Miten saisi kouluaamut vähän sujuvammaksi tästä? :(
Ekaluokkalaisen alku meni ihan hyvin, nyt ehkä 1,5 viikkoa ollut joka aamu ihan kamalaa... Herätän lapsen 6.15 valmiille aamupalalle ja lähden itse töihin 6.50 ja lapsi jää katsomaan lastenohjelmia. Ollaan sovittu, että soitan 7.30, jolloin sammuttaa telkkarin ja valot, pukee kengät ja takin ja lähtee kävelemään koulua kohti. Näin toimi alku oikein hyvin.
Nyt aamut menee niin, että kun soitan, niin vääntää puhelimessa itkua, kun kengät ei mene jalkaan, reppu ei mahdu takin kanssa, ei saa ovea auki... ihan mitä vaan, ja lähtö venyy. Siis aivan keksittyjä juttuja, mutta kun on vaan paha mieli ja jonkun syyksi se pitää laittaa. Koulussa viihtyy hyvin, sen tiedän, on kavereita ja on etevä lapsi. Liekö sitten ikävä ja se reilu puoli tuntia kotona yksin alkaa tuntua liian hurjalta? Toisaalta, kinuaa nykyään myös sitä, että eikö voisi klo 9 aamuihin mennä suoraan kouluun sen sijaan, että menisi klo 8:ksi kerhoon (viihtyy kyllä sielläkin sitten oikein hyvin).
Kun yritän reippaasti lopettaa puhelun, niin jatkaa jankuttamista "mutta äiti, mutta äiti", jolloin mun on pakko löydä kylmästi luuri korvaan, koska se nitinä ei lopu muuten koskaan. Sitten soittaa perään, kun ei saanut sanoa heippa. Sanon, että sano nyt sitten, ja sieltä tulee, "heippa, MUTTA ÄITI..." Eli ne puhelut ei yksinkertaisesti lopu ennen kuin lopetan, ja sitten on molemmilla paha mieli miten se päättyi. En voi kuitenkaan joka aamu roikkua pariakymmentä minuuttia puhelimessa työajalla (joo, tän kirjoitan kans työajalla, mut ei mennä siihen) kuuntelemassa tyhjänpäiväisyyksiä, kun mikään ei auta. Ei auta, kun yritän lähestyä hellyydellä "voi kun ikävää, katsotaan sitä sitten iltapäivällä", ei auta järkevä lähestyminen "ei äiti voi sille mitään täältä töistä, ymmärräthän", ei auta hermostuminen "mun on nyt PAKKO lopettaa, tässä menee mun työaikaa"... Lopulta on itselläkin pinna niin kireällä kun joka puhelun jälkeen soittaa takaisin, tekis mieli jo huutaa että ÄLÄ SOITTELE MULLE!
Ilmeisesti tämä soittosysteemi ei ainakaan toimi? Miten teidän aamunne, jos asutte lapsen kanssa ilman toista vanhempaa tai ketään tukihenkilöä tai lähinaapuria, kenen luo voisi aamulla mennä tai kenen kanssa kulkea kouluun?
Olisiko toimiva ratkaisu joku herätyskellosysteemi, tai hälytykset omaan puhelimeen, "pue takki ja lähde"? Ihan pelkän kellon varaan en uskalla luottaa, koska lastenohjelmat vievät kyllä tehokkaasti mukanaan...
Kommentit (122)
Aamukerhossa ei ole mitään järkeä käydä, jos sinne joutuu jo menemään yksin. Eri asia, jos äiti sitten edes sinne veisi.
Sanon kuitenkin vielä kerran, että aamukerho on varattu lähinnä varmuuden vuoksi, jos aamut yksin kotona tuntuvat liian pitkiltä. Mutta mitään esteitä ei ole siitä luopua, ainakin kokeeksi.
ap
että ekaluokkalainen ei joudu lähtemään yksin.
Oletko kysellyt kaveriperheitä yhteistyöhön? Oletko hakenut osittaista hoitovapaata?
Nuo kaksi ovat ne tavallisimmat ratkaisut tähän asiaan.
Ei mitkään ihme säädöt siitä, mitä lastenohjelmia katsoo milloinkin. Koko lastenohjelmien katsominen on ihan typerää kouluaamuna!
Kaverit, kaveriperheet ja hoitovapaa ei auta asiaa.
Huh huh mikä ihminen. 7 v on liian pieni ottamaan vastuun tästä järjestelystä. Ja jos et ap tajua et lapsi on sun elämäs tärkein asia, ni tosi ikävää. Miten niin et pysty järjestämään parempia työaikoja, mitä ihmeen työtä oikein teet?
Työpaikan vaihto tai työaikajärjestelyt.
Työpaikalla soittavat miljoona puhelua lapselle ja lapsi soittaa miljoona kertaa takaisin.
Katsopa täältä esim. Koululaisen aamu -huoneentaulu:
http://www.mll.fi/ajankohtaista/hak/vinkkeja_koululaisen_vanhemmille/
Vaikka lapsi sinänsä osaisi huolehtia aamutoimet itsekin, listan täyttäminen voisi täyttää niitä aamun tyhjiä minuutteja ja tuoda aamuun selkeän rakenteen.
Ollaan läsnä itse tai hommataan edes sille lapselle joku muu aikuinen paikalle.
Huh huh mikä ihminen. 7 v on liian pieni ottamaan vastuun tästä järjestelystä. Ja jos et ap tajua et lapsi on sun elämäs tärkein asia, ni tosi ikävää. Miten niin et pysty järjestämään parempia työaikoja, mitä ihmeen työtä oikein teet?
missähän mä niin sanoin? Sanoin vaan, että tulin hakemaan avartavaa keskustelua ja mielipiteitä olen nöyrästi ottanut vastaan, enkä ole näitä "paska mutsi" -haukkujiakaan vastaan mitään hyökkäystä tehnyt. Tai just tommosta "jos sun lapses ei olekaan elämäsi tärkein asia niin voi voi". Aika vitun julmasti sanottu, mutta mä annan sen armollisesti anteeksi sinulle. En ole sanonut, että kukaan on väärässä.
ap
Omaa työhönlähtöä en oikein voi venyttää paitsi satunnaisesti, koska se luonnollisesti venyttää päivää sitten iltapäivästä.
koska lapselle on pienempi stressi olla YHDEN kerran päivästä yksin. SItäpaitsi iltapäiväkerhon tilanne voi olla ihan toinen kuin aamupäiväkerhon: ehkä ne kivat kaverit ovart siellä iltapäivällä myös. Ja kun aamut olisivat helpompia, koko koulupäivä alkaisi mukavammin ja helpommin. Iltapäivällä työpäivän/kerhopäivän venyttämiseen olisi ehkä paremmin varaa kuin aamulla.
sieltä iltapäivästä, koska silloin on ip-kerho, johon mennään kaverien kanssa.
Katsopa täältä esim. Koululaisen aamu -huoneentaulu: <a href="http://www.mll.fi/ajankohtaista/hak/vinkkeja_koululaisen_vanhemmille/" alt="http://www.mll.fi/ajankohtaista/hak/vinkkeja_koululaisen_vanhemmille/">http://www.mll.fi/ajankohtaista/hak/vinkkeja_koululaisen_vanhemmille/</…; Vaikka lapsi sinänsä osaisi huolehtia aamutoimet itsekin, listan täyttäminen voisi täyttää niitä aamun tyhjiä minuutteja ja tuoda aamuun selkeän rakenteen.
Tutustun tähänkin.
Noin muuten mä annan muiden yökkiä mun päälle täällä ihan rauhassa ja jätän tän keskustelun mun huonosta äitiydestä vellomaan poistuen itse paikalta. Ei varsinaisesti auttanut omaa pahaa mieltä tämän aamun suhteen.
ap
Asuuko teillä AP yhtään lapsen kaveria lähellä? Muistan itse peruskoulusta, että oli helpompi lähteä kun piti hakea kaveri tiettyyn aikaan/joku tuli hakemaan kouluun. Onko muksu aamu-uninen? Siinä tapauksessa suoraan kouluunlähtö ilman kerhoa voisi olla ok. Mietin myös tuota aikataulua, 6.15 herääminen mutta kouluunlähtö n. klo 7.30 jättää paljon aikaa vitkuttelulle. Mitäs jos hän heräisikin vähän myöhemmin, jolloin ei jäisi aikaa aamu tv:lle vaan pitäisi syödä, pukea jne. ja sitten suoraan lähteä?
Heittelen vain ajatuksia ilmaan. Älä ota syyllisyyttä tästä, itse lähdin muksuna aina yksin kouluun (tosin joskus pikkuveljen kanssa) ja hyvä tuli.
Työpaikan vaihto tai työaikajärjestelyt.
kaverit asuvat kaukana, ne kaverit jotka asuu lähellä menevät itse kerhoon (meidän lapsi ei paikkaa saanut), kaveriperheiden vanhemmat ovat itse töissä, naapurissa ei asu mummoja, omat mummot asuvat toisella puolen suomea, kuten muukin suku ym ym ym.
Miksi ei riitä jos vaan sanotaan että joku ehdottamanne systeemi ei toimi meillä? Luuletteko oikeasti että olemme niin tyhmiä ettei olla noitakin asioita ajateltu?
Joo minäpä vaihdan työpaikkaa! Juu se onkin niin helppoa. Työaikajärjestelyjä on jo tehty niin pitkälle kuin työnantaja suostuu.
t. ei ap, mutta samanlaiset ovat ongelmat meilläkin
Itselläni nyt poika, kohta 13 v., kun aloitti ekan luokan, koko ekan vuoden menin töihin vasta 9:ään (vaikka normiaika olisi ollut 8:aan), koska hän ei ollut valmis aamusta jäämään yksin kotiin. Tiukka tekivät etenkin aamut, iltapäväkerhosta tuli sitten itse kotiin - jonkin ajan harjoittelun jälkeen tietenkin, eikä se ollut hänestä niin kamalaa.
Oikeesti kaikki eivät ole kypsiä ja jotenkin sen kanssa on klaarattava. Itse en ainakaan olisi pystynyt jättämään ekaluokkalaistani aamulla 'oman onnen nojaan', koska tiesin, ettei se toimi.
Siitä pienestä voi tuntua todella ahdistavalta olla yksin!
Ollaan läsnä itse tai hommataan edes sille lapselle joku muu aikuinen paikalle.
mistä hommataan joku muu aikuinen? Miten ollaan kotona jos pitää olla töissä? Anna konkreettisia ehdotuksia.
voi mennä kaikki yhdessä sinne kerhoon?
Eikö voi sopia niiden kaukana asuvien kaverien kanssa, että viet lapsesi sinne aamulla ja menevät yhdessä?
Ööö... Eli kysytään ehdotuksia, mutta hypitään seinille, kun ehdotetaan. Ööö... Eli haussa on lähinnä siis päänsilitystä?
Lähden itse kolmena aamuna kasilta ja tokaluokkalainen 8.40. Kerron hänelle joka aamu, minkä ohjelman jälkeen pitää pukea ja lähteä, tuohon soitteluun en ole lähtenyt, soittavat muutenkin välillä koko ajan kaikesta mahdollisesta. Varsinkin neljäsluokkalainen.
tai vaikka virkavapaata tai vuorotteluvapaata. Vaihdetaan työhön, jossa on etätyön mahdollisuus.
Palkataan hoitaja.
Sovitaan kaveriperheiden vanhempien kanssa ristiin nuo aamut. Milloin ollaan meillä, milloin kaverilla. Ja vanhemmat joustaa kukin esimerkiksi kerran viikossa olemalla myöhempään kotona.
t. 1- ja 3-luokkalaisen äiti, jolla mm. kaikki nämä keinot itsellä tai tutuilla käytössä
osittainen hoitovapaa järjestetään niin, että ollaan kokonaisia päiviä vapaalla. Myöhäisempi tuleminen ei onnistu työn luonteen vuoksi...
Ja nämä asiat on sovittava työnantajan kanssa ja on täysin laillista, että työnantaja vaatii osittaisen hoitovapaan järjestyvän näin.
Eli ei auttaisi meidän aamuja mikäli olisi hankalaa....
Mammat, maailma ei ole mustavalkoinen. Edelleenkään.
mutta tässä sivussa yritän opettaa ihan perussääntöjä: jos on sovittu, että mennään 8:ksi, niin sitten mennään 8:ksi, eikä oteta mitään hälläväliä-asennetta, että moneksiko mennään. No se oli vähän off topic.
Niin, mä en suuttunut liiasta soittelusta, vaan sanoin, että tekisi mieli huutaa, että älä soittele, mutta enhän mä hänelle noin sano.
Mutta ihan avartava näkökulma sinulta kuitenkin, kiitos vaan. Kuten aiemmin kirjoitin, aamukerhosta voitaisiin luopua, jos tämä alkaa mennä kovin hankalaksi ja mieluummin olisi kotona, eikä se tunnu liian pitkältä ajalta hänestä. Kokeilla voitaisiin ainakin.
Omaa työhönlähtöä en oikein voi venyttää paitsi satunnaisesti, koska se luonnollisesti venyttää päivää sitten iltapäivästä.
Ja reppu on luonnollisesti jo illalla katsottu ihan valmiiksi aamua varten. :)
ap