Ekaa kertaa Lapissa lumettomana aikana ja yllätys miten rumaa täällä on
Luonto tietysti kaunis, mutta rakennetun ympäristön ulkoalueisiin ei ole panostettu yhtään. Ruohot ja puskat rehottaa, pihat soratettu miten sattuu. Ravintoloiden ja kahviloiden ulkoalueet todella rumat. Ilmeisesti niitä ei koeta tärkeinä asioina, turistin silmiin vaan tuntuu oudolta
Kommentit (82)
Rovaniemi on ruma kaupunki, johtuu suureksi osaksi siitä, että siellä ei ole säilynyt mitään kauniita puutaloja yms.alueita, koska ne poltettiin Lapin sodassa. Asun itse Rollossa ja en tykkää kaupunkikuvasta. Kauniita paikkoja tähän aikaan on Pallas, Ylläs, Levi ja puhun nyt luonnosta, en tonkisi ravintoloiden takapihoja
Pohjoisen vyöhykkeillä ei menesty enää monikaan kasvi. Ei siellä ole niin paljoa kukkapenkkejä, koristepuita tai puistoja.
Koska ne ei siellä kasva. Kesä on kylmä ja lyhyt. Talvi on pohjoisen kukoistusaikaa.
Pitäisi nyt tietää missä olet. Jos olet hiihtokeskuksessa, niin tokihan he satsaa pääsääntöisesti turistiaikaan, eli talveen.
Ruotsi-Norja-vertailussa suomalaisten kaupunkien suurin ankeus tulee tunnelman ja viihtyisyyden puutteesta. Yhtenäiset puutalojonot, viihtyisä valaistus, talot lähellä katua jne. ovat ihmiselle miellyttävä mittakaava ja tuottavat turvallisuuden tunnetta. Sellainen puuttuu Suomesta pitkälti.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi-Norja-vertailussa suomalaisten kaupunkien suurin ankeus tulee tunnelman ja viihtyisyyden puutteesta. Yhtenäiset puutalojonot, viihtyisä valaistus, talot lähellä katua jne. ovat ihmiselle miellyttävä mittakaava ja tuottavat turvallisuuden tunnetta. Sellainen puuttuu Suomesta pitkälti.
No jaa, Lofooteilla asuneena voin sanoa, että eipä sekään mikään idylli ollut. Ihan samalla tavalla tylsiä taloja, autonröttelöitä pihalla, tylsiä kauppoja kylällä. Maisemat toki kivat
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi nyt tietää missä olet. Jos olet hiihtokeskuksessa, niin tokihan he satsaa pääsääntöisesti turistiaikaan, eli talveen.
Olen Ylläksellä. Kovasti on porukkaa ruskaretkeilemässä. Ruskaa ei tosin ole.
Ap
Rovaniemi nyt mitään kunnon Lappia olekaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äkäslompolossa vai Ylläsjärvellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olin itse viime viikonloppuna Saariselällä ja siellä oli kyllä ruska jo päällä. Parhaat ajat toki on vasta edessä ja voi olla, että tänä vuonna ei tule kaunista maaruskaa, koska on niin lämmintä
Ap taitaa houria 😂
Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äkäslompolossa
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisen vyöhykkeillä ei menesty enää monikaan kasvi. Ei siellä ole niin paljoa kukkapenkkejä, koristepuita tai puistoja.
Koska ne ei siellä kasva. Kesä on kylmä ja lyhyt. Talvi on pohjoisen kukoistusaikaa.
Ei se ole pelkästään sitä. Valitettavasti Lapissa ei panosteta yhtään estetiikkaan. Kaikki on rakennettu halvimmasta mahdollisesta materiaalista miettimättä ympäristöä ja mikä sopii minnekin. Kaiken maailman lasi-iglukylät rakennetaan niin että heitetään lasihökötykset muutaman metrin välein riviin ja rouva käy hakemassa kaupasta halvinta ja ruminta kangasta ja ompelee verhot ja tyynynpäälliset. Ja hinta on 1000€/ yö. Käyn itsekin Lapissa usein ja olen miettinyt samaa asiaa usein. Ei tarvisi hirveästi edes laittaa rahaa enemmän jos vaan olisi yhtään sisustussilmää. V*tuottaa myöntää, mutta tämänkin ne osaa Ruotsissa ja Norjassa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota.
Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.
Mitä sinne olisi sodan jälkeen pitänyt rakentaa? Alppimajojako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Äkäslompolossa
Ja oli mukamas epäsiistiä? Älä jaksa!
Äkäslompolo on yksi Lapin kivoimmista ja viihtyisimmistä kylistä, mitä nyt sinne rakennetaan liikaa luksusmajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yllätyin myös todella paljon miten ruma Rovaniemen keskusta on, kun kävin siellä viime vuonna ensimmäisen kerran. Oli talvi, mutta silti koko kaupungin infra oli hieman sekava ja arkkitehtuuri sellaista jämähtänyttä neukkukuutiota.
Turisteille toki tärkeintä matkassa on varmasti keskustan ulkopuolella tapahtuvat elämykset, mutta jää kyllä varmasti aika huono kuva suomalaisista kaupungeista.
Mitä sinne olisi sodan jälkeen pitänyt rakentaa? Alppimajojako?
Valitettavasti se 60-70 -lukujen neukkuestetiikka ei ole jäänyt historiankirjoihin kauneudestaan kuuluisana. Alppimajat on kieltämättä nättejä.
Älä nyt hyvä ihminen jää sinne kylään kököttämään vaan kiiku vaikka tunturin päälle, maisemat on hienot. Ja jos on auto käytössä, käykää vaikka ajelemassa Pallaksella, Punaisen hiekan rannalla, Jerisjärven saunamaailmassa jne. On kaunista
Ap, kerroha ne ravintolat ja kahvilat joiden ulkoalueet sinua närästi? Olikos majoituuspaikkasi ulkoalueet mieluisat?
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa houria 😂
Olin juuri reilun viikon Ylläs-Pallas -akselilla ja ihan siistiä oli, niin tunturissa kuin majoitusalueillakin.
Paikallisten talojen pihat ihan kauheita suorastaan. Yllästunturin huippu karsea epämääräinen sorakenttä ja sitä sitten muutamat ulkomaalaiset turistit ihmettelemässä. Ulkona ei mitään paikkaa missä istua. Sieltä ei paljoa someen postata selfieitä, ei mitään maamerkkiä, Ylläs-kylttiä. Ilmeisesti tuonne ei edes haluta lisää turisteja?