Mitkä asiat sua ärsytti lukemissasi kirjoissa, kun olit lapsi?
Itseäni ärsytti:
-Neiti Etsivissä aina mollattiin sitä Bessiä. Milloin hän oli pullukka, milloin punkero ja milloin hän lyllersi jne.
-Viisikoissa se syöminen ja kuinka ne ruuat aina kuvailtiin pilkun tarkasti.
-Sellanen kirjasarja kuin Anne, joka kertoi orpo tytöstä, joka halusi balleriinaksi. Tuohan oli kirjoitettu joskus 50-luvulla muistaakseni, mutta ärsytti se kirjojen vanhanaikaisuus.
-Suurin ärsytys oli Pieni talo preerialla kirjat. Kun niissä ne nimet oli suomennettu (paitsi siinä Pieni talo preerialla kirjassa).
Kommentit (302)
Juha Se Tiinan poikakaveri tms.
OT Mikä oli Tiinan sisarpuolen nimi;)
saaks mä pillimehun =)
Eemelin isä oli väkivaltainen raivohullu.
Tiina-kirjojen karmea ankeus ahdisti. Tiinan äiti on yksi lastenkirjallisuuden hirveimpiä hahmoja. Juha oli jotenkin psyko myös. Toisaalta monessa kirjassa ärsytti se, että etäinen isä oli palvottu hahmo ja "lähivanhempi" äiti karmea diktaattori.
Neiti Etsivissä pahikset näyttivät ilkeiltä tai heidän ulkonäössään oli jotain vikaa. Olipa vaikea arvata loppuratkaisua heti. :) (Taisin 9-10-vuotiaana olla liian vanha noihin.)
Katto-Kassinen oli kauhea. Muistan, että äitiäni ärsytti vielä enemmän.
Viisikossa ärsytti tyttöhahmot tasapuolisesti. Muut Blytonin
sarjat olivat paljon parempia.
En ärsyyntynyt nimien suomentamisesta. Pidin siitä, että vanhoissa kirjoissa oli vanhanaikaisia ilmauksia kuten kuuma suklaa.
-sain joskus joko siskolta tai kummeilta Tiinan ampiaiskesä kirjan synttärilahjaksi (tai joululahjaksi). Luin kirjan "pakolla", mutta sus siunatkoon kun oli tylsä.
Lainasin sitten jonkun muun Tiina kirjastosta ja juu, se kirja loppui jo parin kappaleen jälkeen.
-Eläinarkki sarjassa se päähenkilö ärsytti ja rankasti. Se Mandy/Mandi oli hulluna eläimiin ja joka kirjassa korostettiin sitä, kuinka ne jotka vihasivat eläimiä olivat paskoja (no, okei, ei näillä sanamuodoilla, mut..). Itsekkin rakastan eläimiä, mutta en tuomitse niitä ihmisiä, jotka eivät elukoista tykkää. Eli tuollainen tuomitseminen oli mun mielestä idioottimaista.
-Sweet Valley High kirjoissa mua ärsytti se Jessica, joka armotta kiusasi kaikkia erilaisia (mm. yksi läski tyttö ei päässyt huutosakkiin Jessican takia). Samoin se Elisabeth oli sellanen nössy, kun suojeli koko ajan siskoaan.
mua ärsytti ne kuvat. Ne Muumit näytti niin kriipeiltä. Ei ollenkaan Muumeilta.
Anna-kirjoissahan se oli oikeasti Anne. Ja Emilioissa Emily. Neiti Etsivä oli Nancy Drew, Suomessa Paula. Ja Viisikon Pauli/Paula oli George/Georgina. On näitä varmaan muitakin.
Nuo hahmot ovat oikeasti fiktiivisiä. Mutta Ingallsit ovat todellisia. Eli sen takia nuo Marjat ja Marketat vituttaa.
Totta kai Uuden Kuun Emilia on Emily of New moon ja Anna on Anne jne.
Siis kauhee miten tarkkaan te muistatte Tiinasta juttuja ja yksityiskohtia?! Ettette vaan ois lukenu niitä aikuisena :D
Teininä luin Mirkka-kirjoja ja mua ärsytti, kun Mirkka oli liian kiltti. Oisin vissiin halunnut, että se ryyppäis ja rälläis sekä vehtais jätkien kans.
Mä en jostain syystä tykännyt pienenä Pepeistä. Mua ärsytti se sen "huithapelisuus".
Muita ärsytyksen aiheita oli Neiti Etsivän täydellisyys. Joka kirjassa Bess (tai joku muu) toitotti suureen ääneen kuinka suuremmoinen Paula on ja plaa, plaa, plaa. Mutta siitä huolimatta mä luin kaikki kirjat vähintään viidesti ;D
Ja Paulasta tehtiin niiiiiiin kiltti tyttö kuin olla voi. Pöh, olis edes joskus tehnyt jotain pahaa tms.
Sweet Valley High: Ai hitsi, en muistanukkaan et neki on tullu luettua..:D Et aika kökköjä..semmosta hattaraa..yöks..
Ja joka kirjan alussa oli kuvaus ah niin kauniista kaksosista "auringon vaalentamat hiukset, merenvihreät silmät ja mallimittaiset vartalot.."..
mulle ei auennu ollenkaan ne Hadrianus(Adrianus?) Molen päiväkirjat..et joko oon tavallista tyhmempi tai sit ne oli vaan liian korkealentosia mulle..
Ja mulla häirittee se, et onko se Peppi-kirjojen tyttö Annika vai Annikka? ku usiasti on plaaplaa Annikkan kanssa..jne. Ku minusta se nimi taipuis paremmin Annikan..
Nils Holgerssonissa tuli ahistava olo, ku se hirvi tappo vahingossa sen tarhakäärmeen ja siitä tuli semmonen kirous sille..ja se raukka joutu pakenemaan metsästä ja kova hanki repi sen jalat puhki..
Ingallsit todellisia? Kerro lisää!
Ingallsit todellisia? Kerro lisää!
Ja kirjat perustuvat löyhästi hänen elämäänsä. Laura jätti useita asioita pois kirjoista (esim. hänen pikkuveljensä syntymän/kuoleman + heidän muuttonsa Iowan puolelle, missä Grace syntyi).
Sweet Valley High: Ai hitsi, en muistanukkaan et neki on tullu luettua..:D Et aika kökköjä..semmosta hattaraa..yöks..
Ja joka kirjan alussa oli kuvaus ah niin kauniista kaksosista "auringon vaalentamat hiukset, merenvihreät silmät ja mallimittaiset vartalot.."..
Älä unohda, että kaksosten äiti olisi yhtä hyvin voinut olla heidän isosiskonsa! Ja isoveli oli hävyttömän komea, nuorempi painos hävyttömän komeasta isästä. Nämä kuvaukset tulivat varmaan joka kirjassa.
Lukiko kukaan The Baby-sitters Clubia? Siinä sen Annen leski-isä oli aika jäätävä hahmo: pakotti tytön pitämään hiuksiaan leteillä jne. Anne olikin ihan mamis. Jossain vaiheessa hän teki jonkin urotyön ja sai luvan pitää hiuksiaan auki. :D Niin ja näissäkin kirjoissa nimet oli vaihdettu. Annekin on alkuteoksissa Mary Anne jne. Onneksi nimiä ei sentään ollut suomennettu.
Ja esim. Pieni talo preerialla kirjassa Carrien ei olisi pitänyt edes olla olemassa. Oikeastihan Carrie syntyi Kansasissa ja perhe muutti parin viikon päästä Minnesotaan eli Carrie olisi pitänyt vaan mainita kirjan lopussa. Ja oikeasti tytöt oli Kansasin aikaan n. 2v ja 4v, kun kirjassa tytöt ovat selvästi isompia (yli 6v).
Ja Minnesotassa perhe asui kahteen otteeseen (ennen Freddy vauvan syntymää ja sen Iowa vuoden jälkeen) ja sieltä he suuntasivat De Smethiin, joka jäi Charlesin ja Carolinen viimeiseksi kodiksi.
Pitkä talvi preerialla kirjassa kerrottu kova talvi tapahtui oikeasti, tuon vuoden talvi tuli aikaisin, kesti pitkään ja oli kova preerialla ja monet uudistilalliset kuolivat kylmyyteen.
Tiina-kirjoissa se, kun se Tiinan äiti oli sellainen huumorintajuton nipottaja.
Pieni talo preerialla -sarjan koomiset Leena-suomennokset, että sarja jotenkin löyhästi perustuu tositapahtumiin...
Ja on ne nimet suomennettu.
Anne on oikeasti Mary Ann, Lisa on oikeasti Kristin, Valerie on Claudia, Susan on Stacey McGill (Suomessa se on Gill) ja Violet on oikeasti Dawn. Mutta sitten Mallory ja Jessica on suomentamatta.
Ja sitten se Lisan/Kristin pikkuveli, se on oikeasti David Michaeal, Suomessa pelkkä David. Samoin se Newtonien kuopus, jossain kirjoissa se on Jane, jossain taas Lucy (en muista kumpi se on enkuksi) ja se yksi pikku tyttö on oikeasti Myriah tms. mutta Suomessa se on Miriam.
Itse tykkäsin noista kirjoista lapsena (ja nyt esikoinen lukee noita, sen takia muistan nuo nimet niin hyvin), mutta mua ärsytti se Lisan päällepäsmärisyys. Koko ajan piti tehdä niin kuin HÄN haluaa.
aina niin kauniiksi; vaaleat hiukset, hoikat vartalot ja vihreät silmät ja plaa, plaa. Ja se äiti oli kuin vanhempi painos tyttäristään ja ah kuinka komea heidän isänsä ja veljensä olivat. Hyh, hyh.
Ja noissa kirjoissa pilkattiin avoimesti kaikkia erilaisia; köyhiä tyttöjä, läskejä jne.
Ja muutenkin mua ärsytti kirjoissa se, kun jokaista pullukkaa/läskiä lasta kiusattiin tai niistä käytettiin nimitystä pullukka, pullero tms.
Ikinä ei mitään kivaa. Yhden positiivisen jutun muistan siitä äidistä, että kerran Tiina osasi arvostaa äitiään, kun muisteli hirveän sekaisessa ystävänsä kodissa miten ihanan siistiä heillä aina on..
Luin aika pienenä Tiinat (kaikki) enkä oikein osannut sanoa mikä niissä ärsytti ja häiritsi, mutta tosiaan se omituisen sovinistinen asetelma ja sellainen outo syyllistäminen, minkä vallassa se Tiina eli. Äiti ja se hullu poikaystävä jne. Kerran se oli jonkun ihme pulsun kanssa nalkissa jossain mökissä ja sen piti pestä sen pultsarin paskasta jäykistyneet housut!! Ihan hirveetä. Se Tiinahan oli lapsi!! En muista että Veli-veljen olis tarvinnut pestä pultsarin paskaa. Ja sekin ärsytti että sen veljen nimi oli tosiaan Veli.
Tiina-kirjoissa se, kun se Tiinan äiti oli sellainen huumorintajuton nipottaja.
esim tuntui että tiina kirjoissa syötiin vaan kaurapuuroa ja silakoita..ehkä tosiaan oltiin köyhiä mutta lapsena sitä ei ymmärtänyt..ärsytti myös se että ne nukkui kaikki samassa huoneessa
sitten vielä pienempänä häiritsi että pupu tupunat oli tavutettu(opin lukemaan aika ajoissa kunnolla kävin kirjastossa yksin seitsen vuotiaana ja lainasin koko pitkiä kirjoja)
Pieni talo preerialla -sarjan koomiset Leena-suomennokset, että sarja jotenkin löyhästi perustuu tositapahtumiin...
Lauran elämää, niin kyllä ne Leenat sun muut särähtää korvaan ja pahasti särähtääkin.
Ja Wisconissa perhe asui myöskin kahteen kertaan (ja sinne jäi myös perheen koira, joka kuoli).
Mary todellakin sokeutui ja meni sokeainkouluun, Laura oli oikeasti opettajana siellä hornan kuusessa jne.
Ja perhe todellakin kärsi nälkää sinä pitkänä talvena.
Mutta sitten taas henkilöistä, esim. Nellie Olesson on luultavasti kahden tai kolmen eri tytön yhdistelmä eli Nellie tyttöä ei ole oikeasti ollut olemassa. Samoin Herra Edwardsin henkilöllisyydestä on ollut kysymyksiä, kuka hän oikeasti oli ja oliko nimi todellakin Edwards.
Ne intiaanit olivat todellisia jne.
Eli ihan tavalliselle tallaajalle se onkin kait yks paskan hailee mitkä ne nimet on, mutta mä olen sitä mieltä, että kyllä ne nimet olisi pitänyt olla oikeat eikä mitkään ihme väännökset. Multa löytyy hyllystä myös nuo suomi versiot, mutta harvoin niitä tulee luettua. Tykkään enempi lukea noita englanniksi.
ihan lapsena risoi kirjoissa "lapsellinen" lässyttäminen (esim just upponalle) ja kiiltokuvamaailmassa eläminen, missä on aina kivaa ja kaikki iloisia eikä mitään pahaa oikeasti tapahdu - ja joo, jotku pupu tupunat oli hirveitä...
isompana kun luki itse, jäi ne "tylsimmät" (=mulla neiti etsivät, viisikot ja hevoskirjat) aika pian kesken, eli ne jotka pääsi ärsyttämään oli kuitenkin tarpeeksi hyviä luettaviksi =)
Tiinoissa se ihme periaatteellisuus - oon myöhemmin miettinyt eikö sille tytölle saisi jonkin diagnoosin niitten piirteitten perusteella, vähintään jtn asberger-tyyppistä oireilua siinä on nähtävissä - ja tietenkin ne äidit, Tiinan ja Kallen - itse asiassa kaikki ei-poikamaiset naispuoliset hahmot on jotenskin kusipäitä... ja veli oli kauhea, toivoin aina että sille kävisi jotain hirveää ja saisi ansionsa mukaan, olen ite ainoa lapsi joten en tajunnut sitä sisarusten viha-rakkaus -dynamiikkaa =)
Pikku naisissa samoin se ihme vammailu - "oi kauheaa, lainasin kaverin kaunista mekkoa juhliin, nyt olen turhamainen paska!!!" Amysta itte asiassa tykkäsin eniten, se oli kaikkine vikoineen elämänmakuinen hahmo, ja kivempi jopa kuin aina vaiheileva Jo... Meg (?) oli rasittava pikkuvanha tylsimys joka närkästyi kaikesta mahdollisesta, oikea ilonpilaaja, ja Beth oli niin tylsä että joutikin kuolla pois - mitä muuta sille hahmolle olisi voinut tehdä, voitteko muka kuvitella sitä vaikka panemassa?
Peppi oli musta kanssa vähän rasittava, ja se ulkoasu... miksi ei voinut olla tyttösankaria joka olisi ollut kaunis JA reipas??