Kuukuppi - kokemuksia..
Olen paljon kuullut juttua kuukupista, ja kaikki on ollut aina positiivista. Kuppia on kehuttu käteväksi, ympäristöystävälliseksi ja taloudelliseksi.
Onko kuukuppi oikeasti niin täydellinen? Mitä kokemuksia teillä on ollut kupin kanssa..? Löytyykö kuukupista miyään negatiivista sanottavaa?
Kommentit (140)
Kuukupit on hirveen kivuliaita mun kohdalla. Kaverilla samallainen käyttökokemus. Luulempa, että huomaat itse onko kuukuppi sinulle hyvä, jos ostat sellaisen. Mulla ei ees aina saanut hyvin putsattua sitä, ja sen takia pitikin kaivaa aina laukusta muu suoja. Ohi vuodot koettu kuukuppejen kanssa. Oon kokeillu eri kokojakin. Multa on siis vain saanut negatiivista palautetta, mutta kokeilemalla sun kohdalla selviää se! =)
Kuukupit on hirveen kivuliaita mun kohdalla. Kaverilla samallainen käyttökokemus. Luulempa, että huomaat itse onko kuukuppi sinulle hyvä, jos ostat sellaisen. Mulla ei ees aina saanut hyvin putsattua sitä, ja sen takia pitikin kaivaa aina laukusta muu suoja. Ohi vuodot koettu kuukuppejen kanssa. Oon kokeillu eri kokojakin. Multa on siis vain saanut negatiivista palautetta, mutta kokeilemalla sun kohdalla selviää se! =)
Mulla ois yks kysymys näihin kuukuppien kokoihin liittyen. Olen siis 17-vuotias tyttö, jolla on omasta mielestään hieman normaalia runsaammat kuukautiset. En ole ennen käyttänyt kuukuppia, joten kannattaako ottaa se koko 1 jota suositellaan (olen siis myös neitsyt) vai suurempi koko.
Ja mistä sitä oikeastaan tietää, mitkä ovat normaalia runsaammat?
Kuinka monta vuotta ruukaatte käyttä samaa kuppia? Missä vaiheessa pitää vaihtaa uuteen?
Kuulostaa todella hankalalta. Käytän sidettä, ei tarvii tyhjentää, pestä kuppia pestä käsiä ja suihkuttaa alapäätä ja taas pestä käsiä.. Eikä alkaa keittelee kuppia kun menkat alkaa. Enkä tarjota pahalla, en vaan tajua mitä helppoo tossa on.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 03:05"]
Kuulostaa todella hankalalta. Käytän sidettä, ei tarvii tyhjentää, pestä kuppia pestä käsiä ja suihkuttaa alapäätä ja taas pestä käsiä.. Eikä alkaa keittelee kuppia kun menkat alkaa. Enkä tarjota pahalla, en vaan tajua mitä helppoo tossa on.
[/quote]
No mieti saat kupin n. 30 e ehkä vähän alle, ja jos huolehdit hyvin niin säilyy seuraavat 10 vuotta. Plus säästyt kertakäyttösuojien myrkkykemikaaleilta.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 03:16"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 03:05"]
[/quote]
No mieti saat kupin n. 30 e ehkä vähän alle, ja jos huolehdit hyvin niin säilyy seuraavat 10 vuotta. Plus säästyt kertakäyttösuojien myrkkykemikaaleilta.
[/quote]
Plus näillä helteillä ei mikään verinen haiseva side hiosta hameen alla. Voi mennä uimaan, pyöräillä reippaasti ja käyttää vaaleita alaosia ilman pelkoa siitä että näkyy pönöttävä side housuissa kilometrin päähän. Sidettä käyttäessähän se alapää pestä täytyy kun veri hinkkaantunut ympäriinsä. Ja toivottavasti peset kädet aina vessareissun jälkeen, jos siteen vaihdat siell etkä olohuoneessa tai työpaikan kahvihuoneessa :)
Voiko kuukuppeja käyttää helposti esim. lentokoneessa, jossa joutuu istumaan monta tuntia? Vai alkaako sattumaan/ painamaan jostain
Voiko kuukuppeja käyttää helposti esim. lentokoneessa, jossa joutuu istumaan monta tuntia? Vai alkaako sattumaan/ painamaan jostain
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 10:27"]
[/quote]
Jos kuppi on oikein paikallaan niin ei ala painamaan missään vaiheessa. Itsellä jos kuppi tuntuu niin tiedän heti että se on huonosti paikoillaan.
Eihän ny yhdyntää voi tehdä jos kuukuppi on sisällä! sama kuin tampponin kanssa, pitää ottaa pois ennen yhdyntää.
Minulle on ollut hyvä, olen käyttänyt jo 7 vuotta pääasiallisena kuukautissuojana. Ainoa miinus on se, että joskus on julkisessa vessassa vaikea löytää hanaa, mutta ei sekään ole kynnyskysymys ollut. suosittelen kokeilemaan. Mulla on nyt apteekista ostettu lunette, ennen lasta oli mooncup.
Mua harmittaa kun leikkasin sen antennin liian lyhyeks. Sitten kun yritin ottaa kuppia pois jouduin tappelee sen kaa melkein tunnin ennen kuin sain puserrettuu sen ulos! Aion kyllä tilata uuden, ja en leikkaa nyt antennia. Mut mietin että jos se antenni ois joku koukkumallinen nii helpommin sais nykästyy pois.. Mut sillon ku se oli käytössä niin oli tosi ihana olla! Tyhjensin vaan kotona.
Youtubesta löytyy ohjeita aivan kaikkeen, niin myös kuukupin asentamiseen. Kannattaa sieltä kattella :)
Itse olen käyttänyt monta vuotta, ja olen tosi tyytyväinen. Käytän kupin kaverina kankaisia kestopikkuhousunsuojia, jotka suojaavat pieneltä tahriintumiselta, tuntuvat mukavilta eivätkä aiheuta kutinaa tai ärsytystä.
Pesen kupin aamuin illoin Lunette-pesunesteellä, ja kuukautisten loputtua keitän erillisessä kattilassa. Kaiken kaikkiaan kätevää mielestäni. Myös edullista ja ekologista :)
Kuukupin huollosta: riittääkö, että kaataa kiehuvaa vettä päälle vai täytyykö keittää? Kuinka usein huollatte kuppia? Miten koko valitaan? Taidan tilata.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:21"]
Kuukupin huollosta: riittääkö, että kaataa kiehuvaa vettä päälle vai täytyykö keittää? Kuinka usein huollatte kuppia? Miten koko valitaan? Taidan tilata.
[/quote]
Keittele kerran kuussa pari minuttia erillisessä kattilassa, niin riittää. Toinen mahdollisuus liottaa jonkin aikaa desinfiontiaineessa (ei käsidesissä, vaan sellaisessa tavaroiden desinfiointiin tarkoitetussa nesteessä, kysy kuitenkin apteekista sellainen joka ei vahingoita silikonia). Pikapuhdistukseen sopii, jos kaataa kiehuvaa vettä päälle. Pesua ei mielellään tavallisella saippualla, vaan esim. lactoline, lunette tai sebamed pesunesteellä. Jos ei ole näitä mitään käytettävissä, vesihuuhtelu riittää tai jopa pyyhkiminen vessapaperilla (jos on esim. julkisessa vessassa). Olen käyttänyt kuppia esim. intialaisten yöjunien vessoissa ongelmitta!
Kupin koko kannattaa valita kuukautisten vuotomäärän mukaan. Mulla aika niukat ja pienin lunette on juuri täydellinen. JA vinkki kupin laittamiseen, jos sattuu tai tuntuu ettei asetu: kevyesti liukastevoidetta sisään, niin kuppi asettuu ainakin mulla täydellisesti. Kannattaa tosin valita sellainen vesipohjainen liukkari, joka ei haurastuta silikonia. Jos vaihdan kuppia julkisessa vessassa, käytän liukkarin sijaan aina käsilaukustani löytyvää aqualan-l perusvoidetta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 19:21"]
[/quote]
74 jatkaa vielä: jos mahdollista, niin käy jossain hyvinvarustetussa kaupassa (esim. ruohonjuuri tai iso apteekki) hipelöimässä eri valmistajien kuppeja, niin osaat ostaa sopivamman. Itse ostin ensin mooncupin, mutta vaihdoin sitten lunetteen. Mooncup oli omaan makuuni liian paksuhko ja jäykkä, mutta jotkut kaverini taas tykkäävät siitä todella.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:09"]
Tilavuus on joku 30ml muistaakseni. Mun kuppi tekee alipaineen, eli jää vähän kuin imukuppi paikalleen ja voi siten täyttyä yli sen 30ml ilman että valuu mihinkään ohi.
[/quote]
Jäin ihmettelemään tätä. Eihän kupin tilavuus voi mitenkään kasvaa alipaineen ansiosta. Päinvastoin. Kun se litistyy, sen tilavuus pienenee. Toki se voi olla niin tiukasti, että mitään ei tule ohi, mutta se ei tarkoita että kupin tilavuus kasvaisi ja lisäksi ne kuppiin mahtumattomat veret holahtaa pois kun poistaa kupin.
Tässä kaks ja puol vuotta pitänyt. Loistava juttu kunnes nyt silikoni /lateksi allergia ilmeisesti aiheutti sen että olen kipeä ,tosi kipeä. Sisäseinä o kupin kohdalta vereslihalla.