Naapuri kolaa pihaltaan lumet meidän takapihalle
Tilanteesta tekee oudon se, että hänellä on itsellään myös laaja etupiha jossa on nurmialuetta vaikka kuinka.
Pitää käydä sanomassa, että meidän takapihan nurmialue ei ole lumenkaatopaikka.
Tätä on jatkunut vuosia (naapurit vain vaihtuu) ja nurmiko sitten keväisin on paksun jäävuoren peitossa, kun ison piha-alueen lumet on kasattu korkeaksi keoksi.
Kenelle tulee edes ajatus päähän, kolata lumet toisten pihalle ja miksi?
Kommentit (21)
Huh huh, onneksi lähin naapuri on 500m päässä.
Vierailija kirjoitti:
Miks et ole rakentanut aitaa?
No eihän tää voi olla ensimmäinen ratkaisu? :D
Aloittajalle: sanot niille, että nyt oikeesti lopettakaa se lumien tuominen sun pihalle, koska heillä ei ole eri vapauksia harrastaa sellaista. Voisihan sinä periaatteessa viedä "heidän" lumensa takaisin heidän pihalleen. Jos tulisi ulisemaan asiasta, sanot että ei ole sun ongelma mihin lumet vievät, mutta sun piha ei ole sitä varten että lumet kipataan sun pihalle ja oletetaan että tämä on ok naapureille. Eivät he siellä yksin asu, vaan siellä on muitakin ihmisiä.
Kartan mukaan se on kunnan maata.
- naapurisi
Vierailija kirjoitti:
- naapurisi
Ei siinä mitään, ei varmaan haittaa että aloittaja tuo lumet taikisin sun puolelle. Mutta ai niin, sehän onkin kunnan maata! Mikäs siinä sitten. Varmaan sulle ihan ok, eikö niin? 😊
Vierailija kirjoitti:
Miks et ole rakentanut aitaa?<<<Hänellä ei ole rahaa aidan rakentamiseen,se on todella kallista.Kenties hän loppu elämän maksaa asunto velkaansa ja valitaa täällä, mitä naapuri kulloinkin tekee omalla tontilaan?Kun ei uskalla puhua asiasta naapurille!
Meidän pari naapuria kolaa lumet tien yli vastapäisen naapurin puolelle. Toiselle naapurille on tuosta huomautettu, mutta edelleenkin vievät lumet omalta tontilta pois.
Minua suivauttaa meidän naapuri. Se näyttää oikein kyttäävän, koska tien auraaja käy ja sitten hän syöksyy lumitöihin omalle pihalleen ja lykkii lumet juuri auratulle tielle. Siinä ne sitten on seuraavaan auraukseen ja sama homma taas. Puolet tiestä on koko talven lumikasoja täynnä. Ei hän näytä muutenkaan ihan täyspäinen olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks et ole rakentanut aitaa?<<<Hänellä ei ole rahaa aidan rakentamiseen,se on todella kallista.Kenties hän loppu elämän maksaa asunto velkaansa ja valitaa täällä, mitä naapuri kulloinkin tekee omalla tontilaan?Kun ei uskalla puhua asiasta naapurille!
No höh, asunto on kyllä velaton. Meillä on kyllä tontin rajalla pieni kivimuuriaita. Kaava ei anna lupaa mitään korkeaa aitaa tuohon rakentaa.
Ap
Oletko puhunut asiasta naapurille? Asiallisesti siis?
Naapureiden omituiset päähänpistot eivät aina ratkea juristinkaan avulla, joten toivotan onnea yrityksillesi.
Jos kyse olisi edes siivusta kunnan/kaupungin maita silloin voisit valittaa asiasta viranomaisille, koska teko katsottaisiin sitten jo rikoslain mukaan julkisten alueiden tarkoitukselliseksi sotkemiseksi. Kuvia / videoita itse teosta vain runsaasti ja sitten ilmoitus eteenpäin. Esim. os lykkää lumensa yleiselle tielle sen voi ihan rauhassa valittaa eteenpäin. Asiaan kyllä puututaan.
Jos ihmisiä ei kielletä he katsovat, että sitten saa tehdä ihan mitä itse haluaa. Siksi olisi hyvä aloittaa puhumalla ja sitten kirjalline pyyntö, että lopettaisi sen lumen lykkimisen, Toinen keino on pyytää kevään tullen talkoisiin levittämään heidän luntaan, että saat oman pihallasi lumet sulamaan nopeasti.
No mitä se naapuri vastasi, kun kävit asiasta jämäkästi sanomassa, netissä väpättämisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Meidän pari naapuria kolaa lumet tien yli vastapäisen naapurin puolelle. Toiselle naapurille on tuosta huomautettu, mutta edelleenkin vievät lumet omalta tontilta pois.
Mun naapuri teki ihan samaa. Hänellä on iso piha, mutta haluaa jostain syystä silti pitää autoaan parkissa tiensivussa ja siitä alueelta sitten kolaa tien yli lumet mun portille. Kävin pari kertaa ihan ystävällisesti sanomassa, mutta naapuri vaan jatkoi lumen läjittämistä mun portille, kun "eihän se haittaa kun sulla ei ole autoa".
Kerran sitten katselin kun illalla taas läjitti lumet mun portille ja lunta oli satanut päivän aikana paljon. Menin aamuneljältä ja tuuppasin lumet takaisin siten, että motitin hänen autonsa. Tiesin naapurin lähtevän viideltä töihin. Siinä sai sitten käydä vaihtamassa toimistovaatteensa ulkotamineisiin ja alkaa kiireessä kaivamaan autoaan esiin.
Tämän jälkeen ei ole enää kasannut lunta mun puolelle.
Naapurit on valitettavan usein perseestä, asuu sitten omakotitalossa tai taloyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vai kunnan katualueelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- naapurisi
Ei siinä mitään, ei varmaan haittaa että aloittaja tuo lumet taikisin sun puolelle. Mutta ai niin, sehän onkin kunnan maata! Mikäs siinä sitten. Varmaan sulle ihan ok, eikö niin? 😊
Ei haittaa, asun kerrostalossa. Olen kunnalla töissä ja vastaan näistä rajariidoista. Hymiöitä.
Ap siis sietänyt hommaa vuosia eikä sano mitään naapurille?!
Sama täällä mutta luvan kanssa! Tosiaan naapuri kysyi, että olisiko mahdollista kasata lumi takapihallemme kun heillä hintsusti tilaa talon edessä. Sehän sopii sanoin, emme käy talvisin takapihallamme. En näe syytä kieltää.
Kolaa ne takaisin tai keksi joku muu kiva vastaveto. Näihin ei yleensä mikään keskustelu tai rakentavan ystävällismielinen diskuteeraaminen tehoa. Niihin tehoaa seuraamusoppiminen, ja tyhmimmille sitäkin joutuu joskus toistamaan, mutta tehoaa kyllä vähitellen.
Miten joiltain ihmisiltä puuttuu muiden huomioonottamisen taito ihan kokonaan :(
Kyllä noita on. Meillä naapuri kasaa lumensa keskelle tietä. Tie on kapea kesäkelilläkin, talvella tuskin mahtuu ajamaan ohi hänen pihastaan.