Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin trampalla pomppii parhaimmillaan

Vierailija
22.05.2011 |

liki 10 ipanaa ja pelaa polttopalloa.

Olenko hirviöäiti kun kiellän lapsiani osallistumasta tollaseen?

Yleisin määrä on 3-4 lasta kerrallaan. Tehdään hienoja voltteja ja hypitään päältä kun joku makaa trampalla.

Hankinko oman trampan lapsille jossa jokanen hyppii vuorollaan?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saa minua kutsua niuhoksi, mutta tollainen on oikeasti vaarallista.

Tutun lasten kirurgin lapset saavat olla trampoliinilla vain omien vanhempien valvoessa tilannetta...

Vierailija
22/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä lapset saa hyppiä trampalla potkulaudan kanssa.

Eli pojat ottivat skeitistä renkaat pois ja harjoittelevat skeittitemppuja pelkällä laudalla trampalla.

t. se äippä, kenen pihalla pojat boostaa trampalla toisiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna annoimme omien lasten (4 kpl) hyppiä porukalla tai kolme kerrallaan ja muutama läheltä piti tapaus ja kova kolahdus sattui. Niiden jälkeen säännöt tiukkeni ja tänä kesänä jatketaan tiukalla linjalla kaksi lasta korkeintaan kerrallaan. Ongelmia tulee silloin, kun on kaksi omaa lasta ja toisen kaveri pihalla, jolloin vuorottelu menee hankalaksi. Rasittavimpia naapurin lapsia ovat sellaiset, jotka tulevat meille ainoastaan trampoliinin vuoksi ja krisitävät sitten, että jos he eivät saa olla koko ajan trampalla (ja ne omat lapset sitten vuorottelevat), he lähtevät kotiin. Olen sitten puuttunut asiaan ja ollut tarkkana ettei ektään sorreta vuoroissa. Tuolloin nämä rasittavat naapurin lapset yleensä hipsivät vähin äänin omaan pihaansa...

Vierailija
24/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tää trampoliinijuttu voi olla ihan täydellinen poikkeus superhuolehtivien av-mammojen keskuudessa.

Täällä vallitsevan kannan mukaan alle 12-vuotias ei voi olla yksin kotona, eikä 5-vuotias pihalla - se on heitteillejättö. Mökillä lapsien pitää suunnilleen nukkua pelastusliivit päällä jos siinä lähellä on edes vähäinen lätäkkö ja lapset eivät saa leikkiä vaikka 10 cm syvällä kevätpurolla koska sinne voi helposti hukkua.

Kaikessa ollaan supertarkkoja, pyöräilykypärää ei voi ostaa käytettynä ja suunnilleen pulkkamäessäkin pitää olla kypärä.

Tärkeitä asioita kaikki ja olen itsekin noissa suht. tarkka.

Mutta sitten trampoliinin kanssa ollaan ihan huolettomia huldia, tuo "boostaaminen" jotta voidaan tehdä tuplavoltteja tai pienemmän pomputaminen "pariin metriin" on aivan kreisiä. Joo, joku lautailijapoika varmaan osaa sen tuplan tehdä, mutta sitten kaverit yrittää samaa ja jälki on karua. Minä en voi entisenä telinevoimistelijana käsittää miten vanhemmat antavat tuolla trampoliinilla tehdä kaikkea hullua ja just tuo "boostaaminen" saa kyllä pahaa jälkeä aikaan. Kahdestaan voi hyppiä, mutta silloin pitäisi hyppiä sillätavalla vuorotellen (kun toinen on ilmassa, toinen on trampan pinnassa hyppäämässä jne.)

Onneksi kukaan ei ole kuollut noissa onnettomuuksissa, mutta tiedän monia todella pahoja vammoja, mm. sellaisen jossa käden menetys oli lähellä kun kyynärpää meni aivan tohjoksi.

Vierailija
25/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Hampaat vielä lähtee vai onko se kaikki vaan ok koska rapatessa roiskuu?

Ihan sama mitä annat omien lapsiesi tehdä mutta sinä olet velvollinen maksamaan sairaalamaksut jos joku lapsesi kaveri kolhii itsensä teillä ja meno on tollasta.

Mitä mahtaa vakuutusyhtiö olla mieltä jos koitat saada korvausta omille lapsillesi kun jotain sattuu ja trampalla on palloja tai jotain teräsvekottimia?

Vierailija
26/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvin toimii edelleen. Vain yksi hyppii kerrallaan, ei ole teho hävinnyt mihinkään. Ja ihan kivaa näyttää olevan. Kaikille lapsille ei yksi kerrallaan sääntö ole tuttu, mutta yleensä on riittänyt sanoa, että meillä hypitään näin, omalla pihallaan voivat hyppiä miten haluavat. Ja meillä on fiksut lapset, ovat hyvin tajunneet, että vahingot sattuvat yleensä silloin kun on monta yhtä aikaa. Ja kuten joku tuossa sanoikin, niin temppuja on paras tehdä yksin, toinen helposti vain häiritsee.

Kun peräti 10 ipanaa on samaa tramppaa jakamassa. Tosin sellaista tramppaa ei ole keksitty vielä, että jokainen hyppisi vuorollaan. En ainakaan ole kaupassa nähnyt. Ostaisin heti sellaisen ja pistäisin tuon vanhan myyntiin.

Vierailija
27/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei telinevoimistelijat ja taitoluistelijatkaan harjoittele porukalla temppuja ilman osaavaa aikuisen ohjausta!

Vierailija
28/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten tää trampoliinijuttu voi olla ihan täydellinen poikkeus superhuolehtivien av-mammojen keskuudessa.

Täällä vallitsevan kannan mukaan alle 12-vuotias ei voi olla yksin kotona, eikä 5-vuotias pihalla - se on heitteillejättö. Mökillä lapsien pitää suunnilleen nukkua pelastusliivit päällä jos siinä lähellä on edes vähäinen lätäkkö ja lapset eivät saa leikkiä vaikka 10 cm syvällä kevätpurolla koska sinne voi helposti hukkua.

Kaikessa ollaan supertarkkoja, pyöräilykypärää ei voi ostaa käytettynä ja suunnilleen pulkkamäessäkin pitää olla kypärä.

Tärkeitä asioita kaikki ja olen itsekin noissa suht. tarkka.

Mutta sitten trampoliinin kanssa ollaan ihan huolettomia huldia, tuo "boostaaminen" jotta voidaan tehdä tuplavoltteja tai pienemmän pomputaminen "pariin metriin" on aivan kreisiä. Joo, joku lautailijapoika varmaan osaa sen tuplan tehdä, mutta sitten kaverit yrittää samaa ja jälki on karua. Minä en voi entisenä telinevoimistelijana käsittää miten vanhemmat antavat tuolla trampoliinilla tehdä kaikkea hullua ja just tuo "boostaaminen" saa kyllä pahaa jälkeä aikaan. Kahdestaan voi hyppiä, mutta silloin pitäisi hyppiä sillätavalla vuorotellen (kun toinen on ilmassa, toinen on trampan pinnassa hyppäämässä jne.)

Onneksi kukaan ei ole kuollut noissa onnettomuuksissa, mutta tiedän monia todella pahoja vammoja, mm. sellaisen jossa käden menetys oli lähellä kun kyynärpää meni aivan tohjoksi.

itekin olen niuho ja vielä niin niuho ettei meille tramppaa edes osteta eikä oteta vaikka ilman saatais

Vierailija
29/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trampalla saa olla useampi lapsi kerrallaan, MUTTA silloin ei saa pomppia. Tällöin lapset leikkivät sellaisia leikkejä, mitä voi leikkiä pomppimatta tai lukevat esim. kirjoja tai muuten viettävät aikaa.

Jos pompitaan, niin silloin yksi kerrallaan tramppaan. Hyvin se sujuu. Yksi aina vuorollaan käy pomppimassa ja esittelemässä oppimansa jutut ja muut katsovat ulkopuolelta.

Ja turvaverkko on ehdoton!

Vierailija
30/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä lapset saa hyppiä trampalla potkulaudan kanssa.

Eli pojat ottivat skeitistä renkaat pois ja harjoittelevat skeittitemppuja pelkällä laudalla trampalla.

t. se äippä, kenen pihalla pojat boostaa trampalla toisiaan

Sen tempun tekemiseen tarkoittaa ettei taidot riitä sen tekemiseen ja on hulluutta sitten tehdä niitä. Tuo kuulostaa oikeasti ihan järkyttävän vaaralliselta hommalta

Vierailija
31/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Hampaat vielä lähtee vai onko se kaikki vaan ok koska rapatessa roiskuu?

Ihan sama mitä annat omien lapsiesi tehdä mutta sinä olet velvollinen maksamaan sairaalamaksut jos joku lapsesi kaveri kolhii itsensä teillä ja meno on tollasta.

Mitä mahtaa vakuutusyhtiö olla mieltä jos koitat saada korvausta omille lapsillesi kun jotain sattuu ja trampalla on palloja tai jotain teräsvekottimia?

Kun skeitistä ottaa renkaat ja trukit pois, niin siinä ei ole mitään terästä. Kun pomppii lauta jalkojen alla, niin silloin ei tietenkään boostata eikä pompita korkealle, vaan sen verran, että voidaan harjoitella skeitillä maassakin tehtäviä temppuja. Tottakai vahinkoja voi sattua ja olen meidän pihalla vastuussa myös ystävistä. Tekevät tätä samaa näiden kavereiden kesken muidenkin pihoilla ja kaikki nämä 4 kaverusta harrastavat suksillahyppimistä ja skeittausta, kuten myös lätkää. Väittäisin, että suurimmat vammat tapahtuu ihan siellä skeittiparkissa, mäessä ja jäällä. Me vanhemmat olemme ihan yhteisymmärryksessä näiden asioiden kanssa ja hyväksymme sen kaikki. Enkä tietenkään ajattele, että "rapatessa roiskuu". Ja olen itse paikalla kun pojat pomppii ja seuraan tekemistä, olen kotona pienen kanssa hoitovapaalla. Onneksi mitään pahempaa ei ole tapahtunut, mutta sen olen myös vilkkaiden ja urheilullisten poikien kanssa oppinut, että mitä vaan voi sattua vaikka paikallaan seisten. Oma poikani kaatui lähes paikaltaan bmx-pyörällä omalla pihalla autotallin seinää päin ja mursi solisluunsa. Samoten omalla pihalla pihasählyä pelatessaan repesi peukalolihas kun törmäsi toiseen poikaan, tilanne oli sekava, eikä kukaan oikein tiedä mitä tapahtui. Yksi poika viime keväänä kaatui pyörällä kun hyppäsi sillä hyppyristä ja mursi leukaluunsa ja pari hammasta. Siinä ei päässä ollut kypärä auttanut pätkääkään. Eivätkä muuten olleet kenenkään pihalla. Näitä sattuu. Tottakai tiettyjen sääntöjen puitteissa mennään ja näistä keskustellaan! Enkä todellakaan ole niin "hällä väliä" kuin nyt vaahtoatte. Pienempien lasten kanssa on tietenkin eri asia ja lapset on muutenkin taidoiltaan erilaisia. Me näiden poikien vanhempina tiedämme heidän taitotasonsa, mikä on aika huikea. Se ei tietenkään poissulje vahinkojen ja onnettomuuksien mahdollisuutta. Lapset jotka näitä harrastuksia harrastaa aktiivisesti, ovat myös itse hyvin tarkkoja suojistaan. Kypärät, selkäpanssarit ja muut on kovassa käytössä, mutta ei kyllä trampalla.

Vierailija
32/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoista verenkierto loppui osalla pään alueista ja verta ei saatu pysähtymään.

Tälläsiä tapahtuu myös esim. kun lapsi putoaa kiipeilytelineeltä, miksei jos paiskautuu vastaan pomppaavaan trmpoliinin pohjaan?

Jos lapsi tulee trampalla verkkoa päin, vastaa se iskua joka tulee esim. liikenneonnettomuudessa. Tuuria jos isku kohdistuu raajaan eikä niskaan tai päähän.

Okei, teillä on joku risa lauta sielä "leikissä" mutta sitä vasten myös lapsi osuu jos niin käy, puuta tai metallia, isku on kova.

Todellakin olette välinpitämättömiä!

Vierailija
33/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoista verenkierto loppui osalla pään alueista ja verta ei saatu pysähtymään.

Tälläsiä tapahtuu myös esim. kun lapsi putoaa kiipeilytelineeltä, miksei jos paiskautuu vastaan pomppaavaan trmpoliinin pohjaan?

Jos lapsi tulee trampalla verkkoa päin, vastaa se iskua joka tulee esim. liikenneonnettomuudessa. Tuuria jos isku kohdistuu raajaan eikä niskaan tai päähän.

Okei, teillä on joku risa lauta sielä "leikissä" mutta sitä vasten myös lapsi osuu jos niin käy, puuta tai metallia, isku on kova.

Todellakin olette välinpitämättömiä!

Mutta edelleenkin jankkaa, koska kertomaani vääristellään kokoajan. Leikissä mukana oleva lauta ei ole risa, vaan siitä on tramppailun ajaksi poistettu renkaat ja trukit. Kun se taas otetaan skeittailukäyttöön, niin siihen laitetaan nuo osat takaisin. Pilkunviilaamista, mutta viilaan silti, ettei jää väärinkäsityksiä.

Olen erittäin tietoinen harrastusten vaarallisuudesta ja onnettomuuksien mahdollisuudesta. Enkä ole välinpitämätön asian suhteen. Toki olet oikeutettu mielipiteeseesi, mikä on mielestäni hivenen ylimitoitettu ottaen huomioon, ettet tunne minua lainkaan.

Jos haluat kertoa, kuulisin mielelläni miten lapsesi onnettomuus tapahtui?

Vierailija
34/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksia, että pienillä lapsilla on sitten ollut jalka tai käsi paketissa muutaman viikon, kun on vahinko sattunut. Omani vasta 4v., mutta en päästäisi moiseen touhuun.

Vierailija
35/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että suurimmat vammat tapahtuu ihan siellä skeittiparkissa, mäessä ja jäällä.

Tämä on perusteluna vähän kuin

"Nico-Petterin ei tarvitse istua turvaistuimessa takapenkillä, koska etupenkillä ilman turvavyötä olisi vielä vaarallisempaa"

Tottakai onnettomuuksia sattuu eikä kaikkea ei voi kieltää. Hienoa, että pojat itse huolehtivat hyvin turvavarusteistaan ja kypärä pyöräonnettomuudessa suojasi varmasti hyvin lapsen päätä täräykseltä. On tiettyjä perusturvallisuus sääntöjä joita te hyvin noudatatte jo muissa lajeissa. Trampalla vastaava olisi tuo ainostaan yksi kerrallaan eikä mitään lautoja mukaan. Koska pojat on noin innostuneita tempuista olisi heille varmasti hauska käydä hetki jossain temppukoulu tyylisessä, jotta osaisivat tehdä temput turvalisesti eivätkä tarvisisi boostausta.

Koska teidän pojat noin kivasti itse huolehtivat turvavarusteluistaan, pystyy heille varmasti selittämään miksi tramppa sääntöjä muutettiin. Vaikuttavat fiksuilta pojilta ja sinäkin fiksulta vanhemmalta. Joka päivä me opitaan uutta, itsekkin olen teininä hyppinyt turvaverkottomalla pienellä trampalla useiden ihmisten kanssa joista osa pieniä lapsia. Nyt en missään tapauksessa tätä tekisi.

Vierailija
36/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä itse jaksa sen takia hirveästi stressata. Lapsillekin olen yrittänyt terottaa oman harkinnan ja itsehillinnän käyttöä. Trampalla voi hyppiä kolme kerrallaan jos kaikki osaavat varoa. Jos joukossa on joku pieni tai harkintakyvytön, kaikki ovat vaarassa. Siksi lapsia pitääkin rohkaista vahtimaan toisiaan siinä kuin itseäänkin.

En ole myöskään kieltänyt pyöräilyä enkä uimista, vaikka niissä vasta hirveää jälkeä tuleekin.

Vierailija
37/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi annatte tehdä niitä volttejakaan (te jotka annatte vain yhden hyppiä kerrallaan), koska ne voltitkin on turvaohjeissa kielletty!

Muuten tuohon että montako voi olla yhtäaikaa, vaikuttaa kyllä trampan koko, ja myös se onko hyppijät suht samankokoisia.

Vierailija
38/59 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naapurissa meno oli niin hulvatonta ja ilman turvaverkkoa.

Tosin huomaa kyllä miten on lähes "mahdotonta" pitää sääntöä että vain yksi kerrallaan, kyllä ne tykkää siellä yhdessä kelliä ja välillä vähän pomppia jne.

Vierailija
39/59 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hirviö kun et päästä lapsia mukaan, sängyssä pitääkin olla jo!!

Vierailija
40/59 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla itsekkin tiukkapipo mutta ne vahingot mitä trampalla tulee, ei ole ihan pikkuisia! kannattaa kysyä päivystyksesta/ensiavusta paljonko noita uhreja tulee kesällä.... ei ole pieni määrä.

Eli EI, meillä ei lapsi moiseen osallistuisi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä