Ihan oikeestiko vanhemmat ovat itsekkäitä, jos haluavat n. 20-40päivää "laatuaikaa" vuodessa?
Luin tuota keskustelua, jossa yksi äiti kyseli ovatko itsekkäitä, kun lapsensa ovat 5-6viikon välein 1-2yötä vuorotellen isän vanhemmilla, äidin vanhemmilla ja sitten jokainen lapsi yhden kummminsa luona.
Eli nämä lapset ovat kolme kertaa vuodessa isänsä vanhemmilla, äitinsä vanhemmilla ja kummeilla eikä tuo ole minusta todellakaan paljon, koska he ovat koko muun ajan lastensa kanssa ja tuossa tapauksessa isovanhemmat ja kummit olivat itse halukkaita tuohon eikä heitä ole pakotettu.
Silti siellä moni vastasi, että lapset ovat aivan liikaa erossa vanhemmistaan.
Meidän lapset, 4lasta ja ikähaarukka 1,5v-12v ovat arviolta jotain 40-60päivää erossa vuodessa meistä vanhemmista enkä minäkään koe tästä huonoa omaatuntoa. Olemme mieheni kanssa sitä mieltä, että se on vain hyvä, että lapsilla on muitakin läheisiä aikuisia kuin pelkästään me vanhemmat.
Kommentit (83)
Tekeekö lasten läsnäolo elämästänne laadutónta?
Tietenkin ovat. Ja sinua en edes kutsuisi äidiksi.
Jotka sanovat viettävänsä omaa aikaa kotona niiden lasten kanssa. Väkisinkin ajattelen että jäävätkä lapset siinä vähemmälle huomiolle, kun äiti ottaa sen oman ajan lasten läsnäollessa.
Tervehenkiset vanhemmat osaavat hoitaa jaksamisensa poissa kotoa tai lasten luota. Tällä tavalla vanhempien ja lasten jälleen näkeminen, vaikka yhden yön erossa olon jälkeen on ihanaa. Ja molemmat ymmärtävät arjen tärkeyden.
runsas alkoholin käyttö. Hieman siltä vaikuttaa, jos lapset pitää saada sivuun. Eikö sitä laatuaikaa voi viettää perheenäkin. Mutta silloinhan ei tosin voi baareissa riekkua tai pitää kosteita kotibileitä.
varsinkin jos alpset ovat arkenakin hoidossa. Eli kaikki muut ihmiset viettävät sinun lastesi kanssa aikaa paljon enemmän kuin sinä. Minä halaun itse olla vapaapäivät omien lasteni kanssa, töissäkin on välillä ihan ikävä.
Perspektiiviä antaa ehkä se että osa lapsistani on jo teini-ikäisiä ja he viettävät aikaa mielellään kavereidensa kanssa. Eli niin kauan kuin lapset haluavat olla minun kanssani suon heille siihen mahdollisuuden. Aika menee niin nopeasti.
Meillä kun viihdytään yhdessä.
Minun ja miehen parisuhde voi hyvin ja lapset ovat tyytyväisiä. Odotan aina oikein viikonloppuja, koska silloin voimme olla koko perhe yhdessä kiireisen arjen jälkeen. Viikonloppuisin vietämme aikaa lasten kanssa ulkoillen, pelaillen, kyläillen tai sitten meillä käy vieraita.
Rauhallista yhdessäoloa ja akkujen laatamista.
Olemme myös pyrkineet rauhoittamaan arkea mahdollisuuksien mukaan, lapsilla mahdollisimman lyhyet hoitopäivät ja mahdollisimman paljon vapaapäiviä jne.
Lapset ovat isovanhemmilla keskimäärin 5 yötä vuodessa ja tämä riittää meille vallan mainiosta.
Tekeekö lasten läsnäolo elämästänne laadutónta?
Mutta selvääkin on, ettei voi viettää samaan aikaan kahdenkeskeistä ja perheenkeskeistä laatuaikaa.
-8-
runsas alkoholin käyttö. Hieman siltä vaikuttaa, jos lapset pitää saada sivuun. Eikö sitä laatuaikaa voi viettää perheenäkin. Mutta silloinhan ei tosin voi baareissa riekkua tai pitää kosteita kotibileitä.
siihen liittyy se, että saa nukkua yön ilman heräämisiä, valvoa normaalia pidempään ja katsella leffaa, harrastaa kovaäänistä seksiä sekä nukkua aamulla pitkään. Esimerkiksi näin.
Aika huonosti on asiat jos ei oman miehen kanssa muuta keksi, jos joskus olisi kahdenkeskeiseen yöhön mahdollisuus ;)
-8-
ja yleensä siis 5päivää päiväkodissa ja 2-3isovanhemmilla. Nämä päivät on siis laskettu tuohon 40-60päivään vuodessa.
Meillä molemmilla vuorotyöt ja siksi noin vähän hoitopäiviä.
ap
Hoitopäiviä päiväkotiin kertyy n. 220. Lisäksi siihen 60 päivää hoidossa kummeilla ja isovanhemmilla.
Aikuisilla on oikeus omaan elämään. Lapset ei saa riistä elämää aikuisilta. Tulee ero ja mies menee vieraisiin ja ei saada omaa aikaa.
kun kerran olette tehtailleet neljä lasta muiden niskoille.
2-3päivää meidän töissä ollessamme ja nämä päivät sisältyvät tuohon 40-60päivään.
Matkoille, jotka teemme lomien yhteydessä otamme lapset aina mukaan.
Harvemmin lähdemme kotoa minnekään, jos lapset ovat 1-2yötä poissa. Käymme yleensä syömässä ja leffassa tai metsässä kävelyllä ja mitä millonkin ja välillä nähdään kavereita jne.
ap
Minäkin naureskelin edellisen ketjun vastyaajille ja olin sitä mieltä, että nyt kyllä liioitellaan ja pahasti. Mutta nyt muuttui ääni minunkin kellossani. 20 ja risat yötä kuulosataa vielä ihan ok.lta, mutta 40-60 yötä on kyllä jo ihan liikaa. Siis jopa kaksi kuukautta vuodesta olette erossa lapsistanne? Minusta käsittämätöntä. Itse en haluaisi olla erossa laspstani edes tuota 20 yötä vaikka se minusta ok onkin. Mutta että jopa 60 yötä. Nyt minäkin kysyn, että miksi niitä lapsia hankitaan, jos niistä ei sen enempää välitetä. Meillä lapset yökylässä muutaman yön vuodessa (5 ja 7 v lapset) ja se riittää meille. Me HALUAMME matkustaa yhdessä.
että me vanhemmat, jotka vaikka luemme kirjaa tai teemme käsitöitä kotona vapaa-aikana, olisimme jotenkin itsekkäitä. Että minunkin pitäisi hoitaa lapsemme jonnekin pois kotoa yöksi, ja vasta silloin saisin tehdä jotain omia asioita. Minä taas olen aivan päinvastaista mieltä. Minusta se kuuluu elämään oppia, että vanhemmat eivät ole mikään viihdeautomaatti 24h vuorokaudessa, vaan heilläkin saattaa olla jotain omia juttuja, ja lapset tekevät sillä välin omiaan. Jo on tosiaan aikoihin eletty, jos pitää poistua kotoa tai hoitaa lapset pois jaloista, katsoakseen vaikka telkkarista elokuvan.
hoidossa vanhempien työpäivän, vai ovatko lapset ensin päivähoidossa 8-10 tuntia päivässä 5x viikossa ja sen lisäksi isovanhemmilla keskimäärin yhden yön viikossa.
Sikäli en nyt oikein ymmärrä ap: ta, että ei voinut heti alkuun sanoa mistä on kyse. Vai pitikö keksiä lieventäviä selityksiä? Tarinan luotettavuus kärsii aina kun sitä muutellaan kesken kaiken.
kun kerran olette tehtailleet neljä lasta muiden niskoille.
Tietääkseni en ole ilmoittanut lasteni lukumäärää.. Niin ja meidän tyyliin ei kuulu lasten "tehtailu", ikävää jos teillä noin.
-8-
päiväkotiin, joten tuon sumuverhon taa on turha mennä. Käsittämätöntä, että pitää väkisin vääntää muotimäärä mukuloita ja sitten sössöttää kahdenkeskisistä metsäkävelyistä...
Turha vittuilla tuollaisella asialla - jos se vaatii lasten laiminlyöntiä! Eiköhän jokainen lapsia saanut osaa siellä sängyssä puuhata - vai oletko sinä noita saanoja, joiden pitää demonstroida omia avujaan julkisesti joka paikassa? Oi kun aikuista!
Nuorin lapseni on n.1,5 vuotias eikä ole ollut yötä poissa(isänsä ei huoli noin pientä*)5 ja 7 vuotiaat ovat isällään 1 viikonloppu/kk eli 2 yötä=24 yötä vuodessa
Äitini ei jaksa ottaa yökylään ja muut eivät kysy,vaikka olen yksinhuoltaja.Omat lapsenlapset ovat kyllä hoidossa,että vanhempansa saisivat laatuaikaa..ja sitten facebookissa ollaan että kiva kun saatte omaa aikaa..Muutenkin tuntuu että esim.tädilleni on ex-miniä tärkeämpi kun oma siskontyttö perheineen....noo,whatever
Turha vittuilla tuollaisella asialla - jos se vaatii lasten laiminlyöntiä! Eiköhän jokainen lapsia saanut osaa siellä sängyssä puuhata - vai oletko sinä noita saanoja, joiden pitää demonstroida omia avujaan julkisesti joka paikassa? Oi kun aikuista!
Mä en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä. Onkohan kirjoittaja vielä pienissä maisteissa lauantain riennoista..
T. -8- & -22-
Meillä on joka viikonloppu ainakin yksi lapsi yökylässä.