Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fb:n naurettava ketjuviesti: "kotiäitiys on työ.."

Vierailija
07.09.2011 |

Että näen taas punaista! Kotiäitiys EI OLE työ. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa palkkaa, että hoidat OMIA lapsiasi??!! Itsekin olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja olen kiitollinen siitä, että suomessa on sellainen kuin kotihoidontuki, enkä todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä.

Ja sori vaan, mutta kyllä huomaa, että on "tietynlainen" ihmistyyppi joka tuollaista paskaa seinälleen postaa (ei koulutusta eikä työkokemusta jne.).

"Kotiäitiys on työ, usein kiireinen, harvoin taukoja, suurimmaksi osaksi ilman apua, palkka on huono. Työaika on 24/7. Sen lisäksi ei tule joulubonuksia, kutsuja pikkujouluihin (kuka äiti niihin voisi mennä) eikä kiitoksen sanaa kuulu.

Silti jokainen äiti tekee työnsä mielellään eikä turhia valita kelleppä sitä valittas, ei oo kunnon liittoa äideillä.

Kopioi tämä itsellesi jos kiität ja arvostat jokaista kotiäitiä! ?"

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekopyhää paskaa! Jos mun joku kaveri tuon seinälleen laittaa, niin samantien poistan kavereista.

Minä ainakin valitan ja koko ajan enkä pidä kotona olosta!!!

Vierailija
82/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö omien lasten kanssa olla ihan vain rakkaudesta heihin?

Minä ainakin nautin lasteni kanssa olemisesta eikä töissä oleminen ole missään nimessä mukavampi vaihtohto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, toi pitää paikkansa että ne, ketkä väittää kotiäitiyttä työksi niin ei ole paljon työkokemusta. Mulla vielä puoli vuotta kotiäitiyttä edessä ja onhan tää raskasta kun kahvitaukokin kestää vaan 2 tuntia kun lapsi nukkuu :)

Mun viimeisimmässä "kotiäiti" pätkässäni kotona oli 5 lasta. Joten kun kuopus nukkui, esim askartelin isompien kanssa.

Kotiäiti ei ole varsinaisesti = se ensimmäisen lapsen äitiyslomalainen. Tai äitiyslomalainen ylipäänsä :). Kotiäiti on vähän pidempään kotona kuin pelkän äitiyslomansa.

Minä olen ollut töissäkin, pitkäänkin. Kokemusta siis siitäkin. Ja edelleen olen sitä mieltä, että kyllä kotona ollessa sai töitä tehdä ihan tauotta.

Toki tykkään lapsistani ja esim. olen mielelläni heidän kanssaan. Mutta se ei sulje pois sitä tosiseikkaa, että kotona ollessani tein tauotta. Tosin sitten nykyään teen ensin töissä tauotta :) ja sitten päälle kotona tauotta. En osaa enää edes istua rauhassa paikoillani :-D

Niin ja meillä kotona olessani eivät isommat ole olleet päivähoidossa. Ovat kyllä esim. olleet 2 kertaa viikossa kerhossa pari tuntia, mutta siis enimmäkseen kanssani kotona.

Vierailija
84/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan lapsiani, mutten todellakaan koe sitä työski! Itse olen lapseni hankkinut enkä koe, että heidän hoitamisensa ja kasvattamisensa olisi joku työn kaltainen taakka ja rasite.

Eipä nuo lapset itse itseään hoida ja vahdi. Ihmettelen, ap, etkö lainkaan hoida lastasi, kun tuollaisia päästelet. Suomen kielen sana "työ" tarkoittaa muutakin kuin palkkatyötä.

Vierailija
85/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on musta kivaa, tykkään tehdä sitä mitä teen. Ei se, että pitää jostain poista sitä tosiseikkaa, että se voi olla ehkä pikkaisen rankkaakin.

Vierailija
86/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites palkkatyössä käyvä äiti? Hänhän se vasta kova sissi onkin, kun painaa kahta työtä ja osittain vielä yhtäaikaa!

Vanhemmuus ei ole työtä. Se on vanhemmuutta.

Vierailija
87/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme voi saada kaikkea, joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Lapset ei muuta olekkaan, kuin arvovalinta ja niiden tekeminen on vapaaehtoista.

Jo 70-luvulla syntyi hyvinvointiyhteiskuntamme lippulaivoihin kuuluva päivähoitojärjestelmä ja se tekee tehtävänsä, takaamalla jokaisen naisen lapselle päivähoitopaikkan.

Lapsethan ne isoin kiitos on. Pienten lasten hoitaminen kotona on oikein ja on arvokasta antaa aikansa perheelle ja lapsille kasvattaen heitä elämän alkuun, jos sitä ei osaa itse arvostaa, turhaa saada itkupotkuraivareita.

Vierailija
88/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseni hankkinut enkä koe, että heidän hoitamisensa ja kasvattamisensa olisi joku työn kaltainen taakka ja rasite.

Onko työ taakka ja rasite? Eikös työn tekokin ole ihan ilo? Ainakin sen pitäisi olla. Muuten voi olla melko rankkaa painaa vähintään 8 tuntia per päivä, vuosikymmeniä.

Vierailija
89/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten hoitaminen ja kasvattaminen on jokaisen vanhemman tärkein tehtävä, vaikka ammatti olisi lääkäri tai ministeri. Itsekin olen tällä hetkellä kotiäiti, ja saan ansaittua kiitosta mieheltäni ja lapsiltani. Muutakin toki kerkeän, olen kerenyt ja tulen kerkeämään elämässäni. Työtä on muukin kuin palkkatyö.

Vierailija
90/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naurettavaa.

Mutta todellisuudessa olisi hienoa jos kotiäideille kertyisi lomapäiviä. Edes yksi viikonloppu / 3kk milloin kunta järjestäisi lastenvahdit edes päiväsaikaan. Se olisi kyllä todella hieno juttu äideille joilla ei ole rahaa eikä omaa tukiverkostoa! Ja ennenkaikkea heidän parisuhteelle ja mielenterveydelle. Tämä voisi olla sitä ennaltaehkäisevää työtä!

Tästähän saisikin työstettyä ihan ajatuksen. Taidankin laittaa kunnalle valtuustoaloitetta! Hmm .

Vierailija
91/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko niin, että kun olen kotona hoitamassa (kasvatan, hoidan, leikitän, laulatan, askartelen, ulkoilutan, jne.) omaa neljää lastani, olen laiska loinen. Mutta kun vien omat lapseni naapurin pph:lle ja otan itselleni hänen lapsensa, joiden kanssa teen täsmälleen samat jutut, olenkin yhtäkkiä ahkera työläinen?

Vierailija
92/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan ne isoin kiitos on. Pienten lasten hoitaminen kotona on oikein ja on arvokasta antaa aikansa perheelle ja lapsille kasvattaen heitä elämän alkuun, jos sitä ei osaa itse arvostaa, turhaa saada itkupotkuraivareita.

Miksi tuo alkuperäinen, vaikkakin höpö ja selkeästi vähän huonosti käännetty, viesti on itkupotkuraivari mielestäsi?

Miksi ei saisi sanoa ääneen, ettei kotiäidin elo ole kynsien viilausta ja sohvalla päiväsarjojen tuijotusta? Tai ehkä osan onkin. Mutta varsinkaan useamman lapsen äitien/isien elo päiväsaikaan kotona on kyllä melkoista matalalentoa. Mikä ei tarkoita, että se olisi kurjaa tai karmeata. Matalalentoa vaan.

Vierailija
93/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään yhdessä sitten kun kaikki hereillä, huomasit varmaan että lapsia 3. En ole ensikertalainen. Ja he jopa osaavat leikkiä keskenäänkin...

Vierailija
94/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten hoitaminen ja kasvattaminen on jokaisen vanhemman tärkein tehtävä, vaikka ammatti olisi lääkäri tai ministeri. Itsekin olen tällä hetkellä kotiäiti, ja saan ansaittua kiitosta mieheltäni ja lapsiltani. Muutakin toki kerkeän, olen kerenyt ja tulen kerkeämään elämässäni. Työtä on muukin kuin palkkatyö.

Sinulla on mukava mies :). Minun mieheltäni ei kiitosta herunut. Päinvastoin - kotona ollessani muisti painottaa, kuinka hän nyt käy töissä ja minä vaan notkun kotona. Sen lisäksi muisti painottaa myös, kuinka _hänen_ lapsuuden kodissaan oli niin paljon siistimpää ja äitinsä oli _niin_ ahkera ihminen. Never mind, että äidillään oli kaksi lasta ja hän oli kotiäitinä koko ikänsä, myös lasten ollessa isoja, miltä ajalta nuo "niin siistiä" mielikuvat ovat. Meillä lapsia viisi. Kuopus huusi ensimmäiset aikansa, minä en saanut nukuttua ja päivälläkin tekeminen oli välillä aika haastavaa. Silti ulkoilimme, askartelin ja leikin isompien kanssa, laitoin ruuat jne. Ja mies kiitoksena muisti lähinnä naputtaa tekemättä päivän aikana jääneistä asioista. (Kun se äiti olisi niin paljon näppärämmoin hoitanut asiat...)

