Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi - kokemuksia..

Vierailija
13.09.2011 |

Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.

Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsehän olen leikannut antennin poikki, ettei häiritse elämää ja saan kupin pois. Etten nyt ihan ymmärtänyt tämän poistorenkana tarkoitusta

Siis miten ihmeessä saat ikinä pois ilman sitä? Itsellä niin pienet paikat, että sattuu poisotto kun pitäisi saada sormi sieltä kupin vierestä, jollain liukkarila justjust onnistui, mutta silloin vielä vaikeampi saada kiinni siitä pienestä nipukasta mikä on omassa kupissa. Eli poistorengas josta saa sormen läpi tätä varten. Muistan jonkun joskus puhuneen tällaisesta kuppimallista, mutta nyt en ainakaan googlettamalla löydä sellaista. Eli joo, et selkeästi ymmärtänyt kysymystä.

Googlasin ”menstrual cup ring pull” ja löytyi mm. Peachlife ja Me Luna, jossa antennin tilalla on rengas.

Vierailija
122/140 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsehän olen leikannut antennin poikki, ettei häiritse elämää ja saan kupin pois. Etten nyt ihan ymmärtänyt tämän poistorenkana tarkoitusta

Siis miten ihmeessä saat ikinä pois ilman sitä? Itsellä niin pienet paikat, että sattuu poisotto kun pitäisi saada sormi sieltä kupin vierestä, jollain liukkarila justjust onnistui, mutta silloin vielä vaikeampi saada kiinni siitä pienestä nipukasta mikä on omassa kupissa. Eli poistorengas josta saa sormen läpi tätä varten. Muistan jonkun joskus puhuneen tällaisesta kuppimallista, mutta nyt en ainakaan googlettamalla löydä sellaista. Eli joo, et selkeästi ymmärtänyt kysymystä.

Googlasin ”menstrual cup ring pull” ja löytyi mm. Peachlife ja Me Luna, jossa antennin tilalla on rengas.

Mahtaakohan olla materiaalit ihan täysin turvallisia ja hyväksyttyjä myös kotimaisella standardilla? Mitään ebay-settiä en ainakaan itse sinne tunkisi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän se nainti noilla onnistuu sitte jotka valittaa että sattuu kohdunkaulaan???

Ihan sama se mitä sisälle työntää jos kohtu alhaalla on ja jos se alhaaööa ON tai poikittai ne ise ole normaalia,ei muuta kun gynelle mars mars tutkimuksiin että mikä vaivaa?

Vierailija
124/140 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto vanhaan aiheeseen: osaako joku vinkata kuppia, jossa olisi siinä poistoantennissa jonkinlainen rengas, josta saa sormella hyvän otteen? Ostin ensimmäisen kuppini, jossa se poistojuttu tosi lyhyt pallukka siinä päässä ja siitä ei saa oikein otetta kun niin huonosti tilaa useammalle sormelle. Jäi melkein kammo koko kuppeihin kun ei meinannut saada ollenkaan pois. Uuden yrityksen voisi kuitenkin antaa, jos löytyisi malli jossa kunnon poistorinkula, senverran kätevältä tuntui muuten käyttö. Ja olettaisin, että myös hyvä virtsiksiin taipuvaiselle.

Antenni ei ole poistoa varten vaan sitä varten, että kuppiin saa sitä alipainetta, jotta kuppi jämähtää hyvin paikalle. Eli jos vedät antennista, niin kuppi vaan jää jämäkämmän paikoilleen.

Vierailija
125/140 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan nyt vanhan keskustelun, mutta hankin kuukupin toukokuussa ja heti kesäkuun alussa sitä pääsin käyttämään. Silloin aattelin että tää on paras ostos mitä oon tehnyt ja kuppi meni hyvin sisään ja asettui hyvin. Heti toisten menkkojen aikana tuli kuitenkin ongelmia. Kuppi ei aina aukea sisällä, vaikka oon kokeillu kaikki maholliset taittelutekniikat. En saa pyöräytettyä sitä edes auki, kun se pysyy vaan kiinni. Ohivuotoja tulee nyt myös jatkuvasti. Ärsyttää ja turhauttaa kun sillon ekalla kerralla kaikki meni ihan täydellisesti. Mikä avuksi?

Vierailija
126/140 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetäänkö kuppi siis aina menkkojen loputtua eli kun kuppia ei enää käytetä, ja sen voi sitten sellaisenaan ottaa käyttöön, kun kuukautiset seuraavan kerran alkavat?

Vierailija
127/140 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että kuppi on epäkäytännöllinen, kauhea rumba koko laitto ja poisto prosessi ja se valahtaa ikövästi heti jos ei aktiivisesti jännitä lihaksia.

Vierailija
128/140 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko kyllä kerran yllättyi kun aamulla kampesi päälle. Oli nimittäin kuppi käytössä, enkä aamutuimaan muistanut sitä😅

Vierailija
129/140 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuppi varmaan pari vuotta ja koen sen käteväksi, mutta joudun käyttämään pikkuhousunsuojaa kun tulee ohivuotoja. En kylläkään ole keittänyt kuppia, onko se syynä?

Vierailija
130/140 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosto vanhaan aiheeseen: osaako joku vinkata kuppia, jossa olisi siinä poistoantennissa jonkinlainen rengas, josta saa sormella hyvän otteen? Ostin ensimmäisen kuppini, jossa se poistojuttu tosi lyhyt pallukka siinä päässä ja siitä ei saa oikein otetta kun niin huonosti tilaa useammalle sormelle. Jäi melkein kammo koko kuppeihin kun ei meinannut saada ollenkaan pois. Uuden yrityksen voisi kuitenkin antaa, jos löytyisi malli jossa kunnon poistorinkula, senverran kätevältä tuntui muuten käyttö. Ja olettaisin, että myös hyvä virtsiksiin taipuvaiselle.

Antenni ei ole poistoa varten vaan sitä varten, että kuppiin saa sitä alipainetta, jotta kuppi jämähtää hyvin paikalle. Eli jos vedät antennista, niin kuppi vaan jää jämäkämmän paikoilleen.

Kyllä siitä on pakko ensiksi vetää alemmas siitä antennista, koska muuten ei ylety ottamaan kiinni kupin alaosasta.

Vierailija
131/140 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään. Juon aina veret kupista, koska uskon kierrätykseen.

Vierailija
132/140 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan nyt vanhan keskustelun, mutta hankin kuukupin toukokuussa ja heti kesäkuun alussa sitä pääsin käyttämään. Silloin aattelin että tää on paras ostos mitä oon tehnyt ja kuppi meni hyvin sisään ja asettui hyvin. Heti toisten menkkojen aikana tuli kuitenkin ongelmia. Kuppi ei aina aukea sisällä, vaikka oon kokeillu kaikki maholliset taittelutekniikat. En saa pyöräytettyä sitä edes auki, kun se pysyy vaan kiinni. Ohivuotoja tulee nyt myös jatkuvasti. Ärsyttää ja turhauttaa kun sillon ekalla kerralla kaikki meni ihan täydellisesti. Mikä avuksi?

Ehkä joku toisenlainen kuppi olisi parempi. Oma kuppini on sen verran jäykkää sorttia, että se kyllä aukeaa väkisinkin. Mikä ei aina ole hyvä juttu, koska ei tunnu kivalta immenkalvossa jos kuppi rävähtää vahingossa auki juuri siinä vaiheessa, kun olen ottamassa sen ulos.

Vierailija
133/140 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt käyttää Luneten pienintä Kuukuppia. On vaikea saada sisälle, vaikka miten taittaa sitä ja vaikea saada ulos. Jos ei olisi pitkät kynnet, en tiedä miten saisi siitä tapista kiinni. En voisi kuvitella moista showta esim. työpaikan vessassa, saati jossain tapahtumassa, kun jono oven takana.  Lavuaari pitää olla vessassa, että saa kupin huuhdeltua ja sormet. Pelkään kuppia ulosvetäessä, että veri lentää kaikkialle.. Ajattelin, että yöllä toimisi hyvin. Heräsin siihen, että reidet märät verestä ja oli valunut petauspatjaan asti. Olin kyllä laittanut kupin kunnolla paikalleen. 

Olen 45v nainen, en synnyttänyt, seksi sujuu eli en usko että ns rakenteellisia ongelmia, tamponin kanssa ei mitään ongelmia.

Ajattelin, että Kuukuppi on mahtava ekoteko ja kätevä, kun ei ohivuotoja tms. Moni oli sitä suositellut. 

Ehkä sopii jollekin ja on kätevä, mutta itse koen harjoittelusta huolimatta toimimattomana. Ihan harmittaa, koska ei vähän käytettyä kuuuppia voi laittaa muuta kuin roskiin.

En tiedä, koitanko jotain toista mallia vielä. 

Vierailija
134/140 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hennni kirjoitti:

Mitenkähän se nainti noilla onnistuu sitte jotka valittaa että sattuu kohdunkaulaan???

Ihan sama se mitä sisälle työntää jos kohtu alhaalla on ja jos se alhaaööa ON tai poikittai ne ise ole normaalia,ei muuta kun gynelle mars mars tutkimuksiin että mikä vaivaa?

Mulla ainakin kohtu, tai ainakin kohdunkaula on normaalia alempana kuukautisten aikaan, ja yhdyntä ei tosiaankaan silloin tunnu hyvältä.

Vierailija
135/140 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä on

Vierailija
136/140 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi - https://hespac.com/kuukautiskuppi.htm parasta kuukautiskupissa on se ettei tarvitse nukkua pyyhkeen päällä. ohi vuotoa ei ole koskaan tullut yöllä. siteitä käyttäessä meni lakanat pesuun useita kertoja vaikka yösiteen olisinkin valinnut.

Vierailija
137/140 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni paras ostos: KUUKUPPI!

Ei ohivuotoja yöllä. Ei jatkuvaa rahanmenoa. Helpompi kantaa mukana. Vähemmän tyhjennyksiä/vaihtoja verraten siteisiin/tamponeihin. Siis todella paljon vähemmän! Entinen 2-3h vaihtoväli on nykyisin 5h tyhjennysväli, vaakatasossa öisin menee helposti 10h kovallakin vuodolla.

Toki haasteitakin on. Itselläni on ongelma liian pitkien tai kovien kuppien kanssa. Pienin ja pehmein mahdollinen on itselleni paras (kovemmat eivät auenneet/olivat kivuliaita). Tuumaa tippua ulostaessa, salilla kyykätessä sekä saattaa imaista uidessa vettä sisään. Muutoin toimii todella hyvin! Kovemmat kupit pysyvät toki paremmin paikoillaan. Kun on asettautunut oikein, ei tunnu yhtään miltään.

Kokeilkaa ensiksi huippukivalta/muualta saatavaa satisfyer n. 10€ maksavaa (2 kpl paketissa) kuppia. Halvin, pehmein ja kaksi eri kokovaihtoehtoa samaan rahaan. Jos ei pysy paikallaan, ostakaa kovempi esim. Orcanicup/nomai (20€). Lunette on kallis ja todella kova, älkää kokeilko sitä ensin.

Kuukupilla säästää pitkässä juoksussa todella paljon rahaa ja hermoja. You thank me later <3

Vierailija
138/140 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hennni kirjoitti:

Jos kohdunkaula on alempana niin se on, ei siihen gyne auta. Itselläni on ainakin ihan periytyvä ominaisuus. Lääkärissä on kyllä käyty. Ihan normi juttu, toisilla vain on ahtaammat paikat.

Yhdynnässä alhaalla oleva kohdunkaula tulee huomioida asentovalinnoilla (ei syviä työntöjä, ei asentoa jossa vaginallinen osapuoli ei voi itse vaikuttaa liikkeeseen). Joillekin yhdyntä ei välttämättä onnistu ollenkaan. Kuukuppia valitessa tulee huomioida lyhyemmällä (ja mieluusti pehmeämmällä) kupilla. Joillekin kuukuppi ei sovi ollenkaan.

Vierailija
139/140 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin ensin Lunettea, mutta se oli jotenkin niin kova, että mulla tuntui sisällä koko ajan, ja painoi jotenkin virtsaputkea tai rakkoa niin että aina kun kuppi oli sisällä, tuntui että on pissahätä koko ajan. Täällä kirjoitin ongelmasta toiseen kuukuppiketjuun, ja joku suositteli suomalaisen gynekologin kehittämää Nomaita. Ja sehän toimii! Se on paljon pehmeämmästä silikonista tehty kuin tuo aiempi, niin ettei niin kovin paina siellä sisällä ja taittuukin pienemmäksi, ja helpompi laittaa sisään.

Vierailija
140/140 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selvästi yksilöllistä. Olen jo 20 vuotta käyttänyt kuukuppia. Ensimmäiset kaksi unohtuivat matkalle, joten ostin uuden. Viimeisin kesti 8 vuotta, kunnes antenni katkesi. Nyt olen ostamassa uutta. Eli 20 vuoden aikana vain 3 kuukuppia!

Lunettea olen käyttänyt, suurempaa kokoa. Jämäkkyys toimii itselle, eikä tule ongelmia etteikö kuppi aukeaisi. Hyvin aukeaa ja pitää kaiken nesteen sisällään. Oikeasti parhaita keksintöjä, joita tiedän. Kuvottaa ajatuskin, että olen nuoruudessani kulkenut hautova side pikkareissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän