Millaista ruokaa te syötte, jotka käytätte tosi vähän rahaa ruokaan?
Kävin eilen kaupassa ja rahaa meni n. 30 eur. Siinä oli toki ruokaa kahdelle päivälle, koska tänään kauppa oli kiinni, mutta toisaalta osa ruokatarpeista oli kotona jo valmiiksi. Miten ihmeessä te jotkut selviätte koko perheen ruokaostoksista alle 10 eur /pvä?? Varsinkin nuo muutaman euron ruokaostokset ihmetyttävät.
Kommentit (107)
ruokaan, voi motivointina olla esim. matkustelu. Toiset eivät ole lapsuudenkodissaankaan tottuneet ostamaan ja syömään kallista kahvimerkkiä, nauttimaan tuoremehuja päivittäin jne.
Vaikka yritän pihistää, menee varmaan 150-200e / vko eli helposti jopa 800e/kk ja meitä on kaksi aikuista ja taapero... Jos on jotain juhlia tai pyhiä, niin menee vielä enemmän. En halua syödä koko ajan puuroja, lanttuja yms. vaan monipuolisesti kasviksia, lihat kunnollista marinoimatonta, lapselle luomua, joten rahaa menee eikä osteta kuitenkaan mitään hanhenmaksapalleroita tosiaan. Suomi on ruuan suhteen todella kallis maa.
Tänään söimme broilerinfileitä punaisen peston ja parmesanin kera sekä aurajuustoperunoita, lisäksi vihreä salaatti. Kauppaan meni rahaa seuraavasti:
Broileri x 2 10 e
pesto 2 e
parmesanista puolet 2 e
perunat ja sipuli 1 e
aura 2,5
kermat 3
mausteet kaapista, en laskenut hintaa
salaatti 1
kirsikkatomaatit 2
-> n. 30 e
Broileria oli paljon, eli siitä tulee huominen lounas vielä ja taaperolle myös päivällinen. Mutta silti, yksi ruoka... Lounas oli vielä muuta ruokaa.
Osta tilateurastamolta puolikas sika. Valmiiksi riiputetun ruhon leikkaaminen kotona on siistiä puuhaa ja saat puhdasta lihaa, aivan erilaista kuin kaupan lihat, jotka sisältävät valtavat määrät sidekudosta, eli ovat ns. siivoamatonta tavaraa.
tulee lihalle? Millä leikkaan, onko luut ja muut mukana? Mitä teen luilla ja muilla osilla?
Osta tilateurastamolta puolikas sika. Valmiiksi riiputetun ruhon leikkaaminen kotona on siistiä puuhaa ja saat puhdasta lihaa, aivan erilaista kuin kaupan lihat, jotka sisältävät valtavat määrät sidekudosta, eli ovat ns. siivoamatonta tavaraa.
Tänään söimme:
aamupala
lapsi söi leivän jonka päällä kinkku ja juusto + vanukas
minä söin kananmunan ja mandariinin
lounas
perunamuusia ja jauhellihakastiketta, ja leipää
päivällinen sama ja tomaattia lisäksi
iltapalaksi
lapsi söi leipää ja mandariinia
minä söin mandariinia ja jugurttia
meillä 6 v hoikka tyttö (paino 0-käyrällä, pituus +20) söi tänään
-aamiaisella leivän juustolla + jogurttia myslillä, banaaninilla, mansikkasosella, mantelirouheella
-3 vohvelia (vohveliraudasta, ei niitä kekismäisiä :) + paljon kermavaahtoa ja mansikkasosetta
-iso annos perunamuusia + lihapataa
Tänään söimme:
aamupala
lapsi söi leivän jonka päällä kinkku ja juusto + vanukas
minä söin kananmunan ja mandariininlounas
perunamuusia ja jauhellihakastiketta, ja leipääpäivällinen sama ja tomaattia lisäksi
iltapalaksi
lapsi söi leipää ja mandariinia
minä söin mandariinia ja jugurttia
Minukin poika aivan samoilla käyrillä menee, laiha ja todella pitkä, ja hyvin terve. Ruokaa koitan tuputtaa, muttei syö enempää. Isot annokset sitten syä aina, ja helposti vetäisee ravintolan pitsan ja päälle jälkkärit, että kun syö niin syö paljon=D Mutta hoikkia ollaan ja liikuntaa harrastetaan paljon, ja herkkujakin syödään=D Mutta ruoka on minusta aivan täysin yliarvostettua, ja lapsikaan ei ole oppinut syömään mitään "hienoa", koska ruoka on mielestäni vaan pakollista, ja se syödään mitä on=D Tietenkin nautin ruuasta, ja välillä on kiva tehdä herkkuja, mutta lihon itse todella helposti, mutta haluan pysyä laihana:)
ketjun vääntöä, vastaan, että meillä syödään todella edullisesti ja pääasiassa siksi, että tarkkailemme kaikessa kilohintaa ja ostamme halvimmalla, jos sillä saa myös hyvää. Eli en osta jotain Extran juustoa, joka ehkä on halvinta, mutta jota kukaan meillä ei tykkää syödä... Mut se seuraavaks halvin S-marketin juusto menee jo. Sit paljon kasviksia ja etenkin erittäin paljon kasviksista tehtyjä keittoja.
Ja pakko oli kommentoida siihen, miten joku mainitsi, että ostaa "jogurttia litran purkeissa tietenkin", että aina jogurtti ei ole halvinta litran purkeissa.
Jos syö Valion maustettuja jogurtteja, niin ainakin Kuopion Prismassa saa huomata, että kilohinnassa on tasan 2 centin ero litrasen purkin hyväksi. Noin pienellä erolla kannattaa ottaa huomioon, että ainakin meidän teinit ottavat jogurttia tosi paljon, jos sitä on tarjolla litran purkeissa. Eli litran purkista jogurttia yleensä syödään enemmän, kun taas se pieni purkki riittää eikä toista jakseta hakea. Eli näin pienet purkit tulevat halvemmiksi.
Ja ei, me emme nillitä ostoksilla, vaan ostamme sitä mitä tahdomme. Se vaan sattuu sisältämään aikalailla niitä edullisia juureksia, perunoita, kananmunia, jauhelihaa, puuroja ja mm. tarjouskirjolohta (yleensä alle 5 e/kg). Ostokset 4 hengelle jää yleensä helposti alle 300 e/kk.
Säästää kun ei osta eineksiä, puolivalmisteita yms. Hyödyntää tarjoukset varsinkin hyvin säilyvissä ruoissa. Ostaa leivän leipomosta. Leipää voi säilöä esim. pakkaseen. Käyttää mahdollisimman edullisia, hyväksi todettuja merkkejä. Ostetaan ainoastaan ainekset päivän ruokaan, ja lihaa, maitotuotteita ja kasviksia käytetään säästeliäästi. Herkkuja ostetaan harvoin, mielummin tehdään itse esim. kiisseliä ja lettuja. Suositaan kauden tarjoushedelmiä, kasviksia ja juureksia.
Meillä 3 henkeä perheessä ja menee viikossa 40 € ruokaan, joskus toki enemmän jos herkutellaan. Joskus repsahtaa tuo herkuttelu, mutta tällä budjetilla on helppo pysyä normipainoisena kun herkkuja ei osteta joka päivä.
Millä ihmeellä te oikein elätte? Tämä meidän 800e/kk sisältää 4 henkilön kaikki ruuat, ei siis syödä lounaitakaan muualla. Lapset käyttävät laktoosittomia tuotteita, itsellä menee tavis maito. Kaikien ruokien on oltava 100% suomalaista tuotantoa ja myös valmistajayrityksen on oltava suomalainen (eli ei Arlan tuotteita, koska siitä voitot menevät ruotsiin, oli suomalaista maitoa tai ei). Syömme vain täyslihaa, ei lainkaan eineksiä, itse syön gluteenitonta ruokaa, mutta mulle ostan ruisleipää ja leivon pullat, karjalanpiirakat ja sämpylät itse. Mehut on kaikki oman puutarhan tuotantoa, lihat on myös hommattu vuodeksi ostamalla puolikas nauta. Perunaa on kellarissa puoleksi vuodeksi (perunaa kuluu 3kg/päivä). Itse en syö juuri mitään, mutta meidän perheen miehet syövät todella paljon.
Ja pakko oli kommentoida siihen, miten joku mainitsi, että ostaa "jogurttia litran purkeissa tietenkin", että aina jogurtti ei ole halvinta litran purkeissa. Jos syö Valion maustettuja jogurtteja, niin ainakin Kuopion Prismassa saa huomata, että kilohinnassa on tasan 2 centin ero litrasen purkin hyväksi. Noin pienellä erolla kannattaa ottaa huomioon, että ainakin meidän teinit ottavat jogurttia tosi paljon, jos sitä on tarjolla litran purkeissa. Eli litran purkista jogurttia yleensä syödään enemmän, kun taas se pieni purkki riittää eikä toista jakseta hakea. Eli näin pienet purkit tulevat halvemmiksi.
Ruoka mitä syötiin oli tavallista kotiruokaa. Laatikkoruoat ja pastat+ riisiruoat tulee todella halvoiksi varsinkin kun tekee vähän isomman määrän kerralla. Joukkoon kun laittaa kauden vihanneksia/juureksia ei hinta ainakaan kasva. Päinvastoin kasviksethan on useimmiten halvempia kuin liha.
Jauheliharuokiin lisättiin aina porkkanaraastetta ja soijarouhetta. Näin saatiin jatkettua ruokia paljon ja maku oli kuitenkin sama.
Aamupalaksi meidän koko perhe syö yleensä puuroa. Sehän on halpa ruoka, varsinkin kun se aamupuuro on yleensä kauraa tai neljän viljan puuroa.
Käytetään paljon ruoanlaitossa täysjyvävalmisteita ja luomua. Mm maito ja munat on pääsääntöisesti aina luomua, lähitilalta ostettua.
leipoisi leivät ja pullat ja tekisi kaiken ruoankin itse. Mutta kun työssäkäyvä ei mitenkään ehdi. Välillä on pakko ostaa kaliita eineksiäkin, jotta saa ruokaa pöytään perheelle ennen iltayhdeksää.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, miten te, jotka syötte puuroa aamupalaksi, sen teette. Lämmittävätkö muut sitä mikrossa vai miten? Minä lähden ekaksi töihin, joten puuro pitäisi keittää jo kuuden aikoihin aamulla. Koululaiset lähtevät kouluun, kuka klo 8, joku klo9 ja usein vielä joku kymmeneksikin. Ei meillä kukaan teineistä edes sitä puuroa söisi, vaikka sitä olisikin.
Meillä on pyrkimys terveelliseen ja halpaan ruokaan.
Kannan kaupasta paljon porkkanaa, kaalia, punakaalia, sipulia, kauraryynejä, maitoa...
Aamupala on aina puuroa, lapset juo maitoa tai kaakaota, aikuiset syö puuron päällä raejuustoa. Lisäksi on itse kerättyjä marjoja, itse keitettyä omenahilloa, hedelmiä, tai marjakiisseliä.
Päivälliselle keitän aina kilon porkkanoita, täydentää ateriaa kun ateriaa. Salaattina on nyt talviaikaan esim. kaali-porkkanaraaste ananasmurskalla, punakaalipuolukka salaatti, tai esim. rosolli. Näitä salaatteja voi tehdä parin päivän annoksen, säilyvät hyvin jääkaapissa, varsinkin punakaalipuolukka salaatti on parasta vuorokauden jääkaapissa mehustuttuaan. Mies ahmii tuota rosollia iltapalaksi suolaisennälkään.
Meillä syödään sekaruokaa, nyt kun kaali on halpaa kaali-jauhelihapataa on kerran viikossa, lapsetkin on tuota oppineet syömään, onhan se makeaa kun on siirappia mausteena. Soijarouheella ja juures raasteilla jatkan jauheliha ruokia, punaiset linssit on tuttuja kasviskeittojen aineksia. Porsaan lihaa ostan ison ulkofileen ja paloittelen ja pakastan osan. Lihan määrää on pyritty vähentämään/ ateria/ kertaa viikossa.
Ruoka ostokset on keskitetty Prismaan, mutta jos jossain on lohta tarjouksessa 5e kilo niin sitten kyllä käyn ostamassa pakasteeseen useamman kilon.
Välillä täytyy tietysti herkutella halvalla, paistan pullaa tai teen vohveleita, uuniomenoita tai pellillisen marjapiirakkaa vaikka iltapalaksi.
Meidän perhe marjastaa, viime kesänä keräsin 70 litraa mustikoita, puolukoita en löytänyt.
Mehutkin saatiin ilmaiseksi, keitettiin kerrostalon pihalla kasvavan aronian marjoista.
Meillä on pyrkimys terveelliseen ja halpaan ruokaan.
Kannan kaupasta paljon porkkanaa, kaalia, punakaalia, sipulia, kauraryynejä, maitoa...
Aamupala on aina puuroa, lapset juo maitoa tai kaakaota, aikuiset syö puuron päällä raejuustoa. Lisäksi on itse kerättyjä marjoja, itse keitettyä omenahilloa, hedelmiä, tai marjakiisseliä.
Päivälliselle keitän aina kilon porkkanoita, täydentää ateriaa kun ateriaa. Salaattina on nyt talviaikaan esim. kaali-porkkanaraaste ananasmurskalla, punakaalipuolukka salaatti, tai esim. rosolli. Näitä salaatteja voi tehdä parin päivän annoksen, säilyvät hyvin jääkaapissa, varsinkin punakaalipuolukka salaatti on parasta vuorokauden jääkaapissa mehustuttuaan. Mies ahmii tuota rosollia iltapalaksi suolaisennälkään.
Meillä syödään sekaruokaa, nyt kun kaali on halpaa kaali-jauhelihapataa on kerran viikossa, lapsetkin on tuota oppineet syömään, onhan se makeaa kun on siirappia mausteena. Soijarouheella ja juures raasteilla jatkan jauheliha ruokia, punaiset linssit on tuttuja kasviskeittojen aineksia. Porsaan lihaa ostan ison ulkofileen ja paloittelen ja pakastan osan. Lihan määrää on pyritty vähentämään/ ateria/ kertaa viikossa.
Ruoka ostokset on keskitetty Prismaan, mutta jos jossain on lohta tarjouksessa 5e kilo niin sitten kyllä käyn ostamassa pakasteeseen useamman kilon.
Välillä täytyy tietysti herkutella halvalla, paistan pullaa tai teen vohveleita, uuniomenoita tai pellillisen marjapiirakkaa vaikka iltapalaksi.
Meidän perhe marjastaa, viime kesänä keräsin 70 litraa mustikoita, puolukoita en löytänyt.
Mehutkin saatiin ilmaiseksi, keitettiin kerrostalon pihalla kasvavan aronian marjoista.
Mutta kyllä kuulostaa omaan korvaani hieman tylsältä ruualta syödä päivästä toiseen noin.
Me syömme kohta karjalanpaistia, perunoita, uunijuureksia ja fetasalaattia. Jos alan laskea paljonko ruokaamme tänään meni rahaa, niin aika paljon se on. Toki siitä minä ja lapset syömme huomenna lounaan, miehelle tuskin enää riittää vaan syö työpaikkalounaan.
Tämän listan kohtalo meillä
- kalakeitto seitistä --> lapset ei syö
- linssiporkkanasosekeitto --> kukaan ei syö
- kalapuikot ja perunamuusi + porkkanaraaste --> tämä menisi lapsille ja minulle muttei miehelle
- pinattilätyt pieneen päivällisnälkään - lapsille menee
- makaronilaatikko (jauhelihan sijaan soijarouhetta) + porkkanaraaste -- lapsille menee, mies ei syö
- tomaattipapukeitto --- kukaan ei syö
- uunilohi riisipedillä + kasviksilla -- vain minä söisin
- ruokaisa salaatti tarjousvihanneksista + esim. tonnikala ja raejuusto --vain minä söisin
- itsetehty pellillinen pizzaa ja salaatti --tämä kelpaa kaikille
- puuroa + marjoja joskus myös "oikeana" ruokana, eikä aamulla --vain minä söisinMies ei halua pihtailla ruoassa ja on lapsesta asti saanut olla nirso; omat lapset on ristiin nirsoja; se mikä kelpaa toiselle on toiselle yäk. Olen aivan rikki jo ylipäätään ruokia keksiessä ja säästämiseen en jaksa enää keksittyä ollenkaan. ( paitsi että pyrin aina ostamaan -30% tuotteita jos niitä on tarjolla ja mm. kaikki lihat on näitä; pakastan ja käytän sitten pikkuhiljaa)
Meillä ei tulisi moinen kysymykseen. Varsinkaan aikuisten kohdalla en jaksa ollenkaan tuollaista yökkäilyä. Jos oma mies olisi noin lapsellinen niin en todellakaan jaksaisi pitkään katsella saati sitten valmistaa ruokia moiselle.
Tässähän ei nyt oikeasti ollut köyhyyden vuoksi säästämisestä, mutta aivan varmasti ne teinitkin syövät puuroa tai jotakin mikä ei ole sitä herkkuruokaa, jos muuta ei ole tarjolla. Siis jos todella ollaan niin köyhiä, että ei jääkaapissa ole vaihtoehtoja niin kyllä menee kaikki ruuat. En tarkoita että pitäisi ehdoin tahdoin tehdä toisten inhokkeja mutta tuollaisen sakin passaamisen lopettaisin heti alkuunsa jos kerran mikään ei kelpaa. Yksi kunnion raivarikilahdus äidiltä ehkä lopettaisi ruuasta valittamisen ainakin joksikin aikaa. :D
Muistan kyllä omastakin nuoruudesta nuo nirsoilut mutta meillä oli tasa kaksi vaihtoehtoa: syöt mitä on tarjolla tai olet nälissäsi. Jos ruoka ei kelvannut niin jääkaapista ei ollut lupa käydä ottamassa vaikkapa koko paketillista nakkeja, jotka oli tarkoitettu koko perheelle seuraavaan ruokaan.
Luomut, reilun kaupan tuotteet, herkut ja muut ylimääräiset saa todellakin unohtaa jos haluaa säästää. Samoin kotimaiset vihanneksi talvella eikä muutenkaan voi ostaa sitä mitä teksii mieli vaan sitä mihin rahat riittävät.
Miten peruna rieskaa tehdään? onko helppoa?
sekoitetaan 3 dl perunamuusia, yksi kananmuna ja 3 dl hiivaleipäjauhoja, ripaus suolaa. Uuniin 250 astetta noin 15 minuuttia. On koko perheen herkku.
Ohje löytyy Myllyn paras -hiivaleipäjauhopaketin kyljestä. Kannattaa muutenkin joskus lukea kaupan jauhopurkkien kylkiä, niistä löytyy vaikka minkä herkun ohjeita.
Halpaa, lisäaineetonta ja hyvää.
Mutta kyllä kuulostaa omaan korvaani hieman tylsältä ruualta syödä päivästä toiseen noin.
Me syömme kohta karjalanpaistia, perunoita, uunijuureksia ja fetasalaattia. Jos alan laskea paljonko ruokaamme tänään meni rahaa, niin aika paljon se on. Toki siitä minä ja lapset syömme huomenna lounaan, miehelle tuskin enää riittää vaan syö työpaikkalounaan.
[/quote]
Aika samanlaiselta kuulostaa, meidänkin viikonlopun ruoat. Eilen naudan paistia, muusia ja porkkanoita. Korvapuusteja ja aronia mehua välipalaksi. Iltapalalla mustikkarahkaa, kaali-porkkana-ananassalaatti, paistin jämät ja ruisleipää, suolakurkkua. Tänään eilistä muusia ja lohimedaljonkeja (5e/kilo) ja kaali-porkkana-ananassalaattia...
Oliko se puuro aamiainen jotenkin kauhistus? Olen syönyt koko ikäni aamiaiseksi puuroa, toivon että lapsenikin oppivat tykkäämään puurosta niin paljon että jatkaisivat tätä terveellistä aamiaistapaa vielä aikuisinakin.
Niin, kyllä jokainen pystyy syömään todella halvalla, mutta onko siinä mitään järkeä jos on varaa hiukankin parempaan kuin pelkkään puuro- ja laatikkolinjaan.