Työtä on tosiaan muukin kuin palkkatyö ja tuon FB-viestin tavoite lienee saada arvostusta :). Minua ei suuresti kyllä kukaan kotona ollessani arvostanut. Lapset toki ja se lämmitti sydäntä :). Miehelle olen näemmä tuosta katkera edelleen - töihin palasin jo viisi vuotta sitten ;-)

Vierailija
95/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkäs se on niin että jos lapset ovat kotihoidossa on heidän hoitonsa "työtä 24/7" mutta sitten kun menevät hoitoon ja äiti töihin ei enää puhutakaan että lasten hoito työpäivän jälkeen olisi "työtä". Nimittäin tuolla logiikallahan myös työäiti on "työssä 24/7", työpaikka vaan vaihtuu kesken päivän. Ensin palkkatyö ja sitten loppuvrk tuota toista työtä nimittäin lastenhoitoa. Aivan samalla lailla meidän työssäkäyvien äitien lapset tarvitsevat sitä hoitoa ym myös työajan ulkopuolella. Ei se äidin työhön meno sitä asiaa miksikään muuta. Ai että mua ärsyttää tuo kotiäiti-ihmistyyppi, ei edes mitään halua mennä työhön ja sitten kiillotetaan omaa sädekehää ja ollaan marttyyria kun "ei edes vessaan pääse". Ps olen itsekin ollut useita vuosia kotiäitinä joten tiedän kyllä mistä puhun. Mutta ei ollut tarvetta tuolla tavalla itsestä marttyyriäitiä tehdä.

Vierailija
96/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin huonosti kirjotettua kiertoviestiä! Jos on ihan välttämättä pakko alottaa jotain tollasia mauttomia ketjuviestejä, niin vaivautukaa edes kirjottamaan ne kunnolla!

Vierailija
97/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuli töistä kotiin ja löysi kolme lastaan leikkimässä pihalla mudassa pyjamat yhä päällään.

Tyhjiä ruokapakkauksia oli levitelty ympäri etupihaa. Vaimon auton ovi oli auki,

samoin talon etuovi eikä koiraa näkynyt missään.

Tullessaan ovelle mies näki vielä hurjemman sotkun. Jalkalamppu oli kaadettu,

matto oli rypyssä seinää vasten. Etummaisen huoneen televisiossa pauhasi kovaäänisesti lastenkanava,

leluja ja erilaisia vaatekappaleita oli pitkin olohuoneen lattiaa.

Keittiössä astiat täyttivät tiskialtaan, aamiainen oli levitelty pitkin työtasoa, jääkaapin ovi oli selällään,

koiran ruokaa oli pitkin lattiaa, pöydän alla oli rikkinäinen lasi ja takaovelle oli levinnyt pieni kasa hiekkaa.

Mies lähti nopeasti kohti yläkertaa, väistellen leluja ja vaatekasoja, etsien vaimoaan.

Mies oli huolissaan jos vaimo on sairastunut tai jos jotain vakavaa on tapahtunut.

Kylpyhuoneen oven alta valui pieni vesinoro. Mennessään kylpyhuoneeseen hän löysi märkiä pyyhkeitä,

likaisen saippuan ja lisää leluja leviteltynä ympäriinsä. Lattialla oli kilometreittäin vessapaperia,

hammastahnaa oli töhritty peiliin ja seiniin.

Rynnätessään makuuhuoneeseen hän löysi vaimonsa sängystä peittoihin kääriytyneenä lukemassa kirjaa, pyjama päällään. Vaimo katsoi miestään, hymyili ja kysyi kuinka hänen päivänsä oli mennyt.

Mies katsoi vaimoaan ymmällään ja kysyi: ”Mitä täällä on tänään tapahtunut?”

Vaimo hymyili taas ja vastasi: ”Tiedäthän, joka päivä kun tulet töistä kotiin,

kysyt minulta mitä ihmettä oikein teen koko päivän?”

”Kyllä” oli hänen epäuskoinen vastauksensa. Vaimo vastasi: ”Tänään jätin sen tekemättä.”

Jennifer Johnson

Vierailija
98/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri äitien palstalla väheksytään äitiyttä (tai nimenomaan kotiäitiyttä)? Kyllähän se työtä teettää, turha kieltää, ja vauvaikäisten kanssa on usein todella raskasta. Ja ei, en ole itse kotiäiti.

Vierailija
99/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne äidit, jotkat tekevät 8/24 TÖITÄ ja hoitavat lapsia 16/24. Hehän vasta sankareita ovat!

Vierailija
100/138 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla pääsee jos pääsee välillä töihin huilaamaan. Tiedän, koska olen ollut sekä työäiti että kotiäiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi