Mun äiti on niin TYHMÄ että mulla...
...katkee kohta verisuoni päästä!
Siis oikeasti tyhmä, yksinkertainen ja ääliö ihmiseksi.
Välillä suorastaan ihmettelen miten voin olla sukua tuollaiselle typerykselle. Kysyy välillä niin uskomattoman älyttömiä asioita ja omaa niin järkyttävän typeriä mielipiteitä, että on oikeasti suunnattoman vaikeaa yrittää tuntea jotain vanhempansa kunnioittamista jne häntä kohtaan.
Kiltisti yritän silti pitää mölyt mahassani, täällä oli pakko nyt avautua. Huh!
Kommentit (116)
Mä en sanois, et äiti olis tyhmä... Mä luulen enemmän et ne hankaluudet johtuu nimenomaan siitä läheisestä suhteesta, mikä meillä on. Että jos hän tai minä ei ymmärretä tasan jotain, mitä toinen sanoo, niin asian ei anneta olla, niinkuin on hyvän päivän tuttujen kanssa, vaan sitten ollaan, et "mitä sä nyt höpiset", vaik toinen puhuisi ihan asiaa. Ja kyl niitä ärsytyksen aiheita tulee esiin läheisestä ihmisestä, vaikka ei niin sanotusti tyhmä olisikaan.
Mut tätä ketjua lukiessa tuli mieleen se kerta, kun oltiin kauppakeskuksessa ja tilattiin smoothiet ja äitin smoothien pilliin oli juuttunut marja ja sanoin hälle, et puhalla sitä, niin se lähtee pois. Nii hän puhalsi siihen pilliin niin kovaa kun pystyi ja kaikki smoothiet oli lentänyt hänen päälleen! :D ei ollut tullut mieleenkään, että hän puhaltais siihen sillä tavalla. Siin sit oltiin punaisen litkun ympäröiminä, mut saatiin kyl putsattua. Huh! Ja sit ku sen jälkeen hän jotain valitti kauppakeskuksista ja niiden hankaluudesta... En oikein kunnolla muista sitä aihetta, mutta muistan ajatelleen, et tää puhe ei nyt pidä paikkaansa... Niin sillon kyl oli lipsahtanu hiljanen " et sovitkoha sä enää tähä maailmaan.." :D kauhee paikka.
Mut yleisesti ottaen arvostan äitini mielipiteitä, vaik onha niis ain vähän sulateltavaa, kun se esitystapa on ain niin huolta täynnä olevaa ja vouhottavaa. Aloin tän keskusteluketjun luettuani vaan huolestua, millainen mun oma vanhuus tulee olemaan, kun oon itteki hieman sellainen "avuton" tai huomaamattani passuutan poikaystävää kaikissa asioissa, joita en osaa tehdä. Ja näitä avunpyyntöjä on paljon mm. Netin kanssa, keittiössä ja no kaikkialla. Aikasempi poikaystäväni oli oppinut reagoi hyvin nopeasti, jos en saanut kantta tai linkkiä auki ja hän ain heti huokas pikkuisen ja sano "Annas mä". Sama on nykyisessä suhteessa.. :o
Ei me nyt niin tyhymiä olla, kunhan teeskennellään kun siitä on niin suurta hupia.
muistan yhden vanhemman immeesen kuin ite oon, kun oli ne vanhat tietsikati töissä, johin kirjauduttiin salasanan kanssa. No tää tätsykkä painoi oikein kunnolla näppäimiä kun ei tapahtunut mitään näkyvää. Sanoin hänelle että tulee monta merkkiä sillä painalluksella. Ei se uskonut vaan tilasi atk-henkilön paikalle. Mitä vikaa vikaa vikaa on. Selvisi se lopulta.
Mut ei hermostuta, ei se niin yksinkertaista ole pysyä kehityksen mukana. Ja kyllä tuollanen hermostuminen ja haukkuminen kertoo jotain myös sinun lahjakkuudestasi. Kohta oot ite kärryjen perässä roikkumassa pelkästä vyöstä kiinni jossain naulassa, katopa vaan jonkin ajan kuluttua. 30 v esim.
Vierailija kirjoitti:
...katkee kohta verisuoni päästä!
Siis oikeasti tyhmä, yksinkertainen ja ääliö ihmiseksi.Välillä suorastaan ihmettelen miten voin olla sukua tuollaiselle typerykselle. Kysyy välillä niin uskomattoman älyttömiä asioita ja omaa niin järkyttävän typeriä mielipiteitä, että on oikeasti suunnattoman vaikeaa yrittää tuntea jotain vanhempansa kunnioittamista jne häntä kohtaan.
Kiltisti yritän silti pitää mölyt mahassani, täällä oli pakko nyt avautua. Huh!
Ymmärrän sua. Mun äiti kehu mulle kuinka kiva se Linnea-mummo oli tv:ssä, ku oli palkannut itselleen sen komean irakilaisen miehen...
Apua, mitäkähän tästä vielä seuraa?
Mun äiti on idiooti nimitäin sen mielestä oon liikaa puheliella ja sit mä hermostuin ja nyt oon sille kiukunen en kestä mun äitiä
Vierailija kirjoitti:
mun äiti on niin tyhmä että räjähdän tuntuu etse haastais riitaa se kysyymultaniin tyhmiä kysymyksiä esim tiiäkkö mikäpäiväon huomenna nojoo niin ärsytävää se pilasmunsynttäritkin sekutsu mun serkun sinne ja seonniin ärsyttäväserkku se eitottele se kiroilee sehaukkuu muita jasit mun ätipyssitä yöks vaikka setietää kuinka vihaan sitä tänääkin katon telkkuu mun äiti tulee sanoo tiiätkö mitä mä vaihankohta kanavaa kun yks hyvä ohjelma tulee jakun oon suihkussa sehuutaa et älä oo tuntii pitempää kun ite on tunnin ja ainakun meen koirani luokse sanoo älämee se einyttykkää vaikka mun koirahaluuleikkiämunkaa ja iteonsen kaa aina niin ärsyttää:-/ sitse lupaajotai ootan etse päiväolis kysyn milloin mennää sesanoo mitä enmä mitää oo luvannu ja ainakun yritän sanoa sille kuinka ärsyttävältä sätunnut se nauraa kun mun äition joskus tosikiva ja tärkeä niin voiko joku auttaa mitäsanoisin sille oliskiva tietää
Missä olet opetellut kirjoittamaan?
Hohhoijaa, tule sitten itkemään, kun sulla on oikeasti ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän kyllä viestiketjun aloittajaa, koska oma äitinikin on monissa asioissa todella tyhmä. Tiedän, että omasta äidistään on kamala ajatella noin, mutta maailmassa on tyhmiä ihmisiä ja jotkut heistä ovat myös äitejä, minkäs sille voi. Arvomaailmamme on todella kaukana toisistaan, enkä pysty monesti ymmärtämään äitini ajatuksenkulkua. Monesti menee hermo, osaa kysellä ihan ihmeen typeriä kysymyksiä ja niitä vaan tulee ja tulee. Paapominen ja elämänohjeitten määrä on myös ihan mahdotonta, vieläkin vaikka olen jo päälle 30v! Riitely on myöskin ihan mahdotonta, koska hän osaa vetää vain marttyyrikortin, eikä kuuntele tuntemuksiani tai ajatuksiani, loukkaantuu heti jos annan hänen käytöksestään tms palautetta tai yritän puhua ikävistä asioista, ja osaan kuitenkin keskustella rakentavasti, hän ei. Ja vielä kurjempaa on että jo aika varhain lapsena huomannu, ettei äitini ei ole sieltä fiksuimmasta päästä, ja on vaikea arvostaa ja kunnioittaa häntä siksi, sekä myöskin hänen monien elämänvalintojen takia. Piirteet, joita en hänessä arvosta ovat itsekkyys, rahan ja kulissien tärkeys, marttyyrimäisyys, valehtelu ja manipulointi, pitkävihaisuus, kaksinaamaisuus. Että omista kokemuksistani voin pysyä sen mielipiteeni takana, että äitini on tyhmä ihminen enkä pysty arvostamaan häntä vanhempana niin paljon kuin ne, jotka omaavat toisenlaisen äidin. Rakastan silti äitiäni, koska hän on ainoa äitini, ja hänessä on tietty myös hyviä ja rakkaita puolia, ja itsekään en ole täydellinen tytär, se ei silti poista äidistäni tyhmyyttä.
Minunkin äiti on juuri tuollainen! Valitettavasti on vaan ihmisiä, jotka eivät ole terävimmästä päästä. Äitilläni on ihan hirveitä juttaja mitä hän sanoo tai tehnyt ja antaa typeriä neuvoja elämään aina kun näen esim. Opintolainaan liittyviä asioita "heti kun löydät töitä ala maksaa lainaa pois" ja paapatti tuota sanaa asiaa vuosia..huoh. Ihan kun normijärkinen ei ymmärrä. Muutin jo 17 vuotiaana pois kotoa opiskelemaan maailmalle ja yksin pärjäsin ja tiedän miten asioita hoidetaan. Nyt 27 vuotiaana saa kuunnella neuvoja, jotka ovat itsestään selvyyksiä. "Pakkaa sitä ja tätä ,älä unohda laturii"
Hän hamstraa kirpparista tavaraa mitä en edes tarvitse ja sanoo että nää sopii sulle ja sanon että ei kiitos, niin hän suuttuu. Ja silti jatkaa ostelemista mulle. Ja hän hamstraa kirppareilta koruja ja luulee, että on arvokkaita vaikka osa löydöistä on rihkamaa.
Eniten ärsyttää se, että esim. lapsesta asti äiti paapattaa että pitäis naida rikas mies. Mulla on mies joka ei ole rikas ja äitini ei siitä miehestäni tykkää. Hän ei edes kysy kuulumisia ikinä mieheltäni.
Hän käyttäytyy tökerösti kotona muita perheenjäseniäkin kohtaa jos matto on vinossa tai keittiötuoli ei ole nätisti pöydän alla nii hirveät huudot tulee meille. On paljon asioita joissa hän luulee olevansa oikeassa. Usein hän olettaa asioita ja vetää utopisia johtopäätöksiä ja kun hänelle sanoo ettei se noin mene niin riita tulee ja hän riitelee vain haukkumalka toista osapuolta. Eli rakentava keskustelua ei hänen kanssaan pysty ikinä luomaan. Hän ei siis ota kuuloonkaan mitä hän oli tehnyt väärin vaa alkaa huutamaan että "MITÄ SÄ TUUT KIUKUTTELEMAAN MULLE" ja kun tilanne pahenee hän sanoo että "olisi pitänyt lapsena hylätä sut."
Hän ei jaksa edes keskustella normaalisti kanssamme vaan häntä kiinnostaa juorut muista ihmisistä esim. Onko joku tuttava missä elämän tilanteessa ja onko joku menestynyt työssä. Ja jos jollaki tuttavalla menee hyviin niin mulle naljaillaan miks en valinnut parempaa alaa tai sit naljaillaan että tuttavan tyttö on kauniimpi ja hoikempi kuin minä. Aina arvostellee muita vaikka hän itse ei ole huippuduunissa eikä myöskään ole kaunis.
Myös hän koitti aina päättää, että mikä minusta tai sisarestani tulee isona. Vaikka meitä ei edes kiinnostanut nuo ammatit. Ja kun ei tehty kuten hän sanoi nii riitahan siitäkin tuli. Huomasin lapsena 4. luokalla olevani älykkäämpi - äitini ei osannut auttaa matikan läksyissä . Myyjäisiin sain ala-asteella leipoa itse kun häntä ei kiinnostanut.
Hänen kanssaan kun juttelee tulee aina riita. Tämä on jatkunut lapsesta asti.
Kaikki äidit eivät vaan ole äideiksi ja kaikki eivät ole selväjärkisiä.
En pysty koskaan rakastamaan äitiäni.
Tiedän tunteen itsekkin ymmärsin jo 6v että olen äitiäni viisaampi
Perseestä äiti valehtelee ja kaikkea...
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 60v, vuosikausia tehnyt työnsä tietsikalla ja käyttänyt työssään hankalia laskentaohjelmia ym. Hyvin menestyy ja pian jää eläkkeelle. Mutta auta armias kotioloissa on kuin toinen ihminen. Ostimme hänelle digikameran, ei muka osaa siirtää kuvia koneelle vaikka olen sata kertaa näyttänyt ja tehnyt paperille ohjeet. Ei vain onnistu. Meni sitten valokuva liikkeeseen, jotta auttaisivat häntä. Siellä kuvat laitettiin DVD:lle. Seuraavaksi oli ongelma miten siirretään kuvia DVD:ltä tietsikalle, ei koskaan onnistu itsekseen. Jos haluaisi lähettää kuvia meille esim. s.postilla, ei onnistu ilman, että vierestä ohjaan. Jos pitää digiboxi päivittää, ei onnistu ilman meitä. Jos pitää kameran akku ladata, ei onnistu ilman meitä. Jos pitää hankkia halogeenilamppu (entisten hehkulamppujen tilalle), ei hitto vieköön onnistu ilman meitä. Kysyi myös kerran, mikä on linkki. On siis osannut avata linkkejä s.postissa ihan hyvin, mutta kun jälleen kerran puhuin, että lähetän jonkun linkin, että katso tieto sieltä (esim. bussiaikataulu), niin oli ihan huuli pyöreenä, että minkä linkin... Siis oikeasti, miten tuo äitini pärjää työelämässä, koska kotioloissa on aivan avuton... Tuntuu tosiaan, että iän myötä hoopoutuu, vaikka muuten ei mitään dementian tms. oireita ole ja todellakin on työssään pätevä, kouluttaa muita ym.
Täällä samaa... paitsi että äitini ei ole lähelläkään kuuttakymppiä. En ymmärrä miten tämä pärjää töissä kun yksinkertaisetkin ohjeet lentää ihan ohi. Ei osaa edes mennä millekään sivulle ellei niitä ole tallennettu kirjanmerkkeihin. Ja kone "sekoaa" jos selaimeen avaa uuden välilehden.
Mun äiti kyllä välillä osaa loukata ja kunnolla!!! Siihen menee hermo😣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 60v, vuosikausia tehnyt työnsä tietsikalla ja käyttänyt työssään hankalia laskentaohjelmia ym. Hyvin menestyy ja pian jää eläkkeelle. Mutta auta armias kotioloissa on kuin toinen ihminen. Ostimme hänelle digikameran, ei muka osaa siirtää kuvia koneelle vaikka olen sata kertaa näyttänyt ja tehnyt paperille ohjeet. Ei vain onnistu. Meni sitten valokuva liikkeeseen, jotta auttaisivat häntä. Siellä kuvat laitettiin DVD:lle. Seuraavaksi oli ongelma miten siirretään kuvia DVD:ltä tietsikalle, ei koskaan onnistu itsekseen. Jos haluaisi lähettää kuvia meille esim. s.postilla, ei onnistu ilman, että vierestä ohjaan. Jos pitää digiboxi päivittää, ei onnistu ilman meitä. Jos pitää kameran akku ladata, ei onnistu ilman meitä. Jos pitää hankkia halogeenilamppu (entisten hehkulamppujen tilalle), ei hitto vieköön onnistu ilman meitä. Kysyi myös kerran, mikä on linkki. On siis osannut avata linkkejä s.postissa ihan hyvin, mutta kun jälleen kerran puhuin, että lähetän jonkun linkin, että katso tieto sieltä (esim. bussiaikataulu), niin oli ihan huuli pyöreenä, että minkä linkin... Siis oikeasti, miten tuo äitini pärjää työelämässä, koska kotioloissa on aivan avuton... Tuntuu tosiaan, että iän myötä hoopoutuu, vaikka muuten ei mitään dementian tms. oireita ole ja todellakin on työssään pätevä, kouluttaa muita ym.
Täällä samaa... paitsi että äitini ei ole lähelläkään kuuttakymppiä. En ymmärrä miten tämä pärjää töissä kun yksinkertaisetkin ohjeet lentää ihan ohi. Ei osaa edes mennä millekään sivulle ellei niitä ole tallennettu kirjanmerkkeihin. Ja kone "sekoaa" jos selaimeen avaa uuden välilehden.
Ehkä sillä on muita kykyjä, sellaisia, joita sä et osaa?
Mun äiti on tyhmä se huutaa raivoo tiuskii kommentoi puutuu suutu hermostuu ja kaikki nämä turhaan ei tunnu kivalta vaikka itse olenki 31v siltikin toi on lapsellista ja tyhmää suorastaan vittumaista touhua
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini on ollut pankissa töissä, laskenut pankkien lainoja ja korkoja ja...
Sitten puhuin jotain omaan asuntolainaamme liittyen 3kk tai 6kk euriborista ym. asioita. Ja äitini kyseli, että mikäs euribor sitten on? Päivittäin työssään käsitellyt ennen!
On 65v nainen, joka on vielä kunnallispolitiikassa mukana. Mutta ihan selvästi on vanhuus iskenyt lähes heti eläköitymisen jälkeen. Ihan perusjuttuja ei muka tiedä tai sitten on alkanut dementoitumaan. Käy esim. meillä kylässä ja väittää, että meillä on uusi lasten sänky ja ompa lapsi kasvanut isoksi, kun ei ole enää pinnasängyssä. Tuo "uusi" lastensänky on ollut jo pari vuotta ja äitini käy meillä kuitenkin parin kk välein.Tosi nopsaan se alamäki alkoi. :/
Se että unohtaa noin täydellisesti asioita joita on käsitellyt työssään vuosikausia on huolestuttava merkki. Yritä saada äitisi muistitestiin, hyvissä ajoin aloitetulla lääkityksellä on paljonkin merkitystä muistitaudin etenemisessä.
Huh nyt on ihan pakko paljastaa yksi juttu minun äiti on tyhmä eihän äitien kuulu räkiä repiä vaateista töniä huutaa raivota suuttua ärsyyntyä mekastaa kaupassa tai kauppakeskuksissa tukistaa täläisiä asijoita ei saa tehdä lapselleen tai aikuisille tästä voi joutua vankilaan
Ap. Onko tilanne muuttunut viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Kirjoitit tämä kahdeksan vuotta sitten. Onkohan tämä taas yksi ketju, mitä ylläpito nostaa tänne muutaman vuoden välein.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:42"]Hih! Mun yli 60-vuotias äitini ei suostu edes tietokonetta hankkimaan. Ei häntä voisi vähempääkään kiinnostaa some ja muut turhuudet. Posti kuljettaa kirjeitse kaiken tarvittavan, lukee aktiivisesti lehtiä, seuraa televisiota ja radiota. Mun mielestä tossa on jo aika paljon erilaisia tiedonlähteitä ja asioita, joilla pitää mieli kirkkaana. Ja rehellisesti sanoen, veikkaan että suurimmalle osalle ihmisistä tekisi ihan hyvää välillä elää vain ns. perinteisen median armoilla. Ei tapahtuisi niin paljon ylilyöntejä puoleen taikka toiseen, kun ei osata olla lähdekriittiä ollenkaan. Toki joskus jos olen äidin luona käymässä, ja esiin tulee mieltä painavia kysymyksiä, niin äkkiähän minä sen tiedon kannettavalla kaivan. Yleensä nämä pohdinnat eivät ole kuitenkaan sellaisia, että tietoa olisi pakko saada. Rehellisesti sanoen en oikein itsekkään ymmärrä, mihin äitini nettiä tarvitsisi. Hän lähtee ihan mielellään ulos ihmisten ilmoille hoitamaan sellaisia asioita, jotka voisi netinkin kautta hoitaa. Saapahan syyn tehdä muutakin kuin olla neljän seinän sisällä. [/quote] Miten hoitaa pankki- ym asiat? Tai etsii esim. tiedot jonkun kaupan aukioloajoista, valikoimista, virastojen puhelinnumeroista yms? Vai eikö kaipaa tuollaisia nettitoimintoja?
[/quote]
Ei, ei hän kaipaa. Laskut menee suoraveloituksella joka kuukausi. Ja jos tarvitsee ylimääräisiä maksuja tehdä, niin hän lähtee ihan mielellään kävelemään ja hoitaa pankissa nämä asiat. Kaupan aukioloajat hän tietää ilman nettiäkin. Muistaa kyllä erinomaisesti, että äitienpäivänä kaupat ei ole auki, jne. Ei tietokoneettomuus tee ihmisestä seniiliä. Jos tarvitsee puhelinnumreoita virastoihin, niin löytää ne asiakirjoista. Esim. jos kelan päätöksestä olisi kysyttävää, niin kyllähän numero löytyy niistä papereista. Tai vaihtoehtoisesti menee ihan paikan päälle.
Näköjään tietokoneihmisten tarvitsisi opetella vielä enemmän sitä tiedonhakua, jos nuo asiat tuntuu ylivoimaisilta ilman nettiä :D
[/quote]
En tarkoittanutkaan että on seniili :) Itse vaan olen joutunut esim etsimään virastojen, lääkäriasemien yms numeroita netistä tilanteissa joissa ei ole ollut mitään paperia tai lomaketta jossa numero olisi ollut, eikä ainakaan meilläpäin enää jaeta puhelinluetteloita. Samoin olen tarkistellut aukioloaikoja (siis joidenkin tiettyjen liikkeiden joissa ei tule usein käytyä) ja sijainteja, aikatauluja juniin yms joita ei tule käytettyä päivittäin jne.
Ei netti pakollinen ole, mutta moni asia on huomattavasti hankalampi ja aikaavievempi hoitaa ilman sitä (esim matkailuun liittyvät). Mutta jos se ei haittaa, niin sittenhän netti on tarpeeton.