Aina noihin köyhyysketjuihin ilmestyy joku valopää,
joka ehdottaa säästövinkeiksi esim. sienestystä ja hirvenmetsästystä! No, sienistä saa pientä ilmaista (jos sienimetsä on kävelymatkan päässä) vaihtelua ruokaan, mutta merkitys on hyvin marginaalinen. Hirvenmetsästys sen sijaan on kallis harrastus, lihakilolle tulee kova hinta. Varmasti lähikaupasta saa jauhelihaa halvemmalla. Luuleeko joku ihminen ihan TOSISSAAN, että metsästys on ILMAISTA??
Kommentit (112)
Marjastus ja sienestys tulee kyseeseen vasta siinä vaiheessa, kun sinulla on kotona suuri pakastin, johon voi säilöä niitä. Yleensä ne marjastajat ja sienestäjätkin liikkuvat autolla.. Eli varteenotettava suositus vain sellaisille, jotka asuvat metsien vieressä, tuntevat marja- ja sienipaikat, joilla on auto ja kotona suuri pakastin. Mitään näistä ei esimerkiksi minulla ole.:) Köyhäilen muilla keinoin, jos haluan köyhäillä.
huvitti kans tuo metsästys..joo toki luvat,aseet yms. ovat ihan ilmaisia :D
Ja marjoja pitää saada kerättyä paljon,että niistä rahaa saa,tähänkin tarvitaan auto.
Toki omiin tarpeisiin voi kerätäkin,mutta meinaako nuo ihmiset että sitten syödään pelkkiä marjoja..säästö on aika marginaalinen..toki marjoista saa esim. välipalaa.
Sienissä sama juttu..
Eihän ne marjatkaan nyt ihan ruuasta mene, vaan lisäkkeenä!
No kyllä kiisselit tai puurot menee..vaikka vispipuuro.
Mulla on parveke, jos tekisin sinne kasvimaan? Sais omaa perunaa, sipulia, porkkanaa yms yms...
Mulla on parveke, jos tekisin sinne kasvimaan? Sais omaa perunaa, sipulia, porkkanaa yms yms...
Ohjeena aika heikko köyhille. Hirvenmetsästys saattaa toki pudottaa ruokalaskua niille, jotka sitä harrastaa, piempien eläinten kohdalla tuskin. Mutta ei sitä voi suositella säästövinkkinä henkilölle, jolla ei ole jo metsästyskorttia, asetaa jne.
Jos pakastin ja auto löytyy, niin marjastaa kannataa - sääsötä tulee verrattuna siihen, että ostaa yhtä ravinteikasta ruokaa kaupasta, mutta ei teitenkään tilanteessa, jossa syödään pelkkää makaronia ja jauhelihaa.
Eihän ne marjatkaan nyt ihan ruuasta mene, vaan lisäkkeenä!
No kyllä kiisselit tai puurot menee..vaikka vispipuuro.
mannaryynejä...samalla rahalla saa 2pkt kaurahiutaleita,joten säästöä ei tule,vaihtelua kylläkin.
Ainoa, mitä mielestäni kannattaa itse viljellä on yrtit..ne on kalliita kaupassa kesät, talvet.
marjat kai on tarkoitettu. Olihan siitä hetki sitten juttua että thaipoimijat Lapissa tienaavat 3-4 tonnia kuussa, jopa 5 tonnia.
Tonni tai 500 euroakin olisi jo lisätienesti.
En kylläkään oleta että tästä yksikään ottaa onkeensa ja lähtee marjametsälle kun sossustakin saa toimeentulon.
marjat kai on tarkoitettu. Olihan siitä hetki sitten juttua että thaipoimijat Lapissa tienaavat 3-4 tonnia kuussa, jopa 5 tonnia. Tonni tai 500 euroakin olisi jo lisätienesti. En kylläkään oleta että tästä yksikään ottaa onkeensa ja lähtee marjametsälle kun sossustakin saa toimeentulon.
Vai pyörällä/kävellenkö meinasit ne marjat kuskata?? Ei ihan 1-2 sankoa riitä kovin suuriin tienesteihin..
vinkannut että "menkää onkimaan kaloja"! Hmm, tuota noin.. kalastukseen tarvitaan kalliit välineet, kalastusluvat ja se auto bensoineen, jos et asu sen lohijoen rannalla.
Sienestystä ja marjastusta ehdotti, ja niillä oikeasti on merkitystä.
Tääkin on hauska ketju! Siis olen samaa mieltä teidän kanssanne, aivan älytöntä ehdottaa hirvestystä kun tosiaan niitä ei noin vaan mennä ampumaan :D
thaipoimijoilla on?
Menet vaikka jonkun sellaisen kanssa jolla on.
Sienestystä ja marjastusta ehdotti, ja niillä oikeasti on merkitystä.
toki jos sienistä tykkää paljon ja käyttää niitä ruuanlaitossa, ja marjat... jälkkäriin tai puurin päälle ok, mutta ilmankin pärjää, joten ei säästä mitään.
thaipoimijoilla on? Menet vaikka jonkun sellaisen kanssa jolla on.
autoilevan ihmisen noin vain..
Ne kaverit joilla auto on,käyvät töissä,ei niillä ole mielenkiintoa eikä aikaa lähteä kanssani marjametsään.
Thaipoimijoilla on käsittääkseni järjestetty marjojen kuskaus..ei ne niitä itse hoida.
että käyn kyllä omiin tarpeisiini marjastamassa.
-18-
thaipoimijoilla on?
Menet vaikka jonkun sellaisen kanssa jolla on.
eihän ne mitenkään pystyisi kantamaan niitä satoja marjakiloja. Ja nehän oikeasti poimii varmaan 20h/vrk ja raataa ihan hulluna joten näistä on ehkä turha puhua tässä yhteydessä.
tai laita ilmoitustaululle ilmo että onko kukaan halukas lähtemään.
Marjanpoiminta on lisäksi verotonta. Taitaa kyllä olla sesonki ohi tältä erää.
Ne taitaa kyllä siellä Lapissa poimia lakkoja joka vissiin on vähän parempi bisnes kuin etelästä löytyvät marjat.
Ihan kuin sinne metsään vaan kävellään ja losautetaan hirvi tai joku muu elukka...ihan tosta vaan! Toinen pointti on myös ne valopäät, jotka ehdottelee marjankeruuta. Eihän ne marjatkaan nyt ihan ruuasta mene, vaan lisäkkeenä!