Eikö voitaisi jo vähitellen olettaa, että ruotsinkieliset oppivat suomen?
Kai se nyt on selvää, että vähemmistö opettelee enemmistön kielen eikä päinvastoin. Turvataan vanhuksille ja vanhemmille polville ruotsinkieliset palvelut ja muilta ruvettaisiin jo vaatimaan suomen kielen hallintaa.
Kommentit (139)
ainoat palvelut mitä toivovat omalla äidinkielellä on viralliset lomakkeet, koulu ja lääkäri (koska sen alan sanasto on helpompi ymmärtää omalla äidinkielellä ja työläs opetella vieraalla kielellä, vrt. jos suomenkielinen saiai englantia puhuvan lääkärin).
päinvastoin. Koskee myös kieliä.
sitä haluaville ja enemmän tarvitseville. Vapaan kielivalinnan puolesta.
Suomen naapurina on suurvalta jonka kieltä puhuu 270 miljoonaa ihmistä ja turismi Venäjältä Suomeen on suurempaa kuin koko EU:sta yhteensä.
Itä-Suomessa on varmaan paljon ihmisiä jotka eivät koskaan ole nähneetkään ruotsinkielistä muuten kuin TVssä. Oikeesti.
Oikeesti, aivokapasiteetti ei kulu vaikka sitä käyttääkin,päinvastoin. Koskee myös kieliä.
että muualla vähemmistöt eivät kitise siitä, että joutuvat asioitaan hoitamaan maan pääkielellä.
että muualla vähemmistöt eivät kitise siitä, että joutuvat asioitaan hoitamaan maan pääkielellä.
Ne harrastaa rikollista toimintaa ja heittelee polttopulloja ja seisoo sossun luukulla. Mut ei hätää, kylle se varmaan noitten ruotsinkielistenkin kanssa aikaa myöten järjestyy, kun tarpeeksi lietsotaan eripuraa suomen- ja ruotsinkielisten välille.
No nämähän ap siis haluaa pois muilta kuin vanhuksilta
Kyllähän nämä palvelut toimivat jatkossakin ruotsiksi niillä alueilla, joilla oikeasti asuu paljon ruotsinkielisiä (esim. Vaasan ympäristö).
Mutta ei jossain Vantaalla (ruotsinkielisiä alle 3%) ole kohtuullista vaatia ruotsinkielistä palvelua muuta kuin poikkeustapauksissa.
Koska tarvitsette fysiikka tai kemiaa tai biologiaa? Mitä aineita oikeesti tarvitaan?
jos esim. viralliset asiat tai vaikka synnyts ei onnistu omalla kielellä ja valtakielen taito on heikko.
Ne harrastaa rikollista toimintaa ja heittelee polttopulloja ja seisoo sossun luukulla. Mut ei hätää, kylle se varmaan noitten ruotsinkielistenkin kanssa aikaa myöten järjestyy, kun tarpeeksi lietsotaan eripuraa suomen- ja ruotsinkielisten välille.
Ei, vaan he opettelevat äidinkelensä rinnalla maan pääkielen ja elävät elämäänsä normaalisti.
jos joka vuosi täyttyy vähintään 1-3 koululuokallista?
No nämähän ap siis haluaa pois muilta kuin vanhuksilta
Kyllähän nämä palvelut toimivat jatkossakin ruotsiksi niillä alueilla, joilla oikeasti asuu paljon ruotsinkielisiä (esim. Vaasan ympäristö).
Mutta ei jossain Vantaalla (ruotsinkielisiä alle 3%) ole kohtuullista vaatia ruotsinkielistä palvelua muuta kuin poikkeustapauksissa.
Monessa Länsi-Euroopan maassa on mahdollista saada tulkki jos esim. viralliset asiat tai vaikka synnyts ei onnistu omalla kielellä ja valtakielen taito on heikko.
Kuinka monessa Länsi-Euroopan maassa pakotetaan koko kansa opiskelemaan vähemmistökieltä?
Kyllä se menee niin, että OLETETAAN pääkielen osaaminen, mutta tarvittaessa on mahdollista turvautua esim. tulkkaukseen. Tämä käytäntö Suomeenkin. Puhelintulkkaus on ihan hyvä vaihtoehto.
oppisivat ymmärtämään lukemansa suomenkielisen tekstin.
Onko kohtuullista vaatia ruotsinkielistä opetusta jos joka vuosi täyttyy vähintään 1-3 koululuokallista?
On kohtuullista. Mutta pitää huolehtia siitä, että myös suomen kieli opitaan kunnolla.
Minä haluaisin, että kaikki suomenkieleiset oppisivat ymmärtämään lukemansa suomenkielisen tekstin.
Mikä on suomenkieleinen?
mutta vain ehkä joka viides tai kuudes suomenkielinen osaa sanoa yhtään mitään ruotsiksi. Asun Vaasassa, kaksikielisessä kaupungissa.
siksi kysyin. Ja TODELLA harva ruotsinkielinen joka elää kunnassa jossa valtaosa on suomenkielisiä Ei hallitse suomea. Itse asun pk-seudulla ja kaikki tuntemani ruotsinkieliset (reilusti, miehen suvun ja kavereiden kautta) puhuvat ihan sujuvaa suomea.
Onko kohtuullista vaatia ruotsinkielistä opetusta jos joka vuosi täyttyy vähintään 1-3 koululuokallista?
On kohtuullista. Mutta pitää huolehtia siitä, että myös suomen kieli opitaan kunnolla.
Kaikki mun tuntemat ruotsinkieliset osaavat suomea mutta vain ehkä joka viides tai kuudes suomenkielinen osaa sanoa yhtään mitään ruotsiksi. Asun Vaasassa, kaksikielisessä kaupungissa.
Ruotsinkielisiä siellä Vaasassa on alle 25%, joten tietysti se menee niin, että suomen kieli on pääkieli, jota kaikki osaavat.
johonkin kaupungin virastoon, ihmettelen jos saat suomalaisen vastauksen kun vastaavat puheluusi. Tämä on käytäntö ja tapa, se vain nyt kuuluu olla näin, piste.
Jos tätä asiaa väännät ja käännät, olet auttamattomasti punaniska, persu, äärikiihkoilija, vihapuhuja tai köyhä palsta-mamma, sananvaltasi ei kelpaa edes virallisessa äänestyskopissa, koska hallitus on päättänyt näin.
Milloin te oikein opitte että tästä asiasta ei vain kertakaikkiaan saa puhua missään yhteydessä?
Te rikotte lakia.
oikein revitte? :=DDD
Kun täällä asioi virastossa, saa kuulla molempia kieliä. puhelimeen vastataan molemmilla ja sitten kun jatkat jommallakummalla, virkailija jatkaa samalla kielellä kuin sinä. Sama homma kaupan kassalla.
Olen asunut tässä kaupungissa 22 vuotta enkä ole koskaan törmännyt mainitsemaani tilanteeseen. Olen aina saanut palvelua suomeksi.
Jossain Pietarsaaressa tilanne voi olla toinen, mutta sielläkin olen aina halutessani saanut palvelua suomeksi jos olen sitä tarvinnut.
Ei, vaan he opettelevat äidinkelensä rinnalla maan pääkielen ja elävät elämäänsä normaalisti.
Mutta mieti sen tilanne että pienempää jengiä on asunut maassa satoja vuosia ja he ovat tasan yhtä lailla sen maan kansalaisia kuin enemmistökin ja heitä on satoja tuhansia. Plus että heillä on oikeus puhua omaa kieltään. Mitä luulet että tapahtuu kuin näille ihmisille sanotaan että kuule, tästä lähtien et saa enää lääkäriä, koulua tai Kelaa äidinkielelläsi? Mä voin kertoa sulle jos et itse arvaa. Seurauksena ei ole sopua.
Ruotsinkielen endlösung saavutettu. Ja eikun uusien haasteiden kimppuun.