Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G. miten te hoidatte talouttanne? Pidättekö esim. vihossa ylhäällä menot ja tulot?

Vierailija
22.11.2011 |

VINKKEJÄ KIITOS !

Minne keräätte laskut?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut ja seurannut kuukausibudjettia Excel-taulukossa. Joka kuukaudelle oma laskelma josta näen miten paljon kulutan, mihin kauppaan ja suurinpiirtein mitä olen ostanut. Samassa laskelmassa eri sarakkeeseen tulot ja menot.

Maksamattomat laskut yhteen laatikkoon ja maksetut (jos haluan säästellä) toiseen...

Vierailija
2/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien tilien saldot yhteen ja katson kuinka paljon on tullut lisää edelliseen kuukauteen verrattuna. Näin näkee kuinka säästöt kertyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskiperseinen excelin käyttäjä minäkin. En kylläkään siivellä eläjä, vaan perheen pääasiallinen elättäjä :)

Mulle sen excelin tarkoitus on hahmottaa tulevaa ja ennakoida niitä isoja laskuja. Niitä mitkä palstan juttujen perusteella tulee toisille yllättäen ja pyytämättä.

Ihan sama sitten jälkikäteen mihin ne ruokaostoksiin varatut sataset ovat menneet, kunhan kuun lopussa ei ole nälkä.

Silloin tällöin, ehkä parin vuoden välein 2kk ajan kerään sitten ostoskuiteista tarkempaan ylös mitä meille ostetaan ja mihin hintaan. Se on sitten sellasta harkintaa omista ostostottumuksista.... ja suunnannäyttöä.

Ja kyllä mua kiinnostaa seurata eurolleen esim. remonttikuluja tai asuntolainan todellista korkoa, sähkökulutuksesta puhumattkaan :)

Vierailija
4/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkään ei edes säästetä, jos jotain halutaan, niin mennään kauppaan ja ostetaan se.

Vierailija
5/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäsäännölliset tulot on ja yh olen, ihan paperille kirjaan hyvissä ajoin ennen seuraavaa kuuta tiedossa olevat tulot ja menot. Suurin osa menoista on vakioita, meillä on tietty ruokabudjetti mutta harvoin lasken toteutuuko se. Kunkin kuukauden vaihtelevien menojen kirjaaminen etukäteen on tärkeää, koska satasenkin ylimääräinen meno keikauttaa taloutta.

Kaikki laskut tulee paperisina, koska tarvitsen säästää osaa verotusta varten.

Vierailija
6/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole läskiä persettä enkä elä miehen siivellä, mutta silti käytän Exceliä menojen ja tulojen seuraamiseen :)

Aiemmin, kun olimme molemmat opiskelijoita, menojen seuraaminen ja rahankäytön säännöstely oli välttämätöntä. Meillä on aina ollut omat tilit, mutta yhteiset rahat. Kerran tai kaksi kuussa katsotaan, mitä laskuja pitää maksaa ja paljonko on palkkaa tullut/tulossa. Ruokakauppaan varataan tietty summa kuussa ja mietitään, onko isompia ostoksia. Molemmille varataan tietty summa rahaa omaan käyttöön ja tästä omasta rahasta ei kitistä toiselle, meni se sitten tupakkaan, karkkiin, vaatteisiin tai käsilaukkuihin. Se, mitä jää, laitetaan säästötilille. Säästämme aina, mm. kodin remppaamiseen ja matkoihin miehen kotimaahan. Lisäksi pyritään pitämään vähän puskuria säästössä, jos tulee yllättäviä menoja.

Vierailija
7/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt huolettomaksi "tili tuli, tili meni" -tuhlariksi.

Kerään kuitit, mutta en koskaa vertaa niitä tiliotteeseen. Maksan laskut pääsääntöisesti viimeistään eräpäivänä. Joskus ne saattavat jäädä johonkin lojumaan ja saan karhulaskun. Silloin nolottaa.

Veroehdotuksesta vilkaisen vain sen, tuleeko maksettavaa vai saanko jotain takaisin.

Tulojen ja menojen kirjaaminen olisi erittäin hyvä vaihtoehto, mutta se on mielestäni niin ikävystyttävää toimintaa, etten vaan viitsi tehdä sitä. Siitä huolimatta, että olen käsitellyt laskuja ja maksuja useissa työtehtävissäni...

Vierailija
8/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällaisestakin aiheesta tulee todella aggressiivisia kommentteja.

Miksi ihmeessä pitää hyökätä ja nimitellä, jollain toisella on erilainen toimintatapa?

Vierailija
9/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei nyt ihan minimipalkalla elä.

Oman talouden hoidan siten, että kun tiedän mitä saan nettona käteen, osaa suhteuttaa siihen kuukauden ostokset, mitä voi ostaa ja minkä hintaisina. Laskut maksan heti pois (ihan vaan siksi ettei unohdu) ja muutenkin käytän järkeä ostosten suhteen = kaikkea ei tarvitse ostaa vaikka siihen olisikin varaa.

Vierailija
10/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suurin osa menoista on vakioita, niin joskus jollekin kuulle osuu paljon satunnaisia laskuja ja näihin on ihan hyvä varautua. Näin pystymme elämään tasaista elämää joka kuukausi eikä koskaan tarvitse kituuttaa ruokalaskustakin säästäen.

Perheessä 3 lasta ja 2 aikuista ja joskus samalle kuulle osuu esim. harrastusmaksuja, lehtitilausta, koulukuvia ja lapsille pitää ostaa talvikengät tms. ja menot ovatkin useita satasia isommat kuin tavallisesti.

Nettotulot meillä yht. n. 4500€ joten ihan persaukisia emme ole vaan ihan normaalituloisia. Jos tulomme olisivat reilusti isommat, pärjäisin luultavasti ilman kirjanpitoa, mutta näillä tuloilla on rahavirtaa seurattava.

Vierailija
11/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman talouden hoidan siten, että kun tiedän mitä saan nettona käteen, osaa suhteuttaa siihen kuukauden ostokset, mitä voi ostaa ja minkä hintaisina. Laskut maksan heti pois (ihan vaan siksi ettei unohdu) ja muutenkin käytän järkeä ostosten suhteen = kaikkea ei tarvitse ostaa vaikka siihen olisikin varaa.

No, mun mielestäni talouden hoitamiseen kuuluu muutakin kuin seurata, että tilin saldo pysyy plussalla. Etenkin, jos on jotakin pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Taloutta voi hoitaa ja seurata, vaikka rahasta ei olisi tiukkaa, oli sitten isot tai pienet tulot. Monessa asiassa helpottaa, kun on realistinen käsitys siitä, mistä raha tulee ja mihin se menee. Exceliä ei tietenkään välttämättä tähän tarvita, mutta on se ihan kätevä työkalu.

Vierailija
12/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mielestäni talouden hoitamiseen kuuluu muutakin kuin seurata, että tilin saldo pysyy plussalla. Etenkin, jos on jotakin pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Taloutta voi hoitaa ja seurata, vaikka rahasta ei olisi tiukkaa, oli sitten isot tai pienet tulot. Monessa asiassa helpottaa, kun on realistinen käsitys siitä, mistä raha tulee ja mihin se menee. Exceliä ei tietenkään välttämättä tähän tarvita, mutta on se ihan kätevä työkalu.

tiedän laskut, joihin se menee. Mitä suunnitelmaa tähän tarvitaan? Aina on tilillä sen verran rahaa, että sillä saa ostettua vaikka uuden pyykinpesukoneen tai toteuttaa pienen rempan.

Vierailija
13/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tein suuntaa antavan budjetin kun haettiin asuntolainaa, arvioitiin sopivaa lainan määrää jne. En enää päivitä sitä juurikaan enkä kirjaa/ säästä kaikkia laskuja.

MUTTA asumiskuluista pidän kirjaa excelissä, koska ne alkoi kiinnostaa kun muutti kerrostalosta omakotitaloon. Nyt juoksevat asumiskulut ovat vähän reilu 300€/kk, kertoo excelini :)

Vierailija
14/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kerrostalossa, ja laskuja mitä tulee on:

Kerran vuodessa kotivakuutus ja matkavakuutus sekä miehen autovakuutukset.

Kerran vuodessa työttömyyskassamaksu (ent. loimaan kassa) toiselle, toinen kuuluu liittoon.

Neljä kertaa vuodessa sähkölasku, noista yksi tasauslasku.

Kerran kuussa kännykkälaskut.

Toisinaan tilataan joku lehti hetkeksi, se maksetaan samantien tilatessa eli laskua ei tule.

Emme harrasta mitään mistä pitäisi säännöllisesti maksaa, uimahalliin on sarjaliput, ne uusitaan kun vanha loppuu.

Isompia ostoksia teemme harvoin, silloin kun teemme ostamme käteisellä vaikka pesukoneen tai sohvan ja muut.

Mutta ymmärrän sen, että toisilla tilanne toinen. Voi olla enemmän ja kalliimpia vakuutuksia, voi olla 1-2 autosta lainan lyhennyksiä ja ehkä asuntolainaakin, voi olla kulutusluottoa sohvista ja kodinkoneista ehkä jopa vaatteista. Päälle vielä usamman lapsen harrastusmaksut ja ehkä vielä lemmikkien rokotuksia ja muita. Mitä enemmän on maksuja sitä näppärämäpi varmaan on pitää jonkinlaista taulukkoa.

Vierailija
15/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovastikin asumiskulut ja muutokset niissä. Sähkönkulutukseen ja euromääriin on peräti omat taulukot ja graafit. Täälläkin vähän väliä kysellään sähkölaskuja, vedenkulutuksia ja asumismenoja yleensäkin. Kuten joku jo mainitsi, osalle nämä kulut/laskut tulevat ylläreinä ja tuhoavat taloudenhallinen kokonaan.

Vierailija
16/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et nää exceli-mammat on just niitä läskiperseitä jotka elää äijän tuloilla.. meil on kyl rahaa ollu ja laskut tullu maksettuu aina ilman taulukoitakin ja säästöönki vielä vaik ei rikkaita ollakkaa! ja jos jompikumpi aikuisista haluaa ostaa oman mielensä mukaan jotain itselle niin ei kyl tääl tarvi lupia kysellä tai mitenkää suunnitella mua ainakin ahistas ihan saatanasti aikuisena kysellä et saanko äijä hei ostaa nyt ton 20 käsilaukun vai ei ja kirjata sitä vielä jonnekkin ylös..

mutta ihan itse tienaamiani rahoja ja omia menojani seuraan excellillä. Nääs kun pitää talouden hallinnassa on varaa ostaa se käsilaukku minkä haluaa. Ihan lupaa kysymättä. En tosin ikinä ostaisi 20 euron käsilaukkua koska ostan mielelläni laatua ja tuolla hinnalla saa vain jonkun surkean tekonahkalaukun

Vierailija
17/56 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- onneksi ei mene sellaiseenkin aikaa! Nettotulot on n. 7000 euroa ja laskujen ja elämisen jälkeen jää joka kuukausi rahaa yli joko säästöön tai sijoituksiin.

Balancion oli aikoinaan käytössä hetken ja se oli kyllä ihan mielenkiintoinen, mutten kyllä ryhtynyt minkäänlaisiin muutoksiin sen perusteella, koska olen ihan tyytyväinen nykytilanteeseen, eikä mihinkään mene kohtuuttoman paljon rahaa.

Vierailija
18/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

excel on keksitty tuohon suunnitteluun ja seurantaan.

laskut tulee nettipankkiin sähköisinä.

Vierailija
19/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki laskut jotka vain voi, tulee e-laskuina. Paperiversiot mapitan.

Vierailija
20/56 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

excel-taulukko, johon merkataan tulot ja menot. Laskut tulee pääasiassa e-laskuina ja paperilaskut laitan mappiin.