Millaista ruokaa te syötte, jotka käytätte tosi vähän rahaa ruokaan?
Kävin eilen kaupassa ja rahaa meni n. 30 eur. Siinä oli toki ruokaa kahdelle päivälle, koska tänään kauppa oli kiinni, mutta toisaalta osa ruokatarpeista oli kotona jo valmiiksi. Miten ihmeessä te jotkut selviätte koko perheen ruokaostoksista alle 10 eur /pvä?? Varsinkin nuo muutaman euron ruokaostokset ihmetyttävät.
Kommentit (107)
Nykyiset suositukset lihansyönnissä on n.500gr/viikko/hklö,joka tulee usein jo pelkistä leikkeistä.Olen vaihtanut leivän ohuihin peltipitsoihin,joihin täytteeksi hieman kinkkua,sipulia ja ananasta sekä juustoa.Sitä usein välipalaksi,eikä tarvitse laittaa enää leikkeitä, kun kaikki valmiina.Juustoa enemmän ,kinkkua vain kolme siivua kuutiotuna.Pitsoja leivon 4-5 kerralla uuniruokien yhteydessä ja pakastan osan.Maidon käyttöä voi vähentää ,mikäli juustot mukana kuvioissa.Tarjoukset voi tietysti hyödyntää.Viime viikolla vehnäjauhot 50 senttiä kahdenkilon pussi,niitä sitten haettiin joka päivä,kun rajoitus 2 pussia talous.Kannattaako? Jos aikaa, niin kyllä.Nyt ainakin vuoden tarpeet jemmassa.Näin tulee tehtyä muidenkin kuivamuonien kanssa,jotka säilyvät pitkään.Muutaman sentin säästöstä tulee vuodessa aika suuri summa;ei ne suuret tulot vaan pienet menot.Ruokaan menee n.200-250 euroa kuukaudessa 2-3 hengen taloudessa,eikä tunnu mitenkään kituuttamiselta vaan järkevältä talouden hoidolta.Esim.juurekset ostan syksyllä ja ryöppään tai kuivaan talveksi.Talvella ostan tuoreita juureksia vain salaatteihin.Marjat on lähiruokaa,mikäli lähettyviillä marjapaikkoja ja kunto antaa periksi,kalastuskin hyvä lisä,mikäli mahdollisuuksia.Itsen en osta hedelmiä muutakuin salaatteihin.Puurot ovat hyviä pakastemarjoista tehdystä marjasoseella ja raejuustolla.Sekoitan marjat sauvasekoittimella tai blenderissä eikä tarvitse keittää jos ei marjat ulkolaisia.Näillä mennään
Ihan tavallista ruokaa. Lisukkeet kuten peruna, pasta, riisi tai juurekset ei maksa paljoa ja isoja määriä saa edullisesti. Eihän esim jauhelihakaan ole kallista. Lisäksi uuniin laitettavat paistit kuten possu tai nauta ei ole kovin hintavaa määrään nähden. Syö monta suuta tai itse monta päivää. Ei lohikaan kallista ole jos alkaa hintaa pilkkomaan per naama tai päivä.
Minulla meni pääsiäisen + alkuviikon ruokaostoksiin 105e, kävin kaupassa torstaina. Ostin broileria, karjalanpaistia, jauhelihaa, perunaa, porkkanaa, tomaattia, juustoa, vehnäjauhoa, mangon, banaania, jogurttia, talouspaperia, sokeria, maitoa, rahkaa, leipää, jne.
Nelihenkinen perhe, huomenna tulee ruokavieraita 4.
Teen ruuat aina itse, kasvatan kesällä vihanneksia, mitään marjoja en osta kaupan pakastealtaista, torilta vain mansikat kun oma maa ei tuota tarpeeksi. Mustikat ja puolukat kerään itse. Teen mehut ja hillot, kaupan mehuja emme osta poislukien silloin tällöin appelsiinimehua. Pyrin ruuanlaitossa taloudellisuuteen, jos jää muussia teen siitä rieskaa tai käytän leipätaikinaan. Leivon leipää paljon itse + kaikki leivonnaiset. Ostan tarjouksien mukaan, luen Lidlin tarjousläpyskän tarkkaan. Ostan aina alelaputettuja tuotteita jos ne on niitä mitä normaalistikin käytämme. Vältän heräteosoksia.
Tää menee nyt vähän mainostamiseksi mutta mietipä kustannuksia vuositasolla jos Lidlistä saa jatkuvasti kotimaista broileria (ei lisättyä suolaa tai marinadeja) tarjoushintaan n. 9e/kg ja Prisman edullisin vastaava maksaa 13e/kg.
Lisään vielä että Cittarissa oli karjalanpaistilihat 13,95e/kg, Lidlistä ostin 7,95e/kg. Molemmat kotimaista ja Lidlin liha jopa paremman näköistä. Tollasissa asioissa syntyy iso säästö kuukaudessa.
106.
Olen kasvissyöjä. Soijarouhe, kuivat linssiy, pavut ym ovat tosi edullisia, samoin esim. porkkanat perunat ja sipulit. Tosin ne olen saanut yleensä ainakin syksyksi vanhemmiltani ilmaiseksi, joilla on kasvimaa.
Sitten ostan yleensä niitä hedelmiä, mitkä ovat halvimpia. Syön aamulla puuroa ja itse keräsin marjoja viime kesänä pakkaseen. Leipää ostan sellaista, mikä säilyy (kun paahtaa, leivästä tulee taas hyvää).
Teen isoja annoksia kerralaan. Lisukkeina usein makaronia tai perunaa. Viikossa ruokaan menee ehkä 15€, asun yksin.
Meillä menee neljälle 800-1000.
Ei voi mitään
Pääsiäiseksi ostettiin kärryllinen. Paahtopaisia, broileria, ankkaa. Vihanneksia ym. Kalaa ja äyriäisiä ostetaan kala-autosta. Tuoreita yrttejä on aina.
Esim eilen meni 800g broileria Igorin kanassa. Ei yksi ateria riitä mitenkään, joten samaa syötiin illalla. Tänään oli paellaa. Luultavasti se saa kelvata iltaruuaksikin. Huomenna paahtopaisia ja uunijuureksia, punaviinkikadtiketta. Illalla pizzaa. Maanantaina scampeja alkupalaksi ja pääruuaksi ankkaa.
Välillä mämmiä, rahkaa, hedelmiä ym.
Varmaan 200 menee pelkkiin pyhiin
Aikoinaan kun lapset olivat pieniä niin ruokalaskutkin olivat pieniä. Sitten kun pojat kasvoivat teini-ikäisiksi niin kauppaan meni paljon paljon paljon enemmän rahaa. Nyt kun olemme mieheni kanssa kahdestaan selviämme taas edullisesti kaupasta ulos.