Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina noihin köyhyysketjuihin ilmestyy joku valopää,

Vierailija
04.11.2011 |

joka ehdottaa säästövinkeiksi esim. sienestystä ja hirvenmetsästystä! No, sienistä saa pientä ilmaista (jos sienimetsä on kävelymatkan päässä) vaihtelua ruokaan, mutta merkitys on hyvin marginaalinen. Hirvenmetsästys sen sijaan on kallis harrastus, lihakilolle tulee kova hinta. Varmasti lähikaupasta saa jauhelihaa halvemmalla. Luuleeko joku ihminen ihan TOSISSAAN, että metsästys on ILMAISTA??

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka välillä on kyse suoraan huonosta taloudenpidosta. Ei tiedetä, miten valmistaa edullista ja hyvää ruokaa ja minkälaisia raaka-aineita kannattaa ostaa. Ei tajuta, miten paljon alkoholiin, lehtiin, tupakkaan yms. vähemmän tarpeellisiin tavaroihin menee rahaa. Ei tajuta, miten pienistä virroista kasvaa yhtäkkiä suuria. Esimerkiksi: Lakkasin syömästä henkilöstöravintolassa töissä ja valmistin itse ruokani, säästöä 50e kuussa. Se tarkoittaa yhtä etelänmatkaa tms. vuodessa.

Vierailija
22/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosia romuja. Mutta kyllä ne thaipoimijat tekevät OIKEASTI ympäri pyöreitä päiviä siellä mettässä.

Eiköhän nuissa köyissäkin ole niitä joilla on lapsia. Lapset pitäisi ottaa sinne mettään koko päiväksi mukaan tai laittaa johonki hoitoon.

Onko täällä töitä vieroksuvia lusmuja vai vain kotona toisten puolesta ajattelevia äitejä?

Kyllä osa Thaipoimijoista tekee ympäripyöreitä päiviä. Sen takia, että saavat kustannettua menopaluumatkan ja ylöspidon! Suomalaisella ei ole sellaista kulua. Ei muuta kuin bussi ja metsään. Mustikkaa, vattua ja puolukkaa saa melkein mistä vaan.

Jos haluaa, soittaa niille Thaipoimijoita Suomeen järjestäville ja sopii sitoutuvan marjojen hankintaan. Paremmin sillä kuitenkin tienaa, kun järjestää asiat itse ja myy suoraan torille. Kun marjat on perattuja, niistä saa paljon kovemman hinnan. Jos pelkää lastenhoidon puolesta, ei kai lapset kärsi, jos käy vähän lyhyempiä päiviä metsässä poimimassa marjoja. Me ollaan poimittu itselle pakkaseen koko perheen voimin. Viimeisenä saatiin puolukkaa puolessa tunnissa sellainen määrä, että sillä olisi kustantanut kyydit. Jos olisi poimittu neljä-viisi tuntia niinkuin muita marjoja, olisi sillä kustantanut paljon enemmän. Eikä ollut tosiaan mitään tehopoimintaa. Itse olen laskenut, että suurinpiirtein 15 EUR tunnilta saa helposti ja lähes 10 EUR ottaen sen ihan vain retkeilynä. Sen oppii kunnolla muutamassa päivässä, siis miten ja mistä poimia.

Tuttumme myy marjoja torille, eikä ole enää tehokkain poimija. Saa eläkkeeseen mukavaa palkanlisää ja pääsee ulkoilemaan. Vaihtoi autonkin tämän kesän tuloilla. Marjan poiminta tulot eivät ole verotettavaa, joten se on oikeasti helposti tuloa kaiken muun päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisella ei ole sellaista kulua. Ei muuta kuin bussi ja metsään. Mustikkaa, vattua ja puolukkaa saa melkein mistä vaan.

esim meidän lähellä on hyvä vattupaikka jossa olen käynyt useana vuonna. Tänä vuonna marjoissa oli niin paljon matoja ja olivat tosi surkeita muutenkin että en viitsinyt kerätä niitä edes itselleni, saati sitten toisille. Ei köyhänkään tarvitse huonoa syödä. Vakio puolukkapaikalleni kävi päinvastoin, marjat olivat kuivia ruppanoita vaikka raakileita oli kesällä tosi paljon.

se on hienoa jos sinulla on tuollaiset maastot että melkein mistä vaan saa marjoja! Meilläpäin ei tuollaista autuutta ole ja joka syksy kerään marjoja ts en ole mikään lusmu.

Vierailija
24/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse rasittaa itseään marjojen poiminnalla, metsästyksellä eikä kalastuksella, jotta työttömälle jää riittävästi aikaa lorvia.

Youtubeen vaan hakusanaksi dyykkaus ja sieltä saa hyvät starttivinkit. Ja ei muuta kuin sapuskaa hakemaan. Ihan ilmaista vielä!

Ja höpölöpö roskikset olis lukkojen takana. Osa on, osa ei.

Vierailija
25/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka välillä on kyse suoraan huonosta taloudenpidosta. Ei tiedetä, miten valmistaa edullista ja hyvää ruokaa ja minkälaisia raaka-aineita kannattaa ostaa. Ei tajuta, miten paljon alkoholiin, lehtiin, tupakkaan yms. vähemmän tarpeellisiin tavaroihin menee rahaa. Ei tajuta, miten pienistä virroista kasvaa yhtäkkiä suuria. Esimerkiksi: Lakkasin syömästä henkilöstöravintolassa töissä ja valmistin itse ruokani, säästöä 50e kuussa. Se tarkoittaa yhtä etelänmatkaa tms. vuodessa.

Kyllähän jokainen tietää, kuinka paljon mainitut tuotteet maksavat. Vai luuletko, että osa ihmisistä ei ymmärrä numeroita?

Täällä muutenkin kuvitellaan, että kaikkein köyhimmät ihmiset polttavat ketjussa, dokaavat jatkuvasti, syövät pelkkiä eineksiä ja tilaavat kasapäin lehtiä. Voisi kysyä, ettekö TE ymmärrä numeroita? Pikku laskutoimituksella tajuaisitte, ettei toimeentulotuki riitä mainittuihin asioihin.

Henkilöstöravintoloissa voi tosiaan olla aika kalliit ruuat. Itse syön opiskelijana yliopiston ruokalassa. Ateria maksaa 2,40 eur. Varmaan tulisi halvemmaksi ottaa jotain halpisaineksista tehtyä ruokaa kotoa tai syödä vasta heti kotiin tultua, mutta yliopistolla ruoka on todella monipuolista, että todellakin kannattaa. Koska itse tehtynä saattaisi vastaava ruoka maksaa melkein saman. Vaikka sen jälkeen on tietysti turha kuvitella selviävänsä millään 3 eur /pvä...

Vierailija
26/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olisi maininnut sitä dyykkausta - kohta tänne tulee sata viestiä, että on köyhän oma syy, että on köyhä, eikä kaiva roskiksista ruokaansa. "Köyhät on niin saamattomia - maailma on roskia täynnä, mutta eivät tajua hyödyntää niitä!"

Jotkut ystäväni dyykkaavat, ruokaakin. Itse olen dyykannut vain jotain tavaroita, esim. pari huonekalua. Ruokaa en itse tykkää hakea roskiksesta, ja toivon ettei koskaan olisi sellainen tilanne, että se olisi pakko. Mutta niille, jotka tykkäävät dyykata, se on kyllä ihan hyvä keino, kunhan tietää hyvät apajat.

Vierailija
27/112 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kun ovat sekaisin kaikki broilerin reidet ja pilaantuneet hedelmät ym. Ja kuka sitä tietää mikä rotta siellä on käynyt astiassa hyppimässä. Onneksi useimmat kaupat pitävät roskiksia lukittujen ovien takan.

Vierailija
28/112 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö

Vierailija
29/112 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun on omakotitalo, on pihaakin.

Olen tänä syksynä poiminut 300 litraa suppilovahveroita. Omaan käyttöön otin noin 100 litraa, 200 litraa vaihdoin kaverien ja sukulaisten kanssa milloin mihinkin.

Kävelen 10 minuuttia ja olen metsässä, poimin noin tunnin sieniä (muitakin kuin suppiksia) ja palaan 10 minuuttia kävellen kotiin.

Aloitin heinäkuun viimeisellä viikolla kun ensimmäiset kantarellit olivat valmiita. Samalla reissulla poimin myös mustikoita, vadelmia ja puolukoita, yhteensä satoja litroja.

En ole edes uskaltanut ajatella, kuinka paljon olen säästänyt rahassa, kun olen saanut jogurtti ja puuromarjat, kaikkiin jälkiruokiin ja leivonannaisiin laitettavat sekä hillomarjat. Sienistä olen tehnyt piirakkaa, keittoa ja lisuketta vaikka minkä kanssa.

Nautin juuri tuollaisesta tekemisestä. Saa liikuntaa ja mieli virkistyy. Ruoat ovat hyviä ja terveellisiä sekä ilmaisia.

Vierailija
30/112 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähävarainen käy paikallisbussilla hirvimetsässä, tuo ruhon metrossa kotiin, nylkee ja paloittelee sen pienessä kerrostalokylppärissään (veret viemäriin) ja säilöö kaikki 500 kiloa hirvenlihaa parvekkeella (eihän sillä ole varaa ostaa kolmea arkkupakastinta sitä varten). ;-)) Joo, ap on oikeassa, siinä on kyse sen kokoluokan typeryydestä, että sitä on vaikea tulkita muuksi kuin vittuiluksi.

Ei ole ihan helppoa tuo metsästys perheenäidille. Eiköhän se vaadi ihan tiettyä luonnettakin, että pystyy tuollaisen luontokappaleen tappamaan. Itse en kyllä pystyisi.

Vierailija
31/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matojahan löytyy kyllä, kun jaksaa vähän kiviä kääntää."

Helppo homma, etenkin talvella :)

Ja jos tyhmempikin oppii yhtään suunnittelemaan elämäänsä, hän keksii kyllä miten talvella pääsee pilkille.

Vierailija
32/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä marjastan ja mies kalastaa (pilkkimällä). Mutta meillä onkin perinnöksi saatu vene, venepaikka ja tehokas kaikuluotain kalaparvien paikantamiseen.

Minä siis marjastan ja saan paljon marjoja. Se on mahdollsita ainoastaan siksi, että meillä on vuosikymmeniä suvussa kulkenut marjapaikka, jonne kulkeva tie on suljettu puomilla ja vain suvun jäsenillä on avain. Kaikkialla muualla, jokseenkin järkevien kulkuyhteyskien päässä, mellastaa autolasteittain ulkomaalaisia poimijoita. Vaikka joku kaupunkilainen, maastotua tuntematon yrittäisikin, hän ei voisi saada marjoista merkittävää lisätuola, tai edes tuloa, jos ei tiedä marjapaikkoja.

Sienestän myös. Meillä lapset kieltäytyvät syömästä sieniä, eikä niitä tule piilotettua ruokiinkaan. En varmasti ole ainoa, jolle käy näin.

On ihan turhaa köyhien kyykyttämistä mainostaa näitä suomalaisia jokamiehenoikeuksia. Ei niillä kenenkään taloutta pelasteta.

Vierailija
33/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehdotetaan ensimmäisenä myymään tietokone.

Eikö hyvänen aika vähävaraisella ole myös oikeus edes tietokoneeseen. Se on lähes tarpeellinen nykypäivänä.

Vierailija
34/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosiaan jännä juttu, etä maahanmuuttajien onkeen kala tarttuu, vaikka suomalaisen matoa hylkiikin. Asumme meren lähistöllä ja maahanmuuttajia on täälläkin kalassa paljon. Perheilleen ovat ruokaa kalastamassa ja saalistakin tulee, kun kärsivällisyyttä riittää.

Suomalaiselle köyhälle pitäisi tuoda vapa käteen ja vartissa pitäisi saada parin kilon lohi, muuten ei viitsitä.

Vierailija
35/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosiaan jännä juttu, etä maahanmuuttajien onkeen kala tarttuu, vaikka suomalaisen matoa hylkiikin. Asumme meren lähistöllä ja maahanmuuttajia on täälläkin kalassa paljon. Perheilleen ovat ruokaa kalastamassa ja saalistakin tulee, kun kärsivällisyyttä riittää.

Suomalaiselle köyhälle pitäisi tuoda vapa käteen ja vartissa pitäisi saada parin kilon lohi, muuten ei viitsitä.

voi, pitää munkin täältä tulla sinne, kun ei Kiiminkijoestakaan kalaa lähde, ei vaikka kuinka istuis ongella.

Vierailija
36/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

verkoilla, katiskalla, ongella ja virvelillä. Kaikki suvun miehet ovat hulluna kalastamiseen. Siitä huolimatta aika huonosti tulee saalista, korkeintaan kalakeittoon riittää isommalle porukalle.

Vierailija
37/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka voi myydä verovapaasti. Sama juttu sienissä, kalassa, ravuissa. Eli ei niitä pakko ole syödä henkensä pitimiksi. Aktiivinen ja hyviä maastoja tietävä tienaa jo sen verran että voi suositella muillekin kuin köyhille.

Vierailija
38/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella on kiva kauhistella suomalaisten vihannesten hintoja ja sen perusteella tehdä kasvimaa. Ja kun ne omat salaatit saa maasta, on ne kaupassakin puoli-ilmaisia ;)

Vierailija
39/112 |
04.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella on kiva kauhistella suomalaisten vihannesten hintoja ja sen perusteella tehdä kasvimaa. Ja kun ne omat salaatit saa maasta, on ne kaupassakin puoli-ilmaisia ;)

?

Vierailija
40/112 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan