Kauan kestää saada perintö tilille?
Perunkirjoitukset jo tehty, viimeiset paperit allekirjoitetaan päivänä x, kuinka kauan tuosta päivästä kestää saada rahat tilille? oletetaan, että tuo päivä on siis vaikka maanantai ja edessä monta arkipäivää ennen viikonloppua)
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä raha, niin se varmaan hoituu nopsaan. Jos perit palan metsää tai kiinteistön, voi sen muuttaminen rahaksi kestää kauan.
Itse olen metsäperillisenä odotellut rahaa jo 24 vuotta, ei taida minun elinaikanani ratketa tuo asia.
No joko olisi aika vaatia pesänjakoa, jos asia sinua vaivaa. Minun äitini odotti 60 vuotta ja nyt jo toinen sukupolvi odottelee, mutta mikäpä kiire tässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole tilillä kolmessa arkipäivässä, niin alkaa 2-3 vuoden juoksuaika perunkirjoituksen allekirjoituksesta jolloin rahaa ei saa maksaa.
Näiollen yli 500 euron voi perinnön voi maksaa enintään 3 vuoden kuluttua.
Jos kyseessa on rintaperillinen sovelletaan alla 500 euron perinnossä 2 vuoden 10 kuukauden juoksuaikaa.
Tämä ei vaikuta velvollisuuteen maksaa perintövero.
No ei ollut mun kohdalla ainakaan mitään juoksuaikoja.
- Tampereelta perintöä saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole tilillä kolmessa arkipäivässä, niin alkaa 2-3 vuoden juoksuaika perunkirjoituksen allekirjoituksesta jolloin rahaa ei saa maksaa.
Jos kyseessa on rintaperillinen sovelletaan alla 500 euron perinnossä 2 vuoden 10 kuukauden juoksuaikaa.
No ei ollut mun kohdalla ainakaan mitään juoksuaikoja.
- Tampereelta perintöä saanut
Taukki uskoit tuohon provoon, vastasit oletpa tyhmä. Kihi, kihi
Ei kestä kauaa pistä vaan tiisseli dachia kaikilla herkuilla tilauksiin
Tosin puukonveljekset odottaa vieläkin
Kun veljeni kuoli meita kaksi mina ja Isa
kun kaikki paperit oli hankittu ne lahetettiin Nordean Kuolinpesat tarkastettavaksi ja sitten kaksi viikkoa myohemmin menimme pankkiin ja rahat jaettiin puoliksi suoraan meidan tileille ja raha oli siella heti
meillä oli perunkirjoitus maaliskuussa ja perintöä ei ole paljoa tulossa n. 1000 e mutta ei ole rahoja saatu vielä kun pitää kiinteistöstä saada paperit ensin kuntoon kun myytiin se pois.
Vierailija kirjoitti:
missä tällanen tieto? Aina on rahat saatu n. vuoden sisällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni viikkoja siitä, kun kaikki paperit oli valmiina. Pankki tarkisti kaiken ja ne paperit meni siis täältä meidän kaupungin Nordean konttorista jonnekin toiseen paikkaan mihin oli keskitetty perintöasiat. Sitten kutsuttiin viikkojen päästä pankin konttoriin ja virkailija siirsi rahat perinnönsaajien tileille.
Miten jos yksi osakas vaatii osuutensa ennen varinaista perinnönjakoa?
No saa kai sitä vaatia, mutta pankin ehdoilla mentiin. En oikeastaan tiedä miten asia pankille kuului, mutta ei rahoja olisi saanut itse nostettua. Toki isäni rahat oli nordean tilillä, mutta ihan ulkopuolinen asianajaja hoisi perukirjan. Pankille toimitettiin paperit.
Perunkirja on tehty jo vuosia sitten mutta vielä ei rahoja ole kuulunut.
Ette ole varmaan sitten vielä tehneet perinnönjakoa. Perukirja on vasta luettelo vainajan omaisuudesta ja veloista. Perinnönjako pitää tehdä erikseen eikä sen tekemiselle ole mitään määräaikaa, jos kukaan pesän osakkaista ei vaadi sitä.
Perinnönjako- ja osituspaperi on allekirjoitettu myös.
Koska? Onko sovittu, kuka hoitaa rahojen siirron perillisten tileille? Eivät ne sinne itsestään siirry, jos kukaan ei mene pankkiin hoitamaan asiaa.
Yksi osakkaista hoitaa kuolinpesää ja on sovittu että hän siirtää rahat. Tilinumerot on ilmoitettu osakkaalle.
Tilinpitäjä pankin notaari hoitaa ilmeisesti sellaiset perinnöt, joissa on jaettavana vain rahaa. En tiedä tarkkaan, mutta olen kuullut näin toimittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missä tällanen tieto? Aina on rahat saatu n. vuoden sisällä
Meilläkin oli tän kaltainen juristi. Linnan meni istumaan.
Petoksia teki ja pali, ihan pankin juristi oli.
Vierailija kirjoitti:
Vaan ihan huonekalujen ostoa suunnittelen, mutta mietinpähän vaan että kuinka kauan kestää saada rahat tilille, eli milloin voi mennä ostoksille.
Ei perunkirjoituksen tsrkoitus ole siirtää rahoja kenenkään tilille.
Kuolinpesän jäsenet itse yhdessä päättävät rahojen liikkumisesta.
Vit... Tyhmiä täällä on?
Nordealla kyllä kestää asioiden hoito, Perunkirjoituksen jälkeen tehtiin jakokirja osakkaiden kesken, OP ja Nordea, molemmissa vain rahaa jaettavana. OP hoiti asian kahdessa päivässä, Nordeassa menossa viides viikko. Taitaa olla henkilökunta ajettu aivan minimiin, Pankkiin soitettu ja kysytty onko jotain ongelmia/puuttuuko jotain tietoja. Ei tiennyt 😄
Vanha aloitus, mutta saahan noita jonkin aikaa välillä odotella. Jostain 1970-luvulta lähtien jakamattomana ollut kuolinpesä on edelleen jakamaton... Voisin olettaa, että mahdollisesti ollut jakamattomana jo ennen syntymääni enkä ole vieläkään saanut mitään rahoja tililleni.
Ja miksikä tää mulle kuuluu, jos en ole ollut mahdollisesti syntynytkään tuolloin: rintaperillinen on isäni isä.
Vierailija kirjoitti:
Nordealla kyllä kestää asioiden hoito, Perunkirjoituksen jälkeen tehtiin jakokirja osakkaiden kesken, OP ja Nordea, molemmissa vain rahaa jaettavana. OP hoiti asian kahdessa päivässä, Nordeassa menossa viides viikko. Taitaa olla henkilökunta ajettu aivan minimiin, Pankkiin soitettu ja kysytty onko jotain ongelmia/puuttuuko jotain tietoja. Ei tiennyt 😄
Nordea on surkein pankki näissä asioissa! Muut pankit hoitavat asian alle viikossa, kokemusta kolmesta eri pankista. Nordealla menee helposti kuukausi, jopa ylikin. Kehtaavat vielä nettisivuilla mainostavat että 1-2vk menisi. Itse pidän huolen, että perilliseni ei tarvitse asioida näissäasioissa nordean kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vanha aloitus, mutta saahan noita jonkin aikaa välillä odotella. Jostain 1970-luvulta lähtien jakamattomana ollut kuolinpesä on edelleen jakamaton... Voisin olettaa, että mahdollisesti ollut jakamattomana jo ennen syntymääni enkä ole vieläkään saanut mitään rahoja tililleni.
Ja miksikä tää mulle kuuluu, jos en ole ollut mahdollisesti syntynytkään tuolloin: rintaperillinen on isäni isä.
Pesän osakkaana sinä voit vaatia pesän jakoa. Se vaan on eri juttu, tuleeko siitä paljoakaan tilille, jos omistat jotain 1/81 .
Tällä viikolla tulee täyteen 2 kuukautta kun perunkirja ja jakokirja osakasluettelon kanssa luovutettiin Nordealle tarkistettaviksi. Ehkä ne opettelee siellä vielä lukemaan ni vähän kestää tavata niitä papereita. 😄 on kyllä totaallista paskaa toiminta, ja sitten vaa palvelumaksuja nostellaan. Maksaishan sitä mielellään jos sillä sais edes jotain vastinetta rahoille. En kyllä voi suositella kenellekkään enää Nordeaa, ennen toimi, mutta ajat muuttuu. Lähtee kyllä vaihtoon ku tää asia on pois päiväjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni viikkoja siitä, kun kaikki paperit oli valmiina. Pankki tarkisti kaiken ja ne paperit meni siis täältä meidän kaupungin Nordean konttorista jonnekin toiseen paikkaan mihin oli keskitetty perintöasiat. Sitten kutsuttiin viikkojen päästä pankin konttoriin ja virkailija siirsi rahat perinnönsaajien tileille.
Miten jos yksi osakas vaatii osuutensa ennen varinaista perinnönjakoa?
No saa kai sitä vaatia, mutta pankin ehdoilla mentiin. En oikeastaan tiedä miten asia pankille kuului, mutta ei rahoja olisi saanut itse nostettua. Toki isäni rahat oli nordean tilillä, mutta ihan ulkopuolinen asianajaja hoisi perukirjan. Pankille toimitettiin paperit.
Perunkirja on tehty jo vuosia sitten mutta vielä ei rahoja ole kuulunut.
Ette ole varmaan sitten vielä tehneet perinnönjakoa. Perukirja on vasta luettelo vainajan omaisuudesta ja veloista. Perinnönjako pitää tehdä erikseen eikä sen tekemiselle ole mitään määräaikaa, jos kukaan pesän osakkaista ei vaadi sitä.
Perinnönjako- ja osituspaperi on allekirjoitettu myös.
Koska? Onko sovittu, kuka hoitaa rahojen siirron perillisten tileille? Eivät ne sinne itsestään siirry, jos kukaan ei mene pankkiin hoitamaan asiaa.
Yksi osakkaista hoitaa kuolinpesää ja on sovittu että hän siirtää rahat. Tilinumerot on ilmoitettu osakkaalle.
Tilinpitäjä pankin notaari hoitaa ilmeisesti sellaiset perinnöt, joissa on jaettavana vain rahaa. En tiedä tarkkaan, mutta olen kuullut näin toimittavan.
Sopimuksen mukaan jakaa, ja se maksaa xxxx euroa, ja paljon halvemmaksi tulee, kun yksi osakas kirjoittaa itse tilisiirrot. Se oli aikanaan 7€ / siirto.
Nordealla tuntuu kyllä kestävän, kohta kuukausi menny.
Menee vielä helposti toinenkin, täällä on menny jo reilusti 2 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Menee vielä helposti toinenkin, täällä on menny jo reilusti 2 kuukautta.
Ai jaa, miten se nyt pankista on kiinni, jos on kirjoitettu virallinen jakokirja, muistanko väärin tietämistäni jaoista, että saajat antavat valtakirjan ja tilinumeronsa yhdelle ja tämä sopii pankista ajan jolloin menee ne tilisiirrot virkailijan luo hoitamaan. Ei tuossa kuukausia mene.
Jos haluaa kukin osakas voi mennä tilannetta seuraamaan sinne pankkiin. Mitään notaareita tarvita jos on virallinen jakokirja ja valtakirjat asian hoitoon annettu.