Onko sulla sellaisia ruokia, mitä ET syö, vaikka tarjottaisiin?
Itse syön kyllä kohteliaisuus syistä myös sellaisia ruokia, joissa on jotain mille olen allerginen, vaikka kärsinkin seuraukset myöhemmin.
Mutta näitä ruokia en saa alas, vaikka mikä olisi;
-Mikä tahansa sieni ruoka. Puistatus. Meidän isä RAKASII sieniä ja se ryöppäämisen löyhkä. Hyi saamari, koko talo lemusi sen jälkeen.
-Ruispuolukkapuuro. Se haju ja maksu ja koostumus. Juu ei kiitos. Koulussa tuosta sai tarpeekseen.
-Veriletut ja muut veriruuat. Se haju on jo kuvottava.
-Maksalaatikko (ja varsinkin rusinallinen!). Juu, ei kiitos.
Kommentit (131)
Nielu ei vaan toimi :-/ On muitakin ruokia joista en niin välitä, mutta syön kuitenkin kohteliaisuudesta. Noita sienijuttuja en voi edes yrittää yökkörefleksin takia.
mutta sinihomejuustoa raakana en saisi alas. En pidä myöskään vuohenjuustosta, ja näitä kahta edellä mainittua tukitaan Suomessa joka paikkaan.
mies tietää, jo, että kun sellaista ruokaa lautaselle laitetaan, hän syö omansa pikavauhtia ja sitten hipihiljaa vaihdamme lautasia...
ja nirsous mun kohdalla tarkoittaa sitä, että en pysty syömään jotain oksentamatta. Lähipiiri ja monet tutukin tietävät tämän ja suhtautuvat siihen ok. Oma toiveeni on, että kukaan ei varaisi mulle mitään erityistä tämän nirsoilun takia vaan tarjottaisiin mitä tarjottaisiin ja otan jos otan. En tee asiasta numeroa enkä toivo muidenkaan tekevän.
En syö esim. kokolihaa, paprikaa, kalaa jossa voi olla ruotoja (esim. silakkaa) enkä mitään sellaista, josta eri ainesosia ei voi erottaa toisistaan. En myöskään syö esim. leivonnaisia, joissa on jotain hedelmää tai marjaa.
Mulla on pari luottokaveria, joiden viereen aina hakeudun tilaisuuksissa, joissa tarjotaan ruokaa. Siirrän esim. pihvin huomaamatta kaverin lautaselle jotten vaikuta epäkohteliaalta ja kaveri syö tyytyväisenä kaksi sisäfilettä tms.!
ja sisäelimet (maksalaatikko käy kunhan ei ole omatekoista. En myöskään pysty syömään limaisia kanoja (esim. hornet tai koipireiden nahka ja limaiset osat)
Tuollainen rajoittuneisuus ja ennakkoluulo ruokaa kohtaan ei mielestäni anna aikuisesta ihmisestä kovinkaan imartelevaa kuvaa. Itse häpeäisin silmät päästäni, jos puolisoni olisi tuollainen...
ja nirsous mun kohdalla tarkoittaa sitä, että en pysty syömään jotain oksentamatta. Lähipiiri ja monet tutukin tietävät tämän ja suhtautuvat siihen ok. Oma toiveeni on, että kukaan ei varaisi mulle mitään erityistä tämän nirsoilun takia vaan tarjottaisiin mitä tarjottaisiin ja otan jos otan. En tee asiasta numeroa enkä toivo muidenkaan tekevän.
En syö esim. kokolihaa, paprikaa, kalaa jossa voi olla ruotoja (esim. silakkaa) enkä mitään sellaista, josta eri ainesosia ei voi erottaa toisistaan. En myöskään syö esim. leivonnaisia, joissa on jotain hedelmää tai marjaa.
Mulla on pari luottokaveria, joiden viereen aina hakeudun tilaisuuksissa, joissa tarjotaan ruokaa. Siirrän esim. pihvin huomaamatta kaverin lautaselle jotten vaikuta epäkohteliaalta ja kaveri syö tyytyväisenä kaksi sisäfilettä tms.!
Itse en syö
-sisäelimiä (kieltä ja maksaa kyllä)
-veriruokia
-äyriäisiä
-sikaa
-kesäkeittoa
-jänistä
Itse en voi sietää maksaruokia, kaalilaatikkoa, verilettuja, kiveksiä, aivoja ja vastaavia suolen pätkiä lehmän istukoita ja tälläisiä.
Ja jauhelihaa josse on huonosti valmistettu, kuullostaa varmaan aika oudolta.
sieniä, riistaruokia, verestä tehtyjä ruokia, ostereita, simpukoita, vuohenjuustoa, selleriä, sisäelimiä, kieltä, siskonmakkaraa, silliä, klimppistä kiisseliä, jänteistä lihaa. Ei tule nyt muuta mieleen.
Tuollainen rajoittuneisuus ja ennakkoluulo ruokaa kohtaan ei mielestäni anna aikuisesta ihmisestä kovinkaan imartelevaa kuvaa. Itse häpeäisin silmät päästäni, jos puolisoni olisi tuollainen...
enkä itse ole koskaan kärsinyt siitä, että mun olis vaikea tottua uusiin makuihin (oikeastaan päin vastoin), mutta kaikesta ns. nirsoilusta ei ole mahdollista opetella pois. Toki on olemassa sellaista nirsoilua, joka johtuu mallioppimisesta tai sitten esim. psyykkisiin syihin liittyvää (yhdenlainen syömishäiriö), mutta jotkut ovat nirsoja ihan geneettisiltä ominaisuuksiltaan: ruuasta ei vaan opi pitämään, vaikka maistelisi kuinka.
Tämä on ihan tieteellisesti tutkittu ja todistettu asia.
Kun tarjotaan äyriäisruokaa tilaisuudessa, jossa siitä ei vaan voi kieltäytyä, otan mahdollisimman vähän äyriäisiä ja paljon lisuketta. Levittelen sitten vaihvihkaa äyriäiset ympäri lautasta, jotta näyttää, kuin olisin syönyt niistä osan.
ja nirsous mun kohdalla tarkoittaa sitä, että en pysty syömään jotain oksentamatta. Lähipiiri ja monet tutukin tietävät tämän ja suhtautuvat siihen ok. Oma toiveeni on, että kukaan ei varaisi mulle mitään erityistä tämän nirsoilun takia vaan tarjottaisiin mitä tarjottaisiin ja otan jos otan. En tee asiasta numeroa enkä toivo muidenkaan tekevän. En syö esim. kokolihaa, paprikaa, kalaa jossa voi olla ruotoja (esim. silakkaa) enkä mitään sellaista, josta eri ainesosia ei voi erottaa toisistaan. En myöskään syö esim. leivonnaisia, joissa on jotain hedelmää tai marjaa. Mulla on pari luottokaveria, joiden viereen aina hakeudun tilaisuuksissa, joissa tarjotaan ruokaa. Siirrän esim. pihvin huomaamatta kaverin lautaselle jotten vaikuta epäkohteliaalta ja kaveri syö tyytyväisenä kaksi sisäfilettä tms.!
Mikä ihmeen pakko on pitää kaikista ruuista. En kertakaikkiaan käsitä. Jokainen saa käsittääkseni pistää suuhunsa vain sitä mitä haluaa, koskee myös ruokaa.
Alakoululaisen lapseni lempiruokaa on simpukat, hummerit ym merenelävät, kalat yms.
kaalikaatikko
maksapihvit yms maksaruoat
porsaanlihasta en pidä, mutta tarvittaessa voisin saada sitä vähän menemään alas
makkara, nakit
sienet
etanat
minusta aikuisen ihmisen ei tarvitse syödä kaikkea - meillä tehdään monipuolista ruokaa, ja kyläpaikoissa osataan käyttäytyä :)
en myöskään syö punaista lihaa, mutta jos on ihan pakko niin pystyn nielemään pari palaa sikaa tai nautaa jossain muodossa, muutaman kerran viimeisen 20 vuoden aikana olen tehnyt niin : )
Minusta olisi emäntänä kamalaa jos vieras oksennusta niellen söisi jotain inhoamaansa ruokaa. Aitoa vieraanvaraisuutta on minusta se, ettei loukkaannu, vaikka vieraalla olisi "huonojakin" syitä kieltäytyä ruoasta. Tarjoilun pitää ilahduttaa vierasta ja tarjota hyviä elämyksiä. En halua pilata kenenkään dieettiä tai pakottaa syömään inhokkiruokaa.
Itse olen aika kaikkiruokainen. Homeinen täytekakku, jota iäkäs sukulaiseni oli säilynyt ikuisuuksia, teki lähtemättömän vaikutuksen...
Kyllä aikuisen pitää voida syödä mitä tarjotaan, vaikkei kotona kaikkea laittaisikaan. Vähän selkärankaa... ja käytöstapoja, kiitos.
En syö ostereita mielelläni kovin kaukana merestä. Parhaat osterit olen saanut Bretagnen rannikolla, jossa ne nostettiin merestä samana päivänä. Surps!