Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sulla sellaisia ruokia, mitä ET syö, vaikka tarjottaisiin?

Vierailija
11.09.2011 |

Itse syön kyllä kohteliaisuus syistä myös sellaisia ruokia, joissa on jotain mille olen allerginen, vaikka kärsinkin seuraukset myöhemmin.

Mutta näitä ruokia en saa alas, vaikka mikä olisi;

-Mikä tahansa sieni ruoka. Puistatus. Meidän isä RAKASII sieniä ja se ryöppäämisen löyhkä. Hyi saamari, koko talo lemusi sen jälkeen.

-Ruispuolukkapuuro. Se haju ja maksu ja koostumus. Juu ei kiitos. Koulussa tuosta sai tarpeekseen.

-Veriletut ja muut veriruuat. Se haju on jo kuvottava.

-Maksalaatikko (ja varsinkin rusinallinen!). Juu, ei kiitos.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole suuri lihansyoja, mutta maistaa voin kaikkea, ostereitakin olen syonyt vaikken tykkaa, etanoita en ole maistanut mutta kai sekin menisi

Vierailija
2/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syö mitään mitä muut syövät vaan olen erikoisuudentavoittelija ja vaadin aina

erikoisruokaa, koska se on nykyään niin trendikästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisen pitää voida syödä mitä tarjotaan, vaikkei kotona kaikkea laittaisikaan. Vähän selkärankaa... ja käytöstapoja, kiitos.

Monet täällä luetelluista inhokkiruoista on oikeasti todella mietoja maultaan ja sellaisia, jotka puhtaasti ajatuksen tasolla ällöttää joitain nirsoilijoita. Ja muutenkin tutkimusten mukaan ruokia maistelemalla niihin tottuu 7-10 kerrassa. Ei ole paljon aikuiselta ihmiseltä vaadittu, että opetellee syömään kaikkia ruokia!

Tuokin on törkeää että aletaan paasaamaan käytöstavoista jos puhutaan ruokatottumuksista.

Itse en saa alas rosollia. Se on uskomattoman pahaa, oli se tehty miten tahansa.

Myös kaikki kasvissosekeitot ovat pahoja. En ole oikeasti ikinä törmännyt sellaiseen versioon, jonka voisin syödä.

Maistan kyllä miltei aina kaikkea, mutta nuo ovat sellaisia mistä kieltäydyn suoraan. (ja ei, en saa noita alas, vaikka maistamiskertoja on ollut useampia kuin tuo 7-10 kertaa. Kaikkien makumieltymykset vain oikeasti eivät kestä kaikkia ruokia, itsekin joudun pidättämään oksennusta rosollin hajusta sekä sen kasvissosekeiton hajusta)

Ja vaikka mulla taas herkkuina on esim. kieli, munuaispiiras, sydän, äyriäiset, yms. ruoat, niin ei mulle tulisi mieleenkään tarjota niitä vieraille. Sen verran tulee sillä emännälläkin olla vieraanvaraisuutta ettei tarjoa vieraille mitään erikoisuuksia. Meillä on onneksi kavereiden kanssa käytäntö että vieras tuo mukanaan sen syömisen.

Vierailija
4/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parmesaani

Vierailija
5/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota en yksinkertaisesti pysty syömään vaikka kuinka yrittäisin.

Vierailija
6/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oi sietää metsäsieniä, mutta en ikinä ole kieltäytynyt niistä jos isäntäväki on vaikka sienikastiketta tai -keittoa laittanut. Otan sitten vain vähän ja laitan samalla suuhuni jotain muuta. Varsiselleri on kyllä sellainen, jonka yleensä joudun noukkimaan ruuasta pois. Silakasta en pidä (sain kerran ruodon kolmeksi viikoksi kurkkuuni, siihen loppui silakan syönti), mutta toki sitä syön jos tarjotaan. Mulla on lukuisia ruokia joista en pidä, mutta kohteliaisuuttani saatan kyllä niitäkin syödä.

Koreassa olisi kerran kyllä tarjottu koiraa. Siitä kieltäydyin kohteliaasti. Onneksi olimme ravintolassa, joten kieltäytyminen ei ollut ongelma.

Vierailija
7/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen maistanut niin on ollut sellaista haaleaa limaa. Yökkäys tulisi, jos maistaisin.

Vierailija
8/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisella ihmisellä ole oikeus kieltäytyä syömästä sitä mitä ei halua. Kieltäydynhän esim. kahvipöydässä joskus pullastakin, kun ei vaan sillä hetkellä maistu. Miksi se, ettei pidä jostain ruoasta, olisi huonompi syy kieltäytyä?? En ymmärrä..

Tärkeintä on ettei siitä syömättömyydestä tee mitään numeroa! Ei tarvitse huudella ja kovaan ääneen julistaa ja messuta miten mä en nyt voi syödä tota ku siinä on sitä ja tätä ja tuota! Jättää vaan vähin äänin syömättä. Ja ne yök-kommentit tosiaan kuuluu ruokapöydässä ala-asteelle.. jos sinnekään!

Itselläkin on muutama sellainen, jonka haju/maku/suutuntuma oikeasti yököttää..

-vuohenjuusto

-etanat

-simpukat

-mustikkajogurtti (haju on aivan kuvottava)

-maksapalakastike

-pottupuuro (Helmi-suurimoista)

Eikä minun mielestäni tarvitse kenellekään todistella yhtään mitään, sen pitää riittää, että jos joku kysyy miksi sulle ei maistu, sanon, kiitos, mutta en oikein pidä tästä ruoka-aineesta. Se on kohteliasta, siis sanoa kauniisti.

Vierailija
9/131 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vaan ymmärtää aikuisia ihmisia, jotka eivät vaikkapa kylässä voi syödä jotain. Että pitää kokonaan kieltäytyä. Ja allergiat ovat eriasia. Mielestäni moukkamaista.

Minusta taas on moukkamaista olettaa vaikkapa, että kaikki pystyvät hyvällä omallatunnolla syömään lihaa, ja että koska suurin osa niin tekee, kukaan muukaan ei (kohteliaisuussyistä) saisi tehdä elämässään eettisiä valintoja.

Oma ei-listani on varsin lyhyt: en syö lihaa enkä siipikarjaa. Allergioita ja inhokkeja minulla ei ole, tosin sillistä ja silakasta en juuri perusta. En tee asiasta numeroa, ja hyvin harvoin on ollut tilannetta, ettei olisi ollut mitään sopivaa syötävää, syönhän kuitenkin kalaa, äyriäisiä ja jopa nilviäisiä (etanat, nam).

Minusta on jokaisen oma asia, mitä syö. Kohteliaisuutta ja käytöstapoja on se, ettei nosta meteliä, jos ei aina saa oman erikoisruokavalionsa mukaista tarjoilua, tai ettei toisaalta loukkaannu, jos tarjoilu ei vieraalle sovellu. Sekin on kohteilaisuutta, että parhaansa mukaan huomioi vieraidensa ruokarajoitteet.

Myönnän kuitenkin, että ymmärrän eettisiä ja terveydellisiä ruokarajoitteita huomattavasti paremmin kuin yäk-mentaliteettia aikuisella ihmisellä. Kymmenen vuoden aikana olen kuitenkin alkanut ymmärtää myös ystävääni, joka selvästi on ns. "super-maistaja", eikä kerta kaikkiaan kykene syömään tiettyjä asioita esim. niiden koostumuksen takia. Onneksi ei itsellä ole vastaavaa vaivaa, sen vain voin todeta.

Vierailija
10/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-riistaa enkä lammasta

-homejuustoa

-metsäsieniä

-vuohenjuustoa

Kaikki muu menee

Vierailija
11/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syö

-punaista lihaa

-kaaliruokia

-veriruokia

-simpukoita,ostereita,etanoita tms

-säilykekurpitsaa

-sinihome-/vuohenjuustoa sellaisenaan

-sisäelimiä

-silliä

-KESÄKEITTOA!

-selleriä

-lanttua, naurista

-rosollia

-Varmaan paljon muutakin, noi nyt tuli mieleen ekana..

Vierailija
12/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en syö -punaista lihaa -kaaliruokia -veriruokia -simpukoita,ostereita,etanoita tms -säilykekurpitsaa -sinihome-/vuohenjuustoa sellaisenaan -sisäelimiä -silliä -KESÄKEITTOA! -selleriä -lanttua, naurista -rosollia -Varmaan paljon muutakin, noi nyt tuli mieleen ekana..

-Lipeäkala

-Rucola

-Persilja

Vierailija
13/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

graavikalat, klimmpivelli tai piimävelli hyi, hyi hyi.

Vierailija
14/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole tarjottu mitään kovin yököttävää. Jos joku lautasellani oleva maistuu oikeasti pahalle, syön vain vähän ja jätän loput lautaselle. Kohtelias isäntä ei koskaan tiedustele syytä. Eikä kohtelias vieras mainitse sitä.

Jos kovin eksoottisissa kulttuureissa pääsisin ruokavieraaksi, voisi tietysti olla vaikeampaa. Suomessa ja Euroopassa ei ole ystävieni kotona tarjottu mitään mikä ei olisi mennyt alas ainakin osittain.

Vierailija
15/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erästä ruokaa joka aiheuttaa minulle miltei välittömän vatsantyhjentymisreaktion (allergiaa). Syön ruokia jotka aiheuttavat minulle lieviä alergioita ihan vain kohteliaisuudesta, mutta ruuan jota vatsani ei sulata laisinkaan vaan oksennan sen puolen tunnin sisällä, jätän syömättä.

Vierailija
16/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen, enkä voi kärsiä seurauksia myöhemmin kuten ap. Mulla alkaa hengitystiet turvota välittömästi. En voi edes oleskella paikassa missä valmistetaan kalaa.

Vierailija
17/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei.

Vierailija
18/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö sieniä, lihahyytelöitä, sisäelimiä (hyvin valmistettua) maksaa lukuunottamatta, nilviäisiä tai äyriäisiä.

Toisaalta syön raparperia jopa raakana, marjoja ilman makeutusta, puoliraakaa lihaa, suolaista yhdistettynä makeaan, sipulia missä muodossa tahansa jne.

Vierailija
19/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kaikkea, jopa omenaa ja herneitä sekä pähkinöitä, jolle olen hiukan allerginen. Enpä ole vielä kuollut niihinkään.

Kaikkea ruokaa en rakasta, mutta hyvin valmistettu ruoka on aina sellaista, jota voi edes vähän syödä. Sen verran, että nälkä lähtee.

Ehkä islantilainen mädätetty hapanhai voisi jäädä syömättä, mutta kyllä sitäkin maistaisin.

Valmisruokia ja kaikenlaisia eineksiä välttelen kotikeittiössä ihan terveyssyistä, mutta jos kylässä on sellaista tarjolla, syön mukisematta.

Sienet, riista, suomalainen kala ja marjat ovat suurimpia herkkujani. Vuohenjuusto ja homejuusto maistuvat hyvin, samoin merenelävät ja erityisesti kaikki kasvikset.

Olen kulinaristi, ruoka on rakkauteni. Urheiluharrastus pitää nälkäisenä eikä tartte kranttuilla ruuasta. Lapseni olen opettanut pienestä pitäen kaikkiruokaisiksi. Kun sieniä on lautasella viikottain, eivät ne ole sen kummallisempia kuin nakit.

Vierailija
20/131 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella.En voi vaan ymmärtää aikuisia ihmisia, jotka eivät vaikkapa kylässä voi syödä jotain.Että pitää kokonaan kieltäytyä.Ja allergiat ovat eriasia.Mielestäni moukkamaista.

Mitä moukkamista on siinä ettei syö jotain ruoka-ainetta mitä todella todella inhoaa, niin että sen maistaminen saa oksentamaan? Minä esim. inhoan mediumiksi jätettyä lihaa. Olen maistanut sitä useita kertoja eri paikoissa, eikä yhdessäkään paikassa kokki/emäntä ole sitä niin tehnyt että kurkusta alas menisi. Ei ole kokin huonoutta vaan se puoliraaka liha on yksinkertaisesti hirveän makuista. Meinaatko että mun pitäis emäntää miellyttääkseni ottaa inhoamaani lihaa lautaselle. Leikata siitä sentti x sentti palanen, väkisin pureskella suussa oksennusta pidätellen ja jättää loppuliha lautaselle, oikein huutomerkiksi koko porukalle että olipa kauheeta? Kohteliaampaa on hiljaa ohittaa epämieluisa ruoka ja ottaa niitä mitä tykkää.

Moukkamaisuudesta puheen olleen. Se on moukkamaista jos emäntä on kysymällä kysynyt mitä valmistaa esim. illanistujaisiin, vieras paikanpäälle mennessään kieltäytyy syömästä koska "juuri nousi ruokapöydästä" tms.