Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi - kokemuksia..

Vierailija
13.09.2011 |

Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.

Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hyvin tyytyväinen, minulla on niukat vuodot ja riittää hyvin että tyhjentää pari kertaa päivässä.

- On vaikea ulostaa kupin kanssa, sillä puserran myös kupin puoliksi ulos ja tuntuu että kuppi painaa suolta

- Tyhjennys pitää tehdä vessassa, jossa on lavuaari - töissä, koulussa, kotona easy, mutta vieraissa paikoissa pitää etsiä vessaa (ja tarvittaessa selittää, miksi nyt on pakko olla se lavuaari)

- jos limakalvot ovat ärtyneet, kupin laitto ärsyttää lisää (esim. hiivan kutina yltyy silmittömästi)

+ ei edes tunne että on kuukautiset, voi uida/saunoa ilman että pelkää bikineistä roikkuvaa narua

+ pidempi suojanvaihtoväli kuin tamponilla tai siteellä

+ voi laittaa jo ennen kun kuukautiset alkavat ja pitää niukassa jälkivuodossa, jolloin tamponi ei täyttyisi enää ja sattuu kun pitää ottaa kuivana pois

+ (minulla) ei vuoda vaikka olisi missä jooga-asennoissa

+ ei kerää haisevaa tavaraa roskikseen = kenenkään muun ei tarvitse katsella menkkojasi

Vierailija
82/140 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi ollut pari kolme viikkoa nyt käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Laiton oppi todella nopeasti. Kunhan katsoo laittaessa, että varmasti aukeaa niin ei ole falskannut. Pari ekaa päivää käytin pikkuhousunsuojaa varmuuden vuoksi, mutta jätin senkin kun totesin kupin turvalliseksi vaikka missä asennossa möyrisi/urheilisi. Ainakin näin toiminut hyvin, kunnei kovin runsaat vuodot ole. Luneten pienempi kuppi käytössä ja on tyhjennettäessä vain alimpia viivojayöten täynnä. Tyhjennyksen olen hoitanut aamuin illoin kotosalla.

Ei ole ärsyttänyt limakalvoja tai muitakaan ongelmia. Ihan on voinut paskallakin ponnistaa kunnolla, ei tupsahda ulos ihan tuosta vain.

Eli plussaa:

- Ei falskaa

- Ei tarvitse käyttää epämukavia/-varmoja siteitä

- Niin helppo ettei menkkoja oikein edes huomaa

Ainoa miinus on, että vähän stressaa jos tietää menevänsä paikkaan jossa ei ole lavuaaria vessassa. Mökkireissu takana, mutta siitäkin selviydyttiin. Kannattaa olla varuilla noita Luneten kosteuspyyhkeitä.

Alunperin hommasin kupin, koska vaihdoin ehkäisykapseliin ja pelkäsin epäsäännöllisiä ja jatkuvia menkkoja. Kupin kanssa ei ole kuitenkaan jatkuvat menkat onneksi aiheuttaneet päänvaivaa.

Suosittelen kaikkia ainakin kokeilemaan kuppia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HELP!

Ostin Luneten pienemmän kuukautiskupin (en ole synnyttänyt) ja otin heti kokeiluun. Kävi sitten sellainen juttu, etten saa sitä enää pois. En saa otetta antennista, koska se on niin liukas ja minulla on suhteellisen pitkät kynnet. Ja olen siis kokeillut yhtä sun toista. Nyt äkkiä apuja millä kupin saa pois?! En edes saanut kuppia työnnettyä syvälle vaan se on käytännössä aika lailla tuossa emättimen suulla tai ainakin antennin pää on siinä.

Vierailija
84/140 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän yleensä kaksi ensimmäistä päivää tamponia ja sidettä runsaan vuodon ja aiemmin mainitun yleisissä vessoissa tyhjentelyjen hankaluuden takia, mutta menkkojen loppuajan kuppia. Mulle se on osoittautunut parhaaksi ratkaisuksi, koska ekoina päivinä ei tarvitse stressata tyhjentelystä tai ohivuodoista, mutta kun kolmantena päivänä vaihtaa kuppiin, niin lähes unohtaa että menkat on vielä meneillään. Kuppi tuntuu lisäksi paljon raikkaammalta ja hygieenisemmältä vaihtoehdolta. Jos vuoto olisi hiukan niukempaa tai edes työpaikalla paremmat wc-fasiliteetit, niin käyttäisin ehdottomasti pelkkää kuppia.

Vierailija
85/140 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUMISSA kirjoitti:

HELP!

Ostin Luneten pienemmän kuukautiskupin (en ole synnyttänyt) ja otin heti kokeiluun. Kävi sitten sellainen juttu, etten saa sitä enää pois. En saa otetta antennista, koska se on niin liukas ja minulla on suhteellisen pitkät kynnet. Ja olen siis kokeillut yhtä sun toista. Nyt äkkiä apuja millä kupin saa pois?! En edes saanut kuppia työnnettyä syvälle vaan se on käytännössä aika lailla tuossa emättimen suulla tai ainakin antennin pää on siinä.

Sinun pitää olla ihan rento. Puhalla ulos. Sitten se pitää "synnyttää" sieltä ulos eli punnata emättimen lihaksilla. Samalla pitäisi saada ote kupin päästä. Puhalla ulps ja vedä ulos samaan aikaan. Koeta vaikka selälläsi tai kyykyssä. Rentous on kaiken a ja o ja lihaksilla työntäminen.

Ei se sinne jää.

Vierailija
86/140 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin paljon mukavampi kuin kemikaaleilla höystetyt siteet ja tamponit. 

Miinuksia:

- Ekoina vuotopäivinä täyttyy nopeasti ja saattaa tulla yli. Siks pidän samalla kestosidettä.

- Tyhjentämisen vaikeus joissain paikoissa ja muutenkin eihän se oo kiva veren kanssa läträtä esim. työpäivän kesken 

- Joskus painaa virtsarakkoa ja tuntuu ettei rakko tyhjene kunnolla

- Jos ei ole käsien hygieniasta huolehtinut kunnolla, saattaa tulla tulehduksia

Plussat!

+ Ei hiosta, ei tunnu muutenkaan jos on laitettu oikein

+ Ekologinen ja kestävä

+ Tekniikan opittua helppo käyttää

+ Ei niitä ihme kemikaaleja tai TSS vaaraa

+ Voi laittaa paikoilleen jos tietää että menkat on alkamassa, eikä sitten tuu ikäviä ylläreitä

+ Muutoinkin helppohoitoinen, kulkee näpsäkästi mukana siinä söpössä pussukassa :D 

Vierailija
87/140 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUMISSA kirjoitti:

HELP!

Sun pitää saada yhdellä sormella painettua reunaa niin paljon että alipaine poistuu ja kuppi litistyy. Huomaat sen siitä että kuuluu hassu ääni, kuin maiskaus.

Sitten saat pohjasta kiinni.

Vierailija
88/140 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi....ostin kalliin Lunetten ( apteekista) siihen ei vaan voi luottaa...ohivuotoa tulee...ja olen opiskellut sen laittoa.

Vierailija
89/140 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiipas. Ostin Luneten pienen kupin ja erinomaisen hyvin kulkee mukana urheillessa ja nukkuessa ja missä vain. Kannattaa ennaloluulottomasti kokeilla. Se on ekoteko ja limakalvosi kiittävät.

Vierailija
90/140 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman merissä kolmen Raskan kokoisia muovilauttoja. Meillä on olemassa näin ekologinen ja vähän roskaava kuukautissuoja ja se ei tule äityispakkauksen mukana jajaeta yläasteella kouluissa? Käyttänyt vuosia ja niin helppo, kun tottuu. Miinuksia ja plussia löytyy ja ne kuukautiset on elämän varrella erilaisia. Välillä tulee ohivuotoja ym.. oli suoja miä rahansa. Silti käsittämätöntä, että siteet ja tamponit ym..roskat ovat vielä tänä päivänä käytetyin vaihtoehto :/

Vierailija
91/140 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni aluksi useammat kuukautiset että kroppa jotenkin "tottui" kuppiin. Siihen kyllä jonkin verran auttoi myös se kun oppi käyttämään tuota ja osasi laittaa sen riittävän syvälle. Oikeassa kohtaa kuppia ei tunne ollenkaan. Antenni pitää myös ehdottomasti leikata itselleen sopivaan mittaan, vaikka sitten joutuisi leikkaamaan sen kokonaan pois. Voi muuten painaa väärää kohtaa, kun meillä on eri tavalla kallistuvia elimiä. Minulla siis oli alussa aika paljon siis sitä falskaamista. Välillä vieläkin jos ei tarpeeksi usein tyhjennä, saattaa se pari tippaa vuotaa ohi. Itsellä on aina ollut runsas vuoto. Virtsaaminen on myös hankalampaa kun kuppi vähän painaa virtsaputkea. Itsellä myös pöksyt alkaa jotenkin nopeammin haista, toki en tiedä onko vähän korvien välissä. Mutta siis saatan kyllä vaihtaa pöksyt sitten pari kertaa päivässä. En silti vaihtaisi enää mistään hinnasta takaisin niihin tamppooneihin ja verisiin rätteihin housuissa. Ihan sama mitkä yöside/tamppooni/vanutuppoyhdistelmät oli, minulla vuoti aina öisin lakanoille, mikä oli aika noloa jos sattui olemaan sukuloimassa. Mielestäni kuppi on paras naistenvaivoihin tehty keksintö sitten pillerien. Vapaus on parasta, voi tehdä mitä vaan ja tuntuu kuin ei olisi kuukautisia lainkaan. Olen käyttänyt jo kymmenisen vuotta. Hankin tuon aikanaan kun sisko suositteli. Oli silloin suhteellisen uusi tuote, ja kalliimpi. Nyisinhän noita saa paljon halvemmalla, eli aika pieni vaiva on kokeilla, sopisiko itselle. On myös kätevää että kuppi on aina valmiina, ei tarvitse stressata muistiko ostaa niitä siteitä ym. Tai muistiko laittaa laukkuun. Itse laitan kupin jo aamulla sinä päivänä kun tiedän kuukautisten alkavan. Tästä tulee yleensä etukäteisvaroituksena alavatsakivut. Mielestäni myös tämä on opettanut tuntemaan omaa rytmiä ja vuotoa paremmin. Siis vuodon määristä voi päätellä myös kuinka pian vuoto lakkaa, ja olen myös havainnut sen että loppupäässä vuoto voi olla aika satunnaista. On plussaa tietää mikä on omissa vuodoissa normaalia, ja kupin avulla voi mielestäni paremmin havaita myös muutokset.

Vierailija
92/140 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi on paras keksintö ikinä! Yöllä ei tarvitse nukkua pyyhkeen päällä ja pelätä ohivuotoja. Voin olla jopa 12 tuntia tyhjentämättä sitä (ei ekana vuoto päivänä) Ei paina yhtään kun kuppi on sisällä ja silikoni ei ole liian kovaa tai jäykkää. Ostin n. vuosi sitten belladot evelina (ruotsalainen merkki) kuukupin ja se on ollut halpa ja erinomainen hankinta. 

Vierailija
93/140 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte oon käyttäny vähän yli 2v, ja ihan okei. Itte parina runsainpina pöivinä käytän siteitä, ja niukempina sitten kuppia, koska muuren saisin koko ajan olla tyhjentämässä sitä.

Vierailija
94/140 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko siis kuukupin kanssa virtsata? Vai onko se aina otettava pois? Varsinkin kuukausien aikaan minulla voi olla vessahätä jopa parin tunnein välein ( voi olla, että se johtuu siitä kun veri painaa virtsarakkoa), niin onko aina samalla pestävä täyttynyt kuppi?

- ap -

Mulla juuri näin ja mulle kuppi ei sopinut, tuli lisää paineen tunnetta virtsarakkoon. Mulla tosin myös endometrioosi joka vaikeuttaa oloja kuukautisten aikaan, mutta jotenkin se kuppi pahensi.

Vierailija
95/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedän että tää tulee myöhässä mutta siis joo... kuukuppi on ihan hyvä vaihtoehto jos panet.. ömm... jokapäivä!

siis sattuu ihan saatanasti jos yrittää vetästä sitä pois ja se litistyy poikittain sinne saamarin veri rööriin. ja kaiken kukkuraksi sinne samaan paikkaan pitää yrittää tunkea kaikki viisi sormea puristamaan sitä kidutus välinettä.

sanokaa mun sanoneen että ilmaisen lävistyksen saa jos et leikkaa sitä antennia siitä kidutus välineestä. se nimittäin saattaa vaikka repäistä "pikkuisen (kokemusta on!!)

Vierailija
96/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö siihen kuppiin suunnitella poistoletku ja hana... Ei tarttis olla alvariinsa ulos nyppimässä. Eiku letku pönttöön ja hana auki :).

Vierailija
97/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä miehen vehje voi mahtua sisään samanaikaisesti, kuin kuukuppi? Kuppihan on tosi alhaalla...

Mulla ainakin kiihottuessa se kipuaa ylemmäs. Oikeastihan yhdyntää sen kanssa ei suositella en tiedä, liittyykö se enemmän siihen etteivät ihmiset ajattelisi sen toimivan ehkäisykeinona vai että siitä voi tulla muita ongelmia.

Itsekin olen joskus (humalassa) harrastanut seksiä sen kanssa, ihan normaalikokoisia munia :D

Vierailija
98/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankin kuukupin noin puoli vuotta sitten "ekotekona". Aluksi se oli hankalan iso, "tikku" hinkkasi ja ilman en saanut tyhjennettyä kuppia. Piti myös tyhjennellä kohtuu usein. Mutta silti olin varovaisen toiveikas.

Kaksien kuukautisten treenikertojen jälkeen olen ollut todella tyytyväinen. Hygieninen, helppo, ei tarvitse ostaa jatkuvasti kertakäyttösuojia. Nykyään en juurikaan tunne kuppia, osaan poistaa sen kehdella sormella kuppia kokoon taittamalla ja isompaa kokoa tarvitsee tyhjentää vain aamuin-illoin 12 tunnin välein. Lisäksi kuukuppia voi käyttää kunnes ei ole enää mitään vuotoa. Limakalvoa sieltä tulee kuukautisten puolivälissä ja se pitää saada siististi pönttöön. Suosittelen harjoittelemaan rauhassa ja käyttämään aluksi vaikka vesipohjaista liukuvoidetta asetteluun.

Vierailija
99/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pissaamiseen se mullakin vaikutraa, eli painaa paikkoja umpeen sen verran, että suihku on heikko. Mutta eipä tuo haittaa.

Vierailija
100/140 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAHAHA sä et tiedäkään miten tämä piristi päivääni! :D :D Olen niin samoilla linjoilla. Mulla on kauhean runsaat vuodot, tarvitsisit samperi pesuvadin tonne alapäähän että sais olla hetken rauhassa. Tänään hankin kupin ja kaikki on sujunut hienosti, paikalleen laitto ja tyhjennys oli helppoa. Mulla vaan melkeen sais olla myös toi side samaan aikaan.. vähän jännittää ensi yö.

No kuukautisverta tulee n. 30ml ei sen enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän