Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fb:n naurettava ketjuviesti: "kotiäitiys on työ.."

Vierailija
07.09.2011 |

Että näen taas punaista! Kotiäitiys EI OLE työ. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa palkkaa, että hoidat OMIA lapsiasi??!! Itsekin olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja olen kiitollinen siitä, että suomessa on sellainen kuin kotihoidontuki, enkä todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä.

Ja sori vaan, mutta kyllä huomaa, että on "tietynlainen" ihmistyyppi joka tuollaista paskaa seinälleen postaa (ei koulutusta eikä työkokemusta jne.).

"Kotiäitiys on työ, usein kiireinen, harvoin taukoja, suurimmaksi osaksi ilman apua, palkka on huono. Työaika on 24/7. Sen lisäksi ei tule joulubonuksia, kutsuja pikkujouluihin (kuka äiti niihin voisi mennä) eikä kiitoksen sanaa kuulu.

Silti jokainen äiti tekee työnsä mielellään eikä turhia valita kelleppä sitä valittas, ei oo kunnon liittoa äideillä.

Kopioi tämä itsellesi jos kiität ja arvostat jokaista kotiäitiä! ?"

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaika vie 12 tuntia päivässä ja palkka alle 1700.

Ja kotiäitiys vie helposti 18tuntia päivästä ja korkeimmillaankin "palkka" on alle 500e/kk

Mikä on IHAN P*****stä kun työtönkin saa enemmän!

Vierailija
2/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla sitten työttömänä/eläkkeellä/sairaslomalla olokin on työtä! Joutuuhan em. ihmisetkin siivoamaan, tekemään ruokaa jne. ja saattaahan jollakin työttömällä olla esim. koirakin tai harrastuksia! Eli työtä on selvästi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkäs se on niin että jos lapset ovat kotihoidossa on heidän hoitonsa "työtä 24/7" mutta sitten kun menevät hoitoon ja äiti töihin ei enää puhutakaan että lasten hoito työpäivän jälkeen olisi "työtä". Nimittäin tuolla logiikallahan myös työäiti on "työssä 24/7", työpaikka vaan vaihtuu kesken päivän. Ensin palkkatyö ja sitten loppuvrk tuota toista työtä nimittäin lastenhoitoa. Aivan samalla lailla meidän työssäkäyvien äitien lapset tarvitsevat sitä hoitoa ym myös työajan ulkopuolella. Ei se äidin työhön meno sitä asiaa miksikään muuta. Ai että mua ärsyttää tuo kotiäiti-ihmistyyppi, ei edes mitään halua mennä työhön ja sitten kiillotetaan omaa sädekehää ja ollaan marttyyria kun "ei edes vessaan pääse". Ps olen itsekin ollut useita vuosia kotiäitinä joten tiedän kyllä mistä puhun. Mutta ei ollut tarvetta tuolla tavalla itsestä marttyyriäitiä tehdä.

Paitsi että mä en oo ollu vuosikausia kotona. Mutta ihan oikeesti:

1. Lapsella on (yleensä) myös isä, eikös se voi hoitaa lapsia joskus edes hetken, että äiti pääsee 24/7-työstä hetkeksi vapaalle? Jos ei, niin miten ihmeessä ootte noin huonon miehen valinnu lastenne isäksi?

2. Ihan samalla lailla KAIKKI pienten lasten äidit on 24/7 töissä, jos lasten kanssa oleminenkin on työtä, ei siinä ole eroa, onko kotiäiti vai ei.

Toi kiertoviesti kuulostaa siltä, että jotkut huonoitsetuntoiset laiskimus-äidit koittaa vaan pönkittää itsetuntoaan. Huoh.

Vierailija
4/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes ääneen lausua moista saati nyt mitään kunnioitusta saada tästä lapsiensa eteen tekemästä asiasta mitä toki ei työksi nyt voi kutsua herranen aika sehän on sydämestä lähtevää toimintaa kun ei siitä palkkaakaa saan niin ei sitä pakostakaan silloin tehdä. Salaa voivat keskenään kuiskia että me ollaan oikeasti ihmisiä mekin. =D

Vierailija
5/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suoraan miestensä fraaseja täällä toistelevat niitä millä itse ovat joutuneet töihin koska miehensä eivät nyt ala mitään akkoja elättämään. Kostetaan sitten toisille naisille kun ollaan kyrpiintyneitä pakkotöihin.

Vierailija
6/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne äidit, jotkat tekevät 8/24 TÖITÄ ja hoitavat lapsia 16/24. Hehän vasta sankareita ovat!

Eikun saman verran tekevät työtä kuin "kotiäiti" 24/vrk :/

Työtä kaikki tyyni, palkkatyö, siivoaminen, OMIEN lasten hoito, äijän alla makaaminen jne jne...

Kaikki mikä on omasta ajasta pois on työtä :/

Vierailija
7/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä olen kotiäiti:

- Arvostan sitä että lapseni saavat olla kotona eskari-ikään asti

- Lapseni eivät ole terveitä vaan heidän kanssaan arki on paljon työllistävämpää kuin ihan terveiden lasten kanssa (paljon lääkkeitä huolehdittavana, ihon hoitoa, erikoisruokien tekemistä jne).

- Itse en ole täysin terve (fyysisesti) joten minun voimavarani eivät olisi riittäneet täyteen työpäivään ja kaikkiin kotihommiin mitä viimevuosina on ollut

- Lisäksi olen voinut auttaa voimieni mukaan vanhoja sukulaisiani selviämään omassa kodissaan kun pystyn auttamaan heitä jonkin verran

- Mieheni on voinut keskittyä täysillä omaan työhönsä ilman poissaoloja lasten sairauksien takia ym.

"Nostan hattua" äideille jotka jaksavat hoitaa työnsä hyvin ja vielä lapset ja kotihommatkin hyvin. Minusta ei olisi ainakaan nyt ollut siihen joten tyydyn kotihommiin.

Eiköhän ole tärkeintä että me kaikki pyrkisimme elämään meille sopivaa ja hyvää elämää. Jollekkin se tarkoittaa 10 vuoden kotiäitiyttä ja toiselle muutaman kuukauden poissaoloa töistä vauvan synnyttyä. Yhtä arvokasta elämää kummatkin elää mutta omanlaistaan.

Vierailija
8/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on äiti ja lapset ympäri vuorokauden, kuin jos äiti menee aamulla töihin ja lapset hoitoon.. eihän siel kotona kukaan sillä välin tee tiskiä, tai sotke muutoin paikkoja. et kyllä sillä kotiäidillä aika paljon enemmän on huushollihommia kuin sillä töissä käyvällä äidillä. mut valintakysymyksiähän nämä on. mä olen kotiäiti nyt, tulevasta en tiedä. toivoisin saavani arvostusta edes vähän siitä mitä täällä kotona teen. uskon ratkaisuni olevan lapsilleni paras mahdollinen vaihtoehto.

Vierailija
9/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että sinun lapsesi ovat hoidossa kun sinä käyt töissä? Eli me muut veronmaksajat mahdollistamme töissäkäyntisi?

Se 230 euroa mitä päivähoito maksimissaan maksaa ei ole lähelläkään todellisia kustannuksia.

Ja ei, en ole kotiäiti. En vain jaksa tätä ainaista vastakkainasettelua...

Vierailija
10/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitien työssäkäynnin. Miksi ihmeessä ette hoida ja makoile kotona niitten kakrujenne kanssa? Eikö maistu?

Muistan hyvin kuinka välillä tympäännyin kotona ´´makoilemiseen´´ ja halusin kiihkeästi työelämään mukaan sillä olihan minulla ollut kiireinen hyvä työ ennen ´´makoilun ´´ aloittamista. Kun sitten lopulta aloitin oikeat työt oli se kuin lomaa verrattuna ´´makoiluun´´!

Ei tarvinnut koko aikaa olla sarvet koholla opastamassa, neuvomassa, kurittamassa, vahtimassa tai huolehtimassa. Siinä sivussa sitten tein kaikki päivän ateriat, leivoin usein, ompelin rutkasti vaatteita, siivosin koko ajan kun lapset sotkivat. Mieheni matkatyön takia en pystynyt harrastamaan mitään eikä omaa aikaa ollut koskaan! Suvustakaan ei ollut mitään apua kun asuivat kaukana pohjoisessa.

Täällä puhutaan miten työäiti tekee samat työt iltaisin mutta se ei todellakaan pidä paikkaansa ottaen huomioon miten koti on tyhjä päivisin. Ja kuka sanoo, että kotiäidin työt loppuu klo. 17.00!! Lapset tarvitsevat kokoajan hoivaa.

Naapurini oli muuten tasan kaksi kk. kotiäitinä ja vei lapsensa sitten omalle äidilleen, koska EI kestänyt olla vauvansa kanssa kaksistaan!

En todellakaan kadu niitä vuosia sillä lapseni ovat ihania mutta silti minusta olisi hyvä jos kotiäiti voisi olla pikkasen työelämässä mukana.

Lisäksi on mainittava, että niin kotiäitinä olo kuin töissäkäynti voidaan tehdä joko slarvaten tai hyvin!!

Vierailija
11/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa sitä kissan hännän nostaisi kuin kissa itse.

Vierailija
12/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti, miten se miten joku kokee kotiäitiytensä voi suututtaa jotakuta noin paljon. Taitaa joku ihan siellä omassa elämässä mättää, kun ei kestä erilaisia ihmisiä.

Ja tämä koskee kyllä kaikkia muitakin "TOSI ärsyttäviä fb-päivityksiä".

Vierailija
13/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tosiaan on vaan kotona vaikka hoitovapaakin jo loppuisi, siis mies tuo palkan kotiin ja nainen hoitaa kotia ja lapsia. Ei äitiyslomalainen tai hoitovapaalla oleva ole ammatiltaan kotiäiti.

Vierailija
14/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut onhan kotona nyt enemmän hommaa, jos sielon äiti ja lapset ympäri vuorokauden, kuin jos äiti menee aamulla töihin ja lapset hoitoon.. eihän siel kotona kukaan sillä välin tee tiskiä, tai sotke muutoin paikkoja. et kyllä sillä kotiäidillä aika paljon enemmän on huushollihommia kuin sillä töissä käyvällä äidillä. mut valintakysymyksiähän nämä on. mä olen kotiäiti nyt, tulevasta en tiedä. toivoisin saavani arvostusta edes vähän siitä mitä täällä kotona teen. uskon ratkaisuni olevan lapsilleni paras mahdollinen vaihtoehto.

Miten tää voi olla niin vaikeaa ymmärtää?

Jos kotityöt ovat töitä (tarkoitan siis OMAN kodin siivousta, OMIEN lasten hoitoa, OMIEN pyykkien pesemistä perustuen kuitenkin tietynlaiseen vapaaehtoisuuteen: Välillä voi ottaa löysemmin ja päättää imuroida vasta huomenna toisin kuin palkattu siivooja jolla on velvollisuus ulkopuolista tahoa kohtaan suorittaa työ joka on annettu siinä ajassa kun on annettu), eikö ne ole töitä ihan samalla tavalla sille työssä käyvällekin äidille?

Toki kotiäidillä on "huushollihommia" jonkinverran enemmän (lounas, lounastiskit, enemmän siistimistä ja siivoamista) kuin työssäkäyvällä joka tekee sillävälin muuta, mutta myös päivän aikana enemmän aikaa tehdä niitä huushollihommia. Siinä klo 17 molemmat ovat ihan samassa tilanteessa: Pyykkiä on varmasti yhtä paljon, päivällistä pitää syödä, lasten kanssa pitää touhuta, huolehtia nukkumaan jne. jne. jne.

Eli jos kotityö on työtä, on kotiäidillä yksi pitkä päivä (vrt tuplavuoro siwan kassalla) ja työssä käyvällä äidillä kaksi työtä (vrt. yksi vuoro siwan kassalla ja sen jälkeen toinen vuoro valintatalon kassalla tms.).

Mielestäni kotityö ei ole työtä josta pitäis saada palkkaa tai jota voisi ajatella palkkatyöhän rinnastettavana toimintana. Silti kotityö on ilman muuta rankkaa ja sitä voi ja pitää arvostaa.

Vierailija
15/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työni on ns vaativaa. Pidän siitä ihan kybällä, käytän siihen paljon aikaa jne.

Mutta kas: saan siitä N kertaa enemmän kiitosta kuin kotona ollessani sain. Pomo kehuu, työkaverit kehuvat, itsekin saan tyydytyksen tunteita hyvin tehdystä työstä. Kotona ei kukaan tsempannut, että well done, excellent, wonderful jne. Eikä kätten jälkiä saanut kauaa ihailla :-).

Lapsukaisiani (nyt jo isoja) ihailen toki edelleen, hienoja tuli. Mutta välitöntä palautetta ei ihan hirveästi saanut kotiäitinä ollessa.

Tämän tiedostin jo kotona ollessani, kun mietin, miksi koin suuria riittämättömyyden tunteita. Ei ollut kehityskeskusteluja, ei muutakaan palaveerausta, ei suoraa palautetta. Ellei nyt sitten palleroisia käsiä halaamassa lasketa siksi. (Laskin)

On erittäin halveksivaa antaa ymmärtää, että "kotiäideillä ei ole työpaikkaa odottamassa" ja antaa ymmärtää, että itsellä on katsos niin tärkeä ja "vaativa" työ, eikä siksi pidä kotona oloa minään.

Minä pidän, kotona oloa siis. Samoin arvostan kuin töissä oloa. Rankkaa eri tavalla.

Jos vaikka oltais tässä nyt sisarellisia? Good job, every one - olitte sitten kotona tai töissä! Loistavasti hoidettu, olette mahtavia ja hyvin tehty tänäänkin. Katso peiliin ja kiitä itseäsi :-)

Komppaan tätä täysillä. Kokemusta on sekä koti- että uraäitiydestä. Kyllä lasten ja kodinhoitokin on omalla tavallaan vaativaa, ja itsellenikin juuri positiivisen palautteen vähyys kotona oli ongelma. Ehkä siksi kotiäidit tarvitsevat enemmän hengenkohotusta esim. näillä palstoilla. Sen kyllä heille suon.

Vierailija
16/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman OK-talon rakentaminen työtä josta pitäisi jatkuvasti saada palkkaa ja kiitosta kun jaksaa työpäivän päälle nakutella OMAA taloa kasaan? No ei pidä, vaan sitä vastoin pitää ottaa sikamainen laina korkoineen pankista.

Samaan aikaan kotiäideille pitäisi maksaa rahaa ja ojentaa Lions Clubin kunniamerkkejä kun JAKSAA hoitaa ja kasvattaa OMAA lastaan kotona.

Vierailija
17/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäideiltä puuttuu usein yksi oleellinen kokemus: työn ja kodin yhdistäminen. On oltu ehkä työelämässä ja sitten jääty kotiin. Mutta tietäisivätpä vaan kuinka paljon vaativampaa se työn ja kodin hoitaminen yhtäaikaa on.

Itsekin muistan, kun olin vielä kotona. Sanonta laiska työtään luettelee sopii siihen hyvin. Oli muka niin aikaan saava ja tehokas kun sai oikein imuroitua ja ruokaa tehtyä neuvolakäynnin ohessa. Nyt nuo samaiset asiat hoituvat työn ohessa eikä energia edes riitä siihen, että siitä tekisi jotain numeroa.

Kotiäitiys ei ole työtä. Niinkuin ei ole vaikkapa vaimona tai sisarena olokaan. Kotiäitiys tai äitiys ylipäätänsä on luonnollinen osa ihmiselämän kaarta.

Ja tuohon heittoon, että valtio kustantaa äitien työssä olon. ÄITIEN työssä olon? Ihan tosi? Ei isien?

Vierailija
18/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua läpi, mutta se on kyllä ihan yhteiskunnan arvoihin perustuva päätös, mikä työ luetaan pakkatyöksi ja mikä ei. Käsittääkseni kun kansantulon mittareita aikoinaan määriteltiin niin kotityö nähtiin tuottavaksi toiminnaksi, joka oli ihan hilkula tulla lasketuksi mukaan ja silloin perusteet eläkkeen ym karttumiseen olisivat paremmat. Eri maissa on eri käytäntöjä miten kotityötä tekevän aikuiden sosiaaliturva järjestyy - Saksassa käsittääkseni lakisääteisesti palkkatyössä käyvän vanhemman palkasta tietty prosentti kuuluu kotityötä tekevälle jne. Miellä kahden tulonhankkijan malli on niin vahva oletusravo, että poikkeavat ajatukset tyrmätään kun ei osata ajatella, että sopimuskysmys yhteiskunnassa.

Omasta mielestäni kotityöstä pitäisi saada palkkaa ainakin niin kauan kuin sosiaaliturva on rakennettu palkkatyössäkäymisen varaan, kuten Suomessa vahvasti on.

Joo ja olen akateeminen, työssäkäyvä, pro-päiväkoti, vasemmiston/vihreiden enkä kokoomuksen tai persujen kannattaja, enkä varmasti koe sielunsisaruutta Nina Mikkosta kohtaan :).

Vierailija
19/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että näen taas punaista! Kotiäitiys EI OLE työ. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa palkkaa, että hoidat OMIA lapsiasi??!! Itsekin olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja olen kiitollinen siitä, että suomessa on sellainen kuin kotihoidontuki, enkä todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä.

Ja sori vaan, mutta kyllä huomaa, että on "tietynlainen" ihmistyyppi joka tuollaista paskaa seinälleen postaa (ei koulutusta eikä työkokemusta jne.).

"Kotiäitiys on työ, usein kiireinen, harvoin taukoja, suurimmaksi osaksi ilman apua, palkka on huono. Työaika on 24/7. Sen lisäksi ei tule joulubonuksia, kutsuja pikkujouluihin (kuka äiti niihin voisi mennä) eikä kiitoksen sanaa kuulu.

Silti jokainen äiti tekee työnsä mielellään eikä turhia valita kelleppä sitä valittas, ei oo kunnon liittoa äideillä.

Kopioi tämä itsellesi jos kiität ja arvostat jokaista kotiäitiä! ?"

Samaa mieltä kuin ap. Me "uraäidit" hoidetaan lastemme lisäksi oma työmme, kotityöt, parisuhteen ja kyllä siihenkin saatana menee se 24/7 ihan tiukkaan. Aina on huono-omatunto ja kiire joka paikkaan. Että kyllä ne on ihan tavalliset työssäkäyvät vanhemmat, joiden selkänahasta revitään korkojen kera reippaasti isommalla kädellä kuin kotiäitien. Molemmista on itselläni kokemusta. Ai, kun saisikin lötkötellä kotona lasten kanssa kotihoidontuella vielä.

Vierailija
20/138 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan. Ei voi olla kovin vaativa työ, jos kokee, että kotonaolo on sitä rankempaa. Mutta usein kotiäideillä ei olekaan työpaikkaa odottamassa tai ei ole ylipäänsä mitään koulutustakaan mihinkään. Sen takia ne ovat kotona, kun eivät muutakaan osaa.

Minun työni on ns vaativaa. Pidän siitä ihan kybällä, käytän siihen paljon aikaa jne.

Mutta kas: saan siitä N kertaa enemmän kiitosta kuin kotona ollessani sain. Pomo kehuu, työkaverit kehuvat, itsekin saan tyydytyksen tunteita hyvin tehdystä työstä. Kotona ei kukaan tsempannut, että well done, excellent, wonderful jne. Eikä kätten jälkiä saanut kauaa ihailla :-).

Lapsukaisiani (nyt jo isoja) ihailen toki edelleen, hienoja tuli. Mutta välitöntä palautetta ei ihan hirveästi saanut kotiäitinä ollessa.

Tämän tiedostin jo kotona ollessani, kun mietin, miksi koin suuria riittämättömyyden tunteita. Ei ollut kehityskeskusteluja, ei muutakaan palaveerausta, ei suoraa palautetta. Ellei nyt sitten palleroisia käsiä halaamassa lasketa siksi. (Laskin)

On erittäin halveksivaa antaa ymmärtää, että "kotiäideillä ei ole työpaikkaa odottamassa" ja antaa ymmärtää, että itsellä on katsos niin tärkeä ja "vaativa" työ, eikä siksi pidä kotona oloa minään.

Minä pidän, kotona oloa siis. Samoin arvostan kuin töissä oloa. Rankkaa eri tavalla.

Jos vaikka oltais tässä nyt sisarellisia? Good job, every one - olitte sitten kotona tai töissä! Loistavasti

hoidettu, olette mahtavia ja hyvin tehty tänäänkin. Katso peiliin ja kiitä itseäsi :-)

...Minusta on kamalaa ja surullista asettaa vastakkain kotiäitiys ja työssäkäyvän äitiys. Miksei jokaisen äidin panostusta perheeseensä voisi arvostaa? Miksi aina etsitään negatiivisuuksia, mistä haukkua tai mihin nojaten puhutaan alentavasti?

Kummassakin tapauksessa on hyviä ja helppoja hetkiä siinä missä on myös huonoja ja rankkoja. Äitinä oleminen ei ole aina ruusuilla tanssimista, oli sitten ko

.tona tai palkkatyössä. Minulla ei ole tarvetta halventaa toisia äitiä, vaikka he olisivat valinneet eritavoin kuin minä. Olemme kaikki yksilöitä, erilaisia vaihtelevine voimavaroinemme. Jos kotiäiti haluaa arvostusta tai yhteiskunnan tuen, että voisi lapsensa hoitaa kotona, ei se mielestäni ole väärin, päinvastoin.

Eiköhän anneta kaikkien kukkien kukkia, myös niiden, jotka eivät ole samanlaisia kuin me itse.

-Kotiäiti nyt, ennen palkkatyöläinen äiti-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä