Miksi VASTASYNTYNEITÄ raahataan ostoskeskusiin?!?
onko oikeasti tyhmempää olemassakaan? Ei voi olla totta!!! Miten joku voi olla niin idiootti ja itsekeskeinen että vie juuri syntyneen vauvan ostariin? Ihan liikaa melua ja valoja niin pienelle, kamalaa. Olen ihan järkyttynyt! Tänäänkin ainakin pari vastasyntynyttä näin, ja siellä äidit menee sitten niin tukka putkella että huhhuh. Mihin tämä maailma on menossa? Vauvan paras paikka on oma koti, äidin syli ja ennen kaikkea rauhallinen ympäristö (vaikka sisaruksia yms onkin). Onko ketään kanssani samaa mieltä?
Kommentit (95)
Olen totaaliyh ja lapsi syntyi yllättäen 3 viikkoa etuajassa. Kuplavolkkarillani(vm-74) kurvailin heti synnäriltä tultuani ostamaan vauvalle ja itselleni ruokaa(maitoa ei heti tullut) ja vielä ostin vauvalleni ammeen ja muuta tarpeellista.
Kaikilla ei ole puolisoa tai turvaverkkoja. Onneksi ollaan sentään oltu terveitä. Mihin vauvani olisikaan joutunut jos olisin sairastunut?
Miten luulet vauvan kehityksen häiriintyvän jos kerran viikossa vauva käväisee ostoskeskuksessa ja luultavasti nukkuu koko ajan tai suurimman osan ajasta? Voi luoja miten yksioikoista ajattelua...
mennään kaikki pikkuvauvojemme kanssa nyt sitten soppailemaan oikkees kunnolla, kun eihän meillä mammoilla muutakaan elämää ole...
kanssa ostoksilla niin tekee toki oletuksen että se kyseinen mamma asuu siellä ostarilla vauvoineen :D
Ketään, ketään, ketään. Se on _kukaan_. Eka ja toka meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta tää kolmas alkoi ärsyttää niin paljon, että kommentoinkin ainoastaan sitä, enkä sitä mitä piti. Sori.
Mietin tässä vaan itsekseni, että miten ostoskeskuksessa asioiminen (kaikki saman katon alta, yksi autoreissu) on huonompi juttu kuin kaikkien tavaroiden hankkiminen eri kaupoista (monta autoreissua).
Meidän veitikka sattui syntymään äitiyslomani ensimmäisenä päivänä, ja tietysti olin ajatellut äitiyslomaillessani (ennen vauvan syntymää) hankkivani rauhassa kaiken lapselle tarvittavan. Hups, eipä ollutkaan aikaa.
Kyllähän se mies tietysti osan osti itse sairaalassa ollessani, mutta ei se mielestäni mitenkään kamalaa ollut käydä synnäriltä päästyäni vauvan ja kouluakäyvän esikoisen kanssa ostoksilla juuri siellä ostarilla. En kyllä mihinkään lauantairyysikseen koskaan mennyt.
Itse tuijottelin ja tuoksuttelin vauvaa hurmaantuneena monia viikkoja. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä hakemaan kiksejä ostarilta, kun sai vihdoin pidellä vastasyntynyttä vauvaa lähellä.
Olen ap: n kanssa täysin samaa mieltä. En myöskään koskaan ole ymmärtänyt sitä oman ajan/ elämän etsimistä kodin seinien ulkopuolelta. Tarvitaan omaa lomaa, sitä tätä ja tuota. Pitäis päästä sinne tänne ja tonne. Elämän täytyisi olla yhtä juhlaa ja naurua. Kotona ei voi olla hetkeäkään. On niin siistii, kun kalenteri on täynnä ja kekkereitä piisaa.
Energiaa viikkoon saa paljon enemmän yökerhon viinanhuurusta tai kunnon shoppailulauantaista kuin olemisesta perheen kanssa.
Ja jokapaikkaan on kauhea kiire. Jopa vuorokauden ikäisen vauvan kanssa shoppailemaan.
Ap:n pointin, ja olen samaa mieltä että vauvan kanniskelu ympäri keskusta ei ole hyväksi. Minusta ongelmallista on kova tuuletus ja äkilliset kovat äänet. Sen sijaan minusta on ok ottaa vauva mukaan, jos hän nukkuu vaunukopassa hälinältä ja ihmisten yskimisiltä suojassa.
Eli tässäkin taas maalaisjärki kunniaan: ei huvikseen hengailua vaan asioiden hoitoa.
Mielestäni vauvalle yksi tärkeimmistä asioista on kaikin puolin hyvinvoiva äiti. Sattumien summasta (esikoinen sairasti, sairaalassa vierailukielto jne.) olin toisen lapsen syntymän tienoilla pari viikkoa neljän seinän sisällä hyvin pitkälti vailla sosiaalisia kontakteja. Joten siinä vaiheessa kun pääsin kotiin niin halusin vain johonkin, missä näkee ihmisiä ennen kuin pää hajoaa. Itse rentoudun siellä ostarilla ja varmasti vauvakin vaistoaa, kun äidillä on hyvä olla. Meillä ainakin vauva nukkuu siellä ostarillakin ihan yhtä pitkiä pätkiä kuin kotonakin, eli ei se melu ja valot tunnu yhtään häiritsevän.
Olen AP:n kanssa täysin samaa mieltä.
Mutta totta kai joskus voi tulla tilanteita, että on pakko lähteä johonkin. Ja kesävauvojen kanssahan sekin on helpompaa kuin talvivauvojen.
Itse tuijottelin ja tuoksuttelin vauvaa hurmaantuneena monia viikkoja. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä hakemaan kiksejä ostarilta, kun sai vihdoin pidellä vastasyntynyttä vauvaa lähellä.
Huoh...En nyt rehellisesti sanottuna muista ollenkaan, milloin vauva kävi ensimmäisen kerran ostarilla tms. kyllä se riepu varmaan muutaman päivän sai olla rauhassa kotona. Mutta ei itselläni ollut todellakaan mitään idyllistä tuoksuttelua ja ihastelua, sillä olin jostain syystä (hormonit?) kuin pirivieteri ensimmäiset viikot. Säntäilin maanisena ympäri joka paikkaa, maalailin seiniä yms. Ei ollut kivaa itsellekkään kun toisaalta oli kuolemanväsynyt, jatkuva huono omatunto kun en osannut rauhoittua. Normaalisti olen hyvinkin lunki. Niin että anteeksi vaan kun en bondannut yhtä hyvin kuin sinä ja ap.
kun oli ihan pieni.
Ei kyllä mikään jokapäiväiseksi paikaksi ole sopiva, mutta ymmärrän, että joku joskus käy, ehkä mieluummin edes kuukausi ikää, mutta joskus 6viikkoinenkin näyttää vastasyntyneeltä.
kun oli ihan pieni.
Ei kyllä mikään jokapäiväiseksi paikaksi ole sopiva, mutta ymmärrän, että joku joskus käy, ehkä mieluummin edes kuukausi ikää, mutta joskus 6viikkoinenkin näyttää vastasyntyneeltä.
Kävitkö kysymässä vanhemmilta lapsen iän kun tiedät, että ovat vastasyntyneitä??
Meillä lapsi syntyi 5vk ennakkoon ja la:n kohdalla olin kyllä kaupoilla lapsen kanssa. Lapsi taisi olla jopa 4vk silloin.
olen oikea hömelö, you said it ;D
Ap