Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina noihin köyhyysketjuihin ilmestyy joku valopää,

Vierailija
04.11.2011 |

joka ehdottaa säästövinkeiksi esim. sienestystä ja hirvenmetsästystä! No, sienistä saa pientä ilmaista (jos sienimetsä on kävelymatkan päässä) vaihtelua ruokaan, mutta merkitys on hyvin marginaalinen. Hirvenmetsästys sen sijaan on kallis harrastus, lihakilolle tulee kova hinta. Varmasti lähikaupasta saa jauhelihaa halvemmalla. Luuleeko joku ihminen ihan TOSISSAAN, että metsästys on ILMAISTA??

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä järvestä saa kalaa, mihin aikaan kala liikkuu jne. Ei se mene niinkuin aku ankassa, että mennään lähimmälle lammelle ja heitetään se mato-onki veteen.

aikalailla tiukalle dieetille joutuu, jos jää odottelemaan kalansaaliita ja niillä toivoo elävänsä....

Jos ongit kalaa, et voi muuta syödä, näinhän se on ja valopäät ei tajuu. Urheilukalastus ei varmasti kovin paljoa laske ruokalaskua ja siihen menee aikaa jne. jne. jne. Ei tarvitse onkia, jos ei halua. Ei tarvitse valitaa, että ruoka on kallista. Kaikki on aina hankalaa ja vaikeaa. Tästä huolimatta kalastus on hyvä tapa hankkia edusllista ruokaa suuressa osassa Suomea, missä ei edes tarvita autoa. Jos matkaa lähimpään järveen/ jokeen/ merenlahteen on tuhottomasti niin sitten on. Mikään yksittäinen vippaskonsti ei poista köyhyyttä, mutta ei kaikki nyt aina voi olla niin hirveän vaikeaa.

Vierailija
82/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä silti ole palanut puupenniäkään. Ja niiden oppaiden kanssa oppii kalastamaan. Ja Mellunmäestä on muuten helvetin helppo päästä erinomaisiin sieni- ja marjametsiin.

Mutta vaikka kuinka osaisit kalastaa, niin ei se kala aina syö!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ollaan saatu sieniä syksyllä hakea joka päivä. Eikä ole tarvinnut kotoa kauas mennä. Kerääjiä on ollut usein puolen kymmentä samalla alueella.

ja samoin minä olen tänä syksynä yrittänyt sienestää oikein tosissani

Mistä järvestä saa kalaa, mihin aikaan kala liikkuu jne. Ei se mene niinkuin aku ankassa, että mennään lähimmälle lammelle ja heitetään se mato-onki veteen.

Itse käyn usein lasten kanssa ongella,mutta ei sitä kalaa joka kerta tule.

Olen varmaan 10 tuntia kävellyt metsissä ja saanut saaliikseni noin 500g. Kun ei löydy niin ei löydy.

Tuota ei voi selittää muulla kuin pirunmoisella taitamattomuudella. Etsit selvästikin vääränlaisista metsistä.

Tuoreissa kangasmetsissä, siis sellaisissa sammaleisissa havumetsissä on tänä syksynä ihan tolkuttomasti suppilovahveroita. Koko Suomessa.

Vierailija
84/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei voi selittää muulla kuin pirunmoisella taitamattomuudella. Etsit selvästikin vääränlaisista metsistä.

Tuoreissa kangasmetsissä, siis sellaisissa sammaleisissa havumetsissä on tänä syksynä ihan tolkuttomasti suppilovahveroita. Koko Suomessa.

ja nimenomaan kosteista sammaleisista havumetsistä. Joka metsästä löydän muutaman, mutta en kunnolla ruuaksi asti. tunnistan sienen, tiedän miten se kasvaa, könysin siellä sammaleissa. Kolmen kunnan alueella, ei mitään.

Vierailija
85/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkannut että "menkää onkimaan kaloja"! Hmm, tuota noin.. kalastukseen tarvitaan kalliit välineet, kalastusluvat ja se auto bensoineen, jos et asu sen lohijoen rannalla.

Paljonkohan ne kalastuvälineet siis oikeasti maksaa? Sen ongen saat tasan parilla kympillä, virveli vähän kalliimpi. Luvat maksaa 51 euroa vuosi. Mato-ongintaan et edes lupia tarvitse, muttet luonnollisesti löydä matoja mistään. Auto ja bensat riippuu ihan siitä, missä satut asumaan, mutta yleensä Suomesta vettä löytyy. Eli n. 100 euron kerta investoinnilla kalastat vuoden ja sen jälkeen vain 51 euron lupamaksut - ei se nyt niin kallista ole. Ja muitakin kaloja kuin lohta voi syödä.

oli viime kesänäkin tavalliset mato-onget 2e kappale. Matojen etsiminen....noh, saattaapi löytyä jos jaksaa olla sitkeä mutta esim. Prismassa myydään (tai ainakin myytiin) kärpäsen toukkia alle vitosella. Säilyvät hyvin jääkaapissa. Hyvällä tuurilla mato-ongella voi tulla aika monipuolisesti kalaa; ahvenia, säynäviä, särkiä, silakkaa, välillä jopa isohkoja lahnoja. Kaikki täysin syömäkelpoisia esim. kalapihveinä. Virveli maksaakin sitten hieman enemmän mutta mahdollisuudet saada esim. kuhaa, siikaa ja haukea paranevat kummasti. Riippuen tietysti onkipaikasta, voi tulla myös taimenta ja lohta. Myöskään tuohon ei kalastuslupaa tarvita. Kuten ei myöskään katiskaan. Verkkoja köyhemmällä tuskin on (jota varten siis se kalastuslupa tarvitaan), koska jo sinällään verkot ovat pirun kalliita ja vaativat luonnollisesti myös veneen. Pilkkivehkeiden hinnoista ei ole tietoakaan, koska sitä en ole itse harrastanut. Tykkään enemmän tuosta mato-ongella onkimisesta. Jos on vain mahdollisuus, suosittelen lämpimästi tuota mato-ongintaa, jota voi harrastaa ihan siitä lähtien kun jäät lähtevät ja uudet tulevat tilalle. Meillä ainakin muksut tykkäävät kovasti ja onhan se mukavaa ajankulua vaikka viikonlopuiksi koko perheelle. Ja kyllä sillä selvästi säästöä tekee. Esim. ahventen kilohinta on aika suuri ja jos löytää hyvän apajan, voi säästää monia kymppejäkin rahaa. Pienimmät ahvenet voi laittaa kalapihveiksi, ei niistä fileitä tarvitse väkertää.

Vierailija
86/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkannut että "menkää onkimaan kaloja"! Hmm, tuota noin.. kalastukseen tarvitaan kalliit välineet, kalastusluvat ja se auto bensoineen, jos et asu sen lohijoen rannalla.

Paljonkohan ne kalastuvälineet siis oikeasti maksaa? Sen ongen saat tasan parilla kympillä, virveli vähän kalliimpi. Luvat maksaa 51 euroa vuosi. Mato-ongintaan et edes lupia tarvitse, muttet luonnollisesti löydä matoja mistään. Auto ja bensat riippuu ihan siitä, missä satut asumaan, mutta yleensä Suomesta vettä löytyy. Eli n. 100 euron kerta investoinnilla kalastat vuoden ja sen jälkeen vain 51 euron lupamaksut - ei se nyt niin kallista ole. Ja muitakin kaloja kuin lohta voi syödä.

oli viime kesänäkin tavalliset mato-onget 2e kappale. Matojen etsiminen....noh, saattaapi löytyä jos jaksaa olla sitkeä mutta esim. Prismassa myydään (tai ainakin myytiin) kärpäsen toukkia alle vitosella. Säilyvät hyvin jääkaapissa. Hyvällä tuurilla mato-ongella voi tulla aika monipuolisesti kalaa; ahvenia, säynäviä, särkiä, silakkaa, välillä jopa isohkoja lahnoja. Kaikki täysin syömäkelpoisia esim. kalapihveinä. Virveli maksaakin sitten hieman enemmän mutta mahdollisuudet saada esim. kuhaa, siikaa ja haukea paranevat kummasti. Riippuen tietysti onkipaikasta, voi tulla myös taimenta ja lohta. Myöskään tuohon ei kalastuslupaa tarvita. Kuten ei myöskään katiskaan. Verkkoja köyhemmällä tuskin on (jota varten siis se kalastuslupa tarvitaan), koska jo sinällään verkot ovat pirun kalliita ja vaativat luonnollisesti myös veneen. Pilkkivehkeiden hinnoista ei ole tietoakaan, koska sitä en ole itse harrastanut. Tykkään enemmän tuosta mato-ongella onkimisesta. Jos on vain mahdollisuus, suosittelen lämpimästi tuota mato-ongintaa, jota voi harrastaa ihan siitä lähtien kun jäät lähtevät ja uudet tulevat tilalle. Meillä ainakin muksut tykkäävät kovasti ja onhan se mukavaa ajankulua vaikka viikonlopuiksi koko perheelle. Ja kyllä sillä selvästi säästöä tekee. Esim. ahventen kilohinta on aika suuri ja jos löytää hyvän apajan, voi säästää monia kymppejäkin rahaa. Pienimmät ahvenet voi laittaa kalapihveiksi, ei niistä fileitä tarvitse väkertää.

Tuo 2 € oli ilmeisesti pelkkä onki, ei vapaa? Tosin vavaksi käy jokin vuoltu puunoksa, mutta kovin pitkälle et sillä ulota.

Virvelöintiin tarvitse sekä kalastuksen hoitomaksun että läänikohtaiset vieheluvan. Nämä ovat yhteensä 51 euroa vuosi.

Vierailija
87/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienestystä ja marjastusta ehdotti, ja niillä oikeasti on merkitystä.

Harrastuksen maksavat, myös metsästys. Mulla on mennyt tänä syksynä uuteen aseenkantolupaan ilmaiseen aseeseen ja lupiin noin 150 €, ja sillä olen saanut kauppapussillisen hirvenlihaa. Ihan tarkkaan ei ole punnittu, mutta noin 30 kg luineen.

Enkä ole silti edes metsästänyt itse, vaan sillä rahalla pääsi mukaan hirviporukan lihanjakoon.

Lihan säilyttämiseen tarvitaan pakastin, mutta marjoja ja sieniä saa säilymään ilmankin. Useimpia sieniä voi kuivata, jolloin ne eivät vaadi edes kylmää säilytystilaa. Marjat voi keittää hilloksi tai mehuksi, jolloin säilyvät vaikka kellarissa - jos sellainen on.

Sokeri riittää säilöntäaineeksi ja muistetaan se, ettei se kuitenkaan ole myrkkyä ja usein marjat nautitaan makeana herkkuna tai juomana.

Vierailija
88/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monen vuoden kalastuskokemuksella en luota sitten tippaakaan noihin kalastusoppaisiin. Olemme olleet mm. kesähelteillä onkimassa ja kalaa tuli aivan järkyttävästi (pääosin isohkoja ahvenia) vaikka kaikkien oppaiden mukaan kala ei syö kuumalla ilmalla. Vastaavasti kalaa ei tullut yhtään silloin, kun parvien olisi kuulunut liikkua. Tuurista se suurimmaksi osaksi kiinni on, ei se mitään rakettitiedettä ole.

Vaatiihan kalastaminen kärsivällisyyttä mutta se on myös erittäin mukavaa ajankulua koko perheelle ja vieläpä käytännössä ilmaiseksi. Jos siis tosiaan on mahdollisuus mennä onkimaan.

Emme mekään ole läheskään aina saaneet kalaa mutta ne vähätkin olemme laittaneet pakkaseen ja kun kaloja on ollut tarpeeksi, olemme tehneet niistä ruokaa.

Vierailija
89/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei voi selittää muulla kuin pirunmoisella taitamattomuudella. Etsit selvästikin vääränlaisista metsistä. Tuoreissa kangasmetsissä, siis sellaisissa sammaleisissa havumetsissä on tänä syksynä ihan tolkuttomasti suppilovahveroita. Koko Suomessa.

ja nimenomaan kosteista sammaleisista havumetsistä. Joka metsästä löydän muutaman, mutta en kunnolla ruuaksi asti. tunnistan sienen, tiedän miten se kasvaa, könysin siellä sammaleissa. Kolmen kunnan alueella, ei mitään.

ne on kyllä aika penteleitä, koska peittyvät jo tähän aikaan syksystä lehtiin. Mutta niitä on ihan hurjasti nyt, paras suppissyksy ikinä.

Et kai etsinyt liian varhain, niitä on ollut enemmän vasta lokakuussa. Nytkään ei ole vielä liian myöhäistä.

Vierailija
90/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 2 € oli ilmeisesti pelkkä onki, ei vapaa? Tosin vavaksi käy jokin vuoltu puunoksa, mutta kovin pitkälle et sillä ulota.

Virvelöintiin tarvitse sekä kalastuksen hoitomaksun että läänikohtaiset vieheluvan. Nämä ovat yhteensä 51 euroa vuosi.

siima, koho, koukku ja paino.

Harva tuota viehelupaa maksaa. Tällä suunnalla viranomaiset vahtivat vain, että verkkokalastajilla on luvat. Ja siis asun ihan kivenheiton päässä merestä, joten käytännössä jokainen tälläkin kylällä kalastaa, joko ihan omaksi iloksi tai ammattimaisesti.

Vierailija
91/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen muuhun kuin onkimiseen ja pilkkimiseen tarvitaan luvat, sekä valtion että kalastuskunnan.

http://kalastusluvat.net/tietoa_kalastusluvista/tarvittavat_luvat_ja_ma…

Vierailija
92/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä on erinomaiset mahdollisuudet sienestää ja marjastaa, viljellä erittäin huokeilla viljelypalstoilla ja kalastaa halvalla merestä.

Että vinkiksi vaan sinne Melluunmäkeenkin!

t. marjaniemeläinen

Vierailija
93/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on kyllä aika penteleitä, koska peittyvät jo tähän aikaan syksystä lehtiin. Mutta niitä on ihan hurjasti nyt, paras suppissyksy ikinä.

Et kai etsinyt liian varhain, niitä on ollut enemmän vasta lokakuussa. Nytkään ei ole vielä liian myöhäistä.

juuri silloin kun kaikki hehkuttivat miten niitä saa kassikaupalla kun vaan hakee. Ja lehdetkään eivät ole este koska niitä ei havumetsissä paljon ole.

Noh, minua sinne metsään ei enää saa koska se on tuollaista salatiedettä. Kantarelleja kerään kyllä koska tiedän hyvän paikan.

Vierailija
94/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä on erinomaiset mahdollisuudet sienestää ja marjastaa, viljellä erittäin huokeilla viljelypalstoilla ja kalastaa halvalla merestä. Että vinkiksi vaan sinne Melluunmäkeenkin! t. marjaniemeläinen

Vierailija
95/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pötkii pitkälle ja siihen ei lupia tarvita. Enkä nyt tarkoita, että täytyy linja-autolla mennä se 30 kilsaa ennen kuin vettä tulee likikään.

Ei todellakaan ole suppilovahveroita koko Suomessa! Ei ainakaan täällä napapiirin paremmalla puolella ole näkynyt ensimmäistäkään.

Muutenkin oli jostakin syystä aika vaatimaton sienivuosi. Hilla ja mustikkaa oli taas oikein erikoisen vähän. Thaipoimijatkin siirrettiin etelämmäs.

Kalaa voi pyytää muualtakin kuin lohijoista. Totta kyllä, että ei sitä noin vaan noudeta, vaikka olisi vettä ja vehkeet. Keväällä kyllä meillekin haettiin lähes päivittäin ruokakala lähirannasta. Kala oli maukas hauki, ja kyllä niillä oli aika paljon merkitystä ruokapöydässä.

Meillä käytetään luonnonantimia kohtuullisen runsaasti. Silti olen sitä mieltä, että niillä tulee ruokapöytään enemmän laatua kuin määrää.

Esimerkiksi jälkiruokiin ja leivonnaisiin voi käyttää omia marjoja, ja niin kalalla kuin riistalla saa vaihtelua siihen halvimpaan jauheliha-broiler-lenkki-päiväystuotelinjaan.

Vierailija
96/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuhun kuin työmatkoihin. Onkimiseen ei lupaa tarvita, ja onki maksaa noin kympin (ja kestää vuosia), matoja saa lapiolla multa- ja savimaasta. Katiskakin on aika halpa. Ja onko hauessa, ahvenessa, kuhassa ja lahnassa jotain vikaa, vai miksi sulle ainoa kala on vain lohi? Hätätilassa olen syönyt ruutanoita ja särkiäkin, vaikka ruotoisia ovatkin.

Metsästys on sitten ihan eri juttu....

Olen onkinut Tuusulanjärvestä, Rusutjärvestä, Vantaanjoesta ja Keravanjoesta vuodesta -92, jolloin olin työtön ja persaukinen - ja kuljin pyörällä 20-40 km lenkkejä. Mulla ei oikeasti ollut rahaa ruokaan vuokran ja sähkön jälkeen, sossuun oli silloin laman takia 4 kk jono! Jos syödä meinasin, piti lähteä vitamiineja ja proteiineja etsimään.

Hesalaisilla taitaa olla toi meri, sielläkö ei muka kalaa ole?

Nyt yh:na ei onneksi vaivaa rahapula, vaan vuosien varrelle opittu nuukuus. Olen kulkenut viikonloppuna pyörillä ongelle ja luontoon, lasten kanssa. Lapset tykkää onkimisesta aivan helevetin paljon, ja tuovat kaverinsa myös. Tässä mitään lohijokia tarvita!

Kerään myös marjoja ja sieniä (nyt on ollut hemmetin hyvä sienisyksy, ja suppilovahveroita on paljon), ja oikeasti käytän niitä. Sienikeitto, -kastike ja jatketut jauhelihapihvit on hyvää ruokaa. Samoin marjakiisseli puuron kanssa.

Enkä viitti edes mainita, paljonko enoni tienasi rapumerroillaan.

Tässä keskustelussa nyt vähän näkyy se, ettei osata ajatella sossua ja lähikauppaa pidemmälle....

Vierailija
97/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on kyllä aika penteleitä, koska peittyvät jo tähän aikaan syksystä lehtiin. Mutta niitä on ihan hurjasti nyt, paras suppissyksy ikinä. Et kai etsinyt liian varhain, niitä on ollut enemmän vasta lokakuussa. Nytkään ei ole vielä liian myöhäistä.

juuri silloin kun kaikki hehkuttivat miten niitä saa kassikaupalla kun vaan hakee. Ja lehdetkään eivät ole este koska niitä ei havumetsissä paljon ole. Noh, minua sinne metsään ei enää saa koska se on tuollaista salatiedettä. Kantarelleja kerään kyllä koska tiedän hyvän paikan.

Kaikki hehkutti, että on hyvä suppilovahverosato, enkä itse löytänyt yhtäkään. Sitten menin kerran kälyn kanssa sieneen ja hän näytti kädestä pitäen, miten tyhjäksi luulemani metsä oli itse asiassa täynnä suppiksia.

Vinkki: kun löydät yhden, löydät niitä monta. Etsi muutaman neliön alueella sen löytämäsi sienen ympäristö. Suppilovahverot kasvavat rykelminä.

Vierailija
98/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä puhuttiin sienestyksestä ja marjastuksesta. Ei mitään metsästyksestä.

Vierailija
99/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: kun löydät yhden, löydät niitä monta. Etsi muutaman neliön alueella sen löytämäsi sienen ympäristö. Suppilovahverot kasvavat rykelminä.

Mä olen oikeasti kontannut siellä metsässä ja tonkinut sitä sammalta. Kun olen löytänyt yhden, olen löytänyt yhden tai korkeinaan 3. Ei selvästikään ole minun hommaa ja kukaan ei sienipaikkojaan paljasta, joten jatkossakin ostan ne kaupasta.

Vierailija
100/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tänä syksynä poimittu suppiksia enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhteensä. Viime viikonloppuna lähdettiin lasten kanssa metsään ja poimittiin puolessa tunnissa 2 valtavaa korillista suppilovahveroita, olisi ollut enemmänkin mutta ei enää mahtunut mukaan eikä niitä nyt määräänsä enempää syö. Lapsetkin poukkoili metsässä ja huusi aina että täällä on taas valtava apaja.

Tämä tapahtui lounaissuomalaisessa metsässä, kävelimme metsässä ehkä puolen neliökilometrin alueella. Mutta myös esim. Keski-Suomessa ja Itä-Suomessa on sieniä ollut hurjasti.

Viikonlopussa olisi poiminut myyntiinkin hyvän satsin eikä olis edes tarvinnut olla siellä metsässä aamusta iltaan, katsoin että K-supermarketissa olivat suppikset kaupan 19.90 €/kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi