemasta 5 päivää vaille vuosi eikä vieläkään ole saatu pankista euroakaan jakoon. Perukirjoitus on tehty tammikuussa, koska odotettiin sukuselvityksiä, jakokirja tehtiin helmikuussa ja siitä asti on kärtetty pankin lakiosastolta rahoja. Toistaiseksi on tarvittu 8 erilaista valtakirjaa asioiden hoitamista varten eikä loppua näy. Kyseessä alle 40 000 e rahaa, 1 asunto-osakekirja ja noin 4000 e arvosta pörssiosakkeita. Ei vaan voida antaa perillisille, koska taas puuttui joku asia.
Mitä ihmettä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlaista. Tosin isämme kuolemasta kohta 3 vuotta. Meillä hommaa sakkaa myös testamentin riitauttaminen ja alati siirretty oikeuskäsittely. Vissiin käräjäoikeuksilla muutakin hommaa....
Vierailija kirjoitti:
Heti osituksen jälkeen olisi ollut mahdollista saada.
Varattiin kuitenkin aika pankkiin ja siinä neuvoteltiin, mitä rahoilla tehdään.Perin ihan huomattavan summan ja minulla oli sama pankki, kuin kuolleella. Lakimiespalvelut ostettiin pankista.
Ositus taisi olla n 2kk kuolemasta.
Op:n kanssa meni kaikki tosi kivasti.
Jaettavana sekä rahaa, osakkeita, pala metsää että kiinteistöjä (osia kiinteistöisä)
Ehdittiinkö mummi haudata ennen perintörahojen tuhlausta?
Vierailija kirjoitti:
Yksi osakkaista hoitaa kuolinpesää ja on sovittu että hän siirtää rahat. Tilinumerot on ilmoitettu osakkaalle.
No sitten KYSYT SILTÄ KUOLINPESÄN HOITAJALTA, kauanko rahojen saamiseen menee aikaa. Älä herraisä sentään täältä kysele, varsinkin jos et osaa esittää kysymystä riittävän täsmällisesti!
Nordealla todella kestää!
Lakimies tehnyt perunkirjat ja jakokirjan.
Kaikki paperit toimitettu Nordeaan tarkastettavaksi. Nyt viides viikko menossa, edelleen tarkastellaan.
Odottelua...
Näin minä ajattelin, maksan lakimiehelle joka tekee perunkirjan ja perinnönjaon, menen pankkiin ja homma selvä mutta EI! Kaikki paperit sinne, tarkastellaan ja sitten kai taas varataan aikaa että saa rahaa siirreltyä?
Kuolemasta nyt 5kk...
Perunkirjoituksen jälkeen sain käyttöoikeudet isäni kuolinpesän tileihin ja ei muuta kuin rahat jakoon. Ei siinä enempää pankkia tarvittu. Isällä ei tosin ollut sijoitusvarallisuutta, mutta saahan nekin itse myytyä.
Kyllä muuten menee 😀