Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!
Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.
Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.
Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(
Kommentit (246)
unohtaa, että ap:n lapsi ei kipeänä nuku kunnolla niitä päikkäreitäkään. Eli ap ei voi nukkua kuin ihan lyhyitä pätkiä päivälläkään, jos saa silloin edes unta. (Todella väsyneenä voi olla vaikea nukahtaa juuri sillä hetkellä, kun vauva on sen 10 minuuttia kitisemättä.) Eikä ap:n mies hoida lasta aamuyöstä, että saisi nukkua pari tuntia.
Kokemuksesta tiedän, että sitä jaksaa ihan eri tavalla, jos saa edes sen kaksi tuntia keskeytymätöntä unta kerralla. Mutta kun mennään alle sen, alkaa äkkiä olemaan todella paha zombieolo. Yksi aikuisen unijakso kestää n. 1,5 h. Jos useampaan yöhön ei saa kertaakaan nukuttua edes yhtä yhtenäistä pätkä, jolloin pääsee syvään uneen, sitä alkaa olemaan äkkiä aika sekaisin ja elimistö reagoi siihen voimakkaasti. Kokemuksesta voin kertoa, että siinä on todella iso ero, nukkuuko vain alle tunnin pätkissä vai saako edes kerran nukuttua sen pari tuntia.
Kokemuksesta alan olla hieman huolestunut ap:n kunnosta kuvauksen perusteella. Oletteko te muut todella sitä mieltä, että käsien tärinä ja sydämen hakkaaminen on ihan normaalia ja ap voi yhä jatkaa saamatta nukkua yli 10 minuutin pätkiä?
Moni soittaisi heti lastensuojeluun, jos ap kertoisi hoitavansa vauvaansa humalassa, mutta jo vuorokauden univaje vastaa noin promillen humalaa. Ja ap:lla on selkeästi jo enemmän kuin vuorokauden univaje alla.
Se alkaa jossain vaiheessa olemaan riski lapsen turvalliselle hoidolle. Ihminen saattaa ihan oikeasti nukahtaa vaikka seisaaltaan riittävän väsyneenä tai vauva sylissä. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun yliväsynyt äiti on tiputtanut vauvansa sylistään nukahdettuaan yhtäkkiä. (Itselleni ei onneksi käynyt näin, mutta muutaman kerran pelotti.)
t. työäiti
Näin meillä ja hyvin toimi. Minä otin päikkärit sitten päivällä kun lapset nukkuivat.
nuku päikkäreitä. Varsinkin jos on kovasti räkäinen niin harvemmin nukkuu kovinkaan hyvin.
Videot pyörimään alle vuoden ikäiselle? Haluan muuten nähdä sen vauvan, joka jää katsomaan telkkaria että äiti saa vähän levätä. Tuo toimisi ehkä 2-3 vuotiaan kanssa, ei alle vuoden ikäisen.
Olen kyllä sitä mieltä, että tässäkin ketjussa äänessä ovat ne, joiden lapset ovat tosiaan nukkuneet hyvin.
Mitäs siitä äidin väsymyksestä kunhan isä saa nukkua. Sitten ihmetellään kun äiti on sairaalassa väsymyksen aiheuttamien oireiden takia.
Näin meillä ja hyvin toimi. Minä otin päikkärit sitten päivällä kun lapset nukkuivat.
nuku päikkäreitä. Varsinkin jos on kovasti räkäinen niin harvemmin nukkuu kovinkaan hyvin.
Videot pyörimään alle vuoden ikäiselle? Haluan muuten nähdä sen vauvan, joka jää katsomaan telkkaria että äiti saa vähän levätä. Tuo toimisi ehkä 2-3 vuotiaan kanssa, ei alle vuoden ikäisen.
Olen kyllä sitä mieltä, että tässäkin ketjussa äänessä ovat ne, joiden lapset ovat tosiaan nukkuneet hyvin.
Mitäs siitä äidin väsymyksestä kunhan isä saa nukkua. Sitten ihmetellään kun äiti on sairaalassa väsymyksen aiheuttamien oireiden takia.
Älä nyt höpsi. Meillä on 3 lasta, joista kaksi nuorinta 1v3kk ikäerolla ja kyllä ovat noin pieninä päikkärit nukkuneet. Etenkin kun yöt ovat sairastaessa olleet hankalia, niin päikkärit ovat maistuneet.
Ihme narisija.
Ole onnellinen ettei sinun tarvit hoitaa muuta kuin itseäsi ja vauvaasi päivisin,
entä jos joutuisit kuskaamaa vaikka esikoululaista kahteen suuntaan sen kipeän vauvan kanssa ja roikottaisit vielä toista räkäistä taaperoa käsipuolessa.
Kaatosateessa, omat hiukset märkinä kun te ole ennättänyt niitä kuivaamaan ja selkä jumissa kun olet nukkunut yhdessä asennossa sen hetken yöstä sen kipeän vauvan rinnalla.
Älä hanki enempää lapsia ennen kun ensimmäinen on vähintaan 6v.
ja nyt on viikonloppu alla ja ap kertoi, että mies hoitaa kyllä lasta päivisin.
Joten ei ole ylivoimaista hoitaa YHTÄ lasta hieman valvoen, kun juuri on levännyt kaksi päivää.
Älä nyt höpsi. Meillä on 3 lasta, joista kaksi nuorinta 1v3kk ikäerolla ja kyllä ovat noin pieninä päikkärit nukkuneet. Etenkin kun yöt ovat sairastaessa olleet hankalia, niin päikkärit ovat maistuneet.
Meillä toinen lapsista kyllä nukkui päikkärit, mutta tämä nuorempi (nyt 1v 3kk), on nukkunut aina vain tyyliin 10 minuutin pätkiä. Pisimmpiä pätkiä nukkui ihan kuukauden iässä, sen jälkeen menty huonompaan suuntaan.
Kaikki lapset ovat erilaisia, myös unien osalta.
Toisekseen en kyllä oikeasti usko, että vauva ei nuku lainkaan yöllä eikä päivällä.
Aivan mahdotonta. Taitaa ap hieman liioitella.
Ihme narisija.
Ole onnellinen ettei sinun tarvit hoitaa muuta kuin itseäsi ja vauvaasi päivisin,
entä jos joutuisit kuskaamaa vaikka esikoululaista kahteen suuntaan sen kipeän vauvan kanssa ja roikottaisit vielä toista räkäistä taaperoa käsipuolessa.
Kaatosateessa, omat hiukset märkinä kun te ole ennättänyt niitä kuivaamaan ja selkä jumissa kun olet nukkunut yhdessä asennossa sen hetken yöstä sen kipeän vauvan rinnalla.Älä hanki enempää lapsia ennen kun ensimmäinen on vähintaan 6v.
Meillä vauva nukkui muutenkin huonosti, mutta varsinkin kipeänä heräsi kitisemään vähintään vartin välein päiväuniltakin. Siinä on vähän vaikea äidinkään nukkua kunnolla.
t. työäiti
Meillä ollut aina ton ikäsellä jo täyspitkä sänky.On sitten tarvittaessa päässyt viereen nukkumaan ja imettämään.
nukkuvat vain 15 min pätkissä. Av:llä niitä tuntuu olevan useampia.
t.neuvolan täti
-----Se nukkuu, joka tuo leivän----- tavallaan totta pitemmän päälle mutta mutta eikö mammat huomaa mikä asenne tällä sankarilla on?? Varsinaisen itsekäs ja välinpitämätön muiden hyvinvointia kohtaan vaikka oma lapsi kyseessä!
Jos olisit mun tyttö kieltäisin ehdottomasti hankkimasta lisää lapsia. Siis ehdottomasti!!
Ehdottomasti ei, kun ei osaa hoitaa.
kahvin kittaaminen ei juuri oloa paranna, pahentaa ehkä, mutta lähde vaikka käymään ulkosalla raittiissa ilmassa, vauvankin ehkä helpompi hengittää ja sitten vois kokeilla höyryhengitystä ja niin, niitä lääkkeitä, ihme, jolleivat mitään auta. Näiden ja syömisten jälkeen sitten teidän sängylle pötköttämään, toivottavasti saatte unta aikaan.
Kun mies tulee tänään töistä, painut unille illaksi.
Mulle ei tullut edes mieleen, että pyytäisin miestäni yöllä jos oli menossa töihin. Minä kuitenkin päivät olin kotona ja mies ymmärsi jos en tehnyt päivällä yhtään mitään jos olin yön valvonut lapsen takia. Silloin mies saattoi tulla jopa mäkkärin kautta tuoden mulla sieltä aterian jos en ollut syönyt tai jaksanut tehdä mitään. Anna miehen nukkua ja yritä sinä jaksaa yöisinkin. Ei se lapsi onneksi kipeä ole aina.
Miehellä vielä sellanen työ että on vaaraksi muille jos väsyneenä on töissä, niin todellakin minä valvon ja hoidan jos vauva valvottaa, minähän olen siksi kotona että hoidan sitä lasta.
Miehesi ei toiminut oikein vastuullisen aikuisen ja vanhemman tavoin, vaikka moni täällä häntä kovasti ymmärtää. Nyt tiedät ainakin, ettei hänen kanssaan kannata enempää lapsia tehdä. Minun mieheni on toisenlainen, joten meillä onkin neljä lasta. Taatusti en tuollaiseen tilanteeseen olisi suostunut lisää lapsia tekemään.
nukkuvat vain 15 min pätkissä. Av:llä niitä tuntuu olevan useampia. t.neuvolan täti
ei tarkoita, sitä etteikö näitä silti olisi. Varsinkin sairas (flunssa, allergia jne.) lapsi voi hyvinkin nukkua noin lyhyissä pätkissä useita öitä. Ja vaikka nukkuisi pidempiä pätkiä, saattaa itkeä unissaan, joka herättää äidin.
En minäkään öitä neuvolan tädille käynyt kertomassa pilkulleen, joten ei varmaan tullut koskaan puheeksi kuinka lyhyitä unia meidän lapsi nukkui pahempina allergiakausinaan, ei neuvola niille mitään pystynyt kuitenkaan.
Ne tarkemmat tilitykset sitten tehtiin allergialääkärissä oirepäiväkirjoina. Ja allergialääkäreille ei tuntunut olevan mitenkään poikkeuksellista kuulla noin lyhyistä unipätkistä.
t. työäiti
Ne allergialääkärit on vain rutinoituneita kuuntelemaan noita "äitien" ruikutuksia, eikä viitsi kommentoida - tai kuunnella.
Ap:lle!
Olet ihan oikeassa. Kyllä miehen kuuluu auttaa. Lapsia hankitaan YHDESSÄ ja niitä hoidetaan YHDESSÄ. Sinun osasi kotona ei ole yhtään helpompi. Miehesi ei varmaankaan tarvitse 9 h unta, jotta jaksaisi töissä. Kyllä aikuisella riittää vehempikin! Varsinkin kun lapsi on pieni.
Kuulostaa siltä että miehesi on tottunut liian hyvään. Kyllä sinulla on oikeus vaatia häntä auttamaan, vaikka lapsi ei olisikaan noin kipeä. Ja on itsestään selvää että hänen PITÄÄ autaa jos lapsi on noin kipeä! Miehesi ei tarida ymmärtää että hän on tasavertainen vanhempi sinun rinnallasi. Vastuu on yhtä lailla hänen kuin sinun.
Voimia sinulle ja toivottavasti saat miehesi ymmärtämään tilaneen ja isän vastuun.
Käsi sydämellä, mies olisi aivan hyvin voinut hakea sen lääkkeen ja vaipan. Vaikka sinä valvotkin, onhan se ilkeää jos toinen ei yhtään viitsi vaivautua. Sellaista se on pienten vauvojen kanssa. Kaikki ehdottomuus romukoppaan! Mies olisi silti tn. saanut hyvät yöunet työpäiväänsä varten, vaikka olisikin hakenut vaipan ja lääkkeen. Vähän empatiaa kehiin.
Naiset on toisilleen välillä niin julmia ja asenteella: "minäkin kärsin, sinunkin tulee kärsimän". Hatunnosto yh:lle, joka tekee kaiken yksin. Mutta. Naimisissa olevalla sen sijaan on toinen asema, hän EI ole yh eikä tarvikkaan olla. Yhdessä ne lapset on tehty. Pieni apu yöllä, eipä ole liikaa minusta vaadittu.
Hei vaan kaikille! Joillakin on aika ikäviä vastauksia mutta kerron tässä oman tarinani. Meidän perheessä minä olen aina hoitanut vauvan öisin. Ihan siksi, että mies ei yksinkertaisesti herää vauvan itkuun. Samalla vaivalla siis millä herättäisin miehen hoitamaan vauvaa, hoidan sen vauvan tarpeet jo sinä aikana. Ei tämä äitiyslomalla ja hoitovapaalla haitannut vaikka välillä en nukkunut viikkoon kunnon unia. MUTTA! Kun palasin työelämään, aloin tuntea samoin kuin tämä ap. Eli vaikka molemmat mentiin töihin niin silti minä olin aina se joka hoiti vauvan yöheräämiset ja nukuin katkonaisia öitä. Ymmärrän myös ap:ta siinä mielessä, että en nykyisinkään ymmärrä mieheni asennetta esim. nyt kun tyttömme on ollut kipeänä. Kipeänä nukkuu öitä huonosti ja mies herää vain huutamaan että "Vie se tyttö omaan huoneeseensa parkumaan että täällä saa nukkua!". Siihen yleensä sanonkin, että lasta ei koskaan jätetä yksin jos hänellä on hätä! En siis ymmärrä juuri tuota kylmyyttä toisen kärsimyksiä kohtaan! Samalla jään itse siinä yksin lasta hoitamaan kun toista ei vain "huvita" kun oma perse on tärkeämpi. Kai minä ja lapsikin haluttaisiin mieluummin nukkua koko yö, mutta jos on kipeänä niin vaikeaa se on. Olen siis sitä mieltä, että hoitovapaalla se hoito kuuluu sille vanhemmalle öisin, joka on jäänyt kotiin. Mutta jos molemmat ovat työelämässä, molempien kuuluisi hoitaa lasta vuorollaan vaikeina hetkinä. Tästä on miehen kanssa monesti tapeltu ja lähellä on ollut erokin monesti. On se meinaan aika raukkamaista keneltä tahansa ihmiseltä jos ei kanna sitä vastuuta yhteisestä lapsesta jonka molemmat halusivat...
niin et ole noin avuton seuraavan flunssan iskiessä.