Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi VASTASYNTYNEITÄ raahataan ostoskeskusiin?!?

Vierailija
02.09.2011 |

onko oikeasti tyhmempää olemassakaan? Ei voi olla totta!!! Miten joku voi olla niin idiootti ja itsekeskeinen että vie juuri syntyneen vauvan ostariin? Ihan liikaa melua ja valoja niin pienelle, kamalaa. Olen ihan järkyttynyt! Tänäänkin ainakin pari vastasyntynyttä näin, ja siellä äidit menee sitten niin tukka putkella että huhhuh. Mihin tämä maailma on menossa? Vauvan paras paikka on oma koti, äidin syli ja ennen kaikkea rauhallinen ympäristö (vaikka sisaruksia yms onkin). Onko ketään kanssani samaa mieltä?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ollaan vain käyty neuvolassa, isovanhemmilla ja vaunuilla (vauva nukkuu hyttysverkon alla kantokopassa).. ja muuten ollaan oltu vain kotona.

eli varmaan yhteensä 2 vkon aikana n.2-3 tuntia kaupassa.. loput tunnit sitten kotona rauhassa.

onko paha vai ei? av-tuomio?

Vierailija
22/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva oli 2 päivää vanha. Ja ekan kerran siellä ostoksilla, kun vauvani oli varmaan viikon vanha. Joku kysyi syitä, miksi pitäisi mennä. No minun oli ainakin pakko hakea apteekista silloin joku reseptilääke ja ostoksille piti mennä, kun yhdeltä lapselta hajosivat ainoat lenkkarit ja hänen oli pakko päästä kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään, ketään, ketään. Se on _kukaan_. Eka ja toka meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta tää kolmas alkoi ärsyttää niin paljon, että kommentoinkin ainoastaan sitä, enkä sitä mitä piti. Sori.

Ja aivan aikuisten oikeasti! Tunnistatteko te pärstäkertoimet niin hyvin että voitte sanoa näkevänne ne joka päivä? Mistä tiedätte käykö se mamma oikeasti vain kerran parissa viikossa siellä vai luuhaako joka päivä?

Vierailija
24/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies oli kuollut.

t. kyseinen kirjoittaja

Vierailija
25/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ollut miestä, joka kaupassa puolestani juoksisi. Kuitenkin tuon ihanan kotona olemisen rinnalla pitää hoitaa ruokaostokset ym. Kaikilla ei ole mahdollisuutta heittäytyä miehen passattavaksi.

Ettekö te muut ole tunteneet sellaista ihanaa tunnetta, että haluaa vain käpertyä "pesään" ja tutustua siihen vauvaan, sulkea maailma hetkeksi pois. Meillä mies juoksi kaupoissa ekat 2kk. Pakko-ostokset kävin tekemässä (omat ristiäisvaatteet mm) mutta oli kyllä kiire vauvan luo takas kotiin

Vierailija
26/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis olet se passattava tumpelo, jollaisia et halua luoksenne kylään...

Mutta en olekaan mikään teini joka diggaa hengailla ostareilla. Psykologitkin neuvoo ettei vauvaa pidä ensimmäisinä KUUKAUSINA viedä stressaaviin paikkoihin (ostarit, kahvilat) usein, kerran pari viikossa max. Meillä kävi vieraita, muttei mitään passattavia tumpeloita vaan läheisiä jotka ei kato kämpän siisteyttä, tajuavat tuoda pullat tullessaan ja osaavat keittää kahvitkin. Mä oikein nautin kun sai olla kotona ja olla passattavana ja lomailla ja tutustua vauvaan, mutta ette te kaikki voikaan olla yhtä hyviä ihmisiä ja äitejä ku mä ;)

Vierailija
27/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuopukseni sai shokkisyntymän, ja kun kotiuduimme kolmen päivän ikäisen vauvan kanssa, kätilöt nimenomaan ohjeistivat, että pariin viikkoon vauva saisi totutella vain kodin ja perheenjäsenten bakteereihin ja että vieraita ei tänä aikana olisi hyvä kutsua eikä ainakaan mennä kyläilemään. Lisäksi erikseen mainitsi, että ostoskeskukset ovat sellaisia paikkoja, johon ei edes ekan kuukauden aikana kannata mennä, koska niistä juuri saa helposti sen rs-viruksen (joka jylläsi vauvani syntymän aikoihin).

Meillä piti jatkaa normaalia elämää, joten esikoisen vein kerhoon niin kuin ennenkin, mutta sai pestä käsiään aika tavalla ja neuvolassa rampattiin joka toinen päivä. En mennyt ostoskeskuksiin eikä vieraitakaan kutsuttu. Silti vauvani sai reilun kuukauden ikäisenä rs-viruksen ja sairaalareissuhan siitä tuli.

Sen sijaan esikoinen syntyi kesällä, ja vaunulenkkejä ulkona tein alusta asti auringonpaisteessa ja kaupassakin piipahdettiin, kun vauva kölli vaunujen suojassa. Neuvolatäti ei tästä tykännyt, mutta mitään pöpöjä ei vauva saanut. Niin, ja meilläkin ramppasi vieraita ekan viikon jälkeen ihan kiitettävästi. 3 viikon ikäisenä mentiin Selloon ostoksille (imetysliivit) ja 4 viikon ikäisenä siellä Sellossa ostettiin sekä äidille että isälle juhlavaatteet ristiäisiin ja vietettiin siis tuntitolkulla aikaa siellä. Ei sairauksia.

Olen kyllä samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että onko se vastasyntynyt ihan pakko raahata joka paikkaan. Eikö eka viikko kotona ole etuoikeus, kun voi rauhassa tutustua uuteen ihmiseen perheessä, varmistaa imetyksen sujuvuus ja saada perheenjäsenet löytämään sen uuden paikkansa vauvan tulon myötä?

Mutta mitään kuukauden mökkiytymisaikaa en suosittele, koska teit mitä tahansa, silti vauva ne pöpöt saa, tavalla tai toisella. Enemmän vain harmittaa, kun olet todella laittanut ulkopuoliset kontaktit minimiin ja sitten vielä sairastelun takia olet parin viikon karanteenissa... Meillä ainakin oltiin melkein 2 kk ilman varsinaisia ulkopuolisia kontakteja. Esikoinen vietiin kerhoon ja neuvolassa käytiin, sairaalassa oltiin pari päivää ja sen jälkeen potemassa kotona, toinen vanhempi kävi kaupassa (ja minä tosiaan jätin sairaan vauvani kotiin, kun olin tankannut sen täyteen maitoa ja nautin siitä tunnista ruokakaupassa, kun en ollut päässyt viikkokausiin ihmisten ilmoille!). Ei se ollut kivaa elämää, ja vaikka tiedän, että voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, etten ollut syypää siihen, että vauvani sai rs-viruksen, ei se tosiaan helpottanut sitä ahdistusta nysvätä kotona kuukaudesta toiseen.

Järjen käyttö sallittua puolin ja toisin. Kesävauvaa voi viedä minne vaan, kun ei ole niin paljon pöpöjä liikkeellä. Syksyisin ja keväisin pitää taas olla varovaisempi. Mutta liika varovaisuuskaan ei auta. Ei todellakaan.

Vierailija
28/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mies oli kuollut.

t. kyseinen kirjoittaja

Vierailija
29/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis olet se passattava tumpelo, jollaisia et halua luoksenne kylään...

Mutta en olekaan mikään teini joka diggaa hengailla ostareilla. Psykologitkin neuvoo ettei vauvaa pidä ensimmäisinä KUUKAUSINA viedä stressaaviin paikkoihin (ostarit, kahvilat) usein, kerran pari viikossa max. Meillä kävi vieraita, muttei mitään passattavia tumpeloita vaan läheisiä jotka ei kato kämpän siisteyttä, tajuavat tuoda pullat tullessaan ja osaavat keittää kahvitkin. Mä oikein nautin kun sai olla kotona ja olla passattavana ja lomailla ja tutustua vauvaan, mutta ette te kaikki voikaan olla yhtä hyviä ihmisiä ja äitejä ku mä ;)

mutta vuosi sitten olin se pyrstöstä tikattu vastasyntyneen äiti, jonka mies ja ystävät omaa tunneälyä ja tilannetajua. Nykyäänkin meillä toki saa vieraat keittää ite kaffet jos haluaa, mut useimmiten ne keittää emäntä tai isäntä eli mä tai mies. Tarjoomisetkin meiltä, paitsi jos vieras tuo tuliaisia. Ymmärrätkö nyt eron, vai piirränkö kuvan, mamma?

Vierailija
30/95 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä ostoksille, välillä leikkipuistoon, välillä kerhoon jne. Minä en vaan ymmärrä mikä on ongelma. meidän akikki vauvat ovat kulkeneet ostoskeskuksissakin ihan muutaman päivän ikäisestä. ja isot ovat jo teini-ikäisiä erittäin tasapainoisia nuoria=)

Enemmän mua ihmetyttää ne leikki-ikäisten perheet jotka viettävät lauantaipäiviä ostoskeskuksissa. Kellään ei ole kivaa, lapset kitisee, äiti ja isä kiristelee hampaita.

Nyt kun meidän pienimmätkin ovat jo leikki-ikäisiä jätän heidät mielummin kotiin meihen kanssa ja käyn yksin ostoksilla. Ei kai vauva kärsi siitä että nukkuu vaunuissa, sama se sille on missä ne vaunut on jos kuitenkin kyse normaalielämästä. Kotonakin emillä on aiakmoinen meteli, koria ja 7 lasta. ja kuopus on aina nukkunut yöt läpeensä, syntymästään saakka.

Minusta kauppakeskukset eivät ole leikki-ikäisten paikkoja varisnkaan ruuhka-aikoina. Its eostan alpsille vaatteet ja sovitan kotona, palautan epäsopivat. tai tilaan neitistä. En tosiaankaan raahaa kaupoissa sovittelemassa

Vierailija
31/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suoraan synnäriltä vaikka shoppailemaan.Sitä ei enää sallita että vauvan syntyminen muuttaa ihmisen elämää.

Vierailija
32/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntynyt lähinnä syö ja nukkuu, eikä paikalla ole väliä, kunhan ei sentään olla missään kuulovaurio-metelissä.

Vierailija
33/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehä niin kuin omasta mielestään tuntuu hyvältä. Jos ne välttämättä haluaa mieluummin olla ostarilla kuin kotona niin heillähän ei selvästikään ole kaikki muumit laaksossa.. Vastasyntyneen paikka on kotona äidin turvassa..

Kyllä sinne kauppaan kerkiiää muutaman viikon kuluttua kanssa... Turha ärsyttää itseään tällaisella!

Vierailija
34/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kanssa vähän vähemmän. Kolmannen kanssa mentiin jo viikon kahden iässä ihan pakosta. Lääkäreitä, kerhoja yms. yms. riitti kun muut olivat 4 tai 7 v vanhempia.

Vierailija
35/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallista. en mäkään tajua

Vierailija
36/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi olla tosissas!! ei tietenkään tarkota että elämä loppuu. mutta loppuuko elämä sun laskujen mukaan siihen jos et viikon päästä synnytyksen jälkeen pääse ostariin? johan on sullakin sitten elämä. hei haloo..

AP

Vierailija
37/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meluttomassa paikassa odotusaikanakaan. sitäpaitsi vastasyntyneet nukkuu tuntitolkulla, sen voi viedä lähes mihin vaan.

vai vituttiko sua kenties kököttää himassa vauvan kanssa?

Vierailija
38/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mahdollsta tilata ruokaa kotiin kaupoista. Pakkohan se on kaupassa käydä jos aikoo ruokkia perheensä.

Vierailija
39/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahahhahahahah mikä provo. :D Joo vauvan kanssa kannattaa ehdottomasti lukittautua kotiin mököttämään. :D Ei tee yhtään hyvää päästä ihmistenilmoille, vauvakin varmasti traumatisoituu siellä vaunuissa kuomujen ja liinojen alla tai kantoliinan suojissa. :D

Vierailija
40/95 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä prkleen kiire on lähteä ostariin? ja nyt sitten joku kunnon vastaus että mikä kiire sinne oikeesti voi olla? siis oikeesti. tuskinpahan vaan sitten yhtään mikään.... 9 kk ollu aika ravata niissä ja shoppailla vaikka mitä. malttais nyt hetken, edesvastuutonta. Eikö ihmiset oikeasti tänäpäivänä tiedä enää mistään mitään?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä