Fb:n naurettava ketjuviesti: "kotiäitiys on työ.."
Että näen taas punaista! Kotiäitiys EI OLE työ. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa palkkaa, että hoidat OMIA lapsiasi??!! Itsekin olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja olen kiitollinen siitä, että suomessa on sellainen kuin kotihoidontuki, enkä todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä.
Ja sori vaan, mutta kyllä huomaa, että on "tietynlainen" ihmistyyppi joka tuollaista paskaa seinälleen postaa (ei koulutusta eikä työkokemusta jne.).
"Kotiäitiys on työ, usein kiireinen, harvoin taukoja, suurimmaksi osaksi ilman apua, palkka on huono. Työaika on 24/7. Sen lisäksi ei tule joulubonuksia, kutsuja pikkujouluihin (kuka äiti niihin voisi mennä) eikä kiitoksen sanaa kuulu.
Silti jokainen äiti tekee työnsä mielellään eikä turhia valita kelleppä sitä valittas, ei oo kunnon liittoa äideillä.
Kopioi tämä itsellesi jos kiität ja arvostat jokaista kotiäitiä! ?"
Kommentit (138)
Ja tässä keskustelussa on aika paljon yhtymäkohtia joka keväiseen "vanhemmat lomalla, lapset päiväkodissa" -keskusteluun siinä mielessä, että noissa keskusteluissa osa porukasta on vahvasti sitä mieltä, että lapset ja perhearki kuuluu elämään lomallakin ja jotkut taas sitä mieltä, että eihän se mitään lomaa ole jos lapset pyörivät jaloissa.
Itse olen ollut useamman lapsen kanssa hoitovapaalla ja toisaalta myös työelämässä päiväkotirumbineen päivineen ja kyllä koen työn ja perheen yhdistämisen haastavampana kuin kotona lasten kanssa olemisen. Silti en näe, että kotiäiti/hoitovapaalainen/äitiyslomalainen vain lorvisi kotona mitään tekemättä, mutta en kyllä ymmärrä myöskään sitä, että kotiäitejä pitäisi sen enempää arvostaa kuin muitakaan äitejä tai naisia vain siksi, että hän on äiti. Itse en ylipäätään ketään ihmistä arvosta vain siksi, että hän nyt sattuu olemaan tietyn ammattikunnan jäsen vaan arvostus tulee siitä miten hommansa hoitaa.
Itse olen pian jäämässä neljättä kertaa äitiyslomalle ja siitä taas jatkan hoitovapaalle ja näen, että olen etuoikeutettu kun minulla on mahdollisuus jäädä lasteni kanssa kotiin. Koen myös saavani pienen sapattivapaan työstäni.
Lainasitkohan nyt väärää tekstiä????
Varsinkin kotitöissä on eroa, onko oikeasti oma-aloitteisesti ja kunnolla tehtyä, vai ollaanko "äidin apuna".
Tästä syystä moni isäkään ei osallistu kotitöihin, koska äiti määrittelee, miten kotityöt pitää hoitaa.
Varsinkin kotitöissä on eroa, onko oikeasti oma-aloitteisesti ja kunnolla tehtyä, vai ollaanko "äidin apuna".
Se on osa kotiäitiyttä, lapsen arvostusta. Äidin apuna oleminen on lapsen huomioon ottamista. Mutta, ehkä se on sitten parempi potkia se lapsi pois jaloista.
Vaan siitä, että on turha verrata esim. kotona pienten lasten kanssa olevan ihmisen lasten osallistumista työssäkäyvän koululaisten vanhemman lasten osallistumiseen.
Ei meillä ole "potkittu lapsia jaloista" pienenäkään kotitöistä. Eikä muuten edes puhuttu äidin apuna olemisesta, se näet mielestäni tekee diskurssin tasolla kotitöistä äidin omistuksessa olevan asian. Meillä "osallistutaan", ei "auteta". Nyt jo isot lapset tietävät tämän :).
Pienenä (kotona ollessani) osallistuneet lapset osaavat nyt isompina (töissä ollessani) erittäin hyvin hoitaa mm. keittiön siivouksen, korjata jälkensä ja osallistua siivoukseen. Eli pääsen _huikeasti_ vähemmällä kotitöissä kuin aikoinaan kotona ollessani, yksinkertaisesti siksi, että lapset ovat isompia.
Tämä ei tietenkään päde, jos palaa töihin lasten ollessa 1, 3 ja 5 :). Mutta noin niin kuin yleisesti lapsen panos kasvaa iän myötä - ja on aivan turhaa saivartelua selittää, kuinka 1,5 / 3-vuotias niin kivasti auttaa äitiä kun puhutaan koululaisten osallistumisesta äidin ollessa töissä. Kyse on aivan eri tasolla olevasta osallistumisesta kotitöihin, ja niin sen kuuluu ollakin! Aika pahasti olisi pieleen mennyt, jolleivat koululaisen taidot olisi alle eskari-ikäistä korkeammalla kotitöiden suhteen.
mutta en kyllä ymmärrä myöskään sitä, että kotiäitejä pitäisi sen enempää arvostaa kuin muitakaan äitejä tai naisia vain siksi, että hän on äiti. Itse en ylipäätään ketään ihmistä arvosta vain siksi, että hän nyt sattuu olemaan tietyn ammattikunnan jäsen vaan arvostus tulee siitä miten hommansa hoitaa. Itse olen pian jäämässä neljättä kertaa äitiyslomalle ja siitä taas jatkan hoitovapaalle ja näen, että olen etuoikeutettu kun minulla on mahdollisuus jäädä lasteni kanssa kotiin. Koen myös saavani pienen sapattivapaan työstäni.
Eihän siitä ole kyse, vaan arvostuksesta ylipäätään. Kun jäät kotiäidiksi, etkö arvosta kotiäitiyttä? Ei tarvitse arvostaa _enemmän_ kuin ansiotyötä.
ja hoitovapaineen.
Nyt olen ollut 10 vuotta niiden jälkeen töissä.
Sen verran eroja on tähän, että ennen oli koko päivä aikaa maksaa niitä laskuja ja tiskata tiskejä ja ostaa vaatteita ja imuroida ja kuskata harrastuksissa.
Nyt olen viimeisen kymmenen vuoden aikana tehnyt samat hommelit sillai kiireessä töiden jälkeen ja vapaapäivinä.
Niin ja meillä ei edes mies ole kulkenut vain töissä vaan on ihan osallistunut mahdollisuuksien mukaan arjen pyöritykseen. Hoitelee lisäksi ns. miesten työt eli kaataa keväällä talven polttopuut metsästä ja hoitelee ne syksyn aikana pilkottuna liiteriin. Lisäksi remppahommat ja huoltaa autot yms.
En kyllä koskaan ajatellut kotona ollessani, että se olisi ollut työtä.
Silti en näe, että kotiäiti/hoitovapaalainen/äitiyslomalainen vain lorvisi kotona mitään tekemättä, mutta en kyllä ymmärrä myöskään sitä, että kotiäitejä pitäisi sen enempää arvostaa kuin muitakaan äitejä tai naisia vain siksi, että hän on äiti.
Aika moni lähinnä vaan tuntuu halveksivan kotona oloa - kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi.
A Grandma thinks about her Grand-kids even if they're not with her.
A Grandma loves her Grand-kids in a way that no one will ever understand.
A Grandma will always be there for her Grand-kids.
A Grandma will catch a grenade, take a bullet, stand in front of a train and ask God to take her instead of her Grandchild.
A Grandma will still love you 'more' even if her heart is broken.
If you have Grandchildren that you love as much as I love mine. re-post :-)
mutta en kyllä ymmärrä myöskään sitä, että kotiäitejä pitäisi sen enempää arvostaa kuin muitakaan äitejä tai naisia vain siksi, että hän on äiti. Itse en ylipäätään ketään ihmistä arvosta vain siksi, että hän nyt sattuu olemaan tietyn ammattikunnan jäsen vaan arvostus tulee siitä miten hommansa hoitaa. Itse olen pian jäämässä neljättä kertaa äitiyslomalle ja siitä taas jatkan hoitovapaalle ja näen, että olen etuoikeutettu kun minulla on mahdollisuus jäädä lasteni kanssa kotiin. Koen myös saavani pienen sapattivapaan työstäni.
Eihän siitä ole kyse, vaan arvostuksesta ylipäätään. Kun jäät kotiäidiksi, etkö arvosta kotiäitiyttä? Ei tarvitse arvostaa _enemmän_ kuin ansiotyötä.
Alkuperäisessä fb -viestissä ei todella vaadittu arvostamaan kotiäitiyttä enempää kuin muitakaan, mutta ihan oikeasti syvällä sydämessäni olen sitä mieltä, että kotona oleminen ja omien lapsien hoitaminen ja heidän kanssaan eläminen EI ole työtä. Arvokasta aikaa se toki on etenkin lapsille ja yleensä myös koko perheelle. Minä arvostan ihmisiä heidän itsensä vuoksi en siksi, että joku on kotona tai joku on vaikka opettaja. Ja sitä arvostusta ei mielestäni nosta se, että kilvan karjutaan kenellä on rankempaa ja kuka tekee enemmän, listataan töitä ja penätään arvostusta kun kukaan ei tajua miten paljon minä teen.
Eihän siitä ole kyse, vaan arvostuksesta ylipäätään. Kun jäät kotiäidiksi, etkö arvosta kotiäitiyttä? Ei tarvitse arvostaa _enemmän_ kuin ansiotyötä.Alkuperäisessä fb -viestissä ei todella vaadittu arvostamaan kotiäitiyttä enempää kuin muitakaan, mutta ihan oikeasti syvällä sydämessäni olen sitä mieltä, että kotona oleminen ja omien lapsien hoitaminen ja heidän kanssaan eläminen EI ole työtä. Arvokasta aikaa se toki on etenkin lapsille ja yleensä myös koko perheelle. Minä arvostan ihmisiä heidän itsensä vuoksi en siksi, että joku on kotona tai joku on vaikka opettaja. Ja sitä arvostusta ei mielestäni nosta se, että kilvan karjutaan kenellä on rankempaa ja kuka tekee enemmän, listataan töitä ja penätään arvostusta kun kukaan ei tajua miten paljon minä teen.
Lähinnä siitä, että kyllähän tuokin työstä käy.
Työaika tosiaan on 24/7. Taukoja ei ihan oikeasti ole. Lounaalle ei mennä rauhassa. (toki on töitä, joissa ei ehdi taukoilemaan eikä lounastamaankaan). Kiitostakaan harvemmin tulee, kukaan ei kehu kuinka hyvin hoiti minkäkin asian. Aika usein vieläpä puoliso ei tajua, että mitä se vaimo siellä kotona puuhaakaan päivät, vaan kuvittelee tämän kutakuinkin vetävän lonkkaa sillä välin kuin hän itse "raataa" töissä.
Missään tuossa ei myöskään sanota, että joku pitäisi kotihoidontukea itsestäänselvyytenä.
t. 2, joka näemmä luki tuon huolimattomasti
tuossa, että "palkka on huono". Ja miksi omien lasten hoitamisesta pitäisi saada jotakin erityistä kiitosta? Ja kyllä on asenteessa vikaa jos kokee, että omien lasten hoitaminen on "työtä 24/7". Onko miehen kanssa naimisissa oleminenkin työtä 24/7 tai ystävyyssuhteiden vaaliminen? Minulle nuo asiat ovat ainakin voimavara eikä mikään taakka ja pakkopullaa.
Lähinnä siitä, että kyllähän tuokin työstä käy.
Työaika tosiaan on 24/7. Taukoja ei ihan oikeasti ole. Lounaalle ei mennä rauhassa. (toki on töitä, joissa ei ehdi taukoilemaan eikä lounastamaankaan). Kiitostakaan harvemmin tulee, kukaan ei kehu kuinka hyvin hoiti minkäkin asian. Aika usein vieläpä puoliso ei tajua, että mitä se vaimo siellä kotona puuhaakaan päivät, vaan kuvittelee tämän kutakuinkin vetävän lonkkaa sillä välin kuin hän itse "raataa" töissä.
Missään tuossa ei myöskään sanota, että joku pitäisi kotihoidontukea itsestäänselvyytenä.
Että näen taas punaista! Kotiäitiys EI OLE työ. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa palkkaa, että hoidat OMIA lapsiasi??!! Itsekin olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja olen kiitollinen siitä, että suomessa on sellainen kuin kotihoidontuki, enkä todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä.
Ja sori vaan, mutta kyllä huomaa, että on "tietynlainen" ihmistyyppi joka tuollaista paskaa seinälleen postaa (ei koulutusta eikä työkokemusta jne.).
"Kotiäitiys on työ, usein kiireinen, harvoin taukoja, suurimmaksi osaksi ilman apua, palkka on huono. Työaika on 24/7. Sen lisäksi ei tule joulubonuksia, kutsuja pikkujouluihin (kuka äiti niihin voisi mennä) eikä kiitoksen sanaa kuulu.
Silti jokainen äiti tekee työnsä mielellään eikä turhia valita kelleppä sitä valittas, ei oo kunnon liittoa äideillä.
Kopioi tämä itsellesi jos kiität ja arvostat jokaista kotiäitiä! ?"
Erään sortin valittamistahan tuo kiertopostikin on.
Siis ei ole kyse siitä, etten arvostais sitä hommaa mitä kotona tehdään, mutta kolmen lapsen äitinä voin sanoa että 1. Kiitoksen sana ainakin täällä kuuluu (mieheltä/lapsilta) 2. En tee hommaa aina mielellään, välillä helvetinmoisessa flunssassa pohdin, että kun sais vaan jäädä sänkyyn 3. Mulla on kavereita joiden kanssa puhutaan rehellisesti lapsistamme, eikä tyyliin "meidän lapsi/lapset on aina niin herttaisia".
Ja joo, toi pitää paikkansa että ne, ketkä väittää kotiäitiyttä työksi niin ei ole paljon työkokemusta. Mulla vielä puoli vuotta kotiäitiyttä edessä ja onhan tää raskasta kun kahvitaukokin kestää vaan 2 tuntia kun lapsi nukkuu :)
Työaika vie 12 tuntia päivässä ja palkka alle 1700.
Eipä nuo lapset itse itseään hoida ja vahdi. Ihmettelen, ap, etkö lainkaan hoida lastasi, kun tuollaisia päästelet. Suomen kielen sana "työ" tarkoittaa muutakin kuin palkkatyötä.
pahasti jälkeen, kun vertaa aikoihin, jolloin se tuli.
En tarkoittanutkaan etteikö työssäkäyvä äiti maksa laskuja ja vie autoa huoltoon.
Koko kirjoitukseni pointti oli se että vertasi OMIA töitäni päivän aikana MIEHENI töihin, en teidän miden työssäkäyvien äitien töihin.
Kirjoituksellani hain sitä etten minä makaa kotona päivät pitkät tekemättä mitään vaan minulla on ihan täysi työpäivä joka päivä sillä aikaa kun mies on töissä kodin ulkopuolella. Onneksi mieheni ymmärtää tämän se on minulle tärkeää.
On perin kummallista että äidit eivät arvosta toistensä työtä äitinä jos jostain sitä arvostusta voi haka niin miehiltä. Naisilta sitä ei totisesti tule! Itse opetan toki pojalleni miten tärkeää on että äiti on kotona ja mikä hyöty siitä meille kaikille on. En ikinä anna hänen oppia halveksimaan kotiäidin työtä.
Minulle on tärkeää saada kasvattaa ja pitää huolta OMISTA lapsistani, hassua että tämä on niin vieras ajatus muille ÄIDEILLE :)
6 vuotta kotiäitinä