Voi luoja näitä kaverisynttäreitä ja viherpiipertäjäperheitä !
Naapurin lapset oli syksyllä lapsemme kaverisynntäreillä. Äiti pyysi saada jäädä mukaan. Jälkeenpäin tajusin, että halusi jäädä siksi, ettei heidän pienet luomulapsensa vaan saa E-koodeilla kyllästettyjä synttäriherkkuja! 5 ja 6 vuotiaat kyseessä.
Meillä oli varattu tuoremehua heidän lapsilleen, kun tiein, etteivät saa juoda limsaa. Lisäksi oli popcorneja, sipsejä,kaupan muumikeksejä, itsetehtyjä juustotikkuja ja kinkkukierteitä, hedelmälautanen. Karkkeja annettiin vasta kakun jälkeen ja niitäkin tosi vähän. Mielestäni meillä oli suht "terveelliset" synttäritajoilut, jos näin voisi sanoa. Itse en tykkää karamellin mättämisestä synttäreillä, vaan ne nostetaan esille vasta juhlien loppupuolella. Kuitenkin mielestäni synttäreillä pitää saada vähän extraa niiden iänikuisten porkkanatikkujen sijaan.
No, eilen sama juttu toisen kaverin synttäreillä joilla lapsemme olivat...tää mamma oli vahtinut siellä taas kuin pöllö!
Kommentit (69)
Ihan samaa mieltä!
Musta tuntui , että kaikki lapset jännitti tätä äitiä silloin synttäreillä, tottakai ihmettelivät kun siellä ei muiden vanhempia ollut. Kyllä se luo jännitystä tunnelmaan, eikä tämän äidin lapset päässeet juhlatunnelmaan ja vapautumaan, kun äiti siellä vahti koko ajan myös leikkejä.Etenkin pienempi lapsista kiukutteli aika ajoin äidilleen silloin juhlissa sen parituntisen aikana.
Tänään jututin eilisistä synttäreistä omaa lastani, kertoi että x:n ja y:n äiti oli ollut koko ajan "haukkana" kuljeskellut huoneesta toiseen lastensa mukana ja juhlapöydässä tottakai istuskellut tarjoilujen ääressä. On taas mahtanut suututtaa juhlien emäntä-äitiä, tänään en ehtinyt montaa sanaa vaihtamaan.
Onko se muuten paha asia jos 2 tuntia on kotiäiti erossa lapsistaan, synttäreiden vuoksi ? Meillä ainakin nimenomaan kotiäidit ovat iloisia, kun saavat olla hetken rauhassa pienemmän sisaruksen kanssa kotona tai käydä lenkillä/kaupassa rauhassa kaverisynttäreiden ajan. Sitten lasta hakiessaan piipahtavat juomaan kakkukahvit jos ei ole kiire.
En ihmettele että suomalaiset ovat aikuisena niin epäsosiaalisia kun jo pienestä pitäen mammat roikkuu lastensa mukana kaverisynttäreillä!!
Lasten kuuluu saada harjoitella sosiaalisia taitojaan rauhassa ilman kyräilevää vanhempaa. Jos 5 vuotias ei uskalla jäädä yksin synttäreille jossain on silloin mätää.
Antakaa lastenne pitää hauskaa ilman vanhempiaan joskus, hekin tarvitsevat teistä lomaa...
En ihmettele että suomalaiset ovat aikuisena niin epäsosiaalisia kun jo pienestä pitäen mammat roikkuu lastensa mukana kaverisynttäreillä!!
Lasten kuuluu saada harjoitella sosiaalisia taitojaan rauhassa ilman kyräilevää vanhempaa. Jos 5 vuotias ei uskalla jäädä yksin synttäreille jossain on silloin mätää.
Antakaa lastenne pitää hauskaa ilman vanhempiaan joskus, hekin tarvitsevat teistä lomaa...
Olen asunut hyvin monessa paikassa, esim. USA ja Engkanti eikä missään muualal tyrkätä lapsia oven raosta ja jätetä sinne lapsiparkkiin. Mualla nimenomaan vanhemmat voivat istua ja kahvitella samalla kun lapset pitävät hauskaa.
Se siitä epäsosiaalisuuden aiheesta :)
ihan mitä haluat, mutta josa haluat kiinnittää terveellisyyteen humiota, unohda nakkiiilot ja kinkkukääröt, mikstopopparit ja värilliset karkit.
Popcorn kannattaa tehdä kattilassa itse. Tulee halvemmaksikin, ei ole vaikeaa.
Erittäin helppoja keksiohjeita on netti täynnä, samoin on helppo valmistaa vaikka mokkapaloja ja muffineja.
Pikkupizzat on tosi helppo tehdä, täytteeksi tomaattipyre ja ihan juusto sekä oregano ja basilika, lapset ei kaipaa mitään kinkkuja.
Jos lapsi ei syö kotona porkkanatikkuja, saattaa hän niitä juuri synttäreillä innostua syömään, joten ehdotan hauskasti koristletuja kurkku-ja pprkkanatikkuja jne. Netissä jälleen ohjeita näihin, joilla saa kivaa somistustakin pöytään.
Täytekakku on hyvä tarjottava, itse valmistaen kakkupohja, täytteeksi käy kaikki hedelmät ja marjat, mutta ei kannata ostaa valmishilloja ellei ole luomua. Muussaamalla pakastemansikkaa ja sokeria saa hyvän täytteen, jonka lisäksi vaikka banaania. Kermavaahtoa ja tummasuklaarouhetta päälle.
Karkit lakritsaa ja (luomu)suklaata.
Piiraita, suolaisia muffineja, mitä vaan voi valmistaa, pelkästään mielikuvitus on esteenä. Eikä mene kauheesti aikaa, sillä on turha selittää ettei voi tehdä.
Omaa mehua tai kaupan luomumehua. Tavallisissa kaupan mehuissa on kauheesti E-koodeja ellei poislueta joitain tuoremehuja.
Lapset ei tarvitse tuhatta ja yhtä sorttia, pari suolasta ja pari makeaa riittää.
On totta ettei yhdet synttärit ojaan kaada, mutta on aikoja, jolloin synttäreitä on kahdet-kolmet/vko.
Sitä paitsi minä ajattelen ensisijaisesti omia lapsiani, kun teen lisäaineetonta tarjottavaa, siinä sivussa tietty saavat vieraatkin niitä :) Luulisi jokaista vanhempaa kiinnostavan oman lapsen terveys!
Maalaiset ja WT:t pitää luomuruokaa ituhippeilynä ja viherpiipertämisenä, se on hyvin sääli heidän omien lastensa kannalta.
Täällä on ihan tavallista, että alle kouluikäisten kaverisynttäreillä on vanhemmatkin mukana. Sulassa sovussa kaikki eikä lapsia ole kielletty syömästä mitään vaikkeivat yleensä mitä sattuu syökään.
Sivistyneemmissä piireissä on tavallista, että vanhemmat kahvittelevat jossain toisessa huoneessa synttäreiden ajan ja myös tarpeen mukaan auttavat isäntää ja emäntää.
Kun en ole näin hienoihin seurapiireihin koskaan kuulunut, saati kuullut.
Tiedätkö ap, että mekin ollaan kauheita viherpiipertäjiä. Liikumme lihasvoimalla ja syömme pääasiassa ympäristöystävällistä kausiruokaa, itse olen vegaani. Meillä on käytössä kantoliina ja kestovaipat.
Et varmaankaan voi uskoa, että olemme muuten aivan tavallinen lapsiperhe. Lapsemme saavat käydä synttäreillä ja syödä e-koodikeksejä (eivät tosin niistä hirveästi välitä), meillä on paljon ystäviä, joista kaikki eivät todellakaan ole viherpiipertäjiä. Tulemme mainiosti toimeen ihmisten kanssa, koska toisin kuin sinulla, meillä ei ole niin hirveää tarvetta arvostella muiden elämäntapaa. Päinvastoin, monet tuttavapiirissämme ovat alkaneet elää ekommin, koska emme ole heitä siihen painostaneet vaan näyttäneet, että sen ei tarkoita siirtymistä takaisin kivikaudelle tai kaikesta kivasta luopumista.
Ärsyttääkö, kun joku osaa ottaa huomioon muutakin kuin oman napansa?
Tiedätkö ap, että mekin ollaan kauheita viherpiipertäjiä. Liikumme lihasvoimalla ja syömme pääasiassa ympäristöystävällistä kausiruokaa, itse olen vegaani. Meillä on käytössä kantoliina ja kestovaipat.
Et varmaankaan voi uskoa, että olemme muuten aivan tavallinen lapsiperhe. Lapsemme saavat käydä synttäreillä ja syödä e-koodikeksejä (eivät tosin niistä hirveästi välitä), meillä on paljon ystäviä, joista kaikki eivät todellakaan ole viherpiipertäjiä. Tulemme mainiosti toimeen ihmisten kanssa, koska toisin kuin sinulla, meillä ei ole niin hirveää tarvetta arvostella muiden elämäntapaa. Päinvastoin, monet tuttavapiirissämme ovat alkaneet elää ekommin, koska emme ole heitä siihen painostaneet vaan näyttäneet, että sen ei tarkoita siirtymistä takaisin kivikaudelle tai kaikesta kivasta luopumista.
Ärsyttääkö, kun joku osaa ottaa huomioon muutakin kuin oman napansa?
Täällä myös viherpiipertäjäperhe. Emme tod tuputa ruokakulttuuriamme, mutta haluamme tarjota lapsillemme ja itsellemme parempaa ja laadukkaampaa elämää puhtaamman ruuan ja ympäristön muodossa. On niin paljon tutkimuksia siitä mitä kaikkea lisäaineet tekevät ihmiselle, että ihan hölmöläisyyttä on syöttää niitä yhjtenään lapsilleen.
Meilläkin on monenlaista ruokailijaa ystäväpiirissämme. Monet ovat alkaneet itse leipomaan keksit ja kakut, kun ovat kyselleet meidän tavoistamme, joita siis emme sen kummemmin toitota.
Meidän lapset eivät tykkää limusta eikä juuri edes mehuista ja aika lailla kammoksuvat lihaa. Valmiskeksit eivät heistä ole niin hyviä kuin itse tehdyt, mutta josksu saattaa muumin kuvalla markkinoitu kaupan keksi mennä synttäreillä alas eikä se niin kamalaa ole.
Karkkipäivä on meilläkin kerta viikkoon, mutta lapset eivät juuri karkeista perusta. Pieni määrä riittää ja ensisijaisesti ostamme lakuja ja suklaata. Joskus syövät pienen määrän värillisiä ekoodikarkkejakin.
Todella järkyttävää ahdasmielisyyttä ap:n kuvaama asenne. Toivottavasti ei ole omasta tuttavapiiristäni moinen av-mamma, joka ruikuttaa täällä sen sijaan että ajattelsii itsekin omien lastensa parasta.
eikös se juuri ole sitä epäsosiaalisuutta, että aikuiset eivät tutustu toisiinsa/ole tekemisissä keskenään kuin välttämättömän pahan?
Ja joku sanoi, että pitäisi olla aikuisille eri tarjottavat kuin lapsille. Miksi ihmeessä ja mitä niin ihmeellistä ne aikuiset sitten syövät?
Kaupastakin löytää jo e-koodittomia tuotteita, tai ainakin vähän parempia vaihtoehtoja; kaikkea ei siis tarvitse tehdä edes itse, vaikka lastensa terveydestä välittäisikin.
Ja mä en kanssa tajua, että miks ihmeessä ei saisi ajatella lapsensa parasta ja yrittää kasvattaa terveellisiin elämäntapoihin? Mikä siinä niin ärsyttää? Mäkin tunnen näitä ihmisiä, joille meidän ruokavaliomme on ongelma. Eihän heidänkään ruokavalionsa ole meidän ongelmamme. Tosin kyllä lapsesta vois jokainen vanhempi vastuunsa kantaa, mutta en mä nyt kuitenkaan kenellekään mene sanomaan, että ootpa kamala, kun annat pienen lapsen tuollaista syödä.
Etenkin kasvissyönti tuntuu olevan ainainen ihmettelemisen ja parjaamisen kohde, jos tulee esille. Eikä sitä tarvitse mitenkään mainostaa, jotenkin vain kasvisvaihtoehdon valittuaan tulee kysymyksiä ja ivaa. Itsehän syön sitä paitsi kalaa, eli en edes ole mitenkään täysin kasvissyöjä, vaikka mieluiten kasvisvaihtoehdon valitsenkin.
Itse olen huolissani, koska olen ollut vähän turhan lepsu viime aikoina ja vasta 2-vuotias lapsi on saanut maistaa suklaata. :( Lisäksi viime synttäreillä en vahtinut, niin söi ihan tuhottomasti keksejä (tosin ihan kotona leivottuja, mutta turhan paljon sokeria kerralla tuon ikäiselle), ylettyi itse ottamaan. Kauheeta, kun on ulkopuolinenkin paine syöttää lapselle ties mitä. Siihen saakka, kun kieltää jonkin epäterveellisen pieneltä lapselta, niin sujuu ihan hyvin ja lapsi uskoo, kun sille sanoo, että tämä on isommille ja toki tarjoaa jotain muuta tilalle, mutta sitten kun on maistanut, niin on joka kerran sitä kerjäämässä, kun näkee, koska eihän pieni lapsi itse ymmärrä, mikä on hänelle parasta. Jos lapsi saisi päättää, niin eiköhän hän söisi joka ruualla vain niitä keksejä ja karkkeja sun muuta. Mä koen, että olen sortunut ulkopuolisen paineen edessä, kun synttäreillä kuuluu löysätä ja syödä kaikkea mahdollisimman epäterveellistä. Ja tää hävettää, sillä eihän sen nyt ihan niin pitäisi mennä. Toki on hyvä höllentää, mutta voi sen tehdä vähän tervelllisemmälläkin tavalla. Herkutella voi siis tervellisemminkin. Oma lapsi tykkää ainakin ihan tuhottomasti vaikkapa pähkinöistä sekä kuivatuista hedelmistä ja marjoista (nämä ovat välillä niin makeita, että normaalisti karkkia syövät sukulaislapsetkin ovat karkiksi luulleet). Eivät nekään nyt mitään kamalan terveellisiä ole sokereineen ja niissäkin on vähän lisäaineita joskus, mutta ovat karkkiin verrattuina ihan toisesta maailmasta kuitenkin. Miksi pitäis antaa sokerimehuja ja limpparia, kun on täysmehujakin, jotka ovat sitä paitsi paremman makuisia? Ja miks pientä lasta pitäis viedä Mäkkiin? Kai nyt se sinne osaa pyytää, jos on pienestä pitäen viety ja saa aina kivan lelun mukaansa. Munkin lapsi haluaa aina joka paikkaan, missä on leikkipaikka. En mä silti sille uppopaistettuja ranskalaisia lykkää nenän eteen, koska haluan suojella lastani.
Minua säälittää "tavisperheiden" lapset, kun näen mitä kuraa he saavat eteensä: lihan jätteistä jauhettuja e-koodeilla kyllästettyjä pullia, e-koodeissa marinoituja tuotteita, transrasvalla kyllästettyjä keksejä ja kaupan kakkuja, valkoista vehnäjauhomössöä päivittäin...
Olisi ihanaa jos kaikki osais ajatella omaa ja lapsen parasta eikä tarjois tuollaist akuraa mitä ap:n juhlapöydässä on ollut. Siis mikä juhla tuollanen on, missä ängetään lasten elimistöt tukkoon?
On ihan terveellistä jos tiedostavamman äidin seurassa tulee huonompi äiti-olo, sillä olethan sitä selkeästi ravitsemuksellisesti! Kannattaisi herätä tiedostamaan, että lapselleen voi ihan helposti ja sujuvasti tarjota laadukastakin ruokaa ja juhlaevästä eikä haukkua sitä tiedostavampaa äitiä täällä! Loppupeleissä kaikesta kärsii kuitenkin se SINUN lapsesi, ei sen viherpiipertäjän lapsi, joka saa joka päivä kotonaan laadukasta ravintoa.
Oletteko lukeneet tämän ketjun ajatuksella läpi !
Ensinnäkin, en taida uskaltaa enää pyytää suurpiirteisesti kaikkia lasten leikkikavereita kaverisynttäreille, ikään, sukupuoleen, kotitaustaan katsomatta. Näin olen tähän saakka tehnyt. Olen kutsunut myös niiden perheiden lapsia, joiden elämänkatsomus yms. ei ole yksi yhteen omamme kanssa. Pääasia, että lapsemme leikkivät mielelläänlähes päivittäin, vanhemmilla asialliset välit.
Nyt en taida uskaltaakaan kutsua ns. viherpiipertäjiä ! Sillä huomaan että ne, jotka tituleeraavat itseään suvaitsevimmiksi, ekologisista ekologisismmiksi ja tätä jaksavat tuoda esille joka käänteessä, ovat oikeasti kaikkein ahdasmielisintä ja suvaitsematonta porukkaa! Ainakin tämän ketjun perusteella.
Joo, ja meillä kestoillaan, kierrätetään, kirppistellää, imetetty on pitkään, ei yksityisautoilla jne jne...mutten sitä julista kenellekään, kuin nyt vasta.
Ja luomua syödään 80 %, kaverisynttäreillä on tarjoilut olleet sulassa sovussa itseleivotuista pikkupitsoista kaupan muumikekseihin .
Nyt mietin todellakin, onko nykypäivänä ihmisillä liikaa ylimäräistä aikaa pohtia asioita mielessään ? Ilmeisesti on, varsinkin niillä äideillä, jotka ovat päivät pitkät , vuodesta toiseen, kotona, eikä ole ilemisesti muuta kuin se äitiys, ekologisuus, jne suoritettavana päivästä toiseen. Kapeakatseinen äitiysputki...
mutta ei kannata ostaa valmishilloja ellei ole luomua.
Et ole tainnut lukea koskaan kaupan valmisluomuhillojen ainesosalistoja? Eivät tosiaankaan ole lisäaineettomia. Se että kyljessä lukee luomu ei tarkoita välttämättä mitään muuta kuin korkeampaa hintaa.
Minua säälittää "tavisperheiden" lapset, kun näen mitä kuraa he saavat eteensä: lihan jätteistä jauhettuja e-koodeilla kyllästettyjä pullia, e-koodeissa marinoituja tuotteita, transrasvalla kyllästettyjä keksejä ja kaupan kakkuja, valkoista vehnäjauhomössöä päivittäin...
Olisi ihanaa jos kaikki osais ajatella omaa ja lapsen parasta eikä tarjois tuollaist akuraa mitä ap:n juhlapöydässä on ollut. Siis mikä juhla tuollanen on, missä ängetään lasten elimistöt tukkoon?
On ihan terveellistä jos tiedostavamman äidin seurassa tulee huonompi äiti-olo, sillä olethan sitä selkeästi ravitsemuksellisesti! Kannattaisi herätä tiedostamaan, että lapselleen voi ihan helposti ja sujuvasti tarjota laadukastakin ruokaa ja juhlaevästä eikä haukkua sitä tiedostavampaa äitiä täällä! Loppupeleissä kaikesta kärsii kuitenkin se SINUN lapsesi, ei sen viherpiipertäjän lapsi, joka saa joka päivä kotonaan laadukasta ravintoa.
:D :D :D
Ei niitä sertifikaatteja ihan turhasta napata- ovat kalliita ylläpitää ja niiden eteen pitää olla näyttöä joka vuosi.
Jos vertaat luomuhilloa tavalliseen, huomaat että luomussa raaka-aine on paitsi korkealaatuisempaa, mutta lisäaineita on vähemmän ja nekin ovat harmittomasta päästä. Luomussa ei saa käyttää ns. epäilyttäväksi luokiteltuja lisäaineita ollenkaan- eikö se jo itsessään tarkoita puhtaampaa tuotetta?
miten uskaltaa järkätä kaverisynttärit ?
Mitä tarjolle, ns. suolaista (suolaahan niissä ei saa oikeasti olla)
-mitä makeaa, joissa ei saa siis oikeasti olla makeaa ?
-luomupopcornsiemenpussin jos löysin, voiko paitoöljy olla rypsiä vai pitääkö olla jotain luomuoliivineitsytöljyä ?
-juomat: käykä Sodastream-juomat ?
- ei kaverilahjoja ? ajattelin ongintaa-sopisiko luomurusinapaketti lahjaksi ?
Vuodenvaihteessa olisi juhlat...lapsi odottaa synttäreitä ja äitiä ahdistaa kun luin tämän ketjun :(
me ei sitten varmaan naapureinemme kuuluta "sivistyneisiin piireihin", kun lasten kaverisynttäreillä ei kahvitella jossain toisessa huoneessa. Ilmeisesti kaikilla sivistyneillä ihmisillä on oltava vähintään keittiö, ruokailuhuone, iso olkkari pöytineen ja vielä makkarit päälle, että mahtuu esim. 6 lapsen vanhemmatkin kahvittelemaan. Ehkäpä tällaisten tavallisissa rivitalokolmioissa asuvien moukkaperheiden pitää lopettaa kaverisynttärien pitäminen :(
Olen tuohduksisani kun tapasin eilisten synttärien äidin tuossa ulkoillessa äsken ja hän kertoi kiusaantuneensa äidin läsnäolosta. Kyseessä siis kaverisynttärit eli lapset olisivat voineet olla ilman vanhempiaan. Senkin ajan olisi ko. mamma voinut vaikka huokaista tai käydä kaupassa, niinkuin me teimme. Mutta ei, pitää vahtia ettei lapsukainen vaan ota jotain kaupan keksiä...
hekin järkkäävät kaverisynttärit niin käy ilmi, mitkä heistä ovat sopivia kaverisynttäritarjottavia?
Karkeissahan on liivatetta, jos ovat vegaaneja niin välttelevät sitä. Myöskään muslimit ei syö liivatetta.
Täällä on ihan tavallista, että alle kouluikäisten kaverisynttäreillä on vanhemmatkin mukana. Sulassa sovussa kaikki eikä lapsia ole kielletty syömästä mitään vaikkeivat yleensä mitä sattuu syökään.
En puhu ruuasta huomauttelusta vaan sen oman ruokavalionsa esille tuomisesta. Jos on löydetty jostain kaupasta joku todella eksoottisen niminen syötäväksi kelpaa juttu, se ylistetään maasta taivaaseen. Laitetaan rahaa kalliisiin ruoka-aineisiin mut muuten ollaan niin pihejä että mitään ei malteta ostaa. Tai poltetaan tupakkaa ja hehkutetaan omaa terveellistä elämäntapaansa (koska muu kun tupakka on terveellistä). Minulla on useampia tällaisia tuttavia ja samat asiat toistuu joka kerta, kun nähdään, oli se sitten joka päivä tai silloin tällöin. Ja mäkään en ole mikään kulutusjuhlaa viettävä mäkkärissäsyöjä vaan suht vaatimattomasti elävä ihminen, joka toki pitää kasviksista mutta ei aio tappaa itseään vaatimuksilla ruokavaliostaan...