Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sulla sellaisia ruokia, mitä ET syö, vaikka tarjottaisiin?

Vierailija
11.09.2011 |

Itse syön kyllä kohteliaisuus syistä myös sellaisia ruokia, joissa on jotain mille olen allerginen, vaikka kärsinkin seuraukset myöhemmin.

Mutta näitä ruokia en saa alas, vaikka mikä olisi;

-Mikä tahansa sieni ruoka. Puistatus. Meidän isä RAKASII sieniä ja se ryöppäämisen löyhkä. Hyi saamari, koko talo lemusi sen jälkeen.

-Ruispuolukkapuuro. Se haju ja maksu ja koostumus. Juu ei kiitos. Koulussa tuosta sai tarpeekseen.

-Veriletut ja muut veriruuat. Se haju on jo kuvottava.

-Maksalaatikko (ja varsinkin rusinallinen!). Juu, ei kiitos.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää broileri epäeettisyyden vuoksi syömättä, kerro mitä eroa siinä on muihin lihoihin verrattuna?

Vierailija
42/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eettiset perusteet. Kaikilla kasvissyöjillä ei itse asiassa oikeastaan edes ole eettisiä syitä vältellä liharuokia, vaan se nyt vaan on trendikästä: "kun muutkin ovat kasvissyöjiä, niin minäkin olen...".

Silti ihminen on sekaravinnon käyttäjä, joten myös liharuokien pitäisi kuulua kohtuudella syötynä ruokavalioon. Eihän sitä tarvitse, eikä pidäkään joka päivä lihaa syödä, mutta silloin tällöin. Kotimainen luomuliha ja riista ovat myös eettisesti hyviä vaihtoehtoja!

Joka tapauksessa kasvissyöjän on turha arvostella muiden, kuitenkin normisyöjien, ruokainhokkeja. Jos esim. sisäelimet eivät kuulu muuten lihaa syövän ruokavalioon, niin eivät ne taatusti kuulu kasvissyöjänkään ruokalistalle!

Edes täällä. Aikuiset (?) ihmiset listaa ruokainhokkejaan, ja vieläpä perustelevat syitä, miksi niitä heillä on?? Siis oikeasti??

Sinäpä sen sanoitEn tiedä, pitäisikö itkeä vai vaan olla hiljaa tyrmistynyt. Tähän on tultu. Itse en syö lihaa, sillä se on mielestäni eettisesti väärin ja tarpeetonta, mutta muuten olen kaikkiruokainen. Vaikka joku maku tai ruoan koostumus ei nyt niin miellyttäisikään, en voisi ikinä kuvitella etteikö se "menisi alas". Tän on pakko olla seurausta siitä, että lapsille aina kuvitellaan kelpaavan vain nauravat nakit tai lihapullat. Ei siinä kauheasti makutottumukset pääse kehittymään.

Ihan samalla tavalla moni voi pitää sinun kasvissyöntiäsi nirsoiluna, joten kannattaa unohtaa tuo holier than thou -asenne alkuunsa. Mä olen itse kasvissyöjä, enkä nyt äkkiseltään keksi oman ruokaympyräni sisältä semmoisia ruokia, joita en söisi, mutta tiedostan kyllä, että kaikille ihmisille uusiin makuihin tottuminen ei ole yhtä helppoa kuin mulle. Jos ei tykkää, ei tykkää. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että kaikki eivät ole samanlaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan naudan ja sian lihan voi halutessaan ostaa aina luomuna. Tämä lienee syy broilerin vieroksumiseen.

jättää broileri epäeettisyyden vuoksi syömättä, kerro mitä eroa siinä on muihin lihoihin verrattuna?

Vierailija
44/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti on nimenomaan ruokanirsoilua, olkoonkin että siihen on joillakin eettiset perusteet. Kaikilla kasvissyöjillä ei itse asiassa oikeastaan edes ole eettisiä syitä vältellä liharuokia, vaan se nyt vaan on trendikästä: "kun muutkin ovat kasvissyöjiä, niin minäkin olen...".

Silti ihminen on sekaravinnon käyttäjä, joten myös liharuokien pitäisi kuulua kohtuudella syötynä ruokavalioon. Eihän sitä tarvitse, eikä pidäkään joka päivä lihaa syödä, mutta silloin tällöin. Kotimainen luomuliha ja riista ovat myös eettisesti hyviä vaihtoehtoja!

Joka tapauksessa kasvissyöjän on turha arvostella muiden, kuitenkin normisyöjien, ruokainhokkeja. Jos esim. sisäelimet eivät kuulu muuten lihaa syövän ruokavalioon, niin eivät ne taatusti kuulu kasvissyöjänkään ruokalistalle!

Edes täällä. Aikuiset (?) ihmiset listaa ruokainhokkejaan, ja vieläpä perustelevat syitä, miksi niitä heillä on?? Siis oikeasti??

Sinäpä sen sanoitEn tiedä, pitäisikö itkeä vai vaan olla hiljaa tyrmistynyt. Tähän on tultu. Itse en syö lihaa, sillä se on mielestäni eettisesti väärin ja tarpeetonta, mutta muuten olen kaikkiruokainen. Vaikka joku maku tai ruoan koostumus ei nyt niin miellyttäisikään, en voisi ikinä kuvitella etteikö se "menisi alas". Tän on pakko olla seurausta siitä, että lapsille aina kuvitellaan kelpaavan vain nauravat nakit tai lihapullat. Ei siinä kauheasti makutottumukset pääse kehittymään.

Ihan samalla tavalla moni voi pitää sinun kasvissyöntiäsi nirsoiluna, joten kannattaa unohtaa tuo holier than thou -asenne alkuunsa. Mä olen itse kasvissyöjä, enkä nyt äkkiseltään keksi oman ruokaympyräni sisältä semmoisia ruokia, joita en söisi, mutta tiedostan kyllä, että kaikille ihmisille uusiin makuihin tottuminen ei ole yhtä helppoa kuin mulle. Jos ei tykkää, ei tykkää. Aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että kaikki eivät ole samanlaisia.

Kotimainen luomuliha ja riista ovat varmaan tosi hyviä vaihtoehtoja, mutta kun niitä on vaikeaa saada ja ne ovat myös aika kalliita, on huomattavasti hempompi olla kasvissyöjä.

Ihminen on sekasyöjä, mutta ei se liha ole mikään pakollinen osa ravitsemusta. Nykyisellään lihaa käytetään aivan älyttömästi, ja siitä kärsii sekä eläimet että luonto.

Ehkä teini-ikäiset ovat kasvissyöjiä siitä syystä, että muutkin ovat, mutta eiköhän noin heppoisista perusteista johtuva vakaumus karise pian pois.

Aikuinen ihminen voi valita, mitä syö. Jollakulla valinta voi johtua siitä, että on vaikea tottua makuihin, jollakulla eettisistä syistä.

Vierailija
45/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi ei kukaan vielä ole tarjonnutkaan.

Vierailija
46/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa voin syödä hätätapauksessa vaikken sitä muuten syökään.

Vierailija
47/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oikeastaan kieltäydyn vain maksasruuista, missä kokonaisia maksan paloja. Niitä en voi vaan edes laittaa suuhuni yökkäämättä. Maksaruuista menee kyllä maksalaatikko, jauhemaksapihvit jne.

Vierailija
48/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko allerginen sipulille vai mikä mättää. Mutta saan alas ainoastaan hyvin kuullotetun ja erittäin pieneksi silputun sipulin. Vähänkin isommat palat tulevat ylös ja varsinkin, jos ne ovat vähänkin raakoja. Sipulijauhe ei ole ongelma.

Vierailija
49/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin senkin saan alas runsailla lisukkeilla jos on pakko mutta tuskaa se on joka palan kanssa.

Muuta kyllä söisin vähintäänkin kohteliaasti ja häveliäästi närppien.

Vierailija
50/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten syön kyllä mitä tapahasa. En toki söisi jotain, jos olisin jollekin ruokaaineelle allerginen. Nykyisin syötyäni omenaa ( siis kypsentämättömänä) minulle tulee aina hikka, saman aiheutta lanttu. Niitä en syö seurassa, mutta onneksi se ei haitta. Dippilautaset on onneksi pois muodista.

Mutta rakastan maksa-, ja veriruokia, osterit on ok, muut merenelävät suurta herkkua.

Inhoan kyllä nakkeja, jauhomakkaroita yms, mutta pystyn kyllä niitä syömään kohteliaisuudesta.

Vierailija
51/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- sianliha

- sienet

- kesäkeitto

- vesimeloni

- ruusukaali

Vierailija
52/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa jostain syystä on herkkujeni listalla, mutta nuo.. ajatus on ihan mahdoton.

Sen sijaan olen voittanut kammon riistalihaa kohtaan, eli syön ja kokkaankin jo sorsaa, jänistä ja hirveä, vaikka 20 vuotta aiemmin se oli ehdoton no no.

Kasviksista selleri on sellainen, minkä jätän mielelläni syömättä, jos sen havaitsen.

Kaiken kaikkiaan minut on opetettu maistamaan tarjottua ruokaa missä tahansa ja olemaa näyttämättä jos ei tykkää. Sen voi vähäeleisesti jättää vaan sivuun ja olla pitämättä mitään messua.

Vierailija
53/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en voi sietää mitään veripohjaisia, kuten verilettuja tai mustaa makkaraa... yach.....

ENkä syö enää äyriäisiä (sen jälkeen kun sain niistä ruokamyrkytyksen.).

En myöskään syö raakaa tai puoliraakaa lihaa, ei pysty. Lihan pitää olla täysin kypsää. Olen joskus niellyt punaista lihaa ja meinasin oksentaa. Taisin siinäkin tapauksessa "pyyhkiä suuta" ja sylkäisin kappaleen liinaan.

Vierailija
54/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaruuat (lukuun ottamatta loimulohta)

sisäelimet

kieli

veriruuat

etanat,simpukat ravut yms.

Vierailija
55/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sienten rakenne ja maku on niin ällöttävä, ja omatkin vanhemmat viettävät koko syksyn sienimetsässä ja syövät niitä sitten koko talven, kun ne ovat "hyviä". En käsitä.

Toinen on veriruuat. Sekä jotkut pakkosyötetyt vasikat ja hanhet ym, tosin tuskinpa kukaan niitä tulee tarjoamaankaan:)

En myöskään pidä kokolihasta, mutta saan kyllä kohteliaisuudesta jonkin verran alas, jos on ihan pakko. Mieluummin yritän kuitenkin valita jotain muuta, jos vain mahdollista.

Vierailija
56/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lihaa en syö. Muuten kyllä kaikkea, vaikka hampaat irvessä.

Vierailija
57/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aikuisen ei kuulu nirsoilla ruoan suhteen. Allergiat on asia erikseen.

Meillä ei kotona laiteta koskaan broileria eikä sisäelimiä maksaa lukuunottamatta. Ensimmäinen jätetään kauppaan epäeettisyyden vuoksi, toinen maun.

Suurta herkkua sitävastoin meillä on veriset luomupihvit, etanat, simpukat, äyriäiset, mustekala, sienet, voimakkaat juustot ja muut yleensä suomalaisessa perusperheessä kammoksutut ruoat. Olen myös syönyt sammakonreisiä ja ostereita, molemmat oikein maukkaita oikein valmistettuna.

Vierailija
58/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös syönyt sammakonreisiä ja ostereita, molemmat oikein maukkaita oikein valmistettuna.

esim just ostereita ja ne on kamalia.. Mistä tiedät, onko ne oikein valmistettu? Ei ole vertailupohjaa.

Samoin maksan ja minkä tahansa saa pilattua väärällä kokkaustavalla, jolloin ruoka menee inhokkilistalle sekunnissa.

Vierailija
59/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan tuoreina suoraan kuoresta. Päälle voi ripsottaa sitruunaa, ja alas vaan.

Vierailija
60/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin periaatteessa syödä mitä tahansa, mutta (periaatteesta ;-)) en syö mitään eläinperäistä, vaikka kuinka tarjottaisiin.