Miten voi olla, että jotkut ei työllisty??
Ihmettelen suuresti niitä parhaassa työiässä olevia, jonkin koulutuksen omaavia, terveitä ihmisiä, jotka eivät muka löydä töitä?? Miten se voi olla mahdollista? Nyt ei ole vielä/enää taantumakaan, työpaikkoja on jo molin sivuilla tuhansia, ja muualla haettavissa vielä lisää! Luulisi, että työnantajat ottavat mielellään ahkeria ja tunnollisia ihmisiä töihin, vaikka koulutus olisikin vähän eri alalta.
Oletteko nirsoja? Asutteko alueella, jossa työtä ei ole? Mikä tällainen alue on, ja miten olette sellaiseen ajautuneet asumaan?
Itse en kestäisi työttömyyttä pitkään, ja kerran muutaman kuukauden työttömänä olleena väitän, että olisin ihan valmis mieluummin vaikka siivoamaan tai työskentelemään kaupan kassalla kuin olemaan työttömänä vaikka vuoden ajan.
Kommentit (87)
...rupeet tekeen lapsia, kyllä sillä leivässä pysyy.
Mikäköhän on riivannut sinut edes kouluttautumaan millekään alalle, jos et uskalla hakea töitä?
Sä oikeasti olet niitä lusmuja, joita kaikki inhoaa..
ei aikuisen ihmisen tarvitse vuositolkulla hankkia työkokemusta ja muuttaa ympäri maata pätkätöiden perässä.
Jos ei ole muuta, kuin pätkätöitä tarjolla niin tasaisemman perhe-elämän saa hankittua loisimalla.
Raha jää ihan toissijaiseksi. Ihan sama vaikka asutaan yksiössä. Mieluummin näin, kuin pätkien perässä. Omakotitalo velkahelvetti unelma on jo unhoitettu.
Nyt eletään näin.
Olen suorittanut ammattikorkeakoulun ja asun peienellä paikkakunnalla. Sairastan paniikkihäiriötä ja keskittymishäiriötä. En saa tehdä enempää kuin 5 tuntia työtä päivässä.
Pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni töihin 1kk sitten valtion palkkatuella, työtä riittää vuoden loppuun ja sitten olen taas työtön.
Psykiatrin mielestä minulle sopisi osa-aika eläke, mutta sitä ei saa jos ei ole vakituista työpaikkaa. Tulen siis todennäköisesti ratsastamaan työttömyyden ja palkkatuen välillä piitkän aikaa.
Samoin heillä on miljoona eri perustetta sille, miksi eivät mitenkään voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
... kun se on sinulle niin helppoa.Tässä taustaa: ikä n. 50 v ja lapset siinä iässä, että ei ole haittaa, eikä todennäköisesti ole uusia tulossa.
Koulutus: maisteri + erinäisiä lisäkursseja, mutta valitettavasti niihin paikkoihin on n. 20 pätevää hakijaa viimeisimmälläkin Perähikiällä, joihin minä olisin pätevä. Työkokemusta vuosikymmeniä, osa nykyisellä alalla, osa jollakin muulla.Tälläkin hetkellä taitaa työhakemuksia olla maailmalla puolenkymmentä, en ihan tarkkaan edes muista. Joka tapauksessa teen hakemuksia vähintään viikottain, ellen päivittäin.
Tällä iällä, kokemuksella (ja naamalla) on turha lähteä cv kainalossa töitä kyselemään ihan mistä tahansa, sillä niitä ei todellakaan ole näillä mailla tarjolla, ei edes siivousta.
Olen valmis muuttamaan ihan mihin tahansa, kunhan jonkunlainen asumiskelpoinen luukku löytyy. Auto on. Palkan suhteen en ole kovin vaativa, mutta asumisen ja työmatkojen jälkeen pitäisi jäädä rahaa vähintään ruokaan. Vaatteilla ei ole niin väliä.
Mitä sinä minulle tarjoat?
Siellä on satoja työpaikkoja. Maisteri on hyvä ja valitsee.
Sen kun valitsee ja kävelee ovesta sisään töihin?Olet joko nuori tai muuten lapsellinen.
todistukset ja "liian hyvä" työkokemus on monelle este työllistymiselle niihin ns. huonompiin töihin. Menkää työllistämistöihin jos pääsette, itselleni ainakin se oli ainoa tapa osoittaa, että en valikoi töitäni enkä valita, vaikka olen pomoani pätevämpi. Pääsin sitten vakkariksi kun sattui käymään säkä = useampi vakituinen vaihtoi muualle.
Ne, jotka ovat sattuneet suoraan koulusta pääsemään töihin eivät tiedä mitään työnhaun vaikeudesta. Kuinkahan moni niistä onnellisista saisi oman paikkansa jos kaikki pantaisiin auki ja otettaisiin paras hakija? Veikkaan, että aika moni olisi uudessa tilanteessa = työttömänä. Nimim. Kokemusta on, ei alalle aikova
Meilläkin oli pitkään paikka auki siistiin toimistotyöhön, pakka 2350 EUR/kk eikä juuri hakijoita. Otimme sitten erään joka vaikutti hyvältä vaikka hän on lievästi vammainen. Nyt jo huomaan että hän tekee todella hyvää jälkeä. Loppujen lopuksi tarvitaan vain se yksi hakija.
Mielestäi ihmiset hakee vain niihin samoihin paikkihin tai sitten halutaan palkkaa 4000 EUR. Mekin oltaisiin maksettu todella kokeneelle 3500 EUR/kk mutta sellaista ei ollut.
Olen hakenut töitä nyt 7 kk eli valmistumisestani (FM) lähtien. Olen hakenut kaikentasoisia töitä, ihan sihteeritöistä oman alan asiantuntijatehtäviin. Tämän 7 kk:n aikana olen päässyt kahteen haastatteluun, näihin molempiin valittiin selkeästi pätevämpi henkilö (tohtori tai >10 vuotta työkokemusta). Itsellänikin on kuitenkin useita vuosia työkokemusta ja muutenkin CV kunnossa, mutta minkäs teet. Suoraan sanottuna uskon, että suurin syy työllistymisvaikeuksiini on se, että olen 29-vuotias, mennyt äskettäin naimisiin eikä minulla ole lapsia. Opiskeluaikoina sain melkeinpä valita työt niitä halutessani, mutta "tämän ikäisenä" on aivan eri juttu. :(
On toi sinun tilanne. Sitten on pienet lapset 30-40 vuotiaana. Sen jälkeen oletkin jo liian vanha. Miehillä ei ikä merkitse mitään työnhaussa.
Jos asuisin jossain Vantaalla/Helsingissä niin en olisi työtön vaan työelämässä kiinni ja vahvasti! Mulla olisi todennäkösesti oman alani töitä. Jos en niitä jostain syystä tekisi niin olisin jossain kaupassa töissä, henk.koht.avustajana jonkun luona, päiväkodissa avustajana, jossain tehtaassa pakkaamassa jotain jne. jne. Kyllähän niitä vaihtoehtoja olisi.
Kun katsoo että mikä tarjonta on avoimissa paikoissa esim. pääkaupunkiseudulla ja mitä vaaditaan niin kieltämättä pistää mielen happamaksi kun en voi muualle muuttaa perheeni vuoksi. Monessa työilmoituksessa "vaaditaan" hyvää suomen kielen taitoa, iloista mieltä jne. sellaisia perusjuttuja vain. Tosi moneen paikkaan pääsee töihin ilman varsinaista koulutusta tms.
Mutta kun täällä hakee töitä, niitä vähäisiä joita tulee avoimiksi niin johan vaaditaan ties mitä hakijoilta!!! Pitää osata puhua venäjää, alan koulut pitää olla käyty, monen vuoden kokemus alalta kuin alalta pitäisi olla jne. Pitää suostua ihan hulluihin työaikoihin ja tunteihin, oma auto on pakko olla jne. Ja palkat on ihan sikamaisen huonoja mitä sitten sulle maksetaan. Seuraavassa pätkässä muutama esimerkki.
Urheilukauppaan haettiin osa-aikasta myyjää (alle 26 tuntia viikossa), hakijoita oli 200, vaadittiin vaikka mitä mutta palkka oli alle 9 euroa tunnilta. Sitten kunnalle haettiin lähettiä. Hakijoita oli yli 300, palkka bruttona n. 1600 euroa/kk kokopäiväsestä työstä. Eikä ollut muuten mikään helppo työ vaan rankka paikka. Siltikin hakijoita kiinnosti tuokin työpaikka kun ei ole mitään muitakaan töitä tarjolla! Vr:lle haettiin porukkaa ja hakijoita olikin sitten yli 500. Kesätöihin ei ole mitään mahkuja päästä koska niihin vasta hakijoita onkin! Jos yrität päästä siivoojaksi sinulla pitää olla oma auto käytettävissä ja tietenkin koulutus ja kokemusta. Palkka on huikeat 7,40 tunnilta. Jos hyvin käy saat jopa vähän yli 8 euroa tunnilta, siis bruttona! Ja omalla autolla omaan piikkiin ajelet eri kohteissa.
Sitten on näitä työ/harjoittelupaikkoja joista et saa kuin pienen korvauksen. Olen sellaistakin hakenut mutta en saanut kun hakijoita oli muitakin kuin vain minä... Siis ihan uskomatonta!
Tiedän, minulla ei ole varaa valittaa koska en ole valmis muuttamaan lähemmäksi töitä. Se ei vaan ole mahdollista niin pitkään aikaan kun lapset ovat pienempiä. Ehkä myöhemmin? Nyt mies on kuitenkin vakityössä omalla alallaan ja se on paljon se vaikka hänkin joutuu kulkemaan suht pitkiä työmatkoja. Ei tälläkään seudulla tilanne ole aina ollut näin onneton. Mutta nyt on, kun monet firmat ovat heittäneet porukkaa ulos. Kokonaisia tehtaita on suljettu jne.
Kaikki ei vaan elämässä mene aina niin kuin on suunnitellut.
ja datanomiopinnot on kesken, ihan siitä syystä että kyllästyin liian helppoon kouluun, joka suurelta osin tuntui lukion kertaamiselta. Jätin koulun kesken, olin vuoden töissä Norjassa kalatehtaalla ja sitten muutin pk-seudulle ja sain heti töitä. Pikkuhiljaa isossa yrityksessä annettiin vaativampia tehtäviä ja nyt olen tässä: vaihtanut työpaikkaakin useaan otteeseen sujuvasti, työskentelen asiantuntijatehtävissä, vastuullani monikansallinen yritys ja palkka on ihan ok, tosin voisi olla työn vaativuuteen ja työmäärään nähden parempikin. Katselen parhaillaan uuttaa paikkaa.
Kyllä töitä löytyy, jos löytyy osaamista, suosittelijat, hyvä cv josta näkee että on annettu mahdollisuuksia ja täytetty ne jne. Yhdessä paikassa on haastattelussa kysytty, että ymmärränkö että muut kollegat ovat pääsääntöisesti korkeakoulun suorittaneet ja että miksi minut pitäisi valita, eikä jotain, jolla on enemmän koulutusta. Sain silti sen paikan. Enemmän duunia joudun tekemään, jotta pääsen kartalle kaikista asioista, mutta ei tämä ole töiden hoitamista haitannut.
duunarin hommiin ja liian äiti oman alan hommiin. Ennen lasta pääsin mihin työhän tahansa mitä hain. lapsen jälkeen en pääse mihinkään.
työnantajia jotka maksavat työtekijöille rehellistä, kunnon palkkaa jolla voi tulla toimeen ja elättää perheensä. Mitään muuta ei puutu!
Minusta on hienoa että esimerkiksi nykynuorilla on selkärankaa olla ottamatta vastaan ketkutyönantajien tarjoamia paskahommia olemattomalla palkalla. Olen varma että jatkossa työnantajat joutuvatkin polvillaan rukoilemaan ihmisiä töihin ja se on oikein se!
duunarin hommiin ja liian äiti oman alan hommiin. Ennen lasta pääsin mihin työhän tahansa mitä hain. lapsen jälkeen en pääse mihinkään.
t. 3 lapsen äiti, joka ei koskaan ole ollut työttömänä
olen työtön koska en suostu tekemään mitään hanttihommia, ja olen tänä keväänä ammattiin valmistunut nuori, että onko se nirsoilua vai vaan järkevyyttä ettei kyykytetä nuoria (ja kokemattomia jotka ei pakosta tiedä paremmasta) tekemään niitä kaikkein paskoimpia hommia. työharjottelussa sen jo näki: mene sinä kun olet nuorempi/sulla on enemmän jaksamista / terveemmät jalat. tulevaisuuden suunnitelmissa jatkaa opintoja.
Jyvässeudun työttömien pistää hynttyyt yhteen ja tehdä asialle jotain? :)
Itsekin asun Keski-Suomessa, valmistun kohta maisteriksi eikä töitä ole tarjolla. Tai no, kyllä mä siivoamaan varmaan pääsisin, mutta en ole siihen vielä valmis.
Lapset on jo isoja (7 ja 9v.) ja olisin sen puolesta ihan valmis kokopäiväiseen työhönkin. Mutta työnantajat ei arvosta tälläistä vähän ja huonoa työkokemusta omaavaa akateemista haihattelijaa, jolla on kaksi lastakin :O!!
täällä ovat ystävät, tuttavat ja sukulaiset... ja perhe ja omakotitalo.
jaa, enpäs tiedä. Mulla on kaksi tutkintoa ja juuri tänään työkkäristä ehdotettiin, että menisin palkattomaan harjoitteluun. Ja arvatkaapa menenkö?
Samoin heillä on miljoona eri perustetta sille, miksi eivät mitenkään voi ottaa tarjottua työtä vastaan.
... kun se on sinulle niin helppoa.
Tässä taustaa: ikä n. 50 v ja lapset siinä iässä, että ei ole haittaa, eikä todennäköisesti ole uusia tulossa.
Koulutus: maisteri + erinäisiä lisäkursseja, mutta valitettavasti niihin paikkoihin on n. 20 pätevää hakijaa viimeisimmälläkin Perähikiällä, joihin minä olisin pätevä. Työkokemusta vuosikymmeniä, osa nykyisellä alalla, osa jollakin muulla.
Tälläkin hetkellä taitaa työhakemuksia olla maailmalla puolenkymmentä, en ihan tarkkaan edes muista. Joka tapauksessa teen hakemuksia vähintään viikottain, ellen päivittäin.
Tällä iällä, kokemuksella (ja naamalla) on turha lähteä cv kainalossa töitä kyselemään ihan mistä tahansa, sillä niitä ei todellakaan ole näillä mailla tarjolla, ei edes siivousta.
Olen valmis muuttamaan ihan mihin tahansa, kunhan jonkunlainen asumiskelpoinen luukku löytyy. Auto on. Palkan suhteen en ole kovin vaativa, mutta asumisen ja työmatkojen jälkeen pitäisi jäädä rahaa vähintään ruokaan. Vaatteilla ei ole niin väliä.
... kun se on sinulle niin helppoa.Tässä taustaa: ikä n. 50 v ja lapset siinä iässä, että ei ole haittaa, eikä todennäköisesti ole uusia tulossa.
Koulutus: maisteri + erinäisiä lisäkursseja, mutta valitettavasti niihin paikkoihin on n. 20 pätevää hakijaa viimeisimmälläkin Perähikiällä, joihin minä olisin pätevä. Työkokemusta vuosikymmeniä, osa nykyisellä alalla, osa jollakin muulla.Tälläkin hetkellä taitaa työhakemuksia olla maailmalla puolenkymmentä, en ihan tarkkaan edes muista. Joka tapauksessa teen hakemuksia vähintään viikottain, ellen päivittäin.
Siellä on satoja työpaikkoja. Maisteri on hyvä ja valitsee.
ja muihin hanttihommiin en pääse edes haastatteluun. Oman alan töitä en pysty hakemaan, sillä olen estynyt ja tuntuu nololta kaupitella itseään - en miellä, että olisin niin hyvä.