Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli virhe muuttaa "hyvälle alueelle".

Vierailija
06.09.2011 |

Löydettiin halutulta lapsiperhealueelta todella edullinen rivitalo keväällä ja muutettiin tänne. Asunnot ovat kalliita täällä, eikä meillä olisi normaalisti tänne ollut mitään asiaa, mutta remonttitaitoisena pariskuntana uskalsimme ostaa rötistkön ja remontoida sitä itse.

Nyt lasten koulun vanhempainilloissa olen tajunnut, että kaikilla muilla (tietenkin) on tajuttoman paljon enemmän rahaa käytössään, eikä me pystytä mitenkään tarjoamaan samaa varakkuutta omille lapsille.

Leirikouluun kerätään 100 euroa lukukaudessa (ei vuodessa) per oppilas, eikä mitään yhteismyyjäisiä pidetä. On liian hankalaa ja koska kaikilla on varaa, on helppo vain laittaa se raha suoraan tilille.

Lasten synttärit ovat aika älyttömiä, niihin panostetaan huomattavilla rahasummilla (esim. koko luokan pojat Linnanmäelle, jossa syödään ravintolassa).

Lapset harrastavat joka päivä jotain ja perheet matkustelevat hyvin paljon kouluaikanakin, ottavat vapaata.

Minä niin kuvittelin tarjoavani lapsilleni turvallisen elinympäristön, mutta on se raadollista elämä täälläkin.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse esimerkillänne näyttää, että mahtavia kokemuksia voi saada vähemmälläkin. En ymmärrä miten voi murehtia jonkun 100 euron päälle, jos on lapsia ylipäätään hankkinut...

Ylipäätään vaikuttaa, että olet osaksi omilla kuvitelmilla luonut asiasta tuollaisen "peikon". Nauttikaa hyvästä alueesta ja jokainen perhe sielläkin kuitenkin elää sitä omaa elämäänsä murheineen ja iloineen.

Vierailija
22/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hyvälle" alueelle, ja olen tosi pettynyt, tosin muista syistä. Täällä lapset on ihan holtittomia - vanhemmilla on niin kiire tienata rahaa, ettei heitä kiinnosta ollenkaan se, mitä lapset ja nuoret puuhaavat. Ainoa kasvatuskeino näyttää olevan se, että lapset dumpataan koulun jälkeen kalliisiin harrastuksiin koko illaksi - aivan kuin vanhemmat ei jaksais viettää aikaa lastensa kanssa ollenkaan. Tämän alueen koulu on uusi ja hieno, kaikki välineet on viimeisen päälle. Silti oppilasaines on keskimääräistä levottomampaa, ja opettajana tuossa koulussa oleva kaverini on ihan poikki.

Siellä entisellä, köyhemmällä asuinalueella missä asuttiin, vanhempia tuntui kiinnostavan paljon enemmän se, missä lapset liikkuu, ja lapsia vahdittiin enemmän. Lapsethan on aina keskeneräisiä ja tekevät hölmöilyjä, mut ei tuon alueen lapset koskaan olleet tällä tavalla ylimielisiä kuin täällä. Nämä näyttää oikeasti uskovan, että saavat tehdä mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunarivanhempani saivat päähänsä ostaa talon keskiluokkaiselta alueelta kun olin teini.

Ei ollut helppoa olla ainoa 'köyhä'.

Vaikka ihan hyvin tultiin taloudellisesti toimeen eikä oltu erityisen köyhiä, ei vanhemmillani ollut varaa ostaa minulle samanlaisia vaatteita kuin koulukavereilla oli.

Myös harrastuksista jäin ulkopuolelle. Luokkakaverit harrastivat laskettelua, ratsastusta, balettia ja muita kalliita harrastuksia.

Jäin todella ulkopuoliseksi asuinalueeni lasten ja nuorten jutuista. Olinkin sitten hyvä kohde kiusaamiselle :(

Vierailija
24/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies (ruotsinkielinen) kävi koulua jossa samalla luokalla oli monta oikeasti tosi rikkaiden (tyyliin kaikki tuntevat sukunimen) perheiden lasta. Miehen äiti on yksinhuoltaja, koulutettu mutta ei mikään huippupalkkainen. Äitinsä on kertonut vastaavia juttuja poikien kouluajoilta, kuinka nämä rikkaat eivät aina ymmärtäneet ettei asuntovelkainen yh-äiti yhtäkkiä repäise isoa summaa rahaa tosta noin vaan.

Mies ja veljensä saivat luokkalaisistaan kuitenkin hyviä ystäviä joiden kanssa edelleen pitävät aktiivisesti yhteyttä, eikä heitä kiusattu sen takia ettei rahaa ollut yhtä paljon kuin monilla muilla.

Vierailija
25/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin ennen Mellunmäessä ja lapset kävi laakavuoren ala-astetta. Nyt asutaan vähän paremmassa paikassa ja lasten koulu on vartiokylän ala-aste. Täällä asuu ihan varakastakin porukkaa ja kyllä täällä lapset on ihan ok ja vanhemmat. Pahempaa se oli mellunmäessä. Mä en voi millään sanoa että entinen köyhä alue olis ollut parempi, en todellakaan. Nyt täällä on lapsilla sääntöjä ja ne on kohteliaita ja paremmin kasvatettuja.

Vierailija
26/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole varaa lähteä Mauritukselle hiihtolomalla vaikka Claudian ja Richardin perhe lähtee tänäkin vuonna.

toisiltaan koulussa, mihin ovat syyslomalla menossa. Siitä koko aloitus tuli mieleeni. Muihin maanosiin on moni lähdössä ja ottaa ylimääräisiä lomapäiviä vapaaksi koulusta. Tokioon, Etelä-Afrikkaan, Kanadaan, Kanarialle, Sveitsin mökille, isovanhemmille Kreikkaan jne. Me oltiin innoissamme varattu Tukholman risteily, joka on jo aikamoinen rahallinen panostus meidän perheessä..

ap

Vierailija
27/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sama juttu kuin minulla lapsena.

Asuimme kaivopuistossa säätiön asunnossa. Olen ruotsinkieleisestä perheestä.

Emme tosiaan ole rikkaita, joten olin aika kummajainen muiden hartwallien ja amifoffien keskellä. Kaikilla muilla oli rahaa kuin roskaa.

:(

Vierailija
28/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pohtinut tätä viime aikoina varsin paljon. Älkää ottako tätä liian vakavasti, en ole traumatisoitunut enkä nyt niin katkera. :) Mutta kyllä hienolla asuinalueella asuminen "köyhässä" perheessä on jättänyt minuun omanlaisensa jäljen.

Olen 80-luvulla syntynyt. Lama jakoi meidän sukupolven perheet. Meidän perheelle ei käynyt hyvin, mutta tällä asuinalueella lähes kaikilla kävi hyvin. Laman jälkeen siellä meni ihan hemmetin hyvin.

Jotenkin kannoin tietynlaista "häpeän" tunnetta. Kiusaamista ei ollut, mutta tietynlaista ulkopuolisuuden tunnetta koin. En muista kadehtineeni muiden tavaramäärää, vaikka merkkituotteita ei meidän perheessä ollut varaa ostaa. Mutta monin tavoin jäin kaveripiirin vapaa-ajan harrastusten ulkopuolle. Olin kyllä luokkani priimus, sain aina stipendejä, olin haka kielissä, mutta koulun leirikoulut ja yhteistyöprojektit suuntautuivat aina jonnekin kauas ulkomaille. Minä en todellakaan pystynyt niihin osallistumaan. Kaverit viettivät yhdessä viikonloppuja ja lomia lasketellen, tämä oli automaattisesti mahdotonta meille. Alueella vaihto-oppilasvuodet ja muut kielimatkat oli silloin kova sana, mahdotonta minun perheelleni. Nuorilla oli autot käytössä, ei meillä. Kesätöissä ei tarvinut käydä, minä kävin. Opiskelua rahoitettiin ja tuettiin, ei minun. Yhtäkkiä monelle ilmestyi omistusasunnot Helsingin keskustassa, vaikkei töitä jne. Hyviä ystäviä olemme yhä, eikä rahasta niinkään puhuta, mutta sama "eri asemassa oleminen" jatkuu vieläkin, aikuisena.

Minulla ja miehelläni on hyvä koulutus, hyvät työpaikat ja kaikki mahdollisuus näihin alueisiin. Mutta omien kokemusten takia en halua. Me emme kuitenkaan työtä tekemällä pääse koskaan lähellekään sitä tasoa, joka on tällä alueella monella perittynä.

:)

Vierailija
29/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi vanhempani väen väkisin ovat aina halunneet kalliille alueelle, vaikka ovat keskituloisia. Siis todellakin keskituloisia, ei edes pienituloisia.

Olen asunut Ullanlinnassa, Westendissä ja Länsi-Pakilassa lapsuuteni. Ullanlinnassa oli sentään paljon sellaisia rikkaita, joille raha ei merkinnyt mitään tai siitä ei puhuttu. Westendissä ei muusta puhuttukaan kuin rahasta, se oli elämän perusta. Länsi-Pakila on huippuakateeminen keskittymä, jossa ihmisillä on todella paljon rahaa ja sitä käytetään todella eri tavalla (jotkut matkustelevat, jotkut laittavat autoon, jotkut asuntoon..).

Vierailija
30/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse edullisemmalla alueella tosi kalliin alueen vieressä. Käymme kalliin alueen perhekerhossa sillä sinne on meiltä sopiva matka. Siellä on välillä ihan ulkopuolinen, kun äidit keskustelevat hulppeista matkoistaan ja lastenhoitajat auttavat kerhossa 1-2 lapsen kanssa olevia äitejä, joista osa ei esim. pue itse lastaan... ja synttäripäivänä tarjoavat kaikille Kakkugalleriasta tilattuja upeita kakkuja ja tuovat kaikille kalliita muistolahjoja... huh huh.

Vierailija
31/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi vanhempani väen väkisin ovat aina halunneet kalliille alueelle, vaikka ovat keskituloisia. Siis todellakin keskituloisia, ei edes pienituloisia.

Olen asunut Ullanlinnassa, Westendissä ja Länsi-Pakilassa lapsuuteni. Ullanlinnassa oli sentään paljon sellaisia rikkaita, joille raha ei merkinnyt mitään tai siitä ei puhuttu. Westendissä ei muusta puhuttukaan kuin rahasta, se oli elämän perusta. Länsi-Pakila on huippuakateeminen keskittymä, jossa ihmisillä on todella paljon rahaa ja sitä käytetään todella eri tavalla (jotkut matkustelevat, jotkut laittavat autoon, jotkut asuntoon..).

Vierailija
32/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä en tarvitse mersua tms "statusautoa". Parempia autoja saa halvemmallakin

voi jossain vailla varusteita olevassa perus-Toyotassa olla vähemmän vikoja mutta parempaa autoa et halvemmalla saa.

Kummasti vaan kun on ihan oikeasti varaa valita niin pihassa seisoo Ässämersu tai 7-sarjan BMW tms...

Vierailija
33/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittämättömän homogeenista kansaa. Meillä on ihan ok tulot (7500 brutto) ja tuntuu, ettei täällä kovinkaan paljon alle tämän tai yli tämän perheillä ole. Kaikki asunnot ovat yli 300 000 euron ja on välillä näitä yli miljoonan asuntoja myynnissä. Täällä ei ole ensimmäistäkään maahanmuuttajaa, vuokrataloa, ei edullisia kerrostaloasuntoja.

Mulla taas on vähän sellainen tyhmä fiilis tästä linnunmaitomaisesta olosta, kaikki on niin samanlaista. En tiedä voisiko täällä olla joku "köyhänä".

Vierailija
34/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä en tarvitse mersua tms "statusautoa". Parempia autoja saa halvemmallakin

voi jossain vailla varusteita olevassa perus-Toyotassa olla vähemmän vikoja mutta parempaa autoa et halvemmalla saa.

Kummasti vaan kun on ihan oikeasti varaa valita niin pihassa seisoo Ässämersu tai 7-sarjan BMW tms...

Minkä auton ostaisit jos ei olis rahasta väliä?

-toyotan

Voiks se joku toyota olla kenenkään unelmien auto?

Vierailija
35/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole varaa lähteä Mauritukselle hiihtolomalla vaikka Claudian ja Richardin perhe lähtee tänäkin vuonna.

toisiltaan koulussa, mihin ovat syyslomalla menossa. Siitä koko aloitus tuli mieleeni. Muihin maanosiin on moni lähdössä ja ottaa ylimääräisiä lomapäiviä vapaaksi koulusta. Tokioon, Etelä-Afrikkaan, Kanadaan, Kanarialle, Sveitsin mökille, isovanhemmille Kreikkaan jne. Me oltiin innoissamme varattu Tukholman risteily, joka on jo aikamoinen rahallinen panostus meidän perheessä.. ap

Ap, tuo ei kuulosta ihan loogiselta. Mistä varakkaalta alueelta saa edes rötiskön halvalla ja siihen remonttirahat päälle? Siis niin halvalla, että tulojen perusteella ruotsinristely tekee teille tiukkaa?

Jos alue on niin kallis että siellä asuvilla on kesämökkejä sveitsissä ja lomalla käydään Karibialla, niin on mahdotonta että teillä

olisi varaa ostaa edes rötiskö. Helsingissä asunnon kunto ei vaikuta mitenkään, jos sijainti on oikea.

Vierailija
36/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehostaa rahankäyttöä. Esim. ruokaan saa uppoamaan monta ylimääräistä satasta kuukaudessa jos ei yhtään suunnittele mitä syö. Halvalla kotinsa saa todella kivan näköiseksi jos on yhtään tyylitajua. Myös kivoja vaatteita on ihan jopa henkkamaukassa ja laukkuja saa alennuksesta. Meikitkin ovat melkein ilmaisia jos ei aina osta jotain kallista brändiä. Että tuskin teidänkään perhe näyttää siellä tavallista persaukisemmalta jos on yhtään makua.

Ei kannata uhriutua ja alkaa kuvittelemaan olevansa liian köyhä asumaan siellä, koska totuus on että luultavasti teidänkin alueellanne monella perheellä on ihan sikamaisesti velkaa. Suomessa verotus syö ison osan suurituloisten tienesteistä ja loput sitten meneekin melkein kulutukseen jos elää oikein leveästi (jos nyt ei ole joku miljonääri). Eli nokka vain pystyyn, koska sinun lapsesi tulee eniten kärsimään jos alat pitämään itseäsi muita huonompana.

Se on sitten toinen juttu jos kaikki naapurit ovat jotain miljonäärejä, mutta ainoa sikarikas naapurusto taitaa olla suomessa tyyliin Westend ja muutama pieni alue Helsingissä.

Nuo rahankeruut tms. ovat varmaan rasittavia. Tuskin kaikki suurituloisetkaan haluavat maksaa maltaita lastensa leireistä tms, joten ette varmaan ole ainoita joita ärsyttää. Lähipiirissä on todella rikkaita ihmisiä eikä tuo lifestyle ihan normaalilta kuulosta kun ihmiset ovat täällä suunnassa vielä vaatimattomampia vaikka olisikin huomattavasti omaisuutta. Isäni on suurituloinen, mutta ei kyllä mistään hinnasta olisi koskaan maksanut koko luokkaani mihinkään ravintolaan ihan vaan periaatteesta.

Vierailija
37/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijainti, sijainti ja sijainti. Se on se mikä maksaa, asunnon kunto on toisarvoinen juttu. Rikkaalta alueelta ei voi ostaa asuntoa jos ei ole jollain tavoin ainakin varakas, se on vaan mahdotonta. Ei voi olla edes vuokralla kun ne vuokratkin on hurjan hintaisia.

Vierailija
38/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisiltaan koulussa, mihin ovat syyslomalla menossa. Siitä koko aloitus tuli mieleeni. Muihin maanosiin on moni lähdössä ja ottaa ylimääräisiä lomapäiviä vapaaksi koulusta. Tokioon, Etelä-Afrikkaan, Kanadaan, Kanarialle, Sveitsin mökille, isovanhemmille Kreikkaan jne. Me oltiin innoissamme varattu Tukholman risteily, joka on jo aikamoinen rahallinen panostus meidän perheessä.. ap

Ap, tuo ei kuulosta ihan loogiselta. Mistä varakkaalta alueelta saa edes rötiskön halvalla ja siihen remonttirahat päälle? Siis niin halvalla, että tulojen perusteella ruotsinristely tekee teille tiukkaa? Jos alue on niin kallis että siellä asuvilla on kesämökkejä sveitsissä ja lomalla käydään Karibialla, niin on mahdotonta että teillä olisi varaa ostaa edes rötiskö. Helsingissä asunnon kunto ei vaikuta mitenkään, jos sijainti on oikea.

Tai sitten ap:n koko omaisuus on kiinni asunnossa ja asunnon velkaosuus on suuri suhteessa tuloihin? Ihan mahdollista.

Aika useinhan näillä alueilla monella saattaa olla lähes velattomat asunnot tai ainakin muita tuloja/varoja kuin vain palkkatulo. Eli asumiskulujen jälkeen jää vielä paljon ylimääräistäkin. Jos itsellä kaikki menee lainan lyhennyksiin, niin sitten ollaankin ap:n kaltaisissa olosuhteissa.

Vierailija
39/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo ei kuulosta ihan loogiselta. Mistä varakkaalta alueelta saa edes rötiskön halvalla ja siihen remonttirahat päälle? Siis niin halvalla, että tulojen perusteella ruotsinristely tekee teille tiukkaa?

Jos alue on niin kallis että siellä asuvilla on kesämökkejä sveitsissä ja lomalla käydään Karibialla, niin on mahdotonta että teillä

olisi varaa ostaa edes rötiskö. Helsingissä asunnon kunto ei vaikuta mitenkään, jos sijainti on oikea.

Tämä asunto oli 2 vuotta myynnissä ja hintapyyntö laski 58 000 euroa ja tarjouksemme oli siitä vielä 19 000 euroa vähemmän. Remonttia emme tietenkään tehnyt heti, vaan teemme edelleen pikkuhiljaa. Ei ole varaa tehdä kaikkea nyt. Esimerkiksi kylpyhuoneet ovat 60-luvun kuosissa. Oli tämä meille kallis, mutta päätettiin sijoittaa nimenomaan "hyvään alueeseen"..

ap

Vierailija
40/118 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumarruhan tänne, niin voin kiillottaa sun sädekehää.

*REPS*

Osuvs kommentti, kerrsassaan.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi