Voi luoja näitä kaverisynttäreitä ja viherpiipertäjäperheitä !
Naapurin lapset oli syksyllä lapsemme kaverisynntäreillä. Äiti pyysi saada jäädä mukaan. Jälkeenpäin tajusin, että halusi jäädä siksi, ettei heidän pienet luomulapsensa vaan saa E-koodeilla kyllästettyjä synttäriherkkuja! 5 ja 6 vuotiaat kyseessä.
Meillä oli varattu tuoremehua heidän lapsilleen, kun tiein, etteivät saa juoda limsaa. Lisäksi oli popcorneja, sipsejä,kaupan muumikeksejä, itsetehtyjä juustotikkuja ja kinkkukierteitä, hedelmälautanen. Karkkeja annettiin vasta kakun jälkeen ja niitäkin tosi vähän. Mielestäni meillä oli suht "terveelliset" synttäritajoilut, jos näin voisi sanoa. Itse en tykkää karamellin mättämisestä synttäreillä, vaan ne nostetaan esille vasta juhlien loppupuolella. Kuitenkin mielestäni synttäreillä pitää saada vähän extraa niiden iänikuisten porkkanatikkujen sijaan.
No, eilen sama juttu toisen kaverin synttäreillä joilla lapsemme olivat...tää mamma oli vahtinut siellä taas kuin pöllö!
Kommentit (69)
mitä kauheaa on esim. "kaupan mehun" keltaisessa väriaineessa E160a (betakaroteeni) tai säilöntäaineessa sitruunahappo? Samaa sitruunahappoa on siinä luonnonmehussakin ja betakaroteenia saa porkkanasta. Monissa lastenkekseissä on väriaineina nykyään esim. punajuuriväri tai muita kasvipohjaisia värejä. Rasvana oliiviöljy. Ihan kauheeta kuraa vai?! Kaikkein monimutkaisimpia atsovärejä voi toki itse kukin karsia mutta joku maalaisjärki kannattaa pitää mukana eikä hysterisoida kaikkea. Eikä yrittää olla fiksumpi kuin onkaan, niinkuin esim. se eräs piipertäjämamma, joka julisti E621 natriumglutamaatin olevan ns. suoraan saatanasta mutta hyvällä omallatunnolla kehui maustavansa ruokansa soijakastikkeella.... (jossa on siis runsaasti samaa natriumglutamaattia ihan luonnostaan!)
Meillä on limpsaa, kaupan mehua, popcorneja, sipsejä, kakku, kääretorttua, kaupan keksejä, karkkeja.
Meillä jää kyllä nälkäiseksi, jos kaupan tuotteet ei käy.
Minä en kaverisynttäreille leivo (paitsi kakun). Mitään terveystikkuja en tee, enkä suolapalaa, enkä muutakaan, koska 1) synttärit on kerran vuodessa, kukaan ei kuole, jos herkuttelee kaupan moskalla kerran vuodessa, 2) minulla ei ole aikaa eikä kärsivällisyyttä tehdä mitään sellaista terveellistä sorttia (porkkanatikku), jota ei kukaan syö, jos on herkkuja tarjolla. 3)
Minulla on hyvä itsetunto,eikä tarvetta miellyttää ketään viherpiipertäjää niin, että alkaisin jotain luomuomenan paloja leikkelemään joillekin kesken synttäreiden.
Ruoka-aineallergikot tietenkin huomioidaan tarjoiluissa.
Kukin syökööt kotonaan terveellisesti ja jättäkööt juhlat väliin, jos ei tarjoilut kelpaa.
miten uskaltaa järkätä kaverisynttärit ? Mitä tarjolle, ns. suolaista (suolaahan niissä ei saa oikeasti olla) -mitä makeaa, joissa ei saa siis oikeasti olla makeaa ? -luomupopcornsiemenpussin jos löysin, voiko paitoöljy olla rypsiä vai pitääkö olla jotain luomuoliivineitsytöljyä ? -juomat: käykä Sodastream-juomat ? - ei kaverilahjoja ? ajattelin ongintaa-sopisiko luomurusinapaketti lahjaksi ? Vuodenvaihteessa olisi juhlat...lapsi odottaa synttäreitä ja äitiä ahdistaa kun luin tämän ketjun :(
minusta on silloin parasta jättää menemättä.
Ap:ta tuntuu ärsyttävän se, että tämä vieras korostaa omaa elämäntapaansa ja pyrkii näyttämään sen paremmuuden, vai ymmärsinkö väärin?
Minulla on hyvä ystävä, joka pyrkii tekemään lapselleen lisäaineetonta ruokaa. Hän puhuu asiasta usein ruokailun yhteydessä, mutta ei mitenkään syyllistävään tyyliin tai näyttääkseen olevansa parempi. Hän on innostanut myös minua tarkkailemaan asiaa, ja olenpa tehnyt herkullisia löytöjä kaupasta hänen ansiostaan - sellaisia, joita itse en olisi ostanut. Minua ei kuitenkaan yhtään häiritse tämä hänen puheensa - asia on hänelle tärkeä ja vaikkei se minulle olekaan yhtä tärkeä, niin minusta on kiinnostava kuulla hänen näkökulmansa. En oikeastaan tajua, miksei voisi puhua kestovaipoista, kantoliinoista, lisäaineista ym. jos ne kuuluvat omaan elämään?
Meillä ei kotona esim. syödä lihaa, eikä tarjoilla lihansyöjävieraillekaan lihaa, mutta emme me liioin itse kieltäydy kyläpaikkojen tarjoiluista, emme lihastakaan.
Ystävissä kyllä löytyy näitä neurootikkoja, jotka vahtivat jälkikasvunsa syömisiä, mutta mun kaupunkilaisjärkeni ei käsitä pakkomielteisyyttä hyvässäkään tarkoituksessa.
olen itse ollut jonkinlainen viherpipertäjä pitkäänimettäjä kantoliinailija kasvissyöjä eikä IKINÄ tulis mieleenkään tehdä lapsille tollasta paskatemppua... Oikeasti. Löysätkää pipoa. Lapset ei kuole muutamaan keksiin ja sipsiin. Päässä on vikaa ja todellisuudentaju brakaa, jos ei pysty tätä tajuamaan.
ja neuroosi, jos pitää niin tarkkaan vahdata koodit ja lisäaineet. Ei ole normaalia puuhaa se. Kuuluu samaan sarjaan kuin pakonomainen käsienpesu. Ahdistavaa lapsillekin kun äiti kyylää niskan takana ja tekee juhlasta ja ruokailusta kamalan neuroottisen kokemuksen sen sijaan että lapsi saisi nauttia ja relata. Poor kids.
En ihmettele että suomalaiset ovat aikuisena niin epäsosiaalisia kun jo pienestä pitäen mammat roikkuu lastensa mukana kaverisynttäreillä!!
Lasten kuuluu saada harjoitella sosiaalisia taitojaan rauhassa ilman kyräilevää vanhempaa. Jos 5 vuotias ei uskalla jäädä yksin synttäreille jossain on silloin mätää.
Antakaa lastenne pitää hauskaa ilman vanhempiaan joskus, hekin tarvitsevat teistä lomaa...