Miten voi olla, että jotkut ei työllisty??
Ihmettelen suuresti niitä parhaassa työiässä olevia, jonkin koulutuksen omaavia, terveitä ihmisiä, jotka eivät muka löydä töitä?? Miten se voi olla mahdollista? Nyt ei ole vielä/enää taantumakaan, työpaikkoja on jo molin sivuilla tuhansia, ja muualla haettavissa vielä lisää! Luulisi, että työnantajat ottavat mielellään ahkeria ja tunnollisia ihmisiä töihin, vaikka koulutus olisikin vähän eri alalta.
Oletteko nirsoja? Asutteko alueella, jossa työtä ei ole? Mikä tällainen alue on, ja miten olette sellaiseen ajautuneet asumaan?
Itse en kestäisi työttömyyttä pitkään, ja kerran muutaman kuukauden työttömänä olleena väitän, että olisin ihan valmis mieluummin vaikka siivoamaan tai työskentelemään kaupan kassalla kuin olemaan työttömänä vaikka vuoden ajan.
Kommentit (87)
Miksi helvetissä pitäisi mennä sellaisiin töihin, joista ei yhtään pidä tai ei halua mennä. Ei elämän tarvi olla kärsimystä. Älkää puuttuko muiden asioihin.
Miksi helvetissä pitäisi mennä sellaisiin töihin, joista ei yhtään pidä tai ei halua mennä. Ei elämän tarvi olla kärsimystä. Älkää puuttuko muiden asioihin.
mutta jossain vaiheessa tukien taso taatusti vähenee tai ne lakkautetaan ja sitten on pulassa, jos on vuositolkulla vain odotellut niitä parempia töitä.
että olet mennyt vasta naimisiin?? Et kai vain mainitse asiaa hakemuksessa/haastattelussa..?
Entä tuo aiempi - miksi kerrot, että sulla on pieni lapsi?
En ole koskaan kertonut perhesuhteistani mitään - eivät ne lisää kompetenssiani, joten eivät myöskään kuulu työnantajalle.
Mulla haastattelu loppunut siihen kun haastattelijat katsoneet että tukintotodistuksessa on eri sukunimi kuin hakiessani paikkaa. Nykyään on jo lapsiakin ja sen mainitsen myös cv:ssäni.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: mies n nirso ja laiska eikä suostu mihin tahansa. Haluaa heti pikkupom-hommia, vaikkei kunnon työkokemusta.
Itse oon nyt äitiyslmalla muttei ole valmista työpaikkaa. Oon mennyt vaan määräaikaisista työsuhteista toiseen ja olen muutenkin koko ajan tutka tarkkana. Eli ei ole kovin suuria aukkoja cv:ssä työttömyyden takia.
Asenne siis ratkaisee eniten.
Työtöntä ei ainakaan omalle työpaikalleni oteta, jos voidaan valita työpaikanvaihtaja. Silloin jos työt täytyy aloittaa heti, on etu ettei vanhasta työstä tarvitse ensin irtisanoutua. Silloinkin pitkäaikaistyöttömyys on varmasti haitaksi.
Ylikoulututettuna ainakin meille on mahdoton päästä töihin. Ajatellaan, että liian hyvin koulutettu on tyytymätön ja lyhytaikainen työntekijä. Lisäksi hän on uhka huonommin koulutetuille, mutta paremmassa asemassa ja paremmalla palkalla oleville.
Mieluummin otetaan jopa alikoulutettu. Työhön, joka vaatisi jotain ammatillista perustutkintoa ei oteta amk-tutkinnon suorittanutta vaan mieluummin vaikka vain peruskoulun käynyt. Taas voidaan pitää palkka sopivan matalana ja työntekijä ei tavoittele liikaa työltä.
älykkäillä ja koulutetuilla ihmisilläkin voi olla pahoja rajoitteita esim. ihmisten kanssa toimeentulemisessa, aktiviteettitasossa (ei saa aikaan kuin 20% siitä mitä joku toinen, mutta on silti aivan stressaantunut), paineensietokyky voi olla olematon.
Näitä ko. henkilö itse ei mitenkään havaitse, vaikka ulkopuoliselle on täysin selvää miksi kukaan ei halua palkata ko. henkilöä kahta kertaa.
Työtöntä ei ainakaan omalle työpaikalleni oteta, jos voidaan valita työpaikanvaihtaja. Silloin jos työt täytyy aloittaa heti, on etu ettei vanhasta työstä tarvitse ensin irtisanoutua. Silloinkin pitkäaikaistyöttömyys on varmasti haitaksi.
Ylikoulututettuna ainakin meille on mahdoton päästä töihin. Ajatellaan, että liian hyvin koulutettu on tyytymätön ja lyhytaikainen työntekijä. Lisäksi hän on uhka huonommin koulutetuille, mutta paremmassa asemassa ja paremmalla palkalla oleville.
Mieluummin otetaan jopa alikoulutettu. Työhön, joka vaatisi jotain ammatillista perustutkintoa ei oteta amk-tutkinnon suorittanutta vaan mieluummin vaikka vain peruskoulun käynyt. Taas voidaan pitää palkka sopivan matalana ja työntekijä ei tavoittele liikaa työltä.
Tuo on mielenkiintoinen totuus: työttömyys leimaa ihmisen. Jos on ollut työtön, ajatellaan, että ihmisessä on jotain perustavanlaatuista vikaa.
Tietysti sitä voi perustella jotenkin ja aina voi sanoa, että työttömäksi ei saa jäädä, ennemmin pitää vaikka siivota sitä assan vessaa. Mutta toisaalta on se jännä, että vuosi sitten olin arvostettu asiantuntija ja nyt olen (vuoden työttömyyden jälkeen) muka täysin kelpaamaton luuseri.
Tosiaan tulee sellainen ole, että niille annetaan, joilla on... Eli työlliset vaihtelee paikkoja keskenään ja työttömiä ei huolita mihinkään.
[/quote]
Tiedän kyllä aika paljon sekä varsinaisesta yrittäjyydestä että osuuskunnasta. Olen ollut sekä osakkaana että kouluttajana / neuvojana molempiin.
Ei onnistu näillä mailla monista syistä: osuuskuntaa yritettiin perustaa, mutta ei löytynyt ensimmäistäkään työnantajaa. Se jäi sitten siihen. Työttömän ryhtymistä yrittäjäksi minun ei varmaan tarvitse kirkastaa yhdellekään työttömälle.
[/quote]
Osuuskunnat on kuitenkin vähän eri juttu. Tässä työnsuorittajamallissa takana on osakeyhtiö. Jolloin asiakas voi vähentää ALV:t jos asiakas on yritys tai saa kotitalousvähennystä jos on kotitalaus ja työ sen piirissä olevaa.
Kyllähän niitä apuja löytyy työpaikkojen etsintään jos löytyy motivoitunut työntekijä joka on valmis vastaanottamaan työtä eikä nirsoile kaikesta.
Tottakai se harmittaa, jos on kouluttautunut reippaamminkin eikä saa työtä. Mutta se on sitten vain otettava tuumaustauko. Jos jollakin alalla on enempi tarjontaa kuin töitä, niin se on sitten lähdettävä katsomaan muuta. Joko koulunpenkin kautta tai sitten vaan nöyrästi vaikka sinne siivoamaan tai mitä tarjolla onkin. Esim. kotipalvelutyötä on paljon. Siinä työssä on paljon muutakin kuin siivoamista. Tämä ala tulee kasvamaan kun väestömmä ikääntyy.
Tsekatkaa nyt tuo teksti ajatuksella:
http://remonttiblogi.fi/2011/11/25/tyollista-itsesi/
Ja kokeile ilman ennakkoluuloja. Vaikka tuo on remonttiblogi, niin noita töitä on mahdollisuus tehdä muillakin aloilla, vaikka juurikin mainitsemassani kotipalvelussa.
älykkäillä ja koulutetuilla ihmisilläkin voi olla pahoja rajoitteita esim. ihmisten kanssa toimeentulemisessa, aktiviteettitasossa (ei saa aikaan kuin 20% siitä mitä joku toinen, mutta on silti aivan stressaantunut), paineensietokyky voi olla olematon.
Näitä ko. henkilö itse ei mitenkään havaitse, vaikka ulkopuoliselle on täysin selvää miksi kukaan ei halua palkata ko. henkilöä kahta kertaa.
Tosin moni näistä saa silti työpaikan ja syrjäyttää jonkun paljon aikaansaavamaan. Meillä tehtiin juuri tällainen virherekrytointi.
Samaa työtä tehneet ovat lyhyen perehdytyksen jälkeen tehneet tunnissa saman mitä tämä uusi ihminen päivässä. Kovaan ääneen valittaa työpäivien venymistä, vaikka työtehtäviä on vähennetty hurjasti. Edellisessä työpaikassa varmasti hypitään riemusta kun päästiin eroon tällaisesta työntekijästä.
olin vuoden työttömänä pari vuotta sitten.
Työpaikan hakeminen oli aivan hirveää. Haastatteluihin oli vaikea päästä, ja sitten kun pääsi niin pahimmassa tapauksessa haastattelija vittuili päin naamaa tai naureskeli todistuksilleni ö.ö
(Hilpeyttä herätti se, että olen vapaa-ajallani suorittanut erilaisia ammatitaitoani kehittäviä koulutuksia ja kursseja mm. amk:ssa ja yliopistolla.)
Paras kaikista oli kun hain työtä johon olin ylikoulutettu ja liian kokenut. Sain vastauksen "Sinua ei tällä kertaa valittu" ja perusteena puutteellinen koulutus ja osaaminen ko. tehtävään. =D
läheltä seuranneena minä en oikeastaan ihmettele. "Ihan mihin vaan" hommiin ei haluta palkata sitä korkeastikoulutettuja. Työnantaja epäilee, ettei joku maisteri osaa/pysty/halua tehdä vaikka siivoojan tai kassan töitä kuitenkaan. Eli korkea koulutus aidosti hankaloittaa paljonkin työllistymistä yksinkertaisiin "duunarihommiin". Mieluummin palkataan vaikka peruskoulun käynyt vähän kaikkea sekalaista puuhastellut tyyppi.
Miten niin "ei halua tehdä kuitenkaan", jos toinen on hakemassa sitä työtä? Eikö se silloin ole sen merkki, että haluaa sen työn?
Se nyt on ihan sama, jos vuoden päästä lähtee muihin hommiin. Uuden kaupan kassan kouluttaminen vaatii noin puoli päivää eli ei mikään iso uhraus työnantajalta.
siivoamalla kun on ollut älliä lukea korkeammalle. Tulkaa vain hankojen ja soihtujen kanssa kotiovelle, mutta no thanks, I'm better than that.
mutta silloin menetät myös ruikutusoikeutesi. Työtä ON tarjolla, se ei vaan sulle kelpaa. Ja yhteiskunnan asia ei ole sua elättää.
yhteiskunnan tehtävä on elättää ne, jotka eivät itse siihen kykene.
Työttömät kuuluvat siihen ryhmään.
ole halua tehdä töitä, työt ei kelpaa, epäsosiaalinen työyhteisössä, minäkään en palkkaisi esim. 8 vuotta työttömänä ollutta henkilöä enää töihin tai sellasta joka on 20 vuotta ollu "kotiäitinä" kyllä se on laiskuus joka sieltä paistaa läpi.
Samoin heillä on miljoona eri perustetta sille, miksi eivät mitenkään voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
... kun se on sinulle niin helppoa.Tässä taustaa: ikä n. 50 v ja lapset siinä iässä, että ei ole haittaa, eikä todennäköisesti ole uusia tulossa.
Koulutus: maisteri + erinäisiä lisäkursseja, mutta valitettavasti niihin paikkoihin on n. 20 pätevää hakijaa viimeisimmälläkin Perähikiällä, joihin minä olisin pätevä. Työkokemusta vuosikymmeniä, osa nykyisellä alalla, osa jollakin muulla.Tälläkin hetkellä taitaa työhakemuksia olla maailmalla puolenkymmentä, en ihan tarkkaan edes muista. Joka tapauksessa teen hakemuksia vähintään viikottain, ellen päivittäin.
Tällä iällä, kokemuksella (ja naamalla) on turha lähteä cv kainalossa töitä kyselemään ihan mistä tahansa, sillä niitä ei todellakaan ole näillä mailla tarjolla, ei edes siivousta.
Olen valmis muuttamaan ihan mihin tahansa, kunhan jonkunlainen asumiskelpoinen luukku löytyy. Auto on. Palkan suhteen en ole kovin vaativa, mutta asumisen ja työmatkojen jälkeen pitäisi jäädä rahaa vähintään ruokaan. Vaatteilla ei ole niin väliä.
Mitä sinä minulle tarjoat?
Siellä on satoja työpaikkoja. Maisteri on hyvä ja valitsee.
Minä olen kyllä niistä jo valinnut niin monta paikkaa, että tunnen itseni jo suorastaan naurettavaksi hakiessani maisterinkoulutuksella esimerkiksi kotipaikkakunnallani auki olevaa ulosottomiehen virkaa (valittiin poliisilaitoksen vahtimestari) tai henkilökohtaisen avustajan paikkaa (valitsi nuoren lähihoitajan).
Ja kerro, miksi minua ei kysytty siihen työhön, johon olisin ollut halukas, pätevä, kokenut ja osaava vaan minun sijastani siihen otettiin epäpätevä eläkeläinen? Ei myöskään kukaan muu työtön työnhakija kelvannut.
Kotiseudullani on nyt MOL:n sivulla on noin 400 ilmoitusta. Niistä kahteen olen hakemuksen jo laittanut -ja molemmat ovat uudestaan avoimina.
Noin 380 on sellaisia, joihin minun koulutukseni, ammattitaitoni tai kykyni eivät riitä, esimerkiksi opetusaliupseeriksi, poikien liikunnanopettajaksi, kirjastonhoitajaksi tai terveyskeskushammaslääkäriksi.
Sitten on noin 20 sellaista, joihin voisin ehkä hakea - mutta ei ne taida vieläkään ottaa minua henkilökohtaiseksi avustajaksi tai eläintenhoitajaksi, eikä uinninvalvojaksi kun hädin tuskin itse osaan uida.
Huomattava osa avoimista paikoista on myös osa-aikaisia eli eivät elätä tai yrittäjyyttä, joka taas sisältää isomman riskin ja vaatii riittävää pääomaa. Tai sitten "projektineuvottelija" tai muulla peitenimellä olevaa provisiopalkkaista myyntiä.
Tää on vanha ketju, mutta kommentoin. Tämä nykyinen silpputyömalli kaiken maailman vuokratöineen kaikilla aloilla ajaa ihmisen masennukseen pitemmän päälle. Johtuen siitä, että Juuri näillä vuokratyömailla etenkin matalapalkkasilla tapahtuu paljon irtisanomisia koeaikana. Vedotaan johonkin olemattoman virheeseen tai valehdellaan jottei enää tarvita,-todellisuudessa otetaan uus tyyppi tilalle. Tälläiset kokemukset kuormittavat työnhakijaa, ja hän lopulta kyynistyy eikä hae töitä, koska pelko on että taas tulee loparit..
No minä olen tilastoissa työtön mutta max osa-aikatyökykyinen, vaan Suomessa ollaan työelämässä joko täysillä tai ei ollenkaan.
Työpaikoilla nylyisin ilkeä ja huono ilmapiiri, alkaen lähiesimiehestä. Kun näitä tulee tarpeeksi paljon putkeen, luovuttaa ja on jo enemmän huolissaan omasta jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
olisin ihan valmis mieluummin vaikka siivoamaan tai työskentelemään kaupan kassalla kuin olemaan työttömänä vaikka vuoden ajan
Juu. Vaan kun työnantajat ovat eri mieltä. Ei siivoojaksi tai kaupan kassalle ketä tahansa päästetä. Itse olen todennut, että yhdistelmä korkeakoulutus + pitkä työkokemus koulutuksen alalta + ikä alkaa viitosella + työttömyys on yhdistelmä, joka takaa, että ei onnistu.
Tavallaan kyllä ymmärrän työnantajia tässä. Arvaahan sen, että tuollainen työntekijä häipyy heti, jos parempaa löytää.
Noihin hanttihommiin halutaan nuoria alle 30 v tyyppejä eikä tosiaan ketä tahansa
Nykyään aika usein on kuitenkin ammattikoulutus vaatimuksena.
Ei ole enää juuri mitään sellaista työtehtävää, johon voisi ottaa ihan kenet vain.
Lisäksi, kun työttömyys venyy, niin mahdollisuudet heikentyvät.
Jokaisen työttömän pitäisi käyttää aika itsensä kehittämiseen, vapaaehtoistyössä, kouluttautumiseen, kurssittamiseen, pitäisi olla aktiivinen koko ajan. Odotetaan että ihminen tekee koko ajan jotain, ihmisen pitää olla koko ajan jotain tekemässä, ja mieluiten sellaista josta syntyy jotain näytettävää.
Nykypäivänä työnantajat vaativat ties mitä... mahdottomuuksiakin, odottavat saavansa jotain superihmisiä töihin, sellaisia joilla on sitä sun tätä, menevät koko ajan jonnekin, eivät pysy paikallaan. Sellainen on nykyään hyvä ihminen, lisäksi hän on kielitaitoinen, handlaa ruotsin ja suomen lisäksi englannin ja mieluiten vielä jokin neljäskin kieli, on seurallinen, ja juu, se koulutus, se pitää olla vähintään amk.
Nykyään ei ole sellaista työtä, johon pääsisi suoraan kadulta. Hygieniapassi, työturvallisuuspassi, näitä varmaan vaaditaan ihan mäkkärissäkin, mutta sinne nyt ei oteta kuin nuoria.
puolisoni on valmistunut sähkömieheksi, hakenut reippaasti työtä, aloittaen jo ennen virallista valmistumista. Työtä ei ole saanut vieläkään, aina syynä "vähäinen työkokemus"... Onneksi törmäsi vanhaan naapuriinsa, jonka kautta sai pariksi kuukaudeksi kesätöitä. Sen jälkeen ei ole töitä kuulunut, vaikka töihin haluaisi...
Ja kyllä on soitellut ja hakemuksia lähetellyt ympäriinsä.. ei ole nirso.. Pirkanmaalla Kangasalla asumme..