Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unihalvaus-kokemuksia

Vierailija
05.08.2024 |

Sain taas pitkästä aikaa viime yönä unihalvauksen, ja tästä tuli mieleeni aloittaa kyseinen ketju. Eli tähän voi kirjoittaa omia kokemuksia unihalvauksista, mitkä ovat (omien huomioidesi mukaan) altistaneet sinua mahdollisesti näille kokemuksille ja mitä olet kenties tehnyt saadaksesi halvauksen loppumaan. 

Eilisessä unihalvauksessa olin 16-tuntisen baarimikkotyövuoron jälkeen niin ylivireystilassa, että en nukahtunut heti tultuani kotiin. Menin siksi ennen nukkumaanmenoa sohvalle pitkäkseni kuuntelemaan podcastia, ja myönnetäköön virheeni: otin shotin votkaa ja olin sohvalla selinmakuulla. Huomasin jossain vaiheessa silmieni olevan kiinni ja hengittämisen olevan vaikeaa. Silmäluomienkin läpi näin ja tunsin jonkin hahmon tulevan rintakehäni päälle ja kuristavan minua. En pystynyt liikkumaan, avaamaan silmiä tai hengittämään, mutta onneksi aikaisempien kokemuksieni vuoksi tajusin kyseessä olevan unihalvaus ja sain lopulta pikkusormeani liikutettua / halvauksen loppumaan. 

Ensimmäinen kokemukseni oli (kuten varmaan kaikille) creepyin, koska en tiennyt mitä tapahtuu. Olin vanhempieni luona käymässä (21-vuotiaana?) ja olin nukkumassa ovi kiinni, valot pois päältä ja pää ikkunan suuntaan. Ovi oli selkäni takana. Halvaus alkoi sillä, että tajusin valojen olevan päällä ja oven aukeavan hitaasti. Sain tässä vaiheessa jotenkin silmäni auki, vaikka en muuten pystynytkään liikkumaan. Näin ovesta tulevan huoneeseen todella isokokoisen, Michael Myers -tyyppisen, miehen, jolla oli kädessään veitsi. Näin ikkunan kautta hänen lähtevän kävelemään hitaasti veitsi kädessä sängyn jalkopäätyä ja ikkunaa kohti (ikkunan ja sängyn välissä oli tilaa yöpöydälle / kävellä), selvästikin haluten tappaa minut. Menin tietenkin aivan paniikkiin, ja varmaan jotenkin (aluksi) henkisessä paniikissani menin myös fyysisesti niin paniikkiin, että sain lopulta jalkani potkimaan vimmatusti häntä kohti ja itseni sen vuoksi hereille. En kyllä muista kokeneeni mitään noin pelottavaa, ja pari seuraavaa yötä menikin aika lailla valvoessa uutta halvausta peläten. 

Mitä kokemuksia muilla? Onko mikään auttanut halvauksiin, joko ehkäisten tai herättäen kehon? Ja pidetäänhän keskustelunsävy kohteliaana ja tukevana, ei mitään v ittuilua tai lällättelyä, kiitos! <3 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat sanottua Jeesus, niin se auttaa heti.

Vierailija
2/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi iso juttu ja ilmeisesti näitä on pakko alkaa ajattelemaan eri tavalla, kun niin moni täällä (ja muillakin keskustelupalstoilla) on kertonut rukoilemisen tai Jeesus-nimen toistelun vievän halvausoireet pois. Ei eikö ne olekaan aivojemme tuote, kuten yleensä väitetään? Onko olemassa jotain pahaa, kun monet halvaantuvat (ja minä myös olen kokenut) jotain pahaa, kummallista uhkan tunnetta, johon liittyy tunne kuin joku olisi huoneessa tms. Onko se siis demoni vai mikä se on? pohtii nimimerkki Toistuvaishalvaus netissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova stressi ja unettomuushan noita aiheuttaa. Mulla myös esim. melatoniini on tehnyt noita, tosin ne hallusinaatiot oli edes vähän miellyttävimpiä kuin perus "makuuhuoneessani on joku paha joka haluaa minulle pahaa ja olen hengenvaarassa". Melatoniinihalluissa näin vain sudenkorennon jossa oli ikäänkuin kauniita värivalopisteitä :D Tuollaiset harhat toistuivat kolmena yönä ja luovuin kokeilusta. 

Vierailija
4/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi ainakin se etten ota vähääkään alkoholia (se kanavoi ala-astraalia helposti), en koskaan juonut paljon, tosin yskänlääkkeessä joskus oli alkoholia - ehkei se ole ongelma kuurina tai jos uutteessa on tippana. Myös tyyny joka pitää niskan tuettuna ja selän hyvin. Rukoilu. Suihku. En käy baareissa, sekin auttaa, baareissa kuulemma on paljon entiteettejä - koska se on synnillinen paikka tavallaan ja on alkoholit, joku metsästää muita jne. En katso tv:tä ja valitsen enemmän ohjelmia videoalustalla. Jätän pahimmat yleensä pois, jos tulee joku outo filmi katsottuakin. Lisäksi nuorena varmaan fyysinen kontakti joihinkin aiheutti jotain eli kannattaa miettiä harrastaako irtosuhdetta. Ihmisissä voi olla kaikenlaisia energioita ja paikoissa, jos on aistiva ihminen. -Unihäiriö toki voi tulla uupumuksesta aivoille tai onko puutoksia, lisäksi verensokerin taso. Ja onko joku lääke sen alkoholin lähellä ollut. Muitakin vinkkejä löytyy fyysisiä ja henkisiä. Stressi pois.

Vierailija
5/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli unihalvauksia paljon aikoinaan. Pelottavin oli se kun en pystynyt liikkumaan enkä hengittämään ja taustalla kuului paholaisen naurua joka voimistui ja voimistui. Sit en tiedä sekoittuko se uneen mutta olevinaan heräsin istumaan ja se loppui mut hetken päästä olin taas samassa jamassa makuullaan ilman että pystyin liikkumaan ja paholaisen nauru kuului taas. Sit heräsin ja se paniikin tunne oli kauhee koska en tiennyt että heräsinkö oikeesti vai jatkuuko se vielä.

Vierailija
6/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni muutaman kerran tullut, ei mitään hallusinaatioita. Kroppa vaan on kuin halvaantunut, mikään raaja ei liiku, esim käsi ei nouse. Pelottava, mutta lyhytkestoinen kokemus.

Vierailija
7/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on veemäisiä koska itse ainakin koen ihan äärimmäistä kauhua ja koita sellasen jälkeen sitten nukahtaa uudestaan. Paskimmillaan tulee pari-kolme kertaa peräkkäin. Lapsena koin hirveän usein vaan sitä putoamisen tunnetta nukahtaessa.

Vierailija
8/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukkuu selällään niin se kuulema lisää riskiä saada unihalvaus

Vierailija
9/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni selällään nukkuminen ja päiväunet altistaa unihalvauksille, noita on tullut ihan pikkulapsesta alkaen.

Itsensä pystyy herättämään niistä kunhan vaan pinnistää tarpeeksi. Se tuntuu ihan mahdottomalta ja siltä että pään päällä olisi vähintään kerrostalo, mutta kunhan vaan jaksaa puskea sen kynnyksen yli niin herää aina. Tämä voi vaatia vähän harjoittelua kun tuntuu niin toivottomalta.

Vierailija
10/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi iso juttu ja ilmeisesti näitä on pakko alkaa ajattelemaan eri tavalla, kun niin moni täällä (ja muillakin keskustelupalstoilla) on kertonut rukoilemisen tai Jeesus-nimen toistelun vievän halvausoireet pois. Ei eikö ne olekaan aivojemme tuote, kuten yleensä väitetään? Onko olemassa jotain pahaa, kun monet halvaantuvat (ja minä myös olen kokenut) jotain pahaa, kummallista uhkan tunnetta, johon liittyy tunne kuin joku olisi huoneessa tms. Onko se siis demoni vai mikä se on? pohtii nimimerkki Toistuvaishalvaus netissä.

Ne nimenomaan ovat demoneja ja pelkäävät Jeesusta, joten siksi Hänen nimen sanominen saa ne pakenemaan. Unihalvaus on mielestäni vähättelevä nimi hyvin pelottavalle kokemukselle, uskossa ollessa niitä ei säikähdä, koska tietää voivansa ajaa ne pois. Emme mekään niiltä kokonaan suojassa ole.

Minulla on kaksi kokemusta ja ekassa viereeni tuli pimeässä joku hahmo ja painoi kädellä rintakehääni. Odotin rauhallisena, koska se loppuu ja loppuihan se. Katsoin untuvapeittoani ja siinä oli painauma keskellä rintakehää, käteni olivat peiton alla. Toisella kerralla nukuin kyljelläni, kun tunsin jonkun asettuvan kylkeni päälle makaamaan, se oli lyhyt ja melko kevyt olio. Sanoin mielessäni Jeesus auta ja olio hävisi samantien. Ne nimenomaan haluavat pelotella eikä niissä ole mitään pelättävää.

Vierailija
11/48 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut pari kertaa. Eka kerta oli sellainen että joku istui mun päällä ja vaikea hengittää. Luulin vuosia että näin tapahtui mutta myöhemmin tajusin että sehän oli unihalvaus.

Toka kerta oli sellainen että olin silmät auki ja iso tumma hahmo tuli minua kohti. Makkarin ovesta tuli. Aivan jäätävä kauhun tunne kun en tuolloinkaan tiennyt mistä kyse. Tämä sattui vielä sellaisessa "kummitustalossa". Aivan hirveä tunne. Kuulin kun mun puhelin soi mutten pystynyt vastaamaan. Kun sain itseni jotenkin hereille niin katsoin tietty puhelinta kuka mulle oli soittanut mutta sekin liittyi unihalvaukseen eli ei kukaan ollut soittanut. Onneksi kaveri soitti sattumalta heti siinä ja paniikissa kerroin mitä oli tapahtunut.

Sitten ollut näitä putoamisen tunteita myös ja hallusinaatioita joissa esim iso hämähäkki pujahtaa sängyn alle. Tarantella.

Juhlin noihin aikoihin paljon eli alkolla varmaan osuutta asiaan. Enää ei oo vuosikausiin tullut. Ei 20 vuoteen.

Vierailija
12/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua.

Vierailija
13/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä unihalvauksen aiheutti ilmeisesti liian kova annos melatoniinia, koska se oli elämäni ainut eikä ole sen koommin ollut kun en melatoniinia enää ottanut.

Vierailija
14/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallusinoin öisin jos unirytmi ei ole hyvä mutta säilytän toimintakykyni eli pystyn liikkua. Nykyään teema tuntuu olevan, että olen kuollut, huone jossa nukun on lavaste ja olen jossain helvetin kaltaisessa tilassa ja näen näkyjä.

Vierailija
15/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukahdutan seksuaalisuuttani valve-elämässä traumojen vuoksi. Tämä johtaa toisinaan siihen, että naispuolinen demoni yrittää harrastaa seksiä kanssani unihalvauksen aikana.

Vierailija
16/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni unihalvauksia oli kauheassa elämäntilanteessa, kovassa psyykkisessä ja fyysisessäkin stressissä, lisäksi silloin minulla oli hoitamaton uniapnea. Pahimmillaan en saanut itseäni kunnolla hereille vaan pahuus jatkui ja jatkui. Todella hyisiä aikoja. Onneksi en ole pitkään aikaan unihalvauksia enää kokenut, kun elämä tasaantunut ja uniapnea hoidossa. 

Vierailija
17/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella pieni osa ihmisistä nukkuu selällään.

Vierailija
18/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella pieni osa ihmisistä nukkuu selällään.

En itsekään tee niin, mutta joskus sitä vain alitajuisesti kääntyy selälleen nukkuessaan.

Vierailija
19/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole  kärsinyt unihalvauksista lapsuudesta lähtien. Säpsähtelyjä nukahtaessa, hahmoja huoneessa, ufoja.tms.

Vierailija
20/48 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen herännyt yht' äkkiä paniikissa,  keskellä yötä. Sängyn vieressä on monta, tummaa hahmoa. Kuulen päässäni äänen  : Älä pelkää, olet vain laittanut tummia pyykkejä kuivumaan kattoon. Aamulla kun heräsin, niin ihmettelin, että en ikinä laita mitään pyykkejä kuivumaan kattoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan