Oli virhe muuttaa "hyvälle alueelle".
Löydettiin halutulta lapsiperhealueelta todella edullinen rivitalo keväällä ja muutettiin tänne. Asunnot ovat kalliita täällä, eikä meillä olisi normaalisti tänne ollut mitään asiaa, mutta remonttitaitoisena pariskuntana uskalsimme ostaa rötistkön ja remontoida sitä itse.
Nyt lasten koulun vanhempainilloissa olen tajunnut, että kaikilla muilla (tietenkin) on tajuttoman paljon enemmän rahaa käytössään, eikä me pystytä mitenkään tarjoamaan samaa varakkuutta omille lapsille.
Leirikouluun kerätään 100 euroa lukukaudessa (ei vuodessa) per oppilas, eikä mitään yhteismyyjäisiä pidetä. On liian hankalaa ja koska kaikilla on varaa, on helppo vain laittaa se raha suoraan tilille.
Lasten synttärit ovat aika älyttömiä, niihin panostetaan huomattavilla rahasummilla (esim. koko luokan pojat Linnanmäelle, jossa syödään ravintolassa).
Lapset harrastavat joka päivä jotain ja perheet matkustelevat hyvin paljon kouluaikanakin, ottavat vapaata.
Minä niin kuvittelin tarjoavani lapsilleni turvallisen elinympäristön, mutta on se raadollista elämä täälläkin.
Kommentit (118)
[/quote]
voi voi ap ja tuoko sinusta kallista aluetta?? keskivertoa sanon minä
[/quote]
yhdessä Lauttasaaren, Kuusisaaren, Lehtisaaren ja muun "keskivertoalueen" kanssa.
http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisut/pdf/10_08_09_Tilasto_26_Vihava…
Täällä on talot hintaluokkaa 500 000 ja ylöspäin ja kerrostalokämpätkin hurjan kalliita. Asukkaina on paljon mm. julkkiksia.
että julkkiksia!
Onko montakin BB-talossa itseään nolannutta ääliötä?
Tai peräti TV:stä tuttua "suosikkijuontajaa" tms.
on keskivertoa vauraampi alue, mutta ei todella vauras. Siksi varmaan siellä on ap mainitsemia ongelmia. Itse olen asunut oikeasti vauraalla alueella pitkään ja kasvattanut täällä lapseni ja mitään ap mainitsemaan ökyilyä en ole havainnut.
"hyvä alue" on vauras alue, ei ökyalue.
ohis
ja sinne menevät ihan kaikki ipanat, oli vanhemmilla tulot minkälaisia tahansa...
En voisi enempää olla samaa mieltä.
Olen asunut huonoilla alueilla (mm. Kontula) ja keskiluokkaisilla. Kesällä muutimme onnenpotkun kautta alueelle, joka on ns. ylempää keskiluokkaa. Eli asunnot ovat kalliita, osalla on rantatontti ja ökytalot mutta joukossa myös muutamia vuokrakerrostaloja. Mielestäni ihan loistava alue eikä tulisi mieleenkään valittaa siitä, kun joku on onnistunut tienaamaan työllään niin hyvin, että on varaa noihin ökytaloihinkin..! Alueen paremmuudesta hyötyvät kaikki: kunta ei pysty tunkemaan jokaiselle metsäaukiolle vuokrataloa, luonnonläheisyys on syy miksi rikkaatkin täällä viihtyvät (= rauha) ja sitä kautta palveluiden on oltava hyvät. Ruokakaupat ovat korkeatasoisia, ei täällä mikään Alepa menestyisi. Kaikkialla näkee siistejä, hyvin pukeutuneita ja yleensä myös hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Narkkareita, somaleita tms. ei ole! Jopa noissa vuokrataloissa ollaan tiukkana vuokralaisten suhteen.
Munkkiniemessä Alepa menestyy, niitä on jopa kaksin kappalein...
Meillä osa lasten kavereista on perheistä, joissa rahaa on tyyliin "tässä sulle poika 15 tuhatta, osta ittellesi auto kun sait sen kortinkin". Meillä ei ole edes varaa maksaa lapsille ajokortteja...
Mutta toisaalta: en ole itse kokenut tuota suurena ongelmana, lasten kanssa on juteltu, että perheillä on erilailla rahaa käytössä jne.
Meillä toki tasoittaa se, että ihan kaikki eivät ole täällä alueella hurjan varakkaita, joukkoon mahtuu kaltaisiamme taviksia :).
Itse kasvoin aikoinaan varakkaalla alueella alta keskituloisessa perheessä. Muuta kävivät Alpeilla laskettelemassa jne. Me emme :). Siihenkin tottui. Oli itse asiassa ihan kasvattavaa.
Samasta syystä en tarvitse mersua tms "statusautoa". Parempia autoja saa halvemmallakin
voi jossain vailla varusteita olevassa perus-Toyotassa olla vähemmän vikoja mutta parempaa autoa et halvemmalla saa.
Kummasti vaan kun on ihan oikeasti varaa valita niin pihassa seisoo Ässämersu tai 7-sarjan BMW tms...Minkä auton ostaisit jos ei olis rahasta väliä?
-toyotanVoiks se joku toyota olla kenenkään unelmien auto?
unelmat on kyllä jostain ihan muusta kuin autosta, luulin et muillakin naisilla - amiksen poikaoppilaille toki hieno auto on se unelmien kohde
Äitinsä on kertonut vastaavia juttuja poikien kouluajoilta, kuinka nämä rikkaat eivät aina ymmärtäneet ettei asuntovelkainen yh-äiti yhtäkkiä repäise isoa summaa rahaa tosta noin vaan.
Meillä mä muistuttelen luokalla esim leirikoulua suunnitellessa, ettei voi olettaa, että kaikilta löytyy vaikkapa 100 euroa laitettavaksi lasten leirikouluun (ja tähän on nyt tässä ketjussa keikkuneiden "ei sit pidä hankkia lapsia" heittäjien turha heittää heittoansa - joskus ei vaan ole rahaa).
Paras oli viime syksystä pojan luokalla yksi vanhemmista, joka ihan tosissaan totesi että se on "vaan viitsimisestä kiinni" :-D. No joo, onhan se, jos isä on toimari ;), mutta vaikkapa kaupan kanssa yh:lla ei välttämättä aina löydy rahaa - vaikka kuinka suunnittelisi ja viitsisi.
Omalla perheelläni on nykyään ihan ok rahaa. Kaksi vanhempaa ja tulot viime vuonna 120 tuhatta bruttona. Mutta olin joskus yh ja erittäin pienituloinen. Se oli hyvä koulu keskiluokkaisen perheen lapselle.
ja luulin et olemme varattomia vaikka molemmat vanhemmat akateemisia. Ihan vaan siksi kun niitä rahoja ei käytetty samoihin asioihin kuin muiden kotona enkä todellakaan saanut mitään kalliita merkkivaatteita.
Meidän perhe ei lähtenyt etelänmatkoilelle vaan telttailemaan.
ja luulin et olemme varattomia vaikka molemmat vanhemmat akateemisia. Ihan vaan siksi kun niitä rahoja ei käytetty samoihin asioihin kuin muiden kotona enkä todellakaan saanut mitään kalliita merkkivaatteita. Meidän perhe ei lähtenyt etelänmatkoilelle vaan telttailemaan.
Mä kasvoin alueella, jossa asui paljon varakkaita. Vanhemmat myös akateemisia, eikä ihan tajuttoman pienituloisiakaan. MUTTA ihan eri tasolla olivat tulot kuin muilla tuolla asuvilla.
Itselle olemme hyvällä alueella ja varakkaita. Lapsen kouluun tuppaa nykyään tulemaan "kaikenmaailman kansalaisia" joita lapseni ja hänen luokkatoverit ei siedä.
Sanoo että ne on niin olevinaan. Suomessa on onneksi luokkajakoa ja pitäisi olla siellä minne omat rahkeet riittä. Eli ap voisi laittaa lapset oman tason kouluun....
Eli sinun lapsellasi ei rahkeet riitä...? Hyvä että lapsesi on tajunnut, ettei olekaan sitä ylintä kastia.
Vai onko ihmiset todella näin yksinkertaisia...? Jos maalinen mammona köyhdyttää tunnepuolen näin totaalisesti, niin sitten olen ilomielin köyhä, mutta henkisesti rikas!
No, kaupunki on jaettu neljään kalleusluokkaan ja Länsi-Pakila kuuluu tasoon 2
Ei liene kovin relevanttia vertailla kantakaupungin arvoalueiden neliöhintoja okt-alueiden neliöhintoihin? Eíhän okt-alueilla edes oikeasti arvoteta kämppiä samoin perustein, tontin koko on usein paljon isompi tekijä hinnanmuodostuksen suhteen kuin talon virallinen pinta-ala.
Vasta aikuisiällä olen tajunnut että perheeni oli itse asiassa varakas silloin. Ei ole enää, vanhempani menettivät omaisuutensa 90-luvun lamassa, mutta vielä silloin mun lapsuudessani olivat varakkaita.
ja luulin et olemme varattomia vaikka molemmat vanhemmat akateemisia. Ihan vaan siksi kun niitä rahoja ei käytetty samoihin asioihin kuin muiden kotona enkä todellakaan saanut mitään kalliita merkkivaatteita. Meidän perhe ei lähtenyt etelänmatkoilelle vaan telttailemaan.
siksi, että haluan kasvattaa lapset toisenlaisessa arvomaailmassa. Haluan opettaa, ettei kaikkea osteta vaikka varaa olisikin.
Siksi asumme kivalla, keskituloisten asuinalueella.
Samasta syystä en tarvitse mersua tms "statusautoa". Parempia autoja saa halvemmallakin
voi jossain vailla varusteita olevassa perus-Toyotassa olla vähemmän vikoja mutta parempaa autoa et halvemmalla saa.
Kummasti vaan kun on ihan oikeasti varaa valita niin pihassa seisoo Ässämersu tai 7-sarjan BMW tms...Minkä auton ostaisit jos ei olis rahasta väliä?
-toyotanVoiks se joku toyota olla kenenkään unelmien auto?
unelmat on kyllä jostain ihan muusta kuin autosta, luulin et muillakin naisilla - amiksen poikaoppilaille toki hieno auto on se unelmien kohde
hieno talo on tärkeämpi. Mutta jos kämpät ovat alkaen 500 000 euro niin miljoonatalojakin on joukossa monta. Taloasiat ovat siis kunnossa ja väkisinkin se auto tulee seuraavana mieleen. (Mahdollisia mökkejä ja veneitä kun ei talon ohi kulkeva näe...
yhdessä Lauttasaaren, Kuusisaaren, Lehtisaaren ja muun "keskivertoalueen" kanssa.
Lassila, Kuusisaari, Kaskisaari ja Pasila samassa luokassa. :D
tuo tilasto oli asuntojen keskihinnoista ei siis alueen tulotasosta. Esim. juurikin Kuusisaari/Lehtisaari/Kaskisaari postinumero on aina Westendin ohella Suomen tulotasotilastoissa kärjessä. Eli se, kuinka kalliita asunnot ovat eivät kerro kuitenkaan niin pitkälti vauraudesta kuin se, mitkä ihmiset oikeasti tienaavat.
Ohi aiheen, tiedän ;)
laittaa samalle viivalle jonkun kansallisuuden (somalit) ja narkkarit?? Olisko nyt kuitenkin hiukkasen eri porukkaa...
Olen asunut huonoilla alueilla (mm. Kontula) ja keskiluokkaisilla. Kesällä muutimme onnenpotkun kautta alueelle, joka on ns. ylempää keskiluokkaa. Eli asunnot ovat kalliita, osalla on rantatontti ja ökytalot mutta joukossa myös muutamia vuokrakerrostaloja. Mielestäni ihan loistava alue eikä tulisi mieleenkään valittaa siitä, kun joku on onnistunut tienaamaan työllään niin hyvin, että on varaa noihin ökytaloihinkin..!
Alueen paremmuudesta hyötyvät kaikki: kunta ei pysty tunkemaan jokaiselle metsäaukiolle vuokrataloa, luonnonläheisyys on syy miksi rikkaatkin täällä viihtyvät (= rauha) ja sitä kautta palveluiden on oltava hyvät. Ruokakaupat ovat korkeatasoisia, ei täällä mikään Alepa menestyisi. Kaikkialla näkee siistejä, hyvin pukeutuneita ja yleensä myös hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Narkkareita, somaleita tms. ei ole! Jopa noissa vuokrataloissa ollaan tiukkana vuokralaisten suhteen.
on keskivertoa vauraampi alue, mutta ei todella vauras. Siksi varmaan siellä on ap mainitsemia ongelmia. Itse olen asunut oikeasti vauraalla alueella pitkään ja kasvattanut täällä lapseni ja mitään ap mainitsemaan ökyilyä en ole havainnut.