Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luoja näitä kaverisynttäreitä ja viherpiipertäjäperheitä !

Vierailija
26.11.2011 |

Naapurin lapset oli syksyllä lapsemme kaverisynntäreillä. Äiti pyysi saada jäädä mukaan. Jälkeenpäin tajusin, että halusi jäädä siksi, ettei heidän pienet luomulapsensa vaan saa E-koodeilla kyllästettyjä synttäriherkkuja! 5 ja 6 vuotiaat kyseessä.

Meillä oli varattu tuoremehua heidän lapsilleen, kun tiein, etteivät saa juoda limsaa. Lisäksi oli popcorneja, sipsejä,kaupan muumikeksejä, itsetehtyjä juustotikkuja ja kinkkukierteitä, hedelmälautanen. Karkkeja annettiin vasta kakun jälkeen ja niitäkin tosi vähän. Mielestäni meillä oli suht "terveelliset" synttäritajoilut, jos näin voisi sanoa. Itse en tykkää karamellin mättämisestä synttäreillä, vaan ne nostetaan esille vasta juhlien loppupuolella. Kuitenkin mielestäni synttäreillä pitää saada vähän extraa niiden iänikuisten porkkanatikkujen sijaan.

No, eilen sama juttu toisen kaverin synttäreillä joilla lapsemme olivat...tää mamma oli vahtinut siellä taas kuin pöllö!

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vegaaneja, luomuruokaa syövät, auto on, kantoliina ja kestovaipat vauvalla joka on perheen kolmas lapsi. Esikoinen, eskari on steinerkoulussa.

Varmaaan joo on tulossa heilläkin synntäreitä, pitäisiköhän minunkin jäädä vahtiin :)

hekin järkkäävät kaverisynttärit niin käy ilmi, mitkä heistä ovat sopivia kaverisynttäritarjottavia?

Karkeissahan on liivatetta, jos ovat vegaaneja niin välttelevät sitä. Myöskään muslimit ei syö liivatetta.

Vierailija
22/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai keksitkö nyt vaan itse tämän että E-koodien takia tuli mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans viherpiipertäjätuttu. Ihan aikuinen ihminenkään juurikaan mitään ei voi syödä kun on liivatetta ja sitä sun tätä. Ei mitään todellisuuden- tai suhteellisuudentajua.

Vierailija
24/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kielsikö se lapsia sitten ottamasta jotain tarjoiluja? Vai keksitkö nyt vaan itse tämän että E-koodien takia tuli mukaan?

Sanoiko äiti sinulle jotain syyksi? Mulle tuli heti myös tällaiset vaihtoehdot mieleen:

a) Lapsilla/lapsella on todella paha allergia.

b) Lapsilla/lapsella on jokin sairaus, josta äiti ei kauheasti viitsi huudella ja tulee siksi mukaan.

c) Jompi kumpi lapsista ei uskalla jäädä synttäreille ilman äitiä.

d) Äiti on tosi utelias ja pääsee tällä verukkeella tutustumaan ihmisten koteihin :).

e) Äiti on ihan vilpittömästi kiinnostunut tutustumaan lastensa kavereiden vanhempiin.

Vierailija
25/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten synttäreillä mukana, vaikka lapset ovatkin alle kouluiän.

Vierailija
26/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vegaaneja, luomuruokaa syövät, auto on, kantoliina ja kestovaipat vauvalla joka on perheen kolmas lapsi. Esikoinen, eskari on steinerkoulussa.

Varmaaan joo on tulossa heilläkin synntäreitä, pitäisiköhän minunkin jäädä vahtiin :)

hekin järkkäävät kaverisynttärit niin käy ilmi, mitkä heistä ovat sopivia kaverisynttäritarjottavia?

Karkeissahan on liivatetta, jos ovat vegaaneja niin välttelevät sitä. Myöskään muslimit ei syö liivatetta.

Kantoliina ja Steinerkoulu!

En saanut selvää, että söivätkö pienpiipertäjät kaverisynttäreillä tarjottuja ruokia vai eivät. Riistikö äiti-piipertäjä lastensa suista tai käsistä synttäriruokia?

Vai oliko ongelma vain se, että äiti oli kaversynttäreille vastamuuttaneiden lastena kanssa, jotka eivät ehkä vielä tunne kaikkia? Auttoiko hän emäntää lasten paimentamisessa ja muissa puuhissa?

Onko tässä muuta ongelmaa kuin se, että jotakuta av-mammaa kiusaa jonkun toien mamman elämäntapa, josta hänelle ei kuitenkaan ole mitään todellista haittaa?

Vierailija
27/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vegaaneja, luomuruokaa syövät, auto on, kantoliina ja kestovaipat vauvalla joka on perheen kolmas lapsi.

Nyt joukolla kivittämään!

Vierailija
28/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä muuta ongelmaa kuin se, että jotakuta av-mammaa kiusaa jonkun toien mamman elämäntapa, josta hänelle ei kuitenkaan ole mitään todellista haittaa?

Vierailija
29/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on haittaa, koska nämä viherpiipertäjät kärsivät omasta maailmankatsomuksestaan niin paljon, että on pakko tuoda sitä julki joka välissä kuinka on marttyyri ja kieltäytyy vähän kaikesta. Jos olisivat ihan hiljaa omista vakaumuksistaan, ei ainakaan tätä kommentoijaa haittaisi yhtään vaikka uskoisivat pieniin vihreisiin miehiin. Auta armias jos joku paasaisi uskontoa tai politiikkaa samalla innolla kuin viherpiipärtäjät ruoka-aatettaan.

Vierailija
30/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulta on pois jos edes joku vanhempi on kiinnostunut lastensa terveydestä? Sinä vaikutat juuri sellaiselta joka vie lapsia jatkuvasti mäkkäriin ja ostaa karkkia koska eihän nyt pienestä määrästä haittaa ole! Oikeasti vanhemmilla on vastuu lastensa terveydestä.

Ja voihan syy oikeasti olla joku muu. Eivät kaikki vanhemmat odota kieli pitkällä sitä että saavat dropata lapsensa naapuriin kahdeksi tunniksi ja itse vetää lonkkaa sohvalla kaljapullo kädessä sen ajan. Joku voi oikeasti nauttia lastensa lapsuudesta ja haluta olla mukana myös juhlissa.

Voihan joku lapsista olla esim hieman keskimääräistä arempi ja kaivata äidin tukea juhlissa. Meillä viisivuotias on edelleen vähän ujo isommissa porukoissa ja siksi menen isompiin synttärijuhliin mukaan vaikka olisivatkin kaverisynttärit, lapsi ei kauheasti hösellä luonani juhlissa mutta kuitenkin kahden kesken jutellessa on selvää että hän toivoo että olen mukana.

Kuulostat ikävältä tyypiltä ja kyttääjältä, sori.

Vierailija
31/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on haittaa, koska nämä viherpiipertäjät kärsivät omasta maailmankatsomuksestaan niin paljon, että on pakko tuoda sitä julki joka välissä kuinka on marttyyri ja kieltäytyy vähän kaikesta. Jos olisivat ihan hiljaa omista vakaumuksistaan, ei ainakaan tätä kommentoijaa haittaisi yhtään vaikka uskoisivat pieniin vihreisiin miehiin. Auta armias jos joku paasaisi uskontoa tai politiikkaa samalla innolla kuin viherpiipärtäjät ruoka-aatettaan.

kenenkään kasvissyöjän huomauttelevan toisille ruuasta. Sen sijaan oon kuullut monen lihansyöjän kuittailevan kasvissyöjälle ne perinteiset pupunruokakommentit, puhumattakaan "lempeistä" vaatimuksista syödä lihaa.

Vierailija
32/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää nimenomaan kertakäyttövaippoja ja vauvaa on ehdottomasti kuskattava rattaissa ja vaunuissa! Viis siitä missä lapsi viihtyy, kantoliinan käyttö on outoa ja tuomittavaa!

Vierailija
33/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap arvailee, miksi tämä äiti tuli mukaan. Miten olis vaan jos juttelisitte nämä ruoka-asiat joskus halki? Ei tarvitsisi kohdistaa turhia ennakkoluuloja. Kyseinen äiti voisi selvitttää, mitä ruokaa haluaa lastensa syövän ja miksi. Ja sekin olisi selvitetty kertaheitolla, ilman epämääräisiä arvailuja ja stereotypisointeja asiasta.

Vierailija
34/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla minkäänmoisia piipertäjiä, mutta mun lapsi ei edes tykkää limsasta, vaikka sitä sais juoda. Kuulemma pistelee ne kuplat suussa. Mutta hyvä näin.

Vierailija
35/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kantoliinat ja kestovaipat ja syömme luomuruokaa, MUTTA kun on synttärit, oli ne sitten kaverilla tai meillä, niin kyllä silloin täytyy vähän nutturaa höllentää.

Mun ystäväpiiriin kuuluu kyllä henkilöitä, jotka ovat kyllä tulleet näyttämään kakusta ihan kohdan, mitä heidän lapsensa saa syödä, ettei vaan E-koodia mene murun suuhun.

Olen jättänyt nämä tyypit ihan omaan arvoonsa ja antanut sitten halutun kakunpalan, ettei mene väärää väriainetta koristeen mukana.

Siihen en suostunut, että vieraan lapsi saa aloittaa kakun, että saa taatusti "puhtaan" kohdan. Sitten kun lapset tulevat kouluikään, he hakevat kioskilta kuitenkin karkkeja yms, joten ylihysterisointi on turhaa.

Ja allekirjoitan nimenomaan sen, että on vanhempia, jotka vahtivat nimenomaan lisäaineita, ei allergioita. Ystäväpiirini tietää, että minä osaan allergia-sapuskat hoitaa, on meinaan niin allerginen lapsi ollut meillä.

Vierailija
36/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut tuo päiväkoti-ikäiset lapset kuin johonkin lapsiparkkiin synttäreille ja häipyy. Olen sanonut meidän lapsille että olen mukana jos he haluavat ja ainakin vielä 5 v haluaa että olen siellä jossain taustalla jos hän on sellaisessa paikassa jossa ei ole ennen ollut, muuten häntä hermostuttaa. Minä koen oudoksi ja epäkohteliaaksikin sen tavan että lapsi vaan lykätään ja haetaan. Olen myös nähnyt kuinka pienillä tulee joskus oikeasti aika surkea olo ja ikävä äitiä kun ovat vieraassa paikassa. Sivistyneemmissä piireissä on tavallista, että vanhemmat kahvittelevat jossain toisessa huoneessa synttäreiden ajan ja myös tarpeen mukaan auttavat isäntää ja emäntää.

Vierailija
37/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole allergioita yms. Siis äiti nimenomaan vahti niitä syömisiä, oli lastensa takana pöydässä ja kuiskaili lastensa korvaan jotain. Mehuasia oli etukäteen tiedossa, siihen varauduimme siis. Mutta kaupan keksejä eivät saaneet ottaa eivätkä karkkia kuin yhdet. Ja tämä on tosi.

Vahtimistahan se oli ihan puhtaasti. Muiden lasten vanhemmat eivät jääneet, pari äitiä ja isää joivat hakiessaan täytekakkukahvit.

Minusta niin hämmentävää, kun kyse kaverisynttäreistä ja yksi äiti siellä vahtii lähes kouluikäisiä lapsiaan! Varmasti istuskelee siellä Steinerkoulussakin päivisin, kun on vauvan kanssa kotona.

Vierailija
38/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole allergioita yms. Siis äiti nimenomaan vahti niitä syömisiä, oli lastensa takana pöydässä ja kuiskaili lastensa korvaan jotain. Mehuasia oli etukäteen tiedossa, siihen varauduimme siis. Mutta kaupan keksejä eivät saaneet ottaa eivätkä karkkia kuin yhdet. Ja tämä on tosi.

Vahtimistahan se oli ihan puhtaasti. Muiden lasten vanhemmat eivät jääneet, pari äitiä ja isää joivat hakiessaan täytekakkukahvit.

Minusta niin hämmentävää, kun kyse kaverisynttäreistä ja yksi äiti siellä vahtii lähes kouluikäisiä lapsiaan! Varmasti istuskelee siellä Steinerkoulussakin päivisin, kun on vauvan kanssa kotona.

Nyt jo naurattaa kun mun tuohtumus eilisestä mennyt ohi.

ap

Vierailija
39/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tapausta riittävän hyvin, että osaisin juhliin lasten mukana tulleen äidin motiiveja arvioida, mutta moni täällä jo huomauttikin, että syyt voivat olla muuallakin kuin ruokavaliossa tai uskonnonkaltaisessa viherpiipertäjäfanatismissa.

Mitä tuohon viherpiipertämiseen tulee, niin väittäisin, että loppujen lopuksi aika harva tuohon ryhmään kategorisoituva on noin fanaattinen kuin ap kuvittelee. Sitä paitsi se, että on tarkka omasta tai lapsensa ruokavaliosta ei ole keneltäkään muulta pois.

Olen itse ollut kasvissyöjä yli puolet elämästäni ja törmännyt usein ihmisten ennakkoluuloihin. Kasvissyöjiä, vegaaneja ja muilla tavoin ekologisesti eläviä pidetään usein fanaatikkoina, mutta samalla meidän elämäntapaamme saa mätkiä kuin vierasta sikaa kaikenlaisten paikkaansapitämättömillä stereotypioilla.

Voitaisko oikeasti kunnioittaa toistemme elämäntapoja ja vaikka asiallisesti keskustella aiheista, jos jokin on jäänyt epäselväksi. Jäisi moni konflikti välistä.

Vierailija
40/69 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitä ei aina ulospäin vieraampi huomaa. Kaverisynttärit olivat juuri mm. sellaisia, joita jännitti ja halusi, että olen niissä mukana. Tämän siis varmisti aina etukäteen, mutta ei halunnut, että siitä kenellekään kerrotaan. Esikoisella ja kuopuksella ei samaa ongelmaa.

Taustalla voi olla sellaista mitä ei kerrota.

Toisekseen e-foodien välttely ei ole mitenkään hölmöä, ainakaan arjessa. Hyvän ystäväni lapsi sai monista e-koodeista oireita, korvat kutisivat ja varsinkin kasvojen iho (korvat, suun ympärys) alkoi punottamaan ja kutiamaan. Välttelivät pitkään e-koodeja, myös synttäreillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi