Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!

Vierailija
10.10.2011 |

Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.

Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.

Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(

Kommentit (246)

Vierailija
181/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvin äkkiä se ap.kin taitaa olla yksinhuoltaja

Tuollaista rouvaa ei kukaan jaksa, kenelle pitää lapsi hoitaa päivät ja illat ja yölläkin hakea vaippaa kun rouva ei saa laitettua illalla vaippoja sängyn viereen.

miestenymmärtäjien viestit!

Muistahan sitten vielä hieroa jalatkin ja tehdä aamiaisleivät valmiiksi sille arvon misterille, jonka ehkä jonain päivänä saat kun ahkerasti yrität, iskettyä itsellesi! Ettei vaan ota ja lähde parempien rouvien perään!

ps. itsekunnioitus on aika hyvä lähtökohta myös hyvän parisuhteen löytämiselle. Yleensä kun sukset menee joka tapauksessa ristiin jossain vaiheessa niiden junttieinari äidin peräkammarista -miehenkuvatusten kanssa.

Vierailija
182/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tarvinnu ku käsi ojentaa, että sain otettua vaipan. Sairastamisöinä latasin yölääkeruiskun valmiiksi yöpöydälle samoin kuin nenätipat. hengityksen aukaisuun voi käyttää aromaterapeuttista eucalyptusöljyä, jota tiputetaan pumpuliin tai nessuun, joka sitten laitetaan sopivalle etäisyydelle tukkoisesta nenusta. Ja se maito vain lisää limaneritystä. Nukahtamista helpottaa, että menee lapsen kanssa istuskelemaan nojatuoliin, että lapsi on aika pysyasennossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kunnioitamme toinen toisamme ja suomme kumpikin toisille lepoa.

Meillä ei tasa-arvo ole sitä, mitä näkyy suurimmalla osalla tässäkin ketjussa olevan, että nainen roikkuu aaveella päivät ja miehen pitää tuoda rahaa kotiin ja hoitaa lasta illat ja yöt ja viikonloput.

Tasa-arvo on myös sitä, että nainen ei ruikuta koko aikaa vaan hoitaa osansa perheen pyörityksestä ja perheen elannosta.

No hyvin äkkiä se ap.kin taitaa olla yksinhuoltaja

Tuollaista rouvaa ei kukaan jaksa, kenelle pitää lapsi hoitaa päivät ja illat ja yölläkin hakea vaippaa kun rouva ei saa laitettua illalla vaippoja sängyn viereen.

miestenymmärtäjien viestit!

Muistahan sitten vielä hieroa jalatkin ja tehdä aamiaisleivät valmiiksi sille arvon misterille, jonka ehkä jonain päivänä saat kun ahkerasti yrität, iskettyä itsellesi! Ettei vaan ota ja lähde parempien rouvien perään!

ps. itsekunnioitus on aika hyvä lähtökohta myös hyvän parisuhteen löytämiselle. Yleensä kun sukset menee joka tapauksessa ristiin jossain vaiheessa niiden junttieinari äidin peräkammarista -miehenkuvatusten kanssa.

Vierailija
184/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä naisella saattaa pinna katketa ja olla kiukkuinen ja saattaa tulla jopa fyysisiä oireita. Miehelle ei tällaisia tule, vaikka valvoo yöt lapsen kanssa ja on päivät töissä. Vain naisella pinna katkeaa ja tulee huono olo. Mies senkun porskuttaa ilman unia.

Jos ihan tosissaan puhutaan niin sääliksi käy joitain miestyökavereita, joilla on mosterivaimo. Vaimo makaa yöt ja mies kantaa vauvaa tissille, että vaimo saa levätä. Virheitä tulee töissä ja rytmihäiriöitä. Mutta miehet eivät uskalla puhua tästä, koska pelkäävät saavansa potkut.

Miksiköhän miehiä kuolee sydänkohtauksiin suorilta jaloilta nuorena.

Väsyneen äidin pinna katkeaa helposti, eikä hän kykene kunnolliseen vuorovaikutukseen esim. vauvan kanssa saatika jos lapsia on useampia. Univaje aiheuttaa myös fyysistä vahinkoa, esim. kuormittaa sydäntä.

Vierailija
185/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITSEKUNNIOITUS oli hyvä pointti, se on oikeastaan koko asian ydin. Vaikka sitä miestä kuinka paapois ja antais sen aina vaan nukkua ja levätä ja mennä poikien kans kaljalle ja säbätreeneihin ja jäädä ylitöihin tienaamaan uudenkarheempaa autoa, niin kunnioittaako se väsynyttä, yksinpärjäävää pikkurouvaa sitten enemmän? Villi veikkaus: ei kunnioita, kun ei sillä tuolla elämäntyylillä ole hajuakaan niistä ponnistuksista, joita se pikkurouva tekee perheensä eteen. Yleensä ihminen arvostaa asioita, joiden eteen se näkee vaivaa, esim. vaivalla saatu hyvä opiskelupaikka. Samalla tavalla perhettään (vaimoa&lapsiakin) itse asiassa kunnioittaa enemmän, kun niille uhraa aikaa ja vaivaa. Tämä on aika simppeliä peruspsykologiaa.

En siis usko, että miehen kunnioitusta voisi ostaa tekemällä nöyrästi kaiken itse kotona, vaan keskinäinen kunnioitus lähtee nimenomaan siitä, että uskaltaa ja haluaa odottaa siltä toiselta aitoa kumppanuutta

Vierailija
186/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te niitä vaippoja haeskelette? ... Mun ei tarvinnu ku käsi ojentaa, että sain otettua vaipan.

Ymmärsin alkuperäisen viestin niin, että ap halusi miehen vaihtavan vaipan samalla kun ap imetti koska vauva itki... Toinen hoitaisi ylä- ja toinen alapään vauvasta. :D

Ei toimi aina tämä, mutta joskus auttaa omalla kohdallani kun laittaa tutin vauvan suuhun vaipanvaihdon ajaksi, niin ei itke enää. Vauvalla saattaa olla nälkäkin mutta joskus vaikea arvioida milloin tämä lupsuttaa tissiä vain huvikseen ja milloin hiljennykseen riittää tutti...

Vierailija
187/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se nenä kovin tukossa voi olla, jos vauva on rinnassa kiinni, koska kai sen pitää hengittääkin välillä?

Vierailija
188/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni yhteisistä rahoista vaahtoava ei anna miehen jäädä koti-isäksi ja nainen elättäisi perheen.

No juuri siksi kun ne naisen rahat on naisen omia ja miehen rahat perheen yhteisiä.

Miksi tähän on vedetty elättäjäkortti esiin? Me olemme perhe. Aviopari. Parhaat ystävät. Lastemme vanhemmat. Kukaan ei meillä mieti sitä kuka elättää ja ketä, kenen rahalla mitäkin maksetaan jne. Pääasia, että meillä asuu kaksi onnelista ihmistä, jotka näillä resursseilla ja yhdessä tekemiensä valintojen mukaan yrittävät toteuttaa itseään mahdollisimman pitkälle.

Mitä tulee yövalvomiseen niin kolmen lapsen, joista kaksi allergista ja erittäin huonosti nukkuvaa, äitinä pidän tärkeänä, että molemmat saavat unta. Kotiäitinä minä hoidan pääasiassa aina vauvan heräilyt. Mies saattaa auttaa jos on tarvetta hakea vaippaa tmv. ja sattuu olemaan hereillä tai olen sellaisessa horteessa, että kuolemaksenikaan en jaksa. Mies siis auttaa kun pyydän. Hoitaa yleensä myös kahden vanhemman lapsen heräilyt, joita on yössä n. 1-4. Hyvin tuo jaksaa töissä käydä eikä ole sanonut sen olevan liian raskasta kun olen asiaa kysynyt.

Näin ei ollut kyllä aina. Kun valvoin esikoisemme kanssa, olisin kaivannut edes hieman tukea öihin jaksaakseni paremmin. Aikanaan jouduin melkeinpä sängystä työntämään alas ennen kuin sain taottua miehelle, että hänkin voi kerran yössä vaihtaa vaipan tai kanniskella hetken. Nykyisin osaa jo itse kysyä tarvinko apua ja herää esim. vanhempien lasten itkuun sujuvasti.

Miehen opiskelujen ajan minä olin se, joka tienasi ja jonka rahoilla matkusteltiin, ostettiin parempaa ruokaa ja hankittiin auto. Eikä kyllä tullut mieleenikään alkaa "omimaan" rahoja.

Olen useasti kysynyt haluaako mieheni jäädä vanhempainvapaalle tai hoitovapaalle. Ei ole halunnut, pääsee kuulemma helpommalla töissä. Lisäksi hänellä on kaksi kertaa isompi palkka kuin minulla.

Vierailija
189/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et hoitaa! Mikä no? Aloituksessa puhuu ihan muuta.

Myös tuo osallistuu ei ole sama kuin hoitaa. Ihan kaksi eri juttua käytännössä!

Vierailija
190/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä naisella saattaa pinna katketa ja olla kiukkuinen ja saattaa tulla jopa fyysisiä oireita. Miehelle ei tällaisia tule, vaikka valvoo yöt lapsen kanssa ja on päivät töissä. Vain naisella pinna katkeaa ja tulee huono olo. Mies senkun porskuttaa ilman unia.

Jos ihan tosissaan puhutaan niin sääliksi käy joitain miestyökavereita, joilla on mosterivaimo. Vaimo makaa yöt ja mies kantaa vauvaa tissille, että vaimo saa levätä. Virheitä tulee töissä ja rytmihäiriöitä. Mutta miehet eivät uskalla puhua tästä, koska pelkäävät saavansa potkut.

Miksiköhän miehiä kuolee sydänkohtauksiin suorilta jaloilta nuorena.

Väsyneen äidin pinna katkeaa helposti, eikä hän kykene kunnolliseen vuorovaikutukseen esim. vauvan kanssa saatika jos lapsia on useampia. Univaje aiheuttaa myös fyysistä vahinkoa, esim. kuormittaa sydäntä.

Nyt on kyse lapsen sairastamistilanteesta. ei mistään koko ajan pompottavasta monsteri vaimosta.

Vierailija
191/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedän tunteen kun hoitaa yksin.. mutta pitää sen miehenkin tehdä töitä niin mitäs sitä miestä häiritsemään? useasti meillä valvotaan ja mies nukkuu. joskus viisi lasta oksentaa koko yön vuorotellen ja minä pyykkään ja siivoan se nyt vaan sattuu olemaan monesti äidin hommaa :)

Vierailija
192/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukemaan loppuun! Osallistuu kyllä!

Mitähän tähän nyt sanoisi sitten:( Silti olisi pitänyt auttaa kun toinen pyysi. Olisi se vaippa saatu vaihdettua noin kipeälle vauvalle helpommin kun tissi suussa ja samalla olisi isukintööttö hakenut sen lääkkeenkin.

Riippuu vähän miehen työstäkin ketkä vaimot ponnistelee. Jos mies vaikka paljon liikenteessä tai muuten älyllisessä työssä ja pystyvä vaimo niin mikä ettei mutta tämä isukkihan meni nukkumaanakin jo 21,30 vissiin tutteli suukissa.

Nin tai näin ei mielestäni isukin asenne ole kohdallaan ja piste.

Vierailija
193/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyllisen työn vaativuudesta mieleen...olen siis tuo joka on miehensä kanssa jakanut yövalvomiset puoliksi (vuoroöin) jo pitkään. Lähdin töihin kun lapsi oli tasan vuoden ja jäin uudelleen kotiin kun lapsi 1v 10 kk. Tuona työssäkäyntiaikanani lapsi siis heräili useimpina öinä 3-10 kertaa, ja hoidin joka toisen yön täysin. Tuona aikana johdin kahta vaativaa projektia ja väittelin tohtoriksi + tein toki lisäksi normityöt, jotka ovat objektiivisestikin arvioituina älyllisesti vaativia. Lisäksi tein tämän ihan normityöajan puitteissa, yleensä jopa alle, koska en halunnut olla lapsesta erossa. Raskasta oli mutta ei mitenkään ylitsepääsemätöntä. Sen sijaan en usko, että olisin selvinnyt 2 vuoden jokaöisestä heräilystä (olin todella masennusoireinen zombi jo niiden muutaman kuukauden jälkeen, joina hoidin tosiaan kaikki heräilyt).

Että jonkin verran ihmetyttää nuo miehet jotka eivät mitenkään selviä töistään valvottuaan (kiva jos kotonaolija pystyy hoitamaan kaikki yövalvomiset, mutta mielestäni se ei ole oikein, varsinkaan jos on useampia lapsia ja siis päivällä ei voi nukkua).

Vierailija
194/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole minun ongelma jos sulla on niin paska mies, että ei hoida lasta jos sulla on töihin meno. Meillä onneksi hoitaa ja saan nukkua yöni kunnolla kun aamulla on aikainen herätys.

Jos minä joudun heräämään viideksi minuutiksi ja nostamaan sen perseeni sängystä, en saa kyllä heti unta.

hänellä on vapaata, hän antaa minun nukkua kunnon yöunet.

Onhan se ihan kamalaa jos nyt joutuu vaikkapa tunnin valvomaan keskellä yötä. Siis ihan traagista! Eihän sillä ole väliä jos toinen ei nuku edes tunnin pituista pätkää yön aikana. Pääasia ettei sun läskin perseen tarvi liikahtaa.

Voi jessus, olen minäkin valvottujen öiden jälkeen töihin lähtenyt monestikin. Ja siis kunnolla valvottujen, ei mitään puolen tunnin valvoskelujen jälkeen. Eihän se herkkua ole mutta se on sitä lapsiperheen arkea. Ihan samalla lailla kuin sille kotonaolijallekin.

Sitäkin minä ihmettelen, että miten ylipäätään kukaan voi nukkua jos lapsi kitisee ja itkee korvan juuressa. On se aika sydämetöntä.

Minulla ei todellakaan ole paska mies. Päinvastoin. Meillä kyllä osataan ja hoidetaankin yöt ihan yksin silloin kun on normaalista yöstä kyse. Mutta silloin kun lapsi sairastaa, niin kumpikin tietää kuinka raskasta se kitisevän ja huutavan vauvan/lapsen kanssa valvominen on. Senpä takia ei todellakaan olisi pokkaa olla auttamatta toista, varsinkin jos toinen pyytää. Ja kitistä ja itkeä sen jälkeen, että voi kun jouduin puoli tuntia yöllä valvomaan ja töihinkin piti mennä. Voi kyynel.

Mimmosia velliperseitä ne teidän miehet on? Yhden huonommin nukutun yön jälkeen on ihan ylitsepääsemättömän kauheeta mennä töihin. Nythän kyse on siis kuitenkin vain ollut yhdestä yöstä ja senkin aikana lyhyestä hetkestä. Se sen sijaan on ok, että äiti valvoo vaikka vuoden putkeen. Koska sehän on vain kotona.

Tämä keskustelu on ihan naurettava. Saman tien on tehty päätelmät, että ap vain makaa ja laiskottelee kaikki illat ja viikonloput kun mies kerta OSALLISTUU (siis vau, ihan osallistuu) oman lapsensa hoitoon. Saman tien on päätelty, että kaiket yöt se ap miestänsä hyppyyttää vaikka kyse oli nyt yhdestä yksittäisestä yöstä. Sitten vielä vedetään kaikki elatuskortit kehiin. Voi kiesus sentään.

Vierailija
195/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin työtä.. No tiedän tunteen kun hoitaa yksin.. mutta pitää sen miehenkin tehdä töitä niin mitäs sitä miestä häiritsemään? useasti meillä valvotaan ja mies nukkuu. joskus viisi lasta oksentaa koko yön vuorotellen ja minä pyykkään ja siivoan se nyt vaan sattuu olemaan monesti äidin hommaa :)

No meillä nuo edellä mainitut on kyllä ihan molempien vanhempien töitä. Mies ei ikinä jättäisi minua yksin hoitamaan oksentelijoita öisin.

Vierailija
196/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan selvää, että mies oallistuu myös öisin vauvan hoitoon. Vauvan hoito on kotona olevan TYÖTÄ. Ei sitäkään voi loputtoman väsyneenä tehdä, siinä kärsii lapset ja koko koti.

Vierailija
197/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miestä väsyttää, niin hän nukkuu. Piste.

Kun mies on flunssassa, niin hän lepää. Piste.

Kun miehellä on nälkä, niin hän syö. Piste.

Vierailija
198/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että kukin tekee oman osuutensa.

Ap ei tee.

Ja tuossa tilanteessa ei TODELLAKAAN OLLUT TARVETTA sen miehen herätä. Ap vain halusi kyykyttää ja juoksuttaa täydellisen äitiyden äärellä.

terveisin älyllä varustettu äiti

On totta, että kuka tahansa pystyy lisääntymään ja tulemaan äidiksi, näemmä useamman kerrankin, mutta se todellinen äitiys ja todellinen naiseus on täydellisen hukassa. Jos maailma pyörii vaan sen oman navan ja omien kokemusten ympärillä ja kaikkien muiden kokemukset ja tavat ovat vääriä ja viallisia, puhutaan todellisista monsterimammoista. Niitä täällä tuntuu riittävän. Ainakin se, jonka mielestä yhden lapsen äiti ei ole äiti. No, ei ole monen lapsen äitikään todellinen äiti, kun ei osaa tuntea empatiaa. Säälittää pienet lapset tuollaisen tunnekylmän oman navan tuijottelijan armoilla...

Entä sitten tämä älyllä varustettu äiti? Tuntuu olevan järki jäässä ja totaalisen hukassa, kun ei kanna yli omien kokemusten. Minkä osuuden ap jätti tekemättä, kun oli hoitanut sairasta lasta väsyneenä eikä mies ollut kertaakaan tarjonnut apuaan? Ihme pentu koko mies, kun on mennyt nukkumaankin klo 21.30 eli tarvitsee yöunikseen 9 tuntia unta eikä suostu siitä uhraamaan 15 minuuttia ap:lle! Minä olisin kyllä potkinut miehen ylös 7 tunnin jälkeen, ja olisin itse ehtinyt saada sen kaksi tuntia unta. Olisi varmasti vähän toinen juttu hoitaa sitä sairasta lasta, kun olisi unta edes pari tuntia takana.

Älyttömiä äitejä ihmeellisine kivikautisine perusteluineen tuntuu tällä palstalla riittävän. Mies hyvä, nainen paha...

Vierailija
199/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuli töistä kotiin ja löysi kolme lastaan leikkimässä pihalla mudassa pyjamat yhä päällään.

Tyhjiä ruokapakkauksia oli levitelty ympäri etupihaa. Vaimon auton ovi oli auki,

samoin talon etuovi eikä koiraa näkynyt missään.

Tullessaan ovelle mies näki vielä hurjemman sotkun. Jalkalamppu oli kaadettu,

matto oli rypyssä seinää vasten. Etummaisen huoneen televisiossa pauhasi kovaäänisesti lastenkanava,

leluja ja erilaisia vaatekappaleita oli pitkin olohuoneen lattiaa.

Keittiössä astiat täyttivät tiskialtaan, aamiainen oli levitelty pitkin työtasoa, jääkaapin ovi oli selällään,

koiran ruokaa oli pitkin lattiaa, pöydän alla oli rikkinäinen lasi ja takaovelle oli levinnyt pieni kasa hiekkaa.

Mies lähti nopeasti kohti yläkertaa, väistellen leluja ja vaatekasoja, etsien vaimoaan.

Mies oli huolissaan jos vaimo on sairastunut tai jos jotain vakavaa on tapahtunut.

Kylpyhuoneen oven alta valui pieni vesinoro. Mennessään kylpyhuoneeseen hän löysi märkiä pyyhkeitä,

likaisen saippuan ja lisää leluja leviteltynä ympäriinsä. Lattialla oli kilometreittäin vessapaperia,

hammastahnaa oli töhritty peiliin ja seiniin.

Rynnätessään makuuhuoneeseen hän löysi vaimonsa sängystä peittoihin kääriytyneenä lukemassa kirjaa, pyjama päällään. Vaimo katsoi miestään, hymyili ja kysyi kuinka hänen päivänsä oli mennyt.

Mies katsoi vaimoaan ymmällään ja kysyi: ”Mitä täällä on tänään tapahtunut?”

Vaimo hymyili taas ja vastasi: ”Tiedäthän, joka päivä kun tulet töistä kotiin,

kysyt minulta mitä ihmettä oikein teen koko päivän?”

”Kyllä” oli hänen epäuskoinen vastauksensa. Vaimo vastasi: ”Tänään jätin sen tekemättä.”

Vierailija
200/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jestas sentään, ei se flunssa ikuisesti kestä. Ei siihen huonosti nukkumiseen parissa päivässä kuole.

Mulla lapsilla 1,5 vuoden ikäero ja oli aikakausi, jolloin heräilin jatkuvasti 13-15 kertaa yössä. Toinen oli infektiokierteessä ja toisella vatsavaivoja. Päivisin en voinut nukkua, koska erilainen unirytmi oli lapsilla. Ja tätä kesti kuukausia.

Mies sai nukkua yönsä ja minä selvisin hengissä. Ei meillä silloin huusholli kiiltänyt enkä välttämättä joka päivä edes ulos jaksanut raahautua, mutta se oli vain hetki elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi