Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekkäät isovanhemmat? Mitä mieltä?

Vierailija
02.10.2011 |

Mitä mieltä olette isovanhemmista, jotka asuvat yli puolet vuodesta Espanjassa (loka - huhtikuu). Kesäksi tulevat Suomeen, mutta silloinkin ovat melkein koko ajan mökillä, jonne on kotikaupungista matkaa sata kilometriä. Kaupungissa asuu isovanhempien aikuiset lapset ja lapsenlapset. Isovanhemmilla on siis asunto myös kaupungissa. Lapset ja lapsenlapset ovat aina tervetulleita sekä mökille, että Espanjaan, mutta muuten esim. lastenhoitoapu on melko minimaalista, koska he eivät ole paikalla sillon kun apua tarvitaan. Isovanhemmat ovat hyväkuntoisia kuusikymppisiä.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulevat vanhoiksi, että tuommoiset Espanjanlomat olisi soveliasta jo lopettaa tai ainakin vähentää. Ihmiselle pitäisi tulla muut arvot jo tärkeämmiksi kun ikää tulee lisää, eikä vain ajatella omaa napaansa. Lapsenlapset on pieniä hetken ja jos sen tuhlaa jossain aurinkorannoilla, eikä auta ja tue lapsiaan silloin kun lapsenlapset on pieniä, ei ole mahdollisuutta saada sitä aikaa takaisin.

Kuinka kylmä ja kova on arvomaailma jos ei pysty luopumaan mökeistään ja Espanjanlomistaan kun saa lapsenlapsia. Kyllä nykyajan mummot ovat itsekkäitä omaan napaan tuijottajia.

tuomitsijat kysellä tulevaisuudessa lapsiltanne lupaa mihin saatte muuttaa? Ei ketään voi velvoittaa asumaan samalla paikkakunnalla sukulaisten kanssa.

Vierailija
102/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Meillä äitini yrittää kovasti olla osaa poikamme elämää, mutta isäni on jatkanut menestyksekkäästi itsekästä linjaansa, jota on toteuttanut jo omien lapsiensa suhteen. Ihmisiä ei voi muuttaa. Ikävä kyllä. Joskus isäni on ihmetellyt, kun siskoni ei halua olla hänen kanssaan enää tekemisissä. Toisinaan ihmisten kannattaa miettiä, mistä johtuu jos aina kusee vastatuuleen... Olisiko itsessä vika eli sitä saa mitä niittää. En aio minäkään käydä isääni katsomassa vainhainkodissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne mökille tai espanjaan? Ai niin kun pitää saada täysihoito (isovanhempien täytyy kuljettaa lapset, hoitaa ne ja tuoda takaisin)

Vierailija
104/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ olet vastuussa OMISTA lapsistasi - eivät isovanhemmat!

SINÄ olet itsekäs!!!

Vierailija
105/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkäitä! Auta armias!

Toivon, että panevt välit poikki tuollaiseen narsistiin.

Vierailija
106/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole muuttanut ulkomaille vaikka pari työtilaisuutta olikin, sillä äitini oli pitkään sairas enkä halunnut lähteä hänen luotaan. Sitten hän onneksi parani, mutta en edelleenkään muuta kauas, sillä eihän sitä koskaan tiedä, jos tilanne uusii.

Minulle perhe on tärkein. Lasteni mummi ja vaari kuuluvat olennaisena osana perheeseen. En ymmärrä, miksi Suomessa tämä on niin vaikeaa. Ei ihme, että olemme masentuneita, yksinäisiä ja ahdistuneita.

Enkä voisi kuvitellakaan muuttavani lastenlapsien (toivottavasti jonain päivänä) synnyttyä. Tai jos siellä jostain syystä asuisin, haluaisin heidän lähelleen. Haluan olla tärkeä ihminen lapsenlapsilleni!

Vierailija
107/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan ihmisten kannattaa miettiä, mistä johtuu jos aina kusee vastatuuleen... Olisiko itsessä vika eli sitä saa mitä niittää. En aio minäkään käydä isääni katsomassa vainhainkodissa!

Lukea näin kypsiä kommentteja aikuisilta ihmisiltä.

Oma isänikin pilasi lapsuuteni, mutta aion silti käydä katsomassa sitä vanhainkodissa, kun ei mulla ole kuin yksi faija.

Vierailija
108/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti isot ikäluokat vihdoin ymmärtävät satsata itseensä. Kääneinen laina olisi hyvä. Saisivat hyvän hoidon elämän ehtoopuolella ja maksaisivat sitä esim. asunnollaan.

Ei korppikotkille mitään!

Vierailija
109/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun kuoli niin silti rukoilin, että anna sille anteeksi, ei se tajunnut tekevänsä väärin.

Toisinaan ihmisten kannattaa miettiä, mistä johtuu jos aina kusee vastatuuleen... Olisiko itsessä vika eli sitä saa mitä niittää. En aio minäkään käydä isääni katsomassa vainhainkodissa!

Lukea näin kypsiä kommentteja aikuisilta ihmisiltä. Oma isänikin pilasi lapsuuteni, mutta aion silti käydä katsomassa sitä vanhainkodissa, kun ei mulla ole kuin yksi faija.

Vierailija
110/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukea näin kypsiä kommentteja aikuisilta ihmisiltä.

Oma isänikin pilasi lapsuuteni, mutta aion silti käydä katsomassa sitä vanhainkodissa, kun ei mulla ole kuin yksi faija.

Mutta olethan itse myös niin aikuinen, että ymmärrät, ettei kaikkea tarvitse hyväksyä ja yrittää unohtaa.

Vierailija
111/121 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjasta viettämään kesää Suomeen niin varmaan haluaakin viettää koko kesän istumalla kerrostaloasunnossa valmiina lapsenvahdiksi jos vaihtoehtona on mahdollisuus viettää loma omalla mökillään...

Vierailija
112/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET-lehti on tehnyt kiitettävää työtä vieraannuttaakseen isovanhemmat lapsenlapsista. Siellä on vuosikaudet saarnattu, miten eläkeläisten tulee keskittyä vain itseensä ja harrastuksiinsa ja mukavuuteensa ja matkailuun. Jos lapsenlapsia hoitaa, siitä pitää periä sama maksu kuin maksullinen hoitaja saisi.

Mutta hyvä tilannehan teillä sentään on, että seuranne on tervetullutta, kunhan itse aktiivisesti sinne mökille menette, tai Espanjaan. Pyrkikää hyödyntämään sitä isovanhempien Espanjan-kämppää käymällä siellä esim. syksyllä ja keväällä, isovanhempien ollessa Suomessa.

Vierailija
113/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä mummoikäisiä lasten vanhempia ja on päivänselvää, että iäkkäiden isovanhempien ei enää tarvitse kantaa hoitovastuuta lapsenlapsistaan,

Ei kai niitä lapsia isovanhempia varten hankita!

Vierailija
114/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotitko, että isovanhemmat on joku lastenhoitoautomaatti silloin kun lapses hankit?

Eikö ollut silloin tiedossa, että he haluaa olla jotakin muutakin?

Vierailija
115/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkuhupaisaa tässä on, että ap:n tapaiset isovanhemmat ovat aikanaan itse saaneet lapsenhoitoapua omilta vanhemmiltaa, näiden vanhemmat omiltaan jne. Lapset hoidettiin ja huolehdittiin yhteisöllisesti, ei kuten nykyisin.

Nämä suuret ikäluokat vain nyt unohtavat saaneensa itse joskus apua, tyyliin lapset kesäksi mummolaan maalle. He tekevät valtaisan karhunpalveluksen lapsilleen ja lapsenlapsilleen - sekä itselleen.

Tulee sekin päivä, kun nämä hyväkuntoiset kuusikymppiset ovat vanhuksia ja tarvitsevat jonkun asioissaan auttamaan ja huolehtimaan. Sitten apuna on yhteiskunta. Ei se espanjassa asuvien suomalaistenkaan pieni piiri heistä huolehdi.

Luulen, että seuraavat ikäluokat ovat taas fiksumpia. Perhearvot nousevat uudelleen tärkeiksi.

Vierailija
116/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla ole ennenkään mennyt niin, että olisi isovanhempien arsenaali ollut hoitamassa. Itselläni oliva suht. nuoret vanhemmat, mutta viimeinen isovanhempi kuoli jo kun olin alle 2 vuotias. Eli en ymmärrä enkä osaa vaatia omia isovanhempianiakaan lastenhoitorinkiin. Yhteyttä pidetään ja kylässä käydään, mutta lastenhoitoapua olen saanut 2 vuoden aikana kolmisen kertaa. Enempää en kehtaisi pyytää. Suon isovanhemmille oikeuden nauttia lapsenlapsistaan, mutta vaipanvaihtajaksi ei tarvi ryhtyä, ainakaan kovin usein

Vierailija
117/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen ei ollut kunnallista päivähoito (on suhteellisen uusi tulokas), niin että sitäkautta saisi jokaiselle lapselle halutessaan päivähoitopaikan. Silloin oli pakko saada apua lastenhoitoon jotakin muuta kautta.

Myös vanhustenhoito ja palvelut ihan laissa määrättynä on hyvin uusia. Silloin vanhusten oli pakko roikkua jonkun nurkissa hoidettavana.

Vierailija
118/121 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:hän ei kaivannut lastenhoitoapua (kuten en minäkään), vaan kyse on siitä, etteivät niin monet isovanhemmat enää halua osallistua lastensa ja lastenlastensa elämään OLLENKAAN. Ei se "elämään osallistuminen" tarkoita sitä, että isovanhempia käytettäisiin lastenhoitoautomaatteina (joo, aivopesu on todella toiminut, tuo sana vedetään heti esiin, kun on kyse isovanhemmuudesta...), vaan esim. yhteisiä sunnuntaipäivällisiä (eikä tämä tarvitse tarkoittaa, että lapsiperhe tulisi mummun valmiiksi kattamaan pöytään!) tai kävelyretkiä ja ylipäänsä vierailuja ilman passaamista puolin ja toisin. Ihan vain yhdessäoloa suuremmalla porukalla, ihmisten kesken, jotka merkitsevät jotain toisilleen.

Suuri osa suurista ikäluokista on itsekkäitä nilviäisiä, jotka ovat saaneet paljon, mutteivät ole valmiita itse jakamaan mitään.

Vierailija
119/121 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
120/121 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi