Subjektiivinen päivähoito-oikeus on anuksesta. terv: lto
Ja ihan turha tulla lässyttämään, että voi olla sairauksia tms. Joo joo, ne on niitä ok poikkeustapauksia, mutta ihan oikeasti suurin osa "virikepaikkalaisia" on vain vanhempien laiskuudesta hoidossa.
Ja turha lässyttää, ettei asia kuulu työntekijöille. Kyllähän se kuuluu ja näkyy... Aivan kamala hoitopaikkapula meidänkin kaupungissa vuodenvaihteessa: lapsia 54 jonossa ja paikkoja vapaana vissiin 4. Perhepäivähoitajaksi ei ole halukkaita jne.
Enkä lähde tästä riitelemään, enkä provosoitumaan. Tietämättömänä saa vastarannankiisket jauhaa ihan mitä haluavat.
Kiitos.
Kommentit (120)
Ei hänellä ole mitään lapsia vastaan eikä hän sanonut, etteikö pitäisi työstään, vaan kritisoi sitä hyvin yleistä käytäntöä, että lapset tuodaan hoitoon kun ei viitsitä hoitaa heitä kotona. Meillä maalaispaikkakunnalla kuulemma suurin osa työttömistä (myös vuosikausia työttömänä olevista) tuo lapsensa hoitoon, vaikka paikan kyllä saisi sittenkin, jos töitä sattuu saamaan.
Samantyyppistä porukkaa kuin ne, jotka ovat töissä ja vievät vuoden vanhan lomienkin aikana päivähoitoon.
Jaa, no siinä tapauksessahan on hyvä, että joukossa on virikelapsia, hehän tekevät yleensä lyhyempää päivää ja kuormittavat siten ryhmiä vähemmän, jolloin niihin tulee vähän ilmaa. Virikelapset ovat ikään kuin puskureita, jotka voivat joustaa ja olla pois aina kaikki sellaiset päivät, jolloin henkilökunnalla on luontevasti lomapäiviä, kuten nyt esim. itsenäisyyspäivän aatto jne.
Niinhän sitä luulisi. Meidän 13 lapsen pienten ryhmästä 6 on virikelapsia. Itsenäisyyspäivän aattona tarvitsee 4 lasta hoitoa, joista 2 on virikelapsia.
Meillä tehtiin lomakyselyt hiihtolomaan saakka ja virikelapset ilmoitettiin poikkeuksetta hoita tarvitseviksi joka välissä.
Että kyllä ne vaan vaikuttaa negatiivisesti tilanteeseen. Mutta mistä hemmetistä te kuvittelette, että noita säälittäviä virikelapsia kohdeltaisiin jotenkin erilailla?? Voitte haukkua epäammatilliseksi, kun kannatan kotihoitoa, mutta miten kehtaatte väittää, että suhtautuisin lapsiin jotenkin eri tavoin jostain syystä??
lto
Ei hänellä ole mitään lapsia vastaan eikä hän sanonut, etteikö pitäisi työstään, vaan kritisoi sitä hyvin yleistä käytäntöä, että lapset tuodaan hoitoon kun ei viitsitä hoitaa heitä kotona. Meillä maalaispaikkakunnalla kuulemma suurin osa työttömistä (myös vuosikausia työttömänä olevista) tuo lapsensa hoitoon, vaikka paikan kyllä saisi sittenkin, jos töitä sattuu saamaan.
Samantyyppistä porukkaa kuin ne, jotka ovat töissä ja vievät vuoden vanhan lomienkin aikana päivähoitoon.
Johan meillä olisi heti sukset solmussa. Ja joo emme ole ongelmaperhe vaikka koemme lapsen eduksi olla virikehoidossa. Itsehän olen vauvan kanssa kotona :)
"Tämä lto säälii niitä lapsia
Niitä pieniä jotka tuodaan hoitoon aamulla klo 6.30 ja haetaan 16.30. hoidossa ollaan joka päivä, kun sisarus on kipeä toinen tuodaan hoitoon jne. Ja isä makaa kotona työttömänä. Näitä lapsia on meidänkin päiväkodissa useita.
Kuka puhuisi joskus näiden puolesta. Aina vaan puhutaan vanhempien oikeudesta omaan aikaan, lomaan, valinnan mahdollisuuteen jne Ja kukaan ei puolusta näitä pieniä jotka itkevät ikäväänsä, kyselevät koska äiti tulee jne.
Ja henkilökuntapula päiväkodeissa on jokapäiväistä."
En ole kuullut yhdenkään päiväkodissa työskentelevän pitävän päivähoitoa kotia parempana, eikä se tarkoita sitä, että he eivät arvostaisi omaa työtään ja lapsia.
Jotenkin ristiriitaista. Jos ei ymmärrä tätä nykymeininkiä niin ei ymmärrä. Ei sen takia kenenkään tarvitse irti itseään sanoa ja jäädä karenssiin.
Onko järkytys, että kaikki hoitajat ei hyväksy virikelapsia? Kyllä sellaiset perheet koetaan ongelmaperheiksi ja kiireessä kirotaan ne virikelapset huidsin nevadaan. Mamma tuo parivuotiaan hoitoon ja painuu vauvan kans kotiin. Meitä hoitajia on liian vähän ja lapset parkuu ikävää ja vaipat on märkinä, eikä ehdi kuivittaa. Virikemamma siihen vielä vinkuu, että eihän meidän Nico-Petterin tarvitse nukkua päiväunia kun haluan sen yöunille klo 19, että saan omaa aikaa.
Luettuani koko ketjun,jäin miettimään mikä työssä käyvän lapsesta tekee mieluisamman hoidettavan kuin virikelapsesta? Kuten ketjussa joku hoitaja ilmoitti että virikelapsi on viimeinen johon koskee.
Eikö siinä vaiheessa kannattaisi harkita vaikka työttömäksi jäämistä,jos homma on noin haastavaa hoitajan egolle?
Nykypäivänä kun pitäisi tosiaan olla tyytyväinen että on ylipäätään työpaikka.
toivon että sun kaltaset hoitajat vaihtaa alaa. ehkä joku pitempi koulutus voisi tehdä hyvää että saisit vähän perspektiiviä elämään?
Jos on susta ihan ok ajatella että pieni lapsi virikepaikalla saa tuta sun asenteesi subjektiivista päivähoitoa kohtaan niin sähän oot oikeesti vaaraksi lapsille.
Me sitten koulun puolella korjaillaan näitä vaurioita joita lapset ovat pienestä pitäen ryhmissä saaneet. kiitti, opena. ja häpeä, äitinä.
kunnoittavasti ja lämmöllä, vaikka ei heidän vanhempien ratkaisujaan allekirjoittaisikaan.
Jokaisella lapsella on oikeus tulla kohdatuksi hyväksynnällä ja pedagogisella rakkaudella!
Tasapuolisuus kuuluu ammatin työetiikkaan.
Minusta henkilö, joka ei pysty tasapuolisuuteen ja kohtelemaan lapsia oikeudenmukaisesti ja lämmöllä ei sovellu alalle ja lasten edun vuoksi hänen pitäisi hankkiutua muualle töihin. Ei lasten emotionaalista hyvinvointia saa noin vaarantaa.
vaihdoin alaa mm. siksi, kun pkssa ärsytti hoitaajien la ltoiden ainaiden marina virikelapsista tai menikö äiti kauppaan vai töihin...ihan sama tuo mulle oli! Tulin töihin, hoidin hommat niin hyvin kuin pystyin ja sit kotiin miettimättä sen kummempia.
Ja ainiin, myös minun 5 vuotiaani oli virikehoidossa 3 pv viikossa kun olin vauvan kanssa kotona! Olisin ollut aika rikki ilman tätä etua...
Ei siihen muuta tarvita.
Terapiantarpeen määrittää lääkäri niin kuin nykyisinkin.
että siellä käytetään sitä työaikaa siihen, että ringissä maristaan huonoista äideistä ja isistä. Palkka tulee kuitenkin siitä, että oltais niitä lapsia varten ja sillä tavalla tätä yht. kuntaa varten, toinen toistamme varten. Mun puolesta hoitajat voivat siellä toki keskenäänkin rupatella, mutta mieluummin jotain muita puheenaiheita kuin perheiden haukkumista.
kuulostat niin ikävältä ihmiseltä, typerältä ja yksioikoiselta, että ei ainkaan kateeksi käy hoitamasi lapset.
Virkamiehet ja poliittiset päättäjät on se taho, joka määrävät päivähoitopaikkojen määrän. He päättävät rakennetaanko uusia päiväkoteja vai ei. Jonot ovat vain ja ainoastaan heidän päätöstensä seurauksia.
vanhempien päätöksten seurauksia! Vanhemmat ovat vastuussa siitä miten jälkikasvunsa hoitavat. On mullakin oikeus jäädä vaikka sossun elätiksi mutten halua, koska on vähän muita suunnitelmia.
vanhemmat lapsensa hoidattaa, mutta kyllä itse aikanaan tajusin jotain tuosta ap;n ongelmasta. Lähipäiväkoti oli ihan täynnä ja eräs äiti- joka itse oli kotona, teki 4 lasta- aina kun tuli seuraava, laittoi päikkyyn ja hoiteli pienintä kaikessa rauhassa. Päiväkodin tädit toisin sanoen kasvattivat hänen lapsensa kaiken muun puuhan ohella ja tämä äiti vietti myös itse pitkiä aikoja päiväkodin pihalla "hoidossa" hölötellen tädeille asioitaan. Mun mielestä asia meni todella metsään vaikka olis mikä oikeus. Samaan aikaan työssäkäyvät kuskasivat lapsiaan kauemmas muihin päiväkoteihin. Jos haluaa monta lasta, ja on itse kotona niin kyllä niistä jonkun verran olisi itsekin pidettävä huolta.
tekevän kutsumustyötä.
Toki työ hoidetaan hyvin, mutta aines on muuttunut 20 vuoden aikana niin hirveäksi, ettei oikein jaksa sydämellään enää paneutua siihen kun penikat näyttelee keskisormea ja haistattaa vittua. Ja vanhemmille pitää opettaa sana ei. Ei, ei teidän kultamussukkanne saa hakata muita. Ei teidän kultamussukallenne ole hyväksi olla myös loma-aikoja hoidossa kun sekin tarvitsisi lepoa. Ei, kultamussukkanne ei saa jäädä sisään kuuntelemaan satuja kun muut menvät ulos siksi, että hän ei tykkää viileästä ilmasta.Sitä vain tekee työtään ja aattelee, että jeesusperkele, tätä sitä sitten tehdään eläkkeeseen asti, hohhoijaa. Silti homman voi hoitaa hyvin, niillä resursseilla, mitä on.
Mutta kieltämättä asioita voi joskus ihmetellä ja nauraakin työkavereiden kanssa, että kyllä on tosiaan maailma muuttunut ja lähtisikö enää alalle jos tietäisi, millaista tämä on nykyään.
Kauheaa kuunnella, miten ihmiset eivät arvosta omaa työtään yhtään, eivätkä ole ylpeitä osaamisestaan. Palkkausta kyllä valitellaan huonoksi. Miksi sitä palkkaa pitäisi saada enemmän, jos kerran teette huonoa työtä?
tätähän se on kun kaikilla on vaan oikeuksia, vapauksia. mutta ei velvollisuuksia käyttäytyä toisia kohtaan kuten haluaa itseään kohtaan käyttäydyttävän.
kun itse korvin kotona. Mä sain sen paikan kun valehtelin olevani töissä, 200 euroa kuussa tosin maksoin siitä hyvästä. Yhdeksän aikaan vein ja neljältä hain pois, ja ne akat luuli että tulin töistä :)
joo, myönnän että olen laiska, mutta mulla on onneksi varaa laiskotella halutessani.
liuta työttömiä lto:ita valittamassa kun ei ole töitä
Fakta
tällähetkellä meidän kunnassa sellainen tilanne, että en saanut lapsilleni hoitopaikkaa, vaikka tarvitsen. jatkan opintojani tammikuussa hoitovapaan jälkeen mutta sain tällä viikolla tietää ettei meille ole yksinkertaisesti antaa paikkoja kahdelle lapselle!!!soittelin perään niin sain vastauksen; kysele yksityiseltä! elikkä mulla ei ole lapsille hoitoa, opintoni siis lykkääntyvät!!! silti, joka ikinen aamu klo 7.45 näen ikkunasta kun olemme lasten kanssa aamupuurolla että kuinka eräs äiti vie kahta lastaan hoitoon lähipkhon ja menee vauvan kanssa kotiin .hakee lapset sitten lounaan jälkeen n. 11.45. ennen vauvaa vei silti lapsensa vaikka oli kotona. Kovasti odotan, milloin tämä äiti vie kaikki kolme hoitoon, koska tämä jatkunut jo vuoden, ja vauva siis ainakin 1v vanha...kohtahan sen vois jo viedä tarhaan!! siellä nekin virike mukelot nauttivat hoidosta kun minä joudun lykkäämään opintojani!!! vituttaa!!!
Meidänkin päiväkodissa oli töissä mielenterveyskuntoutujia kun niitä saatiin lomittajaan halvimmalla.
t. äiti, joka piti aikoinaan lapsensa hoidossa vain ne päivät kun oli pakko
Jotenkin ristiriitaista. Jos ei ymmärrä tätä nykymeininkiä niin ei ymmärrä. Ei sen takia kenenkään tarvitse irti itseään sanoa ja jäädä karenssiin.
Onko järkytys, että kaikki hoitajat ei hyväksy virikelapsia? Kyllä sellaiset perheet koetaan ongelmaperheiksi ja kiireessä kirotaan ne virikelapset huidsin nevadaan. Mamma tuo parivuotiaan hoitoon ja painuu vauvan kans kotiin. Meitä hoitajia on liian vähän ja lapset parkuu ikävää ja vaipat on märkinä, eikä ehdi kuivittaa. Virikemamma siihen vielä vinkuu, että eihän meidän Nico-Petterin tarvitse nukkua päiväunia kun haluan sen yöunille klo 19, että saan omaa aikaa.
Luettuani koko ketjun,jäin miettimään mikä työssä käyvän lapsesta tekee mieluisamman hoidettavan kuin virikelapsesta? Kuten ketjussa joku hoitaja ilmoitti että virikelapsi on viimeinen johon koskee.
Eikö siinä vaiheessa kannattaisi harkita vaikka työttömäksi jäämistä,jos homma on noin haastavaa hoitajan egolle?
Nykypäivänä kun pitäisi tosiaan olla tyytyväinen että on ylipäätään työpaikka.
toivon että sun kaltaset hoitajat vaihtaa alaa. ehkä joku pitempi koulutus voisi tehdä hyvää että saisit vähän perspektiiviä elämään?
Jos on susta ihan ok ajatella että pieni lapsi virikepaikalla saa tuta sun asenteesi subjektiivista päivähoitoa kohtaan niin sähän oot oikeesti vaaraksi lapsille.
Me sitten koulun puolella korjaillaan näitä vaurioita joita lapset ovat pienestä pitäen ryhmissä saaneet. kiitti, opena. ja häpeä, äitinä.
Subjektiivinen hoito pois niin riittäisi koulutettua henkilöstöä töihin.
Olen nähnyt sen kun eräs hoitaja siveli kädellään lapsen päällä. Kysyin häneltä, että mitä tekee. Kuulemma hiilaa henkiä pois lapsesta. Eli sijaisiksi palkattiin mielenterveyskuntoutujia, koska ketään muita ei enää saatu töihin päiväkotiin.
Onneksi omat lapset jo isoja niin ei tarvitse päiväkotiin enää viedä.
t. edellinen
liuta työttömiä lto:ita valittamassa kun ei ole töitä
Fakta