Millaista ruokaa te syötte, jotka käytätte tosi vähän rahaa ruokaan?
Kävin eilen kaupassa ja rahaa meni n. 30 eur. Siinä oli toki ruokaa kahdelle päivälle, koska tänään kauppa oli kiinni, mutta toisaalta osa ruokatarpeista oli kotona jo valmiiksi. Miten ihmeessä te jotkut selviätte koko perheen ruokaostoksista alle 10 eur /pvä?? Varsinkin nuo muutaman euron ruokaostokset ihmetyttävät.
Kommentit (107)
kun ei vinkit kelpaa tai tiedät niiden olevan teidän kohdalla mahdottomia. Sulle on tarjottu jo aika montaa konstia ja olet kaikki hylännyt.
Jos sinulle on tärkeintä että kaupassa sujuu nopeasti ja helposti niin älä valita eurojen palamista. Mulle tärkeämpää on ne eurot.
varsinaisesti en valittanut eurojen palamista, vaan ihmettelin, miten joku voi saada perheelle ruuat alle 10 eur /pvä.
Toisessa ketjussa väitettiin, että kyse on tupakoinnista, dokailusta, eineksistä tai kyvyttömyydestä hoitaa taloutta, jos kauppaan menee tuollaisia summia, mitä nyt vaikka itselläni. Oma esimerkkini ei tuo näitä väittämiä. Olen kuitenkin asioinut normaalissa ruokakaupassa, ostanut ihan normaaleja tuotteita - silloin ei ole kyse siitä, etteikö osaisi käyttää rahaa. Vaan ehkä se ruoka vaan on kallista?
Enkä sano, etteikö jostain voisi saada halvemmalla. Mutta kun ostamme lähikaupasta, säästämme jo kauppamatkoissa melkein tunnin. Ja kun ostamme kaikki yhdestä kaupasta, säästyy siinäkin aikaa. Se tarkoittaa, että voimme ulkoilla lapsen kanssa, laittaa ruokaa kotona, ehdimme myös tehdä kotitöitä. Lisäksi meillä on töitä, opiskeluja ja harrastuksia. Tämä on kaikki ihan normaalia elämää.
Minusta tuo on ihan NORMAALI ruokakori, eikä se kolmekymppiä kauppaan tarkoita todellakaan mitään törsäämistä ja superkalliiden asioiden ostelua. Ja vaikka tuosta nyt ehkä muutaman euron saisikin suht helposti nipistettyä pois, niin SILTI en käsitä, miten jollain alle kympillä voi saada ruuat perheelle?! Ellei sitten tosiaan käytä koko aikaansa eri kaupoissa juoksemiseen.
Mitä jos olisitkin tehnyt linssikeittoa tai vielä halvempaa hernekeittoa?
Hassu yhteensattuma, että linssejä juuri ostinkin! Tosin nyt ei tehdä niistä keittoa, koska sitä syötiin juuri vähän aikaa sitten, vaan teemme jotain muuta linssiruokaa :D
Tässä lueteltu ap:n ostokset:
Maito
Punaisia linssejä
Mustaherukkamehu (se tiiviste, jota laimennetaan - juon tätä itse sekä kylmänä että kuumana joskus, en edes päivittäin)
Herne-maissi-paprika, pieni pussi
Sämpyläpussi
Sipuleita
Maustamaton jugurtti
Kasvishernekeitto
Kauramaito
ruisleipä
Soijajugurtti
Banaaneja
Tomaattimurskaa
Pippuria
Omenoita
Tomaatteja
Kurkku
Jäävuorisalaattia
Riisiä
Teepaketti
Appelsiineja
tai ostit kallista teetä tai paljon hedelmiä, jos tuosta sait aikaiseksi 30 e...
Aamupalaksi maustamatonta jogurttia hunajalla ja siemensekoituksella. Jogurttia meni yht. ~500g eli 1,60€ ja siemensekoitusta nelisen ruokalusikallista, sanotaan nyt että 0,30€ (ostin tarjouksesta erilaisia ja tein sekoituksen). Luomuhunajaa, toiset 0,30€.
Tässä meni 2,20€.
Lounaaksi uunilohta (3,49€/600g) ja keitettyjä perunoita (0,5€/700g), lisukkeena luomuporkkanaraaste (1€/vajaa kg, riittää kahdelle aterialle) sekä muutama pieni tomaatti (0,20€ tarjouksesta). Loheen käytin mausteena sitruunamehua, jota oli jääkaapissa, tilliä sekä ruususuolaa. Jos näille pitäisi laskea hinta, veikkaan että alle 20 centtiä riittäisi.
Tässä meni 5,40€.
Välipalaksi lapsi söi omenan, 0,2€.
Päivälliseksi paistettuja perunoita (lounaalta jääneitä, lasken siis vain voin ja oliiviöljyn hinnan = ~ 0,40€), sitä porkkanaraastetta (0€), kurkkua (0,7€) sekä kananmunaa kokkelina (5 munaa = ~0,8€).
Tässä meni 1,90€.
Yhteensä näistä tuli (2,20€ + 5,40€ + 1,90€ +0,2€) 9,70€.
t. 10€/pvä
Ps. Tämän päivän aikana kukaan ei halunnut juoda maitoa, siitä olisi tullut vähän lisää :).
Pps. Iltapalaa meillä ei syödä, päivällinen syödään vähän myöhempään.
jos kysymyksessä on vain yksi ateria. JOs päivän ruoat kympillä, pitää olla luovempi.
Alkuperäisessä kysymyksessäsi kyselit, että mitä syövät ne, jotka halvalla syövät. Nyt tiedät. on sitten sinun valintasi, että syötkö kalliimpaa vai halvempaa.
sanotaan sitten, että on minun valintani "syödä kalliimpaa". Olkoon sitten niin. Mutta siitäkin huolimatta noiden muiden ketjujen väitteet ovat ihan perättömiä. Varsinaisesti en ole ostanut mitään kallista.
Ja ehkä on sitten niinkin, että meidän perheessä tuo kaupassakäynti näyttelee aika pientä osaa elämässä, joten ei ehkä olla edes kiinnostuneita tekemään siitä kovin isoa numeroa.
Mutta se on minusta kyllä kiinnostavaa, että perusruoka-aineiden ostaminen tavallisesta, normaalihintaisesta ruokakaupasta koetaan "kalliimmaksi valinnaksi"! Onko todella teidän mielestänne niin? Mielenkiintoista.
Ulkoilla voi, vaikkapa kävelylenkillä. Perusaineet voi kerran kuussa hakea kauempaa ja halvemmalla. Helsingissä kun liikutte, niin aina kun menette jonkin kaupan ohitse, niin ostatte sieltä ne tarvittavat halvimmat tuotteet...
Muillakin on normaali elämä. Työtä, lapsia, opiskeluja, sairauksia, kotitöitä yms.
Opiskelijana en todellakaan joka kerran ostanut tullaisia herkkuja, mitä teillä oli listassa...
kun ei vinkit kelpaa tai tiedät niiden olevan teidän kohdalla mahdottomia. Sulle on tarjottu jo aika montaa konstia ja olet kaikki hylännyt.
Jos sinulle on tärkeintä että kaupassa sujuu nopeasti ja helposti niin älä valita eurojen palamista. Mulle tärkeämpää on ne eurot.
varsinaisesti en valittanut eurojen palamista, vaan ihmettelin, miten joku voi saada perheelle ruuat alle 10 eur /pvä.
Toisessa ketjussa väitettiin, että kyse on tupakoinnista, dokailusta, eineksistä tai kyvyttömyydestä hoitaa taloutta, jos kauppaan menee tuollaisia summia, mitä nyt vaikka itselläni. Oma esimerkkini ei tuo näitä väittämiä. Olen kuitenkin asioinut normaalissa ruokakaupassa, ostanut ihan normaaleja tuotteita - silloin ei ole kyse siitä, etteikö osaisi käyttää rahaa. Vaan ehkä se ruoka vaan on kallista?
Enkä sano, etteikö jostain voisi saada halvemmalla. Mutta kun ostamme lähikaupasta, säästämme jo kauppamatkoissa melkein tunnin. Ja kun ostamme kaikki yhdestä kaupasta, säästyy siinäkin aikaa. Se tarkoittaa, että voimme ulkoilla lapsen kanssa, laittaa ruokaa kotona, ehdimme myös tehdä kotitöitä. Lisäksi meillä on töitä, opiskeluja ja harrastuksia. Tämä on kaikki ihan normaalia elämää.
Minusta tuo on ihan NORMAALI ruokakori, eikä se kolmekymppiä kauppaan tarkoita todellakaan mitään törsäämistä ja superkalliiden asioiden ostelua. Ja vaikka tuosta nyt ehkä muutaman euron saisikin suht helposti nipistettyä pois, niin SILTI en käsitä, miten jollain alle kympillä voi saada ruuat perheelle?! Ellei sitten tosiaan käytä koko aikaansa eri kaupoissa juoksemiseen.
Kävit kyllä todella kalliissa kaupassa,
tai ostit kallista teetä tai paljon hedelmiä, jos tuosta sait aikaiseksi 30 e...
Kävin S-marketissa. hedelmiä tuli reilun 2 päivän ajaksi, tosin niitä voi jäädä vähän yli. Syömme yleensä 2-3 hedelmää /pvä. Tee ei tosiaan ollut halvinta mahdollista, mutta ei kyllä kalleintakaan. teepaketti maksoi alle 3 eur, ja siitähän tietty riittää pitemmäksikin aikaa.
Nuo ovat ihan normaaleja ruokia kaikki. Voi toki olla, että täällä meillä kaupat ovat kalliimpia kuin jossain toisella paikkakunnalla. Sille asialle en kuitenkaan voi kovin paljon tehdä.
Opiskelijana en todellakaan joka kerran ostanut tullaisia herkkuja, mitä teillä oli listassa...
mitkä olivat mielestäsi erityisen turhia herkkuja? Jos takerrut siihen mehuun, niin kerroin jo aiemmin, että ostan niitä tosi harvoin enkä edes juo joka päivä.
Tämän listan kohtalo meillä
- kalakeitto seitistä --> lapset ei syö
- linssiporkkanasosekeitto --> kukaan ei syö
- kalapuikot ja perunamuusi + porkkanaraaste --> tämä menisi lapsille ja minulle muttei miehelle
- pinattilätyt pieneen päivällisnälkään - lapsille menee
- makaronilaatikko (jauhelihan sijaan soijarouhetta) + porkkanaraaste -- lapsille menee, mies ei syö
- tomaattipapukeitto --- kukaan ei syö
- uunilohi riisipedillä + kasviksilla -- vain minä söisin
- ruokaisa salaatti tarjousvihanneksista + esim. tonnikala ja raejuusto --vain minä söisin
- itsetehty pellillinen pizzaa ja salaatti --tämä kelpaa kaikille
- puuroa + marjoja joskus myös "oikeana" ruokana, eikä aamulla --vain minä söisin
Mies ei halua pihtailla ruoassa ja on lapsesta asti saanut olla nirso; omat lapset on ristiin nirsoja; se mikä kelpaa toiselle on toiselle yäk. Olen aivan rikki jo ylipäätään ruokia keksiessä ja säästämiseen en jaksa enää keksittyä ollenkaan. ( paitsi että pyrin aina ostamaan -30% tuotteita jos niitä on tarjolla ja mm. kaikki lihat on näitä; pakastan ja käytän sitten pikkuhiljaa)
Olen katsellut muiden ostoskärryjä ja meillä on vain vähän pohjalla kun muilla tursuaa kärryt yli.Käymme kaupassa 2-3 kertaa viikossa.
Ruokaan menee 4 henkiseltä perheeltä 400-500 eur/kk enkä todellakaan saa menemään enempää mitenkään.
Meneekö teillä roskiin paljon ruokaa vai syöttekö todella kaiken.
Toki aikuisten syömistaipumukset periytyvät, mutta enemmänkin sen myötä, millaisen esimerkin isä tai äiti antaa lapselleen. Jos naama menee mutruun, suusta tulee valitusta jne. niin lapsi kyllä huomaa kaiken ja matkii ensi kerralla.
Meidän 4-vuotias oppi syömään salaattia hitaasti, varmaan 15 kertaa joutui maistamaan ennenkuin alkoi uppoamaan.
en muuta kuin halvinta teetä, en tähän aikaan vuodesta ostanut sekä tomaatteja, kurkkua ja jäävuorisalaattia. Saatoin ostaa jotain näistä mutta vain viikonlopuksi. Sämpylöitä söin vain vieraillessani vanhempien luona.
Opiskelijana en todellakaan joka kerran ostanut tullaisia herkkuja, mitä teillä oli listassa...mitkä olivat mielestäsi erityisen turhia herkkuja? Jos takerrut siihen mehuun, niin kerroin jo aiemmin, että ostan niitä tosi harvoin enkä edes juo joka päivä.
en muuta kuin halvinta teetä, en tähän aikaan vuodesta ostanut sekä tomaatteja, kurkkua ja jäävuorisalaattia. Saatoin ostaa jotain näistä mutta vain viikonlopuksi. Sämpylöitä söin vain vieraillessani vanhempien luona.
ovatko nuo muka jotain epänormaalin kalliita ja huonon taloudenpidon aiheuttamaa tuhlaamista? Ihan normaaliruokaa ne ovat. Itsekin olen joskus (ennen lasta) säästellyt enemmän ruuassa, mutta nyt haluan ostaa myös vihanneksia ja hedelmiä enemmän. Enkä tee niitä makaroniruokia samalla lailla kuin aiemmin.
Älä nyt takerru siihen mehuun. Olen tämän vuoden puolella ostanut ehkä 3 pulloa, eli ei se nyt niin erityisen huono tapa ole. Joskus ostelen suklaatakin, mutta en pidä sitäkään maailman huonoimpana tapana. En vaan jaksa sellaista, etten koskaan saisi MITÄÄN hyvää, ja jopa tuon aika halvan mehun kohdalla joutuisin moittimaan itseäni turhuuksiin sortumisesta.
Minusta on kiva joskus tehdä lapsellekin vaikka uuniomenoita, hedelmärahkaa tai vaikka antaa lasi mehua, koska ne ilahduttavat häntä. Vaikka se mehulasi sitten maksaisikin 0,10 centtiä.
vastaava leipä. Jos ei itse osaa/ehdi/viitsi leipoa, kannattaa suosia edullisemman kilohinnan leipiä.
T: taloudellinen perheenäiti
tiedetään että sämpylät on kalliimpia. Tällä kertaa nyt vaan tuli ostettua niitä. Joskus ostetaan jotain muuta, ja vaaleaa leipää yleensäkin ostetaan aika harvoin.
Jos minulla olisi ollut suklaalevy ostoksissa, täällä varmaan moitittaisiin, että "suklaata ei tarvitse syödä joka päivä" tai "ihan turhuutta tuollainen karkin mussutus".
ovatko nuo muka jotain epänormaalin kalliita ja huonon taloudenpidon aiheuttamaa tuhlaamista?
En vaan jaksa sellaista, etten koskaan saisi MITÄÄN hyvää, ja jopa tuon aika halvan mehun kohdalla joutuisin moittimaan itseäni turhuuksiin sortumisesta.
Jos kysyt miten joku syö jos ruokaan menee vähän rahaa, niin miksi alat puolustelemaan omia ostoksiasi?
Minullakin meni todella vähän rahaa ruokaan opiskelijana. Söin esim. kaurapuuroa, rypsiöljyä, sokeria, hernesoppaa, makaronia, juureksia ja kaalia. Ei mennyt paljon rahaa. En kuitenkaan väitä että sinun pitäisi noudattaa tuota ruokavaliota. En minäkään enää noudata. Jos kuitenkin pitäisi hengissä selvitä viikon loppuun erittäin pienellä rahalla, niin varmaan se onnistuisi.
ihan perusruokaa itse tehtynä, välillä työ- ja harrastuskiireiden vuoksi eineksiä ja noin kerran viikossa haetaan noutoruokaa. 2 aikuista ja 3 alakouluikäistä lasta. Ruokakauppaan menee kaikkine pesuaineineet yms yhteensä n. 900-1100€/kk.
[
Jos kysyt miten joku syö jos ruokaan menee vähän rahaa, niin miksi alat puolustelemaan omia ostoksiasi?
että kun kysyin muiden ostoksista, joku alkoi ruotia minun ostoksiani. Se ei ollut ihan se, mitä kysymykselläni hain. Laitoin sen listan vain osoittaakseni, että ne, jotka pistävät kauppaan 30 eur, eivät välttämättä ostakaan tupakkaa, eineksiä, sipsejä, tai muuten ole kyvyttömiä hoitamaan talouttaan.
Eikä todellakaan voi sanoa, että jos ihminen ostaa tavallisia asioita tavallisesta kaupasta, että siinä olisi kyse mistään "kalliin elämäntavan valitsemisesta". Kallis tapa olisi ostaa jostain huoltoaseman kaupasta tai jostain pienestä deli-butiikista.
miksi on pakko ostaa mehua tai teetä, ja NOIN paljon hedelmiä? Miksi pitää ostaa kalliita tomaatteja? Miksi ei leipiä voisi leipoa itse?
Kyllä minusta tuollainen on tuhlaamista ja ihan ylikalliita ostoksia. Kyllä normaali-ihminen leipaisee leivät ja pullat itse eikä osta kaupasta. ja tavallinen maito pitäisi kyllä kelvata suomalaiselle - nuo kaura, soija ja ties mitkä jugurtit ja maidot ovat paitsi kalliita myös turhia. Linssit tulevat paljon kalliimmiksi kuin jauheliha, koska liha on kuitenkin täyttävämpää. Miksi ostit ap kasvishernekeittoa, joka on tavallista, perushernaria kalliimpaa? Noista pienistä arkisista valinnoista kasvaa iso virta, ja loppujen lopuksi sinä ostat hirvittävän ylihintaista ruokaa, vaikka halvemmatkin vaihehdot olisivat saatavilla.
Tilateurastamolta voi ostaa edullisesti puolikkaan sian. Sen voi tuoda ihan kaupunkikerrostaloon ja palastella haluamiinsa paloihin. Näin ei tarvi syödä sitä paskaa mitä kaupan lihat on, joihin on aina jauhettu sidekudokset mukaan, eli lihoja ei ole ns. siivottu. Iha siistiä puuhaa tuollaisen riiputetun ruhon palasteleminen.
Sitten vaan lihat pakkaseen ja hyvää on.