Kuka teillä hoitaa lasten nukuttamiset?
Meillä on kaksi pientä ja nykyään hoidamme nukuttamiset vuoroilloin (minulle lankeaa luonnollisestikin pääosa päiväuninukuttamisista koska olen kotona). Toisen lapsen nukuttaminen on todella hankalaa, nousee jatkuvasti seisomaan pinnasängyssä ja vieressä pitää vahtia, koska seisominen on vielä todella huteraa ja kaatuilee helposti päin laitoja. Nukuttamiseen menee useimmiten tunti, joskus jopa puolitoista ja molemmat olemme suoraan sanottuna aivan lopenkyllästyneitä koko nukutusasiaan.
Tänään mies alkoi väittää, että hänen mielestään kyllä äidin pitäisi hoitaa nukuttamiset, ettei se ole oikein miesten puuhaa, hän ei kuulemma tunne yhtäkään isää, joka nukuttaa lapsia. Itse luettelin heti muutaman, joiden tiedän nukuttavan, mutta mikä käytäntö teidän perheissä on? Onko se todella äidin velvollisuus?
Kommentit (76)
sääliksi niitä lapsia, joita ei nukuteta, eivät saa läheisyyttä tai huomiota vanhemmiltaan ennen nukkumista...tokkopa saavat sitä muutenkaan, tulee väkisinkin mieleen. Eikä lapsi osaa sitä vaatia, mitä jää vaille.
Mua säälittää kun ihmiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan siten, että ne tietää kuinka nukahdetaan itsenäisesti :)) Väsyneitä ja kärttysiä lapsia varmaan.
Sääliksi käy niitä lapsia, jotka eivät koskaan muulloin saa läheisyyttä ja hellyyttä kuin nukkumaan mennessä.
Sääliksi käy myös niitä äitejä, jotka kiillottava omaa marttyyrinkruunuaan vimmatulla lasten nukuttamisoperaatiolla. Kuten joku edellä kirjoitti, miehiltä se homma onnistuu yleensä aika vaivattomasti.Kolme lasta ynnä epälukuinen määrä vieraita on meilläkin saatu nukkumaan ilman erikoisempia seremonioita, jos iltasadun ja iltarukouksen lukemista ei sellaisiksi lasketa.
Meille iltatoimet eivät ole mikään rasite. Iltasadun lukeminen ja juttelu vielä ennen nukkumaanmenoa ovat mukavia asioita, yksi parhaasta :) En mä sitten tiedä, mitä seremoniat tämän _lisäksi_ tarkoittavat? Iltapesu, sänkyynmeno, iltasatu, parit laulut ja valot pois.
Meille iltatoimet eivät ole mikään rasite. Iltasadun lukeminen ja juttelu vielä ennen nukkumaanmenoa ovat mukavia asioita, yksi parhaasta :) En mä sitten tiedä, mitä seremoniat tämän _lisäksi_ tarkoittavat? Iltapesu, sänkyynmeno, iltasatu, parit laulut ja valot pois.
Noin meilläkin, mutta minä sanoisin sitä pikemminkin 'lasten nukkumaan laittamiseksi' enkä 'nukuttamiseksi', jossa menee tuntitolkulla aikaa.
eikä muusta tulisi mitään, tylsintä hommaa minkä tiedän. Ja joo, rakastan lastani jne. jne. ja onhan se kiva höpötellä ja kertoa pieni satu, mutta olen kuten ap lopen kyllästynyt sängyn vieressä istumiseen. Onneksi olemme yhtä mieltä miehen kanssa siitä, että lapsi tarvitsee vielä nukutusta.
Miehen argumentti on myös aivan järjetön. a) mikä ihmeen peruste voisi olla siihen, että nukuttaminen olisi enemmän äidin kuin isän homma? Varsinkaan jos isä töissä ja äiti kotona eli muutenkin hoitaa arkivelvollisuuksista paljon enemmän? b) miten ihmeessä se, mitä muissa perheissä yleisesti tehdään vaikuttaisi asiaan?
Jos miehesi on sitä mieltä, että lapset eivät tarvitse enää iltanukutusta, vieroittakoon hän sitten lapset siitä - ole sinä vaikka poissa viikon verran kaikki illat ja katso miten sujuu.
Meillä on kaksi pientä ja nykyään hoidamme nukuttamiset vuoroilloin (minulle lankeaa luonnollisestikin pääosa päiväuninukuttamisista koska olen kotona). Toisen lapsen nukuttaminen on todella hankalaa, nousee jatkuvasti seisomaan pinnasängyssä ja vieressä pitää vahtia, koska seisominen on vielä todella huteraa ja kaatuilee helposti päin laitoja. Nukuttamiseen menee useimmiten tunti, joskus jopa puolitoista ja molemmat olemme suoraan sanottuna aivan lopenkyllästyneitä koko nukutusasiaan.
Tänään mies alkoi väittää, että hänen mielestään kyllä äidin pitäisi hoitaa nukuttamiset, ettei se ole oikein miesten puuhaa, hän ei kuulemma tunne yhtäkään isää, joka nukuttaa lapsia. Itse luettelin heti muutaman, joiden tiedän nukuttavan, mutta mikä käytäntö teidän perheissä on? Onko se todella äidin velvollisuus?
aina.
Sen 8kk jonka imetin olikin ihan ok kun nukahti rinnalle mutta nyt kyllä kaipaisin mieheltä enemmän osallistumista, varsinkin kun nukahtaminen on mennyt työllä hankalaksi kun ei vaan malttaisi.
Mies väittää tietty kiven kovaan että ei häneltä onnistu ja lapsi vaan tarvitsee äitiä joihinkin juttuihin, mielestäni siis ei tahdo vaan osallistua ja ottaa vastuuta, ei myöskään ole kertaakaan antanut vauvalle maitoa(vaikka onnistuu vaivatta mm. ukilla ja mummilla niin ei hänellä) ruokaa sentään lapsen kanssa syö ja vaipanvaihto onnistuu jos ei ole kakkoja =D
Kuulostaa itsestäkin naurettavalta enkä ymmärrä miten olenkin antanut miehen päästä noin helpolla, täytyy kai alkaa suunnitella muutosta asioihin!
Kylläpä miehesi vitsin murjaisi, no, miehet on välillä todella ajattelemattomia.
Eli siis ihan alkuun, kyllä, myös miehet nukuttavat lapsiaan. Itse en tunne yhtään lapsiperhettä, jossa nukuttaminen olisi ainoastaan äidin harteilla.
Meillä on 3 alle 6-vuotiasta lasta. Mies hoitaa isompien (4&5) lasten nukutuksen, joka sisältää iltapesut, hampaiden pesut ja iltasadun. Lukee kirjaa, kunnes pienempi unessa, isompi nukahtaa myöhemmin itsestään.
Minä hoidan 1½-vuotiaan iltapesut ja nukutukset.
Älä päästä miestäsi kuin koiraa veräjästä!
molemmat pojat on noin 8-10kk iässä alkaneet itse nukkumaan. Pesut ja iltapalat, sitten sänkyyn ja sinne nukahtaneet.
meillä sitä annetaan päivällä ja ennen nukkumaanmenoa luetaan sylikkäin iltasatu.
Sitten jäävät yksin omaan huoneeseen nukahtamaan - eikä kestä kauaa. (Mökillä oli hirveää hillumista, kun nukuttiin samassa huoneessa).
Ap- voisko sinne sängyn laidoille laittaa jotkut pehmusteet ?
sääliksi niitä lapsia, joita ei nukuteta, eivät saa läheisyyttä tai huomiota vanhemmiltaan ennen nukkumista...tokkopa saavat sitä muutenkaan, tulee väkisinkin mieleen. Eikä lapsi osaa sitä vaatia, mitä jää vaille.
Me ollaan opetettu noin vuoden ikäisestä nukahtamaan itsekseen. Eli iltarutiinit, pusut ja peittely. Sitten aikuinen lähtee pois huoneesta. Välill käydään kippaamassa takaisin sänkyyn ja taas pois huoneesta. Viikko meni, mutta kannatti.
Jos haluatte nukuttaa, niin ilman muuta molemmat vanhemmat osallistuu.
eli voit kertoa sille idioottimiehelles ettei se nyt niin harvinaista ole että mieskin kantaa vastuun lastensa hoidosta.
ja kyllä muuten voisikin kokeilla jättää nukahtaan itsekseen, mutta kun tosiaan kiipeää noin 30 kertaa seisomaan ja taito on vielä niin heikolla pohjalla, että kaatuilee päistikkaa laitoja vasten, ellei ole vieressä nappaamassa kiinni. Toinen nukahtaa helposti, pari kertaa saattaa nousta, mutta usein pelkkä peittely riittää. Tämä on nyt suht uusi ongelma, vielä joskus huhtikuussa nukahti helposti. ap
tai no joo, esikoisen kanssa oli aikaa vähän nukutella. lopetettiin kuitenkin se ennen parin vuoden ikää ja seuraavan tuloa.
kun taas kolmas ei osannut ennen kolmatta ikävuottaan ja ihan samalla tavalla yritettiin hänetkin kasvattaa itsekseen nukahtajaksi. Aika mustavalkoista väittää että joka lapsi oppii tosta vaan nukahtamaan itsekseen. Meillä yritettiin kunnes otettiin järki käteen kun poika kauhusta okseni petiinsä...eipä oo vaativa homma vuorotellen nukuttaa sitä lasta...
Mutta vain siksi kun mies ei yleensä ole kotona. Jos on kotona niin sitten vähän vuorotellankin ja kun miehellä oli isäkuukausi ja minä töissä niin tietty nukutti kaikki lapset kun olin iltavuorossa.
tai no joo, esikoisen kanssa oli aikaa vähän nukutella. lopetettiin kuitenkin se ennen parin vuoden ikää ja seuraavan tuloa.
lapset ei vaan pysy sängyssä kaikki kikka kolmoset kokeiltiin, nyt ajan kanssa pienenpikin jää sänkyyn kun vieressä makaa (lattialla patjalla) n.10-15 min ja vähän silittää kumpaakin, ennen oli maattava niin kauan että nukahtaa.
joo ja ap kysymykseen vuorotellen nukutetaan, koska minäkin käyn töissä...!
oppii itsekseen nukahtamaan. Lapset kun ovat erilaisia eikä heitä niin vaan opettamalla opeteta nukahtamaan yksin. Esim meillä yksi kolmesta vaati nukuttamista pienenä ja todellakin tarvitsi sen turvallisen aikuisen viereensä...minusta tässä asiassa pitää mennä enemmän lapsen kuin aikuisen ehdoilla. Toki voi lapsen ehdoilla yrittää opettaa nukahtamaan itsekseen mutta joku raja siinäkin. Ei niin että lapsi opetetaan siihen kuhusta itkien ja pakottamalla.
menevät nukkumaan, kun iltatoimet tehty ja väsyttää.
Kumpaakan ei ole koskaan nukutettu vaan laitettu suoraan sänkyyn, toinen tietysti kävelee ihan itse sinne (5v.) ja toinen laitetaan sinne tuttipullon kera (1v.)
miten "meillä ei onneksi koskaan lapsia opetettu tuollaisille pahoille tavoille"...yhtä lapsellinen itsekin olin yhden lapsen äitinä. Nyt kun lapsia siunaantunut kolme ja elämä muutenkin tuonut vähän perspektiiviä niin ei ole maailma enää niin mustavalkoinen. Olen aika tehokkaasti palautunut maan pinnalle ja tajunnut ettei kaikki ollutkaan kiinni vain omasta erinomaisesta tavastani kasvattaa :D
Meillä kun oli vauva ja taapero, toinen nukutti toisen ja toinen toisen. Nyt kun molemmat ovat pk-ikäisiä, nukutetaan molemmat lapset vuorotellen miehen kanssa. Aina ollut luonnollista, että myös mies lukee iltasatua, hoitaa iltatoimia ja nukuttaa.