Millaista ruokaa te syötte, jotka käytätte tosi vähän rahaa ruokaan?
Kävin eilen kaupassa ja rahaa meni n. 30 eur. Siinä oli toki ruokaa kahdelle päivälle, koska tänään kauppa oli kiinni, mutta toisaalta osa ruokatarpeista oli kotona jo valmiiksi. Miten ihmeessä te jotkut selviätte koko perheen ruokaostoksista alle 10 eur /pvä?? Varsinkin nuo muutaman euron ruokaostokset ihmetyttävät.
Kommentit (107)
Se on sitten sinun valintasi, AP, että haluat laitta ruokaan vähän enemmän rahaa, kun mitä olisi ihan pakko.
Miten se "pakko" sitten määritellään. Sanoinhan, että minulle ei ole mahdollista kierrellä kauppoja tutkimassa tarjouksia. Minulle ei ole mahdollista matkustaa yhteensä tunti Lidliin ja takaisin muutaman ostoksen takia. Raha kun ei ole ainoa asia, joka sanelee sen, mistä ostetaan. En minä mitenkään ole tehnyt jotain "valintaa elää kalliisti". Ostamani tuotteet eivät ole erityisen kalliita muihin tuotteisiin verrattuna. Minulla vain ei ole mahdollisuutta tehdä sellaista valintaa, että ostaisin perunat 10 kg:n säkeissä, kiertelisin ympäri kaupunkia ostamassa aina yhden tuotteen sieltä, toisen täältä, tai loihtia monipuolinen tuokavalio alle 10 eurolla koko perheelle.
Sinänsä en ole valittanut mitään köyhyyttä, todennut vain, että normaaleihin ostoksiin voi hyvinkin mennä aika paljon rahaa.
Minusta ruoan hinta vaan on niin paljon noussut, että "ihan tavalliset ostokset tavallisesta kaupasta" maksaa vaan liikaa.
Samaa mieltä.
kun perheessä on 7 lasta ja niistä 4 murrosikäistä poikaa niin ruokaa kuluu. Jotkut pinaattiletut ei todellakaan riitä päivälliseksi, ne ovat korkeintaan välipalaa.
Ruokaan menee 50 euroa päivä, jo pelkästään maitoon 10 euroa=)
kun perheessä on 7 lasta ja niistä 4 murrosikäistä poikaa niin ruokaa kuluu. Jotkut pinaattiletut ei todellakaan riitä päivälliseksi, ne ovat korkeintaan välipalaa.
Ruokaan menee 50 euroa päivä, jo pelkästään maitoon 10 euroa=)
Oon opettaja yläkoulussa ja lukiossa ja monesti ruokailussa mietin mihin se kaikki ruoka menee mitä teinipojat lautaselleen ja suuhunsa oikein lappaa :) Kukaan ei ole ylipainoinen ja silti lisää haetaan vähintään kerran, joskus kahdestikin ja aina kukkuralautasellinen! Lisäksi tietenkin vielä vähintään 3 tai 4 näkkäriä ja muutama lasillinen maitoa. Kaiken tämän jälkeen jos viimeinen tunti kestää klo 16 saakka, alkaa jo hyvissä ajoin ennen tunnin päättymistä kuulua kommentteja kun on niin nälkä :)
Ei käy kateeksi perheitä, joissa on useampi, ehkä urheilevakin, teinipoika (ja mikset urheileva teinityttökin). Siinä ei pari-kolme sataa riitä edes viikon ruokiin.
Huonosta taloudenpidostakaan en puhunut. Riippuu ihan teistä ja käytettävissä olevissanne tuloista, että onko huonoa taloudenpitoa vai ei.
Kysyit, että mitkä mielestäni oli opiskelijana herkkuja sinun ostoksissasi ja vastasin siihen. Jos todellakin olisin _opiskelijana ostanut tomaatteja (kotimainen tomaatti nyt noin 4€/kg, kurkkua noin 3€/kg, kallista teetä, mehuja (vaikka sen 3 kertaa vuodessa), niin kyllä olisi _silloin opiskelijana_ kalliiksi tullut ja oman budjettini ylittänyt.
Nyt voin ihan huolettomasti syödä sisäfilettä ja kotimaisia kirsikkatomaatteja vaikka joka päivä; opiskelijana en voinut.
Olet kysynyt, että mitä syövät he, jotka selvävät halvemmalla. Tähän on sinulle vastattu. Olet kysynyt minun ostoksistani silloin kun olin opiskelija, vastasin myös tähän. Älä siis lue "rivienvälistä" mitään muuta.
en muuta kuin halvinta teetä, en tähän aikaan vuodesta ostanut sekä tomaatteja, kurkkua ja jäävuorisalaattia. Saatoin ostaa jotain näistä mutta vain viikonlopuksi. Sämpylöitä söin vain vieraillessani vanhempien luona.
ovatko nuo muka jotain epänormaalin kalliita ja huonon taloudenpidon aiheuttamaa tuhlaamista? Ihan normaaliruokaa ne ovat. Itsekin olen joskus (ennen lasta) säästellyt enemmän ruuassa, mutta nyt haluan ostaa myös vihanneksia ja hedelmiä enemmän. Enkä tee niitä makaroniruokia samalla lailla kuin aiemmin.
Älä nyt takerru siihen mehuun. Olen tämän vuoden puolella ostanut ehkä 3 pulloa, eli ei se nyt niin erityisen huono tapa ole. Joskus ostelen suklaatakin, mutta en pidä sitäkään maailman huonoimpana tapana. En vaan jaksa sellaista, etten koskaan saisi MITÄÄN hyvää, ja jopa tuon aika halvan mehun kohdalla joutuisin moittimaan itseäni turhuuksiin sortumisesta.
Minusta on kiva joskus tehdä lapsellekin vaikka uuniomenoita, hedelmärahkaa tai vaikka antaa lasi mehua, koska ne ilahduttavat häntä. Vaikka se mehulasi sitten maksaisikin 0,10 centtiä.
Miten ne liittyvät aloitukseesi? Olet kysynyt, että mitä syövät halvalla syövät.
Ja kuten moni on kertonut ihan niille sinun ostoksillesi löytyisi siletä lähikaupastakin paljon edullisempia vaihtoehtoja. On sinun valintasi ostatko samalla rahalla 2 kiloa porkkanoita vai 200g tomaatteja. Kuivahernepussin tai kaksi vai valmiin hernekeittopurkin.
Jauhoja ja hiivaa vai sämpylöitä.
halvempaa vai kalliimpaa teetä.
jne.
[
Jos kysyt miten joku syö jos ruokaan menee vähän rahaa, niin miksi alat puolustelemaan omia ostoksiasi?että kun kysyin muiden ostoksista, joku alkoi ruotia minun ostoksiani. Se ei ollut ihan se, mitä kysymykselläni hain. Laitoin sen listan vain osoittaakseni, että ne, jotka pistävät kauppaan 30 eur, eivät välttämättä ostakaan tupakkaa, eineksiä, sipsejä, tai muuten ole kyvyttömiä hoitamaan talouttaan.
Eikä todellakaan voi sanoa, että jos ihminen ostaa tavallisia asioita tavallisesta kaupasta, että siinä olisi kyse mistään "kalliin elämäntavan valitsemisesta". Kallis tapa olisi ostaa jostain huoltoaseman kaupasta tai jostain pienestä deli-butiikista.
Miten ne liittyvät aloitukseesi? Olet kysynyt, että mitä syövät halvalla syövät.
Ja kuten moni on kertonut ihan niille sinun ostoksillesi löytyisi siletä lähikaupastakin paljon edullisempia vaihtoehtoja. On sinun valintasi ostatko samalla rahalla 2 kiloa porkkanoita vai 200g tomaatteja. Kuivahernepussin tai kaksi vai valmiin hernekeittopurkin.
jne.
[
Jos kysyt miten joku syö jos ruokaan menee vähän rahaa, niin miksi alat puolustelemaan omia ostoksiasi?että kun kysyin muiden ostoksista, joku alkoi ruotia minun ostoksiani. Se ei ollut ihan se, mitä kysymykselläni hain. Laitoin sen listan vain osoittaakseni, että ne, jotka pistävät kauppaan 30 eur, eivät välttämättä ostakaan tupakkaa, eineksiä, sipsejä, tai muuten ole kyvyttömiä hoitamaan talouttaan.
Eikä todellakaan voi sanoa, että jos ihminen ostaa tavallisia asioita tavallisesta kaupasta, että siinä olisi kyse mistään "kalliin elämäntavan valitsemisesta". Kallis tapa olisi ostaa jostain huoltoaseman kaupasta tai jostain pienestä deli-butiikista.
Meillä menee ilman työpaikan lounaita ja alkoholia noin 300 euroa viikossa. 5-henkinen perhe. Jonkin verran menee ruokaa hukkaan.
Muut paitsi minä on perheessä ns. läpip..koja. Itsekin olen hoikka, bmi n 20,5. Ostoksissa aina sipsejä, jätskiä, juustoja ja muuta. Tiedetään, että törsätään ja että jos syötäisiin säästeliäämmin jäisi säästöön enemmän. Mutta kun ei millään jaksa säästää. Elo on nyt ruuhkavuosina niin rankaa, että pitää saada edes herkkusapuskaa. Niin, ja siis edellä mainittujen "herkkujen" lisäksi laitamme ITSE herkkuruokaa.
Tsemmpiä teille. Menen herkuttelemaan.
Ja syöty ne. Onkohan siitä ollut jotain haittaa... Olen kyllä koko ikäni syönyt tavan kaapissa pidettyjä perunoita, hitto. Ja ne ois pitäny mahduttaa jjääkaappiin.
En tiedä, miksi puhut tupakasta, sipseistä, eineksistä? Miten ne liittyvät aloitukseesi? Olet kysynyt, että mitä syövät halvalla syövät.
huomaat että viittasin noihin muihin ketjuihin, joissa näitä ruokaostosten hintoja on ruodittu. Koko ajatus tähän ketjuun heräsi niistä. Toki, jos et ole seurannut niitä ketjuja, nuo saattavat tuntua irrallisilta, ja ehkä olisikin pitänyt viitata niihin selkeämmin.
Ilman niitä viittauksiakin pointtini on siis se, että ihan normaalit ostokset voivat maksaa aika paljon, joten tuntuu pikemminkin poikkeukselliselta kuin tavalliselta, että joku perhe pystyisi elämään alle 10 eurolla /pvä.
jne.
Nuohan olivat vain YHDET ostokset. Meillä oli jo porkkanoita jääkaapissa, siksi niitä ei ostettu nyt. Minulle ne porkkanat eivät ole vaihtoehto tomaateille, vaan MOLEMMAT kuuluvat perheemme ruokavalioon. Ei ehkä molemmat jokaisena päivänä, mutta kuitenkin. Ja se hernekeitto ei ole vaihtoehto itse tehdylle hernekeitolle, vaan jollekin kalliimmalle valmisruualle tai noutoruualle. Sanoinhan, että sitä laitetaan tilanteissa, joissa ei vaan ehdi tai jaksa valmistaa ruokia. Näitä tilanteita voivat olla esim. kiireiset päivät tai jos on vaikka sairaana.
Niin, varmaan saisin teenikin puolet halvemmalla, jso en ostaisi sitä mistä tykkään, vaan sitä mikä on halvinta. Minun näkökulmastani nuo ovat kuitenkin kaksi eri tuotetta. No, varmaan jos olisi ihan pakko, joutuisin tuollaisiakin valintoja tekemään. Mutta minun pointtini on se, että nuo minun ostokseni ovat ihan normaaleja, perusruokaa. Niiden ostamista ei voi pitää poikkeuksellisena tai edes minään tuhlaamisena - ja silti niihin meni aika paljon rahaa.
Noissa muissa ketjuissa on kauhisteltu, miten tällaisilla summilla takuulla ostellaan kaikkea turhaa ja epäterveellistä ja kehuskeltu, miten tullaan toimeen vain muutamalla eurolla /pvä. Mutta kyllä ihan normaaliruokakin voi maksaa, ilman että kyse olisi mistään viitsimättömyydestä tms.
Ja syöty ne. Onkohan siitä ollut jotain haittaa... Olen kyllä koko ikäni syönyt tavan kaapissa pidettyjä perunoita, hitto. Ja ne ois pitäny mahduttaa jjääkaappiin.
kai niitä voi huoneenlämmössäkin pitää, jos niille on säilytystilat. Meillä on ainakin keittiön kaapit jo nyt ihan täynnä - aika pienet tilat meillä muutenkin on. En todellakaan tiedä, minne tunkisin perunapussin. No, ehkä se pöydän alle mahtuisi...
ja ruokaa jää vielä yleensä ylikin. Tämän ruoan pakastan (ja joskus myös toiselle päivälle tarkoitetun ruoan). Näin eri perheenjäsenet voivat ottaa mieluista ruokaa pakastaimsesta, jos tiettynä päivänä laitettu ruoka ei maistu.
Mies on esim. allerginen kalalle. Haluamme joskus kuitenkin lapsen kanssa syödä kalaruokia ja mies saa katsella itselleen jotakin hyvää pakastimesta. Lapsi ei taas pidä lasagnesta ja saa lasagnepäivänä jotakin pakastimesta.
Tämän listan kohtalo meillä - kalakeitto seitistä --> lapset ei syö - linssiporkkanasosekeitto --> kukaan ei syö - kalapuikot ja perunamuusi + porkkanaraaste --> tämä menisi lapsille ja minulle muttei miehelle - pinattilätyt pieneen päivällisnälkään - lapsille menee - makaronilaatikko (jauhelihan sijaan soijarouhetta) + porkkanaraaste -- lapsille menee, mies ei syö - tomaattipapukeitto --- kukaan ei syö - uunilohi riisipedillä + kasviksilla -- vain minä söisin - ruokaisa salaatti tarjousvihanneksista + esim. tonnikala ja raejuusto --vain minä söisin - itsetehty pellillinen pizzaa ja salaatti --tämä kelpaa kaikille - puuroa + marjoja joskus myös "oikeana" ruokana, eikä aamulla --vain minä söisin Mies ei halua pihtailla ruoassa ja on lapsesta asti saanut olla nirso; omat lapset on ristiin nirsoja; se mikä kelpaa toiselle on toiselle yäk. Olen aivan rikki jo ylipäätään ruokia keksiessä ja säästämiseen en jaksa enää keksittyä ollenkaan. ( paitsi että pyrin aina ostamaan -30% tuotteita jos niitä on tarjolla ja mm. kaikki lihat on näitä; pakastan ja käytän sitten pikkuhiljaa)
itse ruokaan aika vähän, mutta ostamme paljon hyviä juustoja, jäätelöä ja kallista leipää ja hedelmiä. Silti (2 aikuista ja 1 3-vuotias) koko ruokabudjetti kuukaudessa n. 700e.
Me aikuiset olemme kasvis-kalasyöjiä, lapsi syö kaikkea. Yhteisten ruokien raaka-aineina käytämme juureksia, vihanneksia, papuja, linssejä, soijarouhetta, tofua ja tietysti kalaa. Esim. sosekeitot, soijarouhemakaronilaatikko, risotot, tofupasta, uunilohi, paistettu siika ja ahven (toki kalliita mutta joskus), papulasagne, linssikeitto, sienikeitto, erilaiset salaatit
Lapselle teemme lisäksi ihan lihapullia, jauhelihakastiketta, paistettua kanaa ym.
maksaa meidän kaupassa 19€/kilo ja se määrä menee yhdellä aterialla; possun ulkofile (1 kokonainen) ja juurekset maksaa vähintään kympin yhteensä yhdelle aterialle. Tuossa on vain 1 päivän ateria (miten aamiaiset, koululaisten väli- ja iltapalat???).
Vaikka ette söisi mitään muuta kuin tuon yhden lämpimän kotona noista tulee jo 600€/kk....??? Sillä kaipaahan tuo kalakin jotain kaveriksi, perunaa, kermaviilikastiketta ja leipää esim.
Kunnon paisti maksaa 9,90-28€ kilo, siitä toki syö 2 päivää; kymppi menee myös kiloon hyvälaatuista jauhelihaa - siitä toki syö kastikkeena 2 pv mutta lihapullina vain yhden jne
Miten kahvi, leipä, voi, leivänpäälliset, hedelmät, maitotuotteet jne
ja kyllä aika kohtalaisilla summilla selviää, kun aamupala on vain leipää, voita ja maitoa. Ruoka aina jokin keitto tai laatikkoruoka ja maitoa. Itse en vain saa sellaista linjaa pidettyä. Jotenkin vain haluan, että ruoan kanssa on aina salaatti, aamulla voi juoda tuoremehua, leivän päälle laitetaan kinkkua ja juustoa, ja vielä tomaattia tms. Ja tällä tavalla sitä rahaa saa kulumaan aikamoisia määriä.
vaikka 4 lapsen äitinä olenkin tottunut tekemään isoja annoksia (vieläkin kun kotona on enää yksi lapsi). Syömme pieniä annoksia joista suurin osa on kasviksia ja jos ruuasta jää yli teen siitä annoksia pakkaseen - mies syö joko lounaaksi tai opiskeleva tytär hakee omaan pakkaseen:) Mutta noita annoksi jää viikossa yli 2-3 max.
Koskaan ei viikon ostoskärry ole ollut edes puolillaan ja silti kk menee n 1200€
linssejä, papuja, sipulia, porkkanaa jne.
suositaan kauden kasviksia.
lihaa kerran viikossa (silloin marinoimatonta kunnon lihaa, ei esim. lenkkimakkaraa)
asioissa joissa en ole huomannut isoja laatueroja ostamme usein halpiksia (esim. halvinta suomalaista maitoa).
ei juurikaan eineksiä, limsaa, sipsejä, karkkia jne.
ruokakulut 400-500 e/kk / 3hlö
Piti ihan alkaa miettiä, koska mulla ei ole tällä hetkellä mitään hajua minkä verran meillä menee ruokaan (2 aikuista +1lapsi). Ei kuitenkaan paljon, koska tulotkin niin pienet.
Tänään on syöty:
Aamupalaksi puuroa+ maitoa +aikuiset kahvia, yht. n. 1e
lounaaksi lasagne (kaupan ainekset+tonnikalapurkki+pakastehernepussi+linssejä pari rkl)+maitoa n.3,5e
välipalaksi itse tehtyä marjakiisseliä n.2e
päivälliseksi eilisen ruuan jämät
iltapalaksi maustamatonta jogurttia +marjakiisseliä, näkkileipää, juustoviipaleita, maitoa n.2e
Ja lisäksi ostettiin aikuisille sipsejä illaksi. Tämän päiväistä ruokaa jäi huomiseksi, samoin marjakiisseliä vähintään huomiseksi.
Maidot ja munat aina luomua. Lihaa syödään vain 2krt viikossa ja kalaa se toinen 2 krt.
Perusruokaan ei meillä mene paljon rahaa, enemmänkin herkutteluun...
tyyppinen ravintola koko perheelle joka toinen päivä ja muuten vain kaurapuuroa.
Monipuolisuus tulee sieltä puffetin ahmimisesta, joka pienille lapsille on lähes ilmainen. Kotona sitten tosiaan puuroa ja ehkä joskus maitoon investoidaan.
En tiedä onko näissä 150e-250e syöjissä todella köhiä vai todella pihejä.
Kuka jaksaa iänikuista puuroa, vahtia juodun maidon määrää, ostaa halvinta teetä ja halvinta kahvia ja säästää, säästää ja säästää?
ja kyllä aika kohtalaisilla summilla selviää, kun aamupala on vain leipää, voita ja maitoa. Ruoka aina jokin keitto tai laatikkoruoka ja maitoa. Itse en vain saa sellaista linjaa pidettyä. Jotenkin vain haluan, että ruoan kanssa on aina salaatti, aamulla voi juoda tuoremehua, leivän päälle laitetaan kinkkua ja juustoa, ja vielä tomaattia tms. Ja tällä tavalla sitä rahaa saa kulumaan aikamoisia määriä.
"Eikä todellakaan voi sanoa, että jos ihminen ostaa tavallisia asioita tavallisesta kaupasta, että siinä olisi kyse mistään "kalliin elämäntavan valitsemisesta". Kallis tapa olisi ostaa jostain huoltoaseman kaupasta tai jostain pienestä deli-butiikista."
Kaikki on niin suhteellista. En minä sanoisi, noin niinkuin jotkut siinä toisessa ketjussa, että paljon rahaa ruokaan kayttävät "köyhät" olivat niitä, jotka ostaa eineksiä, kaljaa ja tupakkaa. Se on sitten sinun valintasi, AP, että haluat laitta ruokaan vähän enemmän rahaa, kun mitä olisi ihan pakko. Itse en haluaisi ottaa opintolainaa, enkä tehdä keikkatöitä yhtään enempää kuin on pakko. Mieluummin laitan enempi ruokia itse ja olen yhdessä perheen kanssa.
Minusta ruoan hinta vaan on niin paljon noussut, että "ihan tavalliset ostokset tavallisesta kaupasta" maksaa vaan liikaa. Kiirettä pitää pikkulapsiperheessämme ja jos joskus harvoin ostan purkkiruokaa, se tuntuu tosi tuhlaukselta, kun itekin osaisin tehdä. Aina ei vaan ehdi. Silloin en valita siitä, että kauppalasku onkin jonkinverran kalliimpi.