Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi - kokemuksia..

Vierailija
13.09.2011 |

Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.

Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitukseen voisi sanoa, että, kyllä se on lähes täydellinen. ehdottomasti paras ja helpoin kuukautissuoja. Lisäksi muoviroskaa on jo meret ja maat täynnä, niin vähentää sitäkin turhaa roskaa.

Vierailija
102/140 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö siihen kuppiin suunnitella poistoletku ja hana... Ei tarttis olla alvariinsa ulos nyppimässä. Eiku letku pönttöön ja hana auki :).

http://tuisa.fi/tuote/18984990 tämmönen löyty, tiedä sitten miten se toimii... Kätevä ratkaisu kyllä ainakin runsasvuotoisille naisille.

Hölmösti nuo koot muuten iän mukaan määritelty, että pienempi alle ja isompi yli 25-vuotiaille? Ihan kuin vagina maagisesti löystyisi tai vuodot runsastuisivat siinä vaiheessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin kuppiin reilu vuosi sitten, ja harmittaa etten vaihtanut jo aiemmin. Kuppi ei tunnu miltään, kusella käydessä ei tarvitse ronkkia tamponin narua, ohivuotoja ei tule ja menkkojen aikaan ei tarvitse roudailla tamponeja roskiin. Mulla ekat vuotopäivät tulee todella niukkaa vuotoa, jonka vuoksi aiemmin jouduin käyttämään hautovia pikkuhousunsuojia, kun tamponi olisi ollut liikaa. Nyt vain kuppi sisään, ja bye bye pikkuhousunsuojat.

Vierailija
104/140 |
07.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mulla tavallista lyhyempi värkki, kun en ole ikinä joutunut taistelemaan saadakseni narutonta tamponia tai antennitonta kuppia ulos? Tuli vain mieleen, kun tässä ketjussa oli tällaisia kokemuksia. Sormet vain sisään pöntöllä, ja kupista tai tamponista kiinni. Tamponi oli kyllä vähän haastavampi liukkaana, mutta ihan yhdellä ronklailullä lähti. Miten muilla?

Vierailija
105/140 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii. Olen ollut tyytyväinen kupin käyttäjä jo vuodesta 2006. samalla kertaa loppui hiivatulehdukset.

Vierailija
106/140 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään kupista kotikäytössä. runsaiden vuotojen takia en mielellään lähde mihinkään mutta jos löhden niin mieluummin tamponiem kanssa. Mä luen kateellisena,että useommat selviää vain 2~4 tyhjennyksellä per päivä. täällä voivotellaan että joutuu tyhjentämään jopa 2 tunnin välein.. itse tulin juuri vessasta ja puoli tuntia sitten tyhjensin ja nyt oli taas täynnä. Tuntui kun alkoi purskahdella yli kuin tulivuori ja sidekin meni töyteen matkalla vessaan. Syön buranaa eikä auta.. tai mitä lie olisi ilman sitä. Sairasta tämä.

Vierailija
107/140 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Todella kätevä kotona, töissä vähän tylsempää lotrata. Mulla ei ole synnytyksiä takana mutta se isompi koko, koska runsaat kuukautiset. Täyttyy ja tulee yli kahdessa tunnissa. Eli aika usein täytyy tyhjentää. Lisänä aina side siis. Toisinaan käytän tamponia ja sekin karkaa jo kahden tunnin päästä kun kastuu läpi. Eilen illalla ajoin pitkän automatkan ja autosta noustessa valahti nilkkoihin asti tamponin ja siteen läpi. Että terveisiä niille jotka sanovat että menkkavuoto on vain kymmeniä millilitroja..

Vierailija
108/140 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nykyään Ruotsalaisen merkin kuukuppi. Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että se on vähän pehmeämpi, kuin tunnettu Suomalaisen merkin kuppi ja siksi parempi. Hinta oli myös edullinen. Otin rohkeasti isomman koon ja en ole katunut, vaikka ikää on alle 30-vuotta. isompaan mahtuu myös enemmän, niin ei tarvitse niin paljon tyhjentääkkään.

Vierailija
109/140 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nykyään Ruotsalaisen merkin kuukuppi. Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että se on vähän pehmeämpi, kuin tunnettu Suomalaisen merkin kuppi ja siksi parempi. Hinta oli myös edullinen. Otin rohkeasti isomman koon ja en ole katunut, vaikka ikää on alle 30-vuotta. isompaan mahtuu myös enemmän, niin ei tarvitse niin paljon tyhjentääkkään.

Tuon ikäinen ihminen eikä vieläkään tiedä että kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä. Puhumattakaan tuosta iän ilmaisemisestä,, se on 30-vuotias, 30 vuotta. Muu menköön puhekielen piikkiin.

Vierailija
110/140 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin Lunetesta Belladotiin. Ainakin tässä isommassa kuppikoossa Lunette on selkeästi kovempaa ja jäykempää silikonia, kuin Belladot. Siksi se on jotenkin näppärämpi taitella sisään ja ei paina yhtään. Harmi, että kerkesin ostaa tuon kalliimman eli Luneten ensin.

Vierailija
111/140 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnuttäneelle ei aina synnyttäneen koko.

Olen käyttänyt kuulautiskuppia koko kuukautishistoriani. Teininä niitä ei tainnutkaan olla kuin kahta mallia, neitsyenä haastavampi käyttää mutta opin. Olen aina kokenut hyvänä runsaisiin kuukautisiin, ja helpottanut kuukautiskipuihin, jotka selvisivät aikuisena johtuneen väliseinällisestä kohdusta.

Synnytyksen jälkeen ostin uuden synnyttäneen naisen kupin ja hölmönä viskasin vanhan kupin menemään. Iso kuppi menee, mutta asettuu vähän turhan alas ja tuntuu. Mietin pitkään uskallanko tilata melina s mallin kuppia, jota neitsyille suositellaan. No tilasin ja se on toiminut nyt parhaiten malleista. Ei ohivuotoa ja pysyy hyvin. Mietin nyt ostanko vielä lyhyen leveän mallin, runsaille vuotopäiville.

Eli summauksena että jokainen on yksilö, ei kannata niinkään aina niitä ohjeita seurata ja kannattaa kuppi säästää! Ne eivät kulu! Hankkikaa muutama erimallinen kuppi. Vaginakin voi muuttua iän myötä.

Olisi hieno juttu jos koulusta terveydenhoitajalta voisi saada kuukautisten alettua kuukautiskupin ilmaiseksi. Itselläni 30e opiskeluaikana oli iso raha.

Vierailija
112/140 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vastaava kokemusta kuukupin käytöstä ja mitä kuppia suosittelisit? Olen jo useammat kuukautiset yrittänyt käyttää Luneten isompaa kuppia, mutta aina palannut takaisin siteisiin niiden helppouden vuoksi. 

Ensinnäkin kupin sisään laitto sattuu todella paljon! Jos otan alhaalta kiinni, niin yläosa jää liian isoksi kaikilla taitteluilla ja jos otan ylhäältä kiinni, niin siirtäessäni sormia alaspäin se lävähtää auki ja sattuu. Olen alkanut jo pelätä kupin laittoa, kun aina sattuu. Liukastettakin olen käyttänyt ja silloin se menee vaivattomammin sisään, mutta on hankalampi pitää taitettuna, kun liukuu sormissa.

Toinen on sitten ilman päästäminen kuppiin. En saa sormeani mahtumaan kupin ja emättimen väliin ilman liukastetta ja silloinkaan en ylety kupin reunaan saakka, vaikka se ei ole syvällä. Ohjeissa kehoitetaan pyöräyttämään kuppia ympäri tai sormea kupin ympärillä. Se sattuu! Käytättekö te muut aina liukastetta kupin kanssa? Nytkin kävin äsken kupin laittamassa ja se tuntuu tosi ikävältä. On varmaan mennyt liian syvälle, mutta en tiedä miten saisin sen pysymään tarpeeksi alhaalla. Apua!

Vierailija
113/140 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusessa kupin kanssa kirjoitti:

Onko kellään vastaava kokemusta kuukupin käytöstä ja mitä kuppia suosittelisit? Olen jo useammat kuukautiset yrittänyt käyttää Luneten isompaa kuppia, mutta aina palannut takaisin siteisiin niiden helppouden vuoksi. 

Ensinnäkin kupin sisään laitto sattuu todella paljon! Jos otan alhaalta kiinni, niin yläosa jää liian isoksi kaikilla taitteluilla ja jos otan ylhäältä kiinni, niin siirtäessäni sormia alaspäin se lävähtää auki ja sattuu. Olen alkanut jo pelätä kupin laittoa, kun aina sattuu. Liukastettakin olen käyttänyt ja silloin se menee vaivattomammin sisään, mutta on hankalampi pitää taitettuna, kun liukuu sormissa.

Toinen on sitten ilman päästäminen kuppiin. En saa sormeani mahtumaan kupin ja emättimen väliin ilman liukastetta ja silloinkaan en ylety kupin reunaan saakka, vaikka se ei ole syvällä. Ohjeissa kehoitetaan pyöräyttämään kuppia ympäri tai sormea kupin ympärillä. Se sattuu! Käytättekö te muut aina liukastetta kupin kanssa? Nytkin kävin äsken kupin laittamassa ja se tuntuu tosi ikävältä. On varmaan mennyt liian syvälle, mutta en tiedä miten saisin sen pysymään tarpeeksi alhaalla. Apua!

Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa pehmeämpään ja/tai pienempään kuppiin? Muistaakseni ainakin Yuukilla ja Melunalla on pehmeämpiä kuppeja myynnissä. Oletko mitannut kuinka matalalla kohdunkaulasi on?

Itse käytän punch down-taittelua kun käytän isoa lunettea ja pidän kuppia kasassa suht keskeltä jotta se ei aukea heti vaginan sisäänkäynnillä (joka sattuu) vaan vasta sisälläni. Tarvittaessa otan toisella kädellä kiinni vielä alempaa kuppia (/kun kupin keskiosa on jo sisälläni).

En ole ikinä joutunut käyttämään mitään liukastetta kupin kanssa, taikka laittamaan sormia sisääni kupin ympärille jotta se aukeaa. Yleensä vain vedän kuppia hitusen alaspäin antennista taikka pyörittelen sitä hitaasti sisälläni mikä saa kupin aukeamaan. Usein kuppi tuntuu poksahtavan auki ihan itselläänkin suht huomaamatta. Kun otan kupin pois, nipistän sitä pohjasta mikä saa kupin imun katkeamaan.

Kannattaa ottaa yhteyttä Lunetteen jos haluaa neuvoja, sieltä saa vastauksiakin melko nopeasti.

Vierailija
114/140 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta vieras! Tilasin Nomai-kupin, joka on aivan eri tuntuinen kuin Lunette. Todella pehmeä. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, mutta toivottavasti tämän kanssa sujuisi paremmin.

Vierailija
115/140 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kupissa huonojakin puolia, niin kuin kaikissa kuukautissuojissa. Esim. sen ulos ottaminen on työläämpää kuin tamponin vetäminen ulos. Ei se ensimmäisenä päivänä haittaa, mutta kun kuppia on käyttänyt useamman päivän niin alkaa jo sormet väsyä. Toisaalta kupin sisään laittaminen on helpompaa kuin tamponin työntäminen syvemmälle emättimeen. Ei tarvitse tuskailla, että mikä siinä taas on kun ei se millään mene sinne...

Vierailija
116/140 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto vanhaan aiheeseen: osaako joku vinkata kuppia, jossa olisi siinä poistoantennissa jonkinlainen rengas, josta saa sormella hyvän otteen? Ostin ensimmäisen kuppini, jossa se poistojuttu tosi lyhyt pallukka siinä päässä ja siitä ei saa oikein otetta kun niin huonosti tilaa useammalle sormelle. Jäi melkein kammo koko kuppeihin kun ei meinannut saada ollenkaan pois. Uuden yrityksen voisi kuitenkin antaa, jos löytyisi malli jossa kunnon poistorinkula, senverran kätevältä tuntui muuten käyttö. Ja olettaisin, että myös hyvä virtsiksiin taipuvaiselle.

Vierailija
117/140 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto vanhaan aiheeseen: osaako joku vinkata kuppia, jossa olisi siinä poistoantennissa jonkinlainen rengas, josta saa sormella hyvän otteen? Ostin ensimmäisen kuppini, jossa se poistojuttu tosi lyhyt pallukka siinä päässä ja siitä ei saa oikein otetta kun niin huonosti tilaa useammalle sormelle. Jäi melkein kammo koko kuppeihin kun ei meinannut saada ollenkaan pois. Uuden yrityksen voisi kuitenkin antaa, jos löytyisi malli jossa kunnon poistorinkula, senverran kätevältä tuntui muuten käyttö. Ja olettaisin, että myös hyvä virtsiksiin taipuvaiselle.

Anyone?

Vierailija
118/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuuuu?

Vierailija
119/140 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsehän olen leikannut antennin poikki, ettei häiritse elämää ja saan kupin pois. Etten nyt ihan ymmärtänyt tämän poistorenkana tarkoitusta

Vierailija
120/140 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itsehän olen leikannut antennin poikki, ettei häiritse elämää ja saan kupin pois. Etten nyt ihan ymmärtänyt tämän poistorenkana tarkoitusta

Siis miten ihmeessä saat ikinä pois ilman sitä? Itsellä niin pienet paikat, että sattuu poisotto kun pitäisi saada sormi sieltä kupin vierestä, jollain liukkarila justjust onnistui, mutta silloin vielä vaikeampi saada kiinni siitä pienestä nipukasta mikä on omassa kupissa. Eli poistorengas josta saa sormen läpi tätä varten. Muistan jonkun joskus puhuneen tällaisesta kuppimallista, mutta nyt en ainakaan googlettamalla löydä sellaista. Eli joo, et selkeästi ymmärtänyt kysymystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